2022-05-06, 08:09
Medlem
Hur går det i det här? Blev någon dömd?
Citera
2022-05-06, 22:39
Medlem
Greta06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogreman
Hur går det i det här? Blev någon dömd?

Inte ens varit nån rättegång än va?
Citera
2022-05-07, 02:05
Medlem
Åklagaren: "Forsbackaskjutningen var en hämnd för gängmordet"

6 maj 2022 11:45
På måndag väntas åtal väckas för mordet på en utpekad gängledare på Brunnsgatan i Gävle den 11 november i fjol.

Åklagaren anser att skjutningen i Forsbacka på juldagen var en hämnd, som misslyckades. Och att ytterligare ett mordförsök har avstyrts.

Bild: Anders Sundin, Anne Sjödin
Annons

Den 11 november sköts en 27-årig utpekad gängledare till döds med flera skott på Brunnsgatan på Söder i Gävle.

Timmarna efter dådet greps två personer i 20-årsåldern misstänkta för mordet. De har suttit häktade sedan dess.

På juldagskvällen sköts en person i Forsbacka som tog sig till Circle K-macken i Sandviken. Där hämtades han med ambulans och fördes till Gävle sjukhus.

Nu säger kammaråklagare Fredrik Normark, som håller i den delen av förundersökningen tillsammans med sin kollega Birgitta Fernlund, att han misstänker att den skjutningen var en hämnd för mordet på Brunnsgatan. Och att han misstänker att man sköt fel person.

– Ja. Jag menar att det fanns två offer i Forsbacka. En som blivit träffad. En som inte blivit träffad. Och att den som inte blev träffad var den egentliga måltavlan, säger han.

Annons

Flera polispatruller letade spår efter skjutningen i Forsbacka på juldagskvällen. BIld: Andreas Björklund.
En av de misstänkta skyttarna, en 23-årig Gävlebo, greps den 17 januari efter att ha setts med vapen på Nordost i Gävle.

Även den händelsen, menar Fredrik Normark, är en del av hämndplanerna.

23-åringen häktades då misstänkt för grovt vapenbrott och förberedelse till mord.

Förberedelserna ska enligt häktningsframställan ha pågått från den 14 januari fram till gripandet. Brottsplats: Gävle och Falun.

– Där, i Falun, har vissa inköp gjorts inför den här händelsen.

Vapen?

– Nja, i det här fallet rör det sig om andra saker som ingår i de här planerna. Jag vill inte säga mer än så, utan det kommer att framgå i åtalet.

Enligt Fredrik Normark var det ett andra mordförsök på samma person som skulle skjutas i Forsbacka som avstyrdes i samband med gripandet av 23-åringen.

– Det är samma målsägare, ja. Det är vad vi påstår. Vi misstänker att man planerade att angripa honom på nytt.

Efter skjutningen i Forsbacka greps och häktades först en 17-årig Gävlebo.

Annons

Därefter kopplades 23-åringen, som då redan satt häktad för det grova vapenbrottet på Nordost tillsammans med en annan 17-åring, till skjutningen.

Fredrik Normark vill inte utveckla vilka av de tre som kommer att åtalas för vad.

– Ja, om vi åtalar alla låter jag vara osagt i dag.

Enligt planen kommer både Therese Stensson Jonsson som leder förundersökningen om mordet på Brunnsgatan och Fredrik Normark och Birgitta Fernlund som utrett Forsbackaskjutningen och mordförberedelserna på Nordost att väcka åtal under måndagen.

– Händelserna har strikt samröre, påstår vi. Vi menar att Forsbackagärningen är en hämndsituation för mordet på Brunnsgatan.

Alla händelserna kopplas till den kriminella gängmiljön.

– Vilka personer som tillhört vilka grupperingar vill jag inte säga mer detaljerat i dag. Det kommer att framgå på måndag, säger Fredrik Normark. //Saxxat från GD idag
Citera
2022-05-08, 14:10
Medlem
Åtal sker imorgon alltså enligt tidningen…. Blir intressant läsning i FUP skulle jag tro…!
Citera
2022-05-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barzanii7
Åtal sker imorgon alltså enligt tidningen…. Blir intressant läsning i FUP skulle jag tro…!

Såg att skjutningen i Forsbacka var hämd för mordet på Baran, så då måste det finnas uppgifter på vem beställaren är eller vad motivet är antar jag ? Ska iaf bli intressant att läsa. Såg även i en annan tråd att 25 åringen som är misstänkt för mordet i Linköping ska haft något finger med i spelet att lura fram Baran, sen om det stämmer eller inte kan jag inte svara på.
Citera
2022-05-08, 18:49
Medlem
Citat:

Vi kan tro att den är intressant ja, men vi kan glömma bort att få tag på FUP. Det är bara journalister som kommer få den digitalt.

Alla andra får betala en fem tusen kronor eller något för att få den på papper.
Citera
2022-05-08, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User1945
Såg att skjutningen i Forsbacka var hämd för mordet på Baran, så då måste det finnas uppgifter på vem beställaren är eller vad motivet är antar jag ? Ska iaf bli intressant att läsa. Såg även i en annan tråd att 25 åringen som är misstänkt för mordet i Linköping ska haft något finger med i spelet att lura fram Baran, sen om det stämmer eller inte kan jag inte svara på.

