Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-08, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Nja, skendebatter är inte särskilt upphetsande så jag avstår från att titta på spektaklet.
Det är nämligen redan avgjort.

Jag gissar att Dadgostar kommer framföra sitt krav på folkomröstning. Alla vet att det inte kommer att bli någon folkomröstning. Dadgostar är ganska NATO-positiv och kommer inte driva frågan hårt. Hon är angelägen om att samarbeta med S och hoppas kunna sitta i en regering så småningom.
Jag gissar vidare att Magdalena Andersson kommer fortsätta uttrycka sig vagt, trots att partiledningen redan fattat beslut.
MP kommer inte framstå som särskilt trovärdiga - det gör de aldrig.

Självklart och det visste alla, även Sovjetunionen. De nöjde sig med att nosa lite på oss med u-båtar.
Läget i dag är ett annat och NATO är något annat än en försvarsallians i våra dagar.
Min profetia är att Sverige kommer att ägna sig åt proxykrig med Kina, om vi inte redan gör det.

Godkväll.

Märta Stenevi pratar som en skolfröken som håller lektion till en mellanstadieklass. Hon måste inbilla sig att hon är ett geni och alla andra fullständigt okunniga. En partiledare borde kunna höja debatten i stället för att mata ur sig långa tirader av plattityder. Höjden var när hon tyckte att hon måste informera svenska folket och övriga panelen om att det faktiskt är i Ukraina det är krig och kvinnor blir våldtagna.

Det var väl bra att hon berättade det!?
Citera
2022-05-08, 22:08
Medlem
Citat:
Nja, skendebatter är inte särskilt upphetsande så jag avstår från att titta på spektaklet.
Det är nämligen redan avgjort.

Jag gissar att Dadgostar kommer framföra sitt krav på folkomröstning. Alla vet att det inte kommer att bli någon folkomröstning. Dadgostar är ganska NATO-positiv och kommer inte driva frågan hårt. Hon är angelägen om att samarbeta med S och hoppas kunna sitta i en regering så småningom.
Jag gissar vidare att Magdalena Andersson kommer fortsätta uttrycka sig vagt, trots att partiledningen redan fattat beslut.
MP kommer inte framstå som särskilt trovärdiga - det gör de aldrig.

Du hade rätt om Andersson men fel om Dadgostar. I denna fråga är vänsterpartiledaren något så ovanligt som en politiker med en genuin övertygelse.
Citera
2022-05-08, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falconcoach
Problemet med din analys är att du förutsätter att Ryssland bryr sig om människoliv. Sedan 4-5 veckor har det varit klart att Ryssland inte kan vinna i Ukraina. Trotts det fortsätter man anfalla när ett försvar av tagen terräng skulle sparat liv. Idag förlorar ryssen 700-1000 man per dag i döda och sårade och 40-60 stridsfordon. Allt för att hitta den vinsten som de behöver leverera till befolkningen.

Putin skulle utan att tveka förlora lika många till genom ett anfall mot Finland-Sverige om det gav ett av följande:

* Stärka hans position
* Höja priser på gas/olja för inkomst
* Skapa bättre förhandlingssits
* Kontrollera lojalitet hos sina närmaste

Att han gjorde missbedömningen att NATO skulle vara svagt efter Trump:s försök att förstöra organisationen samt att ingen skulle bry sig om Ukraina visar villfarelsen. Om det var Putin som kom upp med idén eller någon annan vore intressant att veta.

Historien har visat sig hur snabba ryssen varit att dra lärdomar. Om 1-2 år kommer vi stå i en liknande situation, dock med T-72/T-64. Vi kan inte ansöka då. Pröva att köpa hemförsäkring dagen efter branden så vet du svaret!

