2022-05-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Men är det inte flera processer, som folk redan skrivit i tråden? Att löneutmätningen är en parallell process samtidigt som det plockas pengar från kontot om det finns pengar där.

Det är möjligt att det är så! Men inget jag är medveten om i så fall? Och det känns ledsamt. Jag vill veta vilka dessa processer är så jag kan ta ställning till dem.
Jag har skuld hos kfm, fel absolut, det är inget jag försvarar.
Citera
2022-05-08, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Låter osannolikt. När skuldsanering träder i kraft är ALLA skulder nollade, även de som inte är redovisade.
Så din polare snackar skit.

Han kanske var skyldig HA som inte omfattas av skuldsanering...
Citera
2022-05-08, 18:55
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Låter osannolikt. När skuldsanering träder i kraft är ALLA skulder nollade, även de som inte är redovisade.
Så din polare snackar skit.

Han var kanske skyldig HA som inte omfattas av skuldsanering. De har egen saneringsfirma...

Dom är inte alls nollade, dom nollas efter 5år, under dessa 5år så betalas dom av sakta av KFM på de inbetalsde beloppet(om det är en sanering där det ska betalas)

I detta fall hade en ANNAN avdelning hos KFM släppt genom skulden till löneutmätning.

Det skall dock tilläggas att det var under den inledande fasen, men samma regler gäller där.

Jag såg alla papper då det är min bäste vän, så jag kan intyga att detta skedde.

Som tur va, var det en kommunal bostadsskuld och bolaget meddelade att det var korrekt frå början och drog tillbaka.
Citera
2022-05-08, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Dom är inte alls nollade, dom nollas efter 5år, under dessa 5år så betalas dom av sakta av KFM på de inbetalsde beloppet(om det är en sanering där det ska betalas)

I detta fall hade en ANNAN avdelning hos KFM släppt genom skulden till löneutmätning.

Det skall dock tilläggas att det var under den inledande fasen, men samma regler gäller där.

Jag såg alla papper då det är min bäste vän, så jag kan intyga att detta skedde.

Som tur va, var det en kommunal bostadsskuld och bolaget meddelade att det var korrekt frå början och drog tillbaka.
Ok, du har säkert rätt i detta fall.
Skrev fel när jag påstod att alla skulder nollas direkt, du har rätt att skulderna avskrivs efter 5 år.
Senast redigerad av fasttrain 2022-05-08 kl. 19:05.
Citera
2022-05-08, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filadelfia77
Det är möjligt att det är så! Men inget jag är medveten om i så fall? Och det känns ledsamt. Jag vill veta vilka dessa processer är så jag kan ta ställning till dem.
Du har ju redan fått rätt svar nu. Du tillhör gruppen som har pengar men försöker dra ut på det och undvika att betala, därför har KFM tagit dina pengar direkt från ditt konto då det föreligger risk att du försöker skaffa undan dom om du får någon förvarning.

Dom har också tagit pengarna mitt i månaden efter räkningar är betalda, om det t.ex är pengar du behövde för livsviktig medicin så är det bara att plocka upp luren och prata med dom så får du tillbaka pengarna, men eftersom att det antagligen är så att du bara ville dra ut på att betala dina skulder så kommer du inte få tillbaka en krona.

Du kan plocka av dig offerkoftan, om du känner att någonting är otydligt så är det bara att ringa dom och be om ett möte så kommer dom förklara för dig att du hade en skuld och du hade pengar på kontot, därför gick dina pengar till att betala din skuld. Om KFM däremot har gjort fel så kommer du få tillbaka dina pengar.
Citera
2022-05-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Nej redogörelsen är bara till löneutmätningen, inte andra utmätningar. Övriga egendomar utmäts så snart det går, utmätningsbeslut skickas som regel per post.
Vet du när?
Efter utmätningen? Har inget utmätningsbeslut.
Citera
2022-05-08, 19:24
Medlem
Citat:

Vad är det du ska ta ställning till? Dina skuld ligger hos Kronofogden, det är inget kreditinstitut där du betalar i den takt du själv känner för?
Citera
2022-05-08, 20:33
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Vet du när?
Efter utmätningen? Har inget utmätningsbeslut.
Du får det per post till din bokföringsadress flertalet gånger innan de utmäter tillgångar.

