Citat:
Ursprungligen postat av
john19
Tips: Byt från Flashback till SVT2:s Agenda närmaste halvtimmen. Partiledarna ska precis sätta igång och debattera NATO-frågan, så kan vi fortsätta vår egna diskussion därefter.
Nja, skendebatter är inte särskilt upphetsande så jag avstår från att titta på spektaklet.
Det är nämligen redan avgjort.
Jag gissar att Dadgostar kommer framföra sitt krav på folkomröstning. Alla vet att det inte kommer att bli någon folkomröstning. Dadgostar är ganska NATO-positiv och kommer inte driva frågan hårt. Hon är angelägen om att samarbeta med S och hoppas kunna sitta i en regering så småningom.
Jag gissar vidare att Magdalena Andersson kommer fortsätta uttrycka sig vagt, trots att partiledningen redan fattat beslut.
MP kommer inte framstå som särskilt trovärdiga - det gör de aldrig.
Citat:
Ursprungligen postat av
friskflaekt
Sverige tog redan ställning till NATO/USA under kalla kriget genom att samarbeta med den ena sidan.
Att tro att detta med NATO på nåt sätt skulle frånta Sverige sitt neutralitets-stadie är en illusion. Vi har varit på sidan mot Ryssland sedan kalla kriget.
Självklart och det visste alla, även Sovjetunionen. De nöjde sig med att nosa lite på oss med u-båtar.
Läget i dag är ett annat och NATO är något annat än en försvarsallians i våra dagar.
Min profetia är att Sverige kommer att ägna sig åt proxykrig med Kina, om vi inte redan gör det.
Godkväll.