2022-05-08, 06:46
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepbrother
Jo då, du får nog ihop pengar så du kan hålla dig borta ett år eller två och sen kommer det bli tufft.

Sök jobb utomlands istället om du vill bo utomlands.

Ps. Jobba och spara ihop ett kapital i Sverige inför flytten med, det kostar oftast mer än man räknar med att flytta till ett annat land.

Är det säkert det?

Kan man inte bara ta sig till ett land någonstans och få gratis försörjning och välfärd, förtur till bostäder osv?

Det kan väl inte bara vara i Sverige det fungerar så?
Citera
2022-05-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illuminante9802
Kan inte ta banklån tror jag, eftersom jag inte har någon inkomst. Om skulderna är kvar i sverige är skitsamma, har bla planer på att ta livet av mig när pengarna tar slut. Vill bara leva bra sista tiden för en gångs skull. Har inte mycket att förlora.

Men är det någon som vet hur länge man får stanna där? Kan inte skriva över att ha de landet å vara bosatt i. Bara som turist ungefär.

Även om det inte känns så nu så kanske du ångrar dig och mår bättre framöver och då sitter du där med massa skulder, hitta något annat sätt att skaffa pengarna.
Citera
2022-05-08, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sittnerpajas
Fast då skall man även bevisa att det gjorts med uppsåt. Det är inte olagligt att ha skulder och flytta.

Är du smart eller?

Han tar massa lån och flyttat kort därefter utomlands.
Signalerar det att han har för avsikt att betala av sina skulder?
Du fattar väl att han inte tänker betala en spänn på lånet.

1. Han tar massa lån
2. Flyttar utomlands
3. Betalar inte av en krona på lånet
4. Lånet hamnar hos kronofogden

Du menar att detta inte är ett tydligt uppsåt till bedrägeri?
Tror du får svårt att motbevisa detta för både åklagare och nämndemän.

Sen kanske inte sannolikheten är speciellt hög om det rör sig om sms lån eftersom summorna inte är speciellt höga. Om bankerna ens orkar polisanmäla är ju också en aspekt att ta hänsyn till.

Men en otroligt korkad plan överlag.
Senast redigerad av rexlz 2022-05-08 kl. 11:02.
Citera
2022-05-08, 11:00
Finns gott om sätt att få ut några hundra tusen om man är redo att sabba sitt namn permanent i landet. Minns för 20 år sen när det var en fluga bland kriminella att ordna med sånt och ta en procent av summan dom fixade, "haken" var att det gick att göra en gång sen var du en andra klassens medborgare för resten av ditt liv.
Citera
2022-05-08, 11:08
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Banklån preskiberas efter 10 år
Det finns inte någon särskild preskription för banklån. Däremot en allmän preskription på 10 år. Men denna kan förlängas i evighet. Om TS gömmer sig utomlands blir det svårt för banken/långivaren att göra en enkel förlängning genom brev (eftersom det är svårt att bevisa att TS tagit emot det), men det går bra att ansöka om indrivning genom Kronkalle för att förlängning i 10 år ska inträffa.
Citera
2022-05-08, 11:49
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Förlåt en äldre man, men vad gör man när man "dropshippar" kanske något för mig?

LL

Du har en webshop på internet där du säljer varor. Men du har inget eget lager utan du är som en mellanhand mellan den riktiga försäljaren/tillverkaren av varorna och kunden. Man säljer helt enkelt skit man inte har så bra koll på, oftast.
Citera
2022-05-08, 12:45
Medlem
illuminante9802s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jiimzy
Finns