Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-08, 15:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
[/b]

Jag kan hålla med dig om mannen NF mötte var en oskyldig fotgängare och inte hade med mordet att göra. Då hade han antagligen inte valt och gå där ute. Men nu tänker jag mig istället att mannen NF möter är GM som planerar att skjuta OP om någon minut, när de når fram till korsningen med Tunnelgatan.

Han ser NF på avstånd komma LOP som han själv går några meter bakom Han går då ut mot trottoarkanten för att hålla avstånd till vittnet vid mötet. Han saktar också in sin promenadtakt något vid mötet för att ha reklampelaren som skymmer en del mellan sig själv och NF.

Hur passar det ihop med din ensamma galning som mördar Palme 10m från AB och flertalet bilar? Skulle han va så orolig för vittnet NF?

Fast enligt bilden så har han inte skylten mellan sig och NF när de möts... Jag lägger ingen tanke på det med en liten hastighetsskillnad. Man kan inte se en liten hastighetsskillnad pga folk har olika långa ben och egen gångstil mm.

Jag tror Tensonmannen är mördaren. Jag tror han inte var orolig för vittnen ska peka ut honom men för att hans attack ska stoppas av ett vittne. Detta för att hans enda mål är att knäppa Palme. Därför dröjer attacken ända till Tunnelgatan - när NF passerat sen länge och AB känns på tryggt avstånd eller överförfriskad. Palme ska dö, det är prioritet 1, att komma undan kanske inte ens är en tanke i mördarens huvud. Palme ska dö - allt annat är i skuggan av det. Först när han ser att skottet är dödande så blir flykten en prioritet.

Såg nån form av rekonstruktionsbilder på placeringen av Mårtens möbelaffärsman. Intressant, inte sett förr.

Känner nån till en samling på alla bilder?
Citera
2022-05-08, 15:26
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Hur passar det ihop med din ensamma galning som mördar Palme 10m från AB och flertalet bilar? Skulle han va så orolig för vittnet NF?

Fast enligt bilden så har han inte skylten mellan sig och NF när de möts... Jag lägger ingen tanke på det med en liten hastighetsskillnad. Man kan inte se en liten hastighetsskillnad pga folk har olika långa ben och egen gångstil mm.

Jag tror Tensonmannen är mördaren. Jag tror han inte var orolig för vittnen ska peka ut honom men för att hans attack ska stoppas av ett vittne. Detta för att hans enda mål är att knäppa Palme. Därför dröjer attacken ända till Tunnelgatan - när NF passerat sen länge och AB känns på tryggt avstånd eller överförfriskad. Palme ska dö, det är prioritet 1, att komma undan kanske inte ens är en tanke i mördarens huvud. Palme ska dö - allt annat är i skuggan av det. Först när han ser att skottet är dödande så blir flykten en prioritet.

Såg nån form av rekonstruktionsbilder på placeringen av Mårtens möbelaffärsman. Intressant, inte sett förr.

Känner nån till en samling på alla bilder?

Jag tror ju inte Tensonmannen stannade upp helt för att gömma sig bakom annonspelaren när NF passerade. Men möjligtvis att han försökte måtta in sina steg så annonspelaren skymde en del vid mötet.

GM var fokuserad på LOP som han hade framför sig. AB stod först ute vid trottoarkanten. Jag tror aldrig GM såg honom där ute. LOP med GM efter sig passerade längre in på trottoaren när AB bestämde sig för att gå inåt på trottoaren och gå söderut. Han hamnade då några meter bakom LOP+GM strax innan de nådde fram till korsningen med Tunnelgatan.

Det är viss skillnad på att möta ett vittne ansikte mot ansikte från någon meters avstånd eller bli sedd från ett längre avstånd från en bil som passerar.
Citera
2022-05-08, 16:08
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Om man i första förhöret bortser från gatunummer så får man ju en bild att NF möter LOP, går över en gata och 10m till (minns inte exakt). Så jag tar det också som troligt att han befinner sig där du säger när skotten går.

Sen att gatunummer inte stämmer kan bero på att man råkar va i fel kvarter på kartan eller råkar skriva 56 istället för 46.

Eftersom NF fick gå i båda riktningarna från La Carterie och det tog 1min 35sek i ena riktningen och 52sek i andra så stämmer tiden 1min 35 sek bra med att han hunnit fram till Sveavägen 56. Däremot inte med Sveavägen 46.

Då skulle de först råkat skriva fel gatunummer i protokollet och sen NF gå till det felaktiga gatuadressen när de skulle kolla tiderna.

Möjligtvis var det så att NF hörde skotten när han passerat Adolf Fredriks kyrkogata men sen fortsatte gå fram till Sveavägen 56 innan han vände sig om. Eller så minns han helt fel.

