2022-05-08, 20:46
Medlem
[quote=Titanicsurvivor|80171172]Du får det per post till din bokföringsadress flertalet gånger innan de utmäter tillgångar.

Antingen bor du inte där du är skriven, eller vet ej hur man sprätter upp ett kuvert.[

Va?! Nä? Menar du det?
Shit pommes, hade INGEN aning om det!
Tackar ödmjukast! Ändrar adress genast! 🙏
Och ska genast köpa en kuvertkniv!

Tack till alla som förstått! 🙏🙏🙏
Citera
2022-05-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filadelfia77
Tillhör vilken grupp? Som har pengar?
Sanningar du har utan att känna mig!
Bra jobbat! 💪
Åh, fint av dig att säga att jag ska plocka av mig offerkoftan. 💕
Tänkte inte på det innan! 🙏
Känns det bra nu?

När har jag någonsin betett mig som ett offer från mitt första inlägg?
Jag ställde en fråga som jag var väldigt bekymrad över. Jag frågade om hjälp eftersom det var helg och har inte kunnat ringa kfm.

Men gulligt att du ville hjälpa till!
💕

Fått fina svar idag, tacksam för det. Hoppas det löser sig imorgon!

Trodde Flashback var lite annorlunda än Familjeliv (back in the days)&#128584, but not so. Än en gång, tack till er som svarat på ett ”sunt” sätt!!
Du tillhör gruppen som har pengar och kan betala sin skuld men väljer att inte göra det, det är ju fullständigt uppenbart eftersom att KFM kunde lösa skulden på fem röda efter att dom kollat ditt konto. Skulle jag behöva känna dig för att förstå det? Du har ju själv suttit här och sagt det?

Varenda inlägg du gör låter som någon som sitter med offerkoftan i högsta hugg, inklusive det här.

Du har en skuld.
Du har pengarna att betala skulden.
Du väljer att undvika att betala skulden.
KFM ser att du kan betala skulden.
KFM hjälper dig att göra det du vägrat göra själv.
Hade du haft en dialog med KFM från början och lagt upp en plan så hade du inte fått den här överaskningen, hade du gjort en rimlig plan med dom så hade dom inte ens påbörjat en utredning för att gräva i dina konton.

Vill du ha någon som tycker synd om dig för att KFM hjälper dig att göra rätt för dig så är det bättre att du vänder dig till mamma och pappa.

Att du sitter och gnäller på svaren du får även fast dom är korrekt och du till och med fått länk till lagtexten som gäller visar ju bara att du satt på dig en extra offerkofta.
Citera
2022-05-08, 21:28
Bannlyst
Dom har utmätt dina pengar, eftersom du har skulder. Be arbetsgivaren göra inbetalning till KFM, så slipper du själv. Du har skulder som du har låtit bli och betala, då måste KFM Lösa det. Väldig logiskt.

Ett tips, stick inte huvudet i sanden, utan äg problemet innan det eskalera.

Citat:
Hej!
I onsdags fick jag brev via Kivra om att Kronofogden startat en utredning om löneutmätning. Jag har till den 18/5 på mig att redogöra för min ekonomi. Igår upptäckte jag att jag endast hade 1000 kr kvar på kontot. I posten (på internetbanken) från i fredags står det Utmätning och -13675. Inget mer.
Jag fick fullkomlig panik och ingen att kontakta. Kan Kronofogden göra så två dagar efter jag mottog brevet där det står att jag har till den 18/5 på mig att svara?
Och varför? Och varför hör de inte ens av sig till mig EFTER de dragit pengarna? Jag har ingen kriminell bakgrund överhuvudtaget och aldrig ljugit eller lurat Kronofogden.
Kan mitt konto ha blivit scammat?

En löneutmätning kan man inte stoppa, pengarna dras från lönen av arbetsgivaren innan de betalas ut till arbetstagaren.

Ja, jag har skulder, det är det enda felet jag gjort.
Citera
2022-05-09, 00:03
Medlem
När myndigheten får besked från din bank om ditt saldo fattar man ett utmätningsbeslut. Beslutet sänder man omgående till banken som plockar pengarna och överför de till kfm. I samband med detta skickar man underrättelse om genomförd utmätning till dig med info om belopp som utmätts, vilken eller vilka skulder det gäller, hur du kan överklaga mm. Du får alltså utmätningsbeskedet i efterhand.

Precis som många andra skrivit är löneutmätning en annan typ av utmätning och självklart kan flera processer och utmätningar inledas och pågå samtidigt.
Citera
2022-05-09, 00:24
Medlem
Nej kronfogden för inte plocka dina pengar från ditt konto utan att ha redogjort hur mycket du behöver ha kvar för att överleva.

Säg att en far hamnar hos kronfogden, och han försörjer ensam sin familj. Då kan inte kronfogden gå in och plocka pengar hur som helst. Man måste först få hem papper och få redogjort hur mycket man tjänar, vilka utgifter man har, barn i hemmet osv..

När detta är gjort gör kronfogden sin bedömning på hur mycket det får utmäta. Därefter kollar man upp om det finns tillgängliga ägodelar som är värda pengar som man kan ta av. Om inte så görs en utmätning på lön. Finns det något utöver, levnadsstandard får dom ta det som är utöver. En familj med två vuxna och två barn ska ha kvar 17-18 tusen kronor i månaden. Till räkningar, och mat, hygien, mediciner tex..

Att gå in och plocka pengar utan utmätning går dom inte göra. Då dom inte vet hur mycket skulder / räkningar det finns i familjen. Då kan familjen bli utan och få ännu mer skulder hos kronfogden och dessutom på hemlös på köpet. Inte så smart drag av KF
Citera
2022-05-09, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loversingame
Nej kronfogden för inte plocka dina pengar från ditt konto utan att ha redogjort hur mycket du behöver ha kvar för att överleva.

