Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Ja, när cirkusen drog igång, var det två individer som tilldrog sig uppmärksamhet och det var Matz och Majkgård. Matz verkade vara inblandad i början, men följer man faktat, så måste man nyansera sig när motstridig fakta kommer upp. Det är enligt mig det mest ärliga sätt man kan förhålla sig till en sanning. Inte att bestämma sig för vad man tror är sant och hävda det ända in i kaklet, fast alla kända fakta talar emot det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Det är klokt av dig att säga att man måste nyansera sig när nya saker dyker upp. Tyvärr är väl denna tråd allt annat än nyanserad, från båda sidorna.
Men det första du skriver. Det var ingen här som skrev att Matz eventuellt var inblandad. Han utmålades som ond, och okvädesorden haglade. Tycker du verkligen att det är okey att skriva sådana saker om en människa om man faktiskt bara tror?
Personligen tycker jag inte det är okey att skriva så om någon. Och personerna runt Ebba har till största delen lämnats utanför detta. Det har inte personerna runt Esbjörn, senast idag skrev någon att den visste att Ulf var en dumgubbe. Vet personen det tänker jag, eller väljer personen att låssas att den vet det, för att få informationen att framstå som trovärdig. Ulf är en person som i denna tråd varierar mellan att vara ännu ett offer Majkgård slagit klorna i, till att vara fullt insatt och delaktig i maskopin mot Ebba. Medan det mest troliga är att Ulf precis som Esbjörn är en ensam gammal farbror och det är skälet till att de väljer att bo på Odalgården.
Min fråga är alltså om det är okey att skriv vad som helst om vem som helst. Detta utan att ha någon form av underbyggd fakta på vidrighetens man kläcker ur sig stämmer. Är det underordnat att människor blir lidande. Är Ebba så oss överordnad att det överskuggar allt annat?
Inte ens jag har skrivit att Matz
eventuellt var inblandad. Han
var inblandad, men bara i början av cirkusen. Sedan försvann han ut och med tanke på att han gick bort i sjukdom, fick han nog annat att fundera över, än sitt förlorade arv.
Matz betedde sig allt annat än bra, till och med Esbjörn kommenterade detta. Huruvida Matz var ond eller inte, får stå för andra.
Vad gäller okvädesord, så kan du nog inte hitta många sådana från min sida. Ni är däremot många som frekvent använder dylika ord mot varandra här i tråden och ja, du är en av dessa. Du har även använt okvädningsord mot mig vid mer än ett tillfälle, så varför fråga mig om du tycker det är okay, så här i efterhand?
Vilka personer i Ebbas närhet har varit involverade i affären? Vad gäller de runt Esbjörn, så har de gett sig till känna på egen hand, men runt Ebba är det väl mest vittneslistan vi har att gå på? Inte har de kommit undan för det. Mycket skit har Theo fått i tråden när det begav sig och fortfarande finns det de som måste skriva "kompisbrormäklaren" om honom, utan att det finns bevis på att han lagt sig i affären.
Visst kan man välja frivilligt att bo på Odalgården. Men Ulf och Esbjörn bor nog inte där gratis och det tillsammans med att de har egna bostäder som kostar, gör det märkligt. Majkgård har uttalat att hon tar hand om Esbjörn på basal nivå, ända ner till intimhygienen, vilket för mig avskriver åtminstone Esbjörn som en vanlig boende.
Ulf har uttalat sig/blandat sig i affären, därför är han av intresse för mig i den aspekten. Men i det stora hela har jag inte skrivit många rader om honom.