Mest troligt är minnet av att han mötte LOP vid La Carterie rätt och att han passerat en gatukorsning med några meter när han hörde skotten. Den gatukorsningen kan bara varit Adolf Fredriks kyrkogata. Då blir det samma avstånd och tider i båda riktningarna.
Senast redigerad av HAARP 2022-05-08 kl. 16:26.
Citera
2022-05-08, 16:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freefork
Vet någon ifall dykarna även hittade ytterligare ammunition när de dök efter Mockfjärdsvapnet?
Enligt uppgift skulle även en del ammunition ha dumpats vid samma tillfälle.

Även undrande ifall de 2 (eller fler) patroner som satt kvar i revolvern undersöktes med blyisotoper och om de var från samma stöpa som patronen vid rånet. Läste att patronerna inte kunde undersökas av SKL vad gäller fingeravtryck, men såg ingen ytterligare information.

Även intressant ifall det satt kvar en tomhylsa, det talar ju för att vapnet dumpades kort efter rånet, ifall det inte var omladdat, och möjligen dumpat kort efter rånet och sedan legat kvar.

Det fanns en tomhylsa och fem patroner i revolvern som fiskades upp. De påstått dumpade kulorna återfinns ej.

Kulan som avfyrades vid postrånet 1983 har isotopmätts två gånger. De fem kulorna i vattnet en gång var.

PM (november 1979) är den tillverkningsmärkning som antagits som trolig för palmekulorna. Mockfjärdskulorna inhandlas juni 1979.

Två isotopdiagram: https://m.imgur.com/a/zGrOynE. Lite rörigt och utan referens säger det inte så mycket. Och ringar är för små osv.

Tycker detta förtjänar att uppmärksammas. Mockfjärdskulorna ligger mycket nära palmekulorna, alla utom en sammanfaller.

Detta är alltså del av ett parti på 91 patroner av aktuell typ som är på vift i dunkla kretsar åren före mordet.
Citera
2022-05-08, 16:36
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag tror ju inte Tensonmannen stannade upp helt för att gömma sig bakom annonspelaren när NF passerade. Men möjligtvis att han försökte måtta in sina steg så annonspelaren skymde en del vid mötet.

GM var fokuserad på LOP som han hade framför sig. AB stod först ute vid trottoarkanten. Jag tror aldrig GM såg honom där ute. LOP med GM efter sig passerade längre in på trottoaren när AB bestämde sig för att gå inåt på trottoaren och gå söderut. Han hamnade då några meter bakom LOP+GM strax innan de nådde fram till korsningen med Tunnelgatan.

Det är viss skillnad på att möta ett vittne ansikte mot ansikte från någon meters avstånd eller bli sedd från ett längre avstånd från en bil som passerar.

Men du har ju bilden du baserar mycket på, den antyder ju starkt att Tensonmannen inte på något sätt döljs av reklampelaren.... Jag tycker du skohornar in något oväsentligt.

Bilarna passerade inte. Bilarna stod vid rödljus. Han lämnade Lisbet i liv. Han går efter en längre sträcka. Jag ser inte oron för vittnen.
Citera
2022-05-08, 16:46
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Men du har ju bilden du baserar mycket på, den antyder ju starkt att Tensonmannen inte på något sätt döljs av reklampelaren.... Jag tycker du skohornar in något oväsentligt.

Bilarna passerade inte. Bilarna stod vid rödljus. Han lämnade Lisbet i liv. Han går efter en längre sträcka. Jag ser inte oron för vittnen.

Bilden visar att han gick ute vid sträckstenskanten. Mannen är skymd av reklampelaren fram till en bit innan han når fram till den. Lite osäkert exakt hur långt fram NF då hunnit.

Bilar passerade bara honom söderut på andra sidan vägen och längre avstånd fram mot rödljuset vid Tunnelgatan.

Bilar norrut som var närmast östra trottoaren höll vid rödljuset framme vid Tunnelgatan.
Dessa behövde han inte bekymra sig om skulle se honom på nära håll när han tillfälligt gick ute vid sträckstenskanten i höjd med norra annonspelaren.
Senast redigerad av HAARP 2022-05-08 kl. 16:51.
Citera
2022-05-08, 17:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Eftersom NF fick gå i båda riktningarna från La Carterie och det tog 1min 35sek i ena riktningen och 52sek i andra så stämmer tiden 1min 35 sek bra med att han hunnit fram till Sveavägen 56. Däremot inte med Sveavägen 46.

Då skulle de först råkat skriva fel gatunummer i protokollet och sen NF gå till det felaktiga gatuadressen när de skulle kolla tiderna.

Möjligtvis var det så att NF hörde skotten när han passerat Adolf Fredriks kyrkogata men sen fortsatte gå fram till Sveavägen 56 innan han vände sig om. Eller så minns han helt fel.