Ja allt tyder på och rykten på gatan enligt folk är att A.A och pajasen i Sandviken som tror att han är världens häftigaste gangster, han som ser ut som en glasspinne är anstiftarna…..! Såg även på tiktok att Barans kusin la ut en bild på A.A och kallade honom för massa och skrev att hämnden kommer typ…!

Vart har du läst det där du skriver om att den där Philip skulle haft ett finger med i spelet med att lura fram Baran?…. Dom var ju också vänner och varit åtalade i samma mål vet jag…!
Citera
2022-05-09, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Den 21 oktober 2021 dömdes sex personer för en rad brott vid Gävle tingsrätt, däribland narkotikabrott och grovt vapenbrott.

Tre av personerna var även åtalade för förberedelse till mord och tre för stämpling till mord, men samtliga frikändes på de punkterna. De tre första hade enligt åklagaren fått i uppdrag av de tre andra att mörda minst fem personer, däribland Baran Arslan, i samband med en bröllopsfest i Borlänge den 5 september 2020.

De som enligt åklagaren skulle utföra massmordet har kopplingar till Husbys hyenor. En av dem är Aro Aziz som i april 2020 tog på sig ansvaret för ett vapen som hittades hos Dree Low.

Det känns inte helt omöjligt att nattens mord har någon koppling till den konflikten.

Här är en lite rörig tråd på Flashback:
(FB) Laddat automapvapen hittades i stulen bil – tre män anhållna, Uppsala 20-09-05.

Gävle tingsrätt:
Kan du ladda upp den igen?
Citera
2022-05-09, 09:17
Medlem
Citat:
Ja allt tyder på och rykten på gatan enligt folk är att A.A och pajasen i Sandviken som tror att han är världens häftigaste gangster, han som ser ut som en glasspinne är anstiftarna…..! Såg även på tiktok att Barans kusin la ut en bild på A.A och kallade honom för massa och skrev att hämnden kommer typ…!

Vart har du läst det där du skriver om att den där Philip skulle haft ett finger med i spelet med att lura fram Baran?…. Dom var ju också vänner och varit åtalade i samma mål vet jag…!

Såg det i tråden om mordet i Linköping, jasså man kunde ju anta att A.A och Al@n var inblandade! Så då stämmer det nog att det var Gor@n som var den dom försöket skjuta i Forsbacka? För Er*k som är häktad för den händelsen var ju lojal till Baran. Riktig soppa det här
Citera
2022-05-09, 10:42
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från Åklagarmyndigheten (Två män åtalade för mord i Gävle):
Citat:
Två 20-åriga män har i dag åtalats för mord som inträffade natten till den 11 november 2021 då en 27-årig man sköts till döds med flera skott på Brunnsgatan i centrala Gävle. Enligt åklagaren har mordet skett i gängmiljö. De misstänkta har varit frihetsberövade sedan brottsdatumet. Åklagaren är tillgänglig för media på telefon i dag, måndag.

Utredningen visar att den 27-årig mannen jagats av två personer till fots innan skottlossningen sker. De misstänkta flydde sedan från platsen på varsin cykel.

– Utredningen talar för att bakgrunden till skjutningen är en konflikt mellan två kriminella nätverk i Gävle där målsäganden var en av ledargestalterna på den ena sidan medan de två åtalade männen kopplats till den andra sidan av konflikten. Polisens kännedom om konflikten och tidiga vittnesiakttagelser ledde till en husrannsakan hemma hos en av de åtalade männen. I hans bostad greps de båda männen ungefär en timme efter mordet, säger kammaråklagare Therese Stensson Jonsson.

Bevisningen består av vittnesuppgifter, it-bevisning, DNA-resultat, analyser av ammunition från brottsplatsen och kartläggning av de kriminella nätverken.

– Tack vare vittnesuppgifter har vi också cyklar som tagits i beslag och som utredningen visar användes vid brottet, säger Therese Stensson Jonsson.

Huvudförhandlingen planeras att inledas den 23 maj i Attunda tingsrätts säkerhetssal och beräknas pågå i sex dagar.
Gävle tingsrätt, mål: B 3622-21
Citera
2022-05-09, 10:47
Medlem
Stämningsansökan

https://anonfiles.com/R5i983edy8/G_vle_TR_B_3622-21_Aktbil_178_pdf

.
Citera
2022-05-09, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kungen77
Stämningsansökan

https://anonfiles.com/R5i983edy8/G_vle_TR_B_3622-21_Aktbil_178_pdf

.

Tack!

Pappan ska alltså vittna och namnge dom då han kände till hotbilden…! Har även fått skyddad identitet….! Många som sa att han är farlig och maffia men allt pekar på att så inte är fallet…!

Ryssen Magomed från Sandviken ska också vittna om iakttagelser…! Han är med i väldigt många utredningar, både som misstänkt men även vittne i en del….! Kan han haft nån inblandning då han verkar ha varit på plats? Han är även vän med A.A då dom synts en del ihop på bilder i sociala medier… Han är även vän med de i x team då man sett dom tillsammans ibland i Sandviken och Philip som misstänks kanske ha ”goat” Baran är ju med i x team…. Vilken soppa… Den där FUP:en skulle kan gärna ta del av
Senast redigerad av Barzanii7 2022-05-09 kl. 14:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in