Håller helt med om det första fetade.
Lägg därtill att Ryssland är försvagat av sanktioner, och närmar sig statsbankrutt.
Det andra fetade - jag tror inte ett anfall på Finland/Sverige skulle ge något av det du raderar upp, eller att ens Putin tror det. Han verkar vara sjuk, det ryktas om cancer. Vem som kommer efter vet vi förstås inte. Men Ryssland är inte ens i stånd att gå vidare till Moldavien idag.
Det har blivit en prestigesak för Putin att vinna Ukraina, vilket han inte kan. Det kommer att tid att förlora, och det kommer att kosta oerhörda summor för Ryssland.
Att politiker och medier vill skrämma in Sverige i NATO har andra orsaker än kriget i Ukraina.
Citera
2022-05-08, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av john19
Du hade rätt om Andersson men fel om Dadgostar. I denna fråga är vänsterpartiledaren något så ovanligt som en politiker med en genuin övertygelse.
Dadgostar sitter fast i ett motstånd mot Nato som har funnits inom V i decennier, hon klarar inte av att bryta den traditionen på egen hand utan behöver en folkomröstning bakom sig som alibi. En genuin övertygelse visar sig inte i form av krav på en folkomröstning.
Citera
2022-05-08, 22:20
Medlem
Citat:

Har hon en genuin övertygelse? Tänker hon gå till val på ett nej till Nato?
Folkomröstning tror jag inte hon lyckas få gehör för, inte ens bland svenskarna.
Jag är ingen vänsterpartist, hör till det borgerliga blocket i de flesta frågor. Men icke-medlemskap i NATO är den i särklass viktigaste frågan - enligt mig. Vette fan om hon inte får min röst, om det kan göra skillnad.
Citera
2022-05-08, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du tror inte att länderna som är med i Nato har läst artikel 5 i avtalet? De kanske skrattar och blinkar med ögat och har fingrarna i kors när de skriver på? Att de har en tyst överenskommelse om att de egentligen inte ska bistå varandra i händelse av ett anfall, de bara låtsas att de har det för att det råkar stå i kontraktet?

De tänker inte bistå varandra militärt, de ska bara skicka några pallar med granatgevär för gammal vänskaps skull?

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htm

Följer EU-länderna artiklarna i fördragen slaviskt?
Är det garanterat att samma länder nitiskt kommer att uppfylla sina (diffust specificerade) åtaganden i NATO?
Citera
2022-05-08, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Dadgostar sitter fast i ett motstånd mot Nato som har funnits inom V i decennier, hon klarar inte av att bryta den traditionen på egen hand utan behöver en folkomröstning bakom sig som alibi. En genuin övertygelse visar sig inte i form av krav på en folkomröstning.

Såg du Dadgostar i debatten? För mig var det tydligt utifrån hennes uppträdande att hon har en stark egen övertygelse i denna fråga. Nog för att politiker kan spela roller, men så skickliga skådisar är de inte.
Citera
2022-05-08, 22:30
Medlem
Citat:
Följer EU-länderna artiklarna i fördragen slaviskt?
Är det garanterat att samma länder nitiskt kommer att uppfylla sina (diffust specificerade) åtaganden i NATO?
EU är ursprungligen en jordbrukspakt, den har aldrig varit en försvarspakt. Nato är en försvarspakt bildad med ett enda syfte, att bistå varandra mot angrepp. Det finns inget diffust i artikel 5 eller den gemensamma försvarsplanering man har. Det finns redan trupper i beredskap i de länder som kan löpa risk för rysk aggression. Till och med i Finland som ännu inte formellt är medlem.

Ja det finns garantier.
Citera
2022-05-08, 22:33
Medlem
Citat:
Såg du Dadgostar i debatten? För mig var det tydligt utifrån hennes uppträdande att hon har en stark egen övertygelse i denna fråga. Nog för att politiker kan spela roller, men så skickliga skådisar är de inte.
Givetvis såg jag debatten. En övertygelse motiverar inte en folkomröstning. En sån tar man till när man saknar övertygelse.
Citera
2022-05-08, 22:34
Medlem
RealTides avatar
Märkligt att många här i tråden debatterar som vore det 1982...

Jisses.muppar
Citera
2022-05-08, 22:43
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Vad får dig att inbilla dig att Dadgostar har en övertygelse?
Hon är en kommunist som hatar marknaden USA och vårt sätt att organisera ett samhälle .
De ideologiska dogmerna gör att hon aldrig kan vara för nåt som Nato.
Det är inte övertygelse,det är dogma.
Citera
2022-05-08, 22:45
Medlem
Citat:
icke-medlemskap i NATO är den i särklass viktigaste frågan - enligt mig.
Ett medlemskap i Nato är i särklass den viktigaste frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in