Mest troligt är minnet av att han mötte LOP vid La Carterie rätt och att han passerat en gatukorsning med några meter när han hörde skotten. Den gatukorsningen kan bara varit Adolf Fredriks kyrkogata. Då blir det samma avstånd och tider i båda riktningarna.

Du missförstår. Jag tror att de i första förhöret kan ha skrivit 56 istället för 46 när de noterar var han mötte Palme.

Jag är precis som du inne på att de möts vid La Carterie/Skandia och att han passerar en gata och några meter till när han hörde skott. För då stämmer tiderna.

Men jag tror inte han var i närheten av sveavägen 56 när han hörde skotten eller när han vände sig om. Man kommer 15m på 10 sekunder... Jag tror alltså att 56 uppstår i första förhöret av ett misstag. Sen i nästa förhör när hans historia inte går ihop med kända fakta, pga felaktig adress för mötet i första, så måste NF förklara 56 på något sätt. Och då blir det platsen där han hör skotten.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-05-08 kl. 17:03.
Citera
2022-05-08, 19:14
Medlem
Hur stora utredningsåtgärder gjorde Holmer och co med Muhammad Latif Abdalrahim?
Blev Lisbet Palme konfronterad med honom någon gång?
Han borde ju passat väldigt väl in i PKK-spåret.

https://drive.google.com/file/d/1Si9ZHBWZrVAcrY6XaVKmcYKnXGlOIp30/view
Y 8024 Mohammed L.A

https://drive.google.com/file/d/1bHxO78YZWV5aR6-1efEcrBa4QFmPrPc1/view
1986-0-02 Tapinskaja Y 8024-A
Citera
2022-05-08, 19:30
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Hur stora utredningsåtgärder gjorde Holmer och co med Muhammad Latif Abdalrahim?
Blev Lisbet Palme konfronterad med honom någon gång?
Han borde ju passat väldigt väl in i PKK-spåret.

https://drive.google.com/file/d/1Si9ZHBWZrVAcrY6XaVKmcYKnXGlOIp30/view
Y 8024 Mohammed L.A

https://drive.google.com/file/d/1bHxO78YZWV5aR6-1efEcrBa4QFmPrPc1/view
1986-0-02 Tapinskaja Y 8024-A

Han försvann väl direkt efter mordet.
Citera
2022-05-08, 20:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Den där Wallander känns som nån aspie som har fått en hangup på Gunnar Wall, om man utöver poddavsnitten lägger till hans kommentarer på bloggen. Stilen känns igen från andra sammanhang; monoman, enveten och humorlös utan nån riktig förmåga att uppfatta ironier.

Tycker att Borgnäs bet tillbaka ganska bra i det senaste avsnittet.
Troligen kommer Per Wallander att bli portad från Gunnar Walls blogg nu, eftersom det tydligen finns en regel om att man inte får ifrågasätta andras motiv till att framföra sina idéer och teorier. Wall skriver:

Kanske en märklig (eller åtminstone inkonsekvent) regel, med tanke på att Wall i artikeln själv ifrågasätter just Hans Holmérs ärliga avsikter:
Senast redigerad av Draifos 2022-05-08 kl. 21:15.
Citera
2022-05-09, 00:17
Medlem
[quote=Draifos|80171619]Troligen kommer Per Wallander att bli portad från Gunnar Walls blogg nu, eftersom det tydligen finns en regel om att man inte får ifrågasätta andras motiv till att framföra sina idéer och teorier. Wall skriver:

Kanske en märklig (eller åtminstone inkonsekvent) regel, med tanke på att Wall i artikeln själv ifrågasätter just Hans Holmérs ärliga avsikter:
[/Q

Du ger inte en sanningsenlig bild av Gunnar Walls svar.

"Jag har inte hotat med att porta dig från min blogg. Tvärtom har jag förklarat att jag tolererat saker från dig som jag nog inte skulle ha släppt igenom om du hade angripit någon annan debattör med de metoder som du använt mot mig.

Jag vet inte riktigt vad det var för frågor inom ramen för diskussionen på bloggen som jag missade att svara på.

Däremot ser jag att du inte kommenterar den intressanta detalj jag tog upp: att Holmér uttryckligen sa till Åsheden att han förväntat sig att Zeime i lojalitetens namn skulle ljuga om PKK-spåret."

https://gunnarwall.wordpress.com/2022/04/23/vad-visar-holmers-hemliga-moten-asheden-trodde-han-pa-sitt-eget-huvudspar/#comment-34966
Citera
2022-05-09, 00:23
Medlem
Det här signalementet känns intressant plus tidpunkten någon månad innan mordet.

" Mannen var i 40-45 års åldern, blå fjällrävenjacka, tunna gulfärgade stålbågade glasögon,
mörk hårfärg"

https://drive.google.com/file/d/1Lnjxp8yjWsncSiZ6MiY9_8hYobXof-4Q/view
19860304 Person som frågar efter magnumrevolver på vapenlagret i Solna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in