Säg att en far hamnar hos kronfogden, och han försörjer ensam sin familj. Då kan inte kronfogden gå in och plocka pengar hur som helst. Man måste först få hem papper och få redogjort hur mycket man tjänar, vilka utgifter man har, barn i hemmet osv..

När detta är gjort gör kronfogden sin bedömning på hur mycket det får utmäta. Därefter kollar man upp om det finns tillgängliga ägodelar som är värda pengar som man kan ta av. Om inte så görs en utmätning på lön. Finns det något utöver, levnadsstandard får dom ta det som är utöver. En familj med två vuxna och två barn ska ha kvar 17-18 tusen kronor i månaden. Till räkningar, och mat, hygien, mediciner tex..

Att gå in och plocka pengar utan utmätning går dom inte göra. Då dom inte vet hur mycket skulder / räkningar det finns i familjen. Då kan familjen bli utan och få ännu mer skulder hos kronfogden och dessutom på hemlös på köpet. Inte så smart drag av KF

Rättelse: om det är ett sparkonto får dom utan förvarning hämta pengarna.
Citera
2022-05-09, 00:31
Medlem
Citat:
Hej!
I onsdags fick jag brev via Kivra om att Kronofogden startat en utredning om löneutmätning. Jag har till den 18/5 på mig att redogöra för min ekonomi. Igår upptäckte jag att jag endast hade 1000 kr kvar på kontot. I posten (på internetbanken) från i fredags står det Utmätning och -13675. Inget mer.
Jag fick fullkomlig panik och ingen att kontakta. Kan Kronofogden göra så två dagar efter jag mottog brevet där det står att jag har till den 18/5 på mig att svara?
Och varför? Och varför hör de inte ens av sig till mig EFTER de dragit pengarna? Jag har ingen kriminell bakgrund överhuvudtaget och aldrig ljugit eller lurat Kronofogden.
Kan mitt konto ha blivit scammat?

En löneutmätning kan man inte stoppa, pengarna dras från lönen av arbetsgivaren innan de betalas ut till arbetstagaren.

Ja, jag har skulder, det är det enda felet jag gjort.

Det är 2 separata saker.
Om du kollar på tidigare brev du fått så står det att om du inte bestrider eller betalar skulden inom en viss tid kan beslut om utmätning fattas.
Detta beslut kan komma när som helst efter att den tidsfristen gått ut, de förvarnar inte(av förståeliga skäl) att de tänker dra från ditt konto.
Du kommer bli informerad i efterhand, kan dock ta några dagar.

Tidsfristen 18/5 handlar om utredning för löneutmätning, inte tidsfrist för utmätning av tillgångar.
Citera
2022-05-09, 18:45
Medlem
Citat:
Vet du när?
Efter utmätningen? Har inget utmätningsbeslut.

Det skickas nog till dig samtidigt som till banken, men med brev till dig så tar väl ett par dagar
Citera
2022-05-09, 18:52
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Citat:
Rättelse: om det är ett sparkonto får dom utan förvarning hämta pengarna.

Du kanske skulle läsa på lite. Det du pratar om är en löneutmätning. Det TS råkat ut för är en vanlig utmätning, som kan ske när som helst när kfm gör en kontroll. Löneutmätning är oftast sista steget.

Om pappa i ditt exempel har 12000 på sitt lönekonto den 12 maj och kfm får bankinfo den dagen kommer dom dra allt dom kan, det har alltså inget med löneutmätning att göra.

Jag skrev om detta igår. Det kallas

Registerforskning vid fullständig tillgångsundersökning.

KFM begär in info från "alla" banker dom har kontakt med. Har du tillgångar tas dom. Oavsett om det är ett lönekonto eller ett sparkonto.
Citera
2022-05-09, 19:00
Medlem
Du kan ringa säga att du inte klarar dig till nästa lön med 1000 kanske du får tillbaka lite pengar 😀
Citera
2022-05-09, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du kanske skulle läsa på lite. Det du pratar om är en löneutmätning. Det TS råkat ut för är en vanlig utmätning, som kan ske när som helst när kfm gör en kontroll. Löneutmätning är oftast sista steget.

Om pappa i ditt exempel har 12000 på sitt lönekonto den 12 maj och kfm får bankinfo den dagen kommer dom dra allt dom kan, det har alltså inget med löneutmätning att göra.

KFM begär in info från "alla" banker dom har kontakt med. Har du tillgångar tas dom. Oavsett om det är ett lönekonto eller ett sparkonto.

Nej det får dom inte göra. Endast från sparkonto om det finns sparade tillgångar. Något annat får ej dras innan en koll har gjorts på den som har skuld. Vad jobbar han med, hur mycket tjänar han, familj? Barn osv.. det är alltså olagligt att dra pengar utan att ha kollat av om familjen har extensminimun att leva på innan man drar
Något. Kronfogden begår då ett brott.
Citera
2022-05-09, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah

Om du inte kan betala dina skulder kan en del av din inkomst användas för att betala skulderna. Det kallas för löneutmätning. Du får behålla så mycket av din lön så att du klarar din försörjning, bostadskostnad (hyra), mat, hushållsel och en del annat.

Du får alltså
Inte gå in på
En familjs konto och plocka pengarna
När du inte vet om familjen
Kommer ha något att Överleva på. I det här fallet kanske ts har barn att försörja och dessa 13 tusen är precis vad som behövs för att försörja familjen. Då begår kronfogden ett brott genom att hämta pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in