Antingen bor du inte där du är skriven, eller vet ej hur man sprätter upp ett kuvert.
Citera
2022-05-08, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Du har ju redan fått rätt svar nu. Du tillhör gruppen som har pengar men försöker dra ut på det och undvika att betala, därför har KFM tagit dina pengar direkt från ditt konto då det föreligger risk att du försöker skaffa undan dom om du får någon förvarning.

Dom har också tagit pengarna mitt i månaden efter räkningar är betalda, om det t.ex är pengar du behövde för livsviktig medicin så är det bara att plocka upp luren och prata med dom så får du tillbaka pengarna, men eftersom att det antagligen är så att du bara ville dra ut på att betala dina skulder så kommer du inte få tillbaka en krona.

Du kan plocka av dig offerkoftan, om du känner att någonting är otydligt så är det bara att ringa dom och be om ett möte så kommer dom förklara för dig att du hade en skuld och du hade pengar på kontot, därför gick dina pengar till att betala din skuld. Om KFM däremot har gjort fel så kommer du få tillbaka dina pengar.

Tillhör vilken grupp? Som har pengar?
Sanningar du har utan att känna mig!
Bra jobbat! 💪
Åh, fint av dig att säga att jag ska plocka av mig offerkoftan. 💕
Tänkte inte på det innan! 🙏
Känns det bra nu?

När har jag någonsin betett mig som ett offer från mitt första inlägg?
Jag ställde en fråga som jag var väldigt bekymrad över. Jag frågade om hjälp eftersom det var helg och har inte kunnat ringa kfm.

Men gulligt att du ville hjälpa till!
💕

Fått fina svar idag, tacksam för det. Hoppas det löser sig imorgon!

Trodde Flashback var lite annorlunda än Familjeliv (back in the days)&#128584, but not so. Än en gång, tack till er som svarat på ett ”sunt” sätt!!
Citera
2022-05-08, 20:34
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
My god, börjar nästan bli trött på att förklara.
Såklart att jag visste vilken skuld jag hade. Det handlar inte om det!
Ja, man gör löneutmätning EFTER jag redogjort min ekonomi. KFM har INTE redogjort för min inkomst eller tillgångar. De drogs pengar från mitt bankkonto i fredags.
Jag hade till den 18/5 på mig på att redovisa. DÅ fattar KFM ett beslut om löneutmätning. Eller annan utmätning för den delen, men inget de meddelat mig om.

Skulden hos KFM innefattar alla avgifter.
Även om man är korkad/slarvat så att man får skulder hos KFM så betyder inte det att man inte fattar någonting.

Ni som skriver här till mig har ingen aning om vem jag är och varför jag hamnat i skuld.
Det var inte det min ursprungsfråga
handlade om.
Snälla, läs innan ni svarar.
Men frågan är vad du inte fattar?

KFM vill som sista steg löneutmäta. Givetvis meddelar de inte att de tänker utmäta tillgångar innan de gör det. Isåfall kan du ju bara flytta de isåfall.
Citera
2022-05-08, 20:41
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Du får det per post till din bokföringsadress flertalet gånger innan de utmäter tillgångar.

Antingen bor du inte där du är skriven, eller vet ej hur man sprätter upp ett kuvert.

Du får inte besked om utmätning innan det sker, post får man, men inget förhandstips.
Citera
2022-05-08, 20:46
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du får inte besked om utmätning innan det sker, post får man, men inget förhandstips.
Nej, men att man har skuld som gått vidare till KFM som kommer behövas regleras.

TS har alltså haft tid på sig att reglera skulden, sedan står han och gapar när de går in på ett konto och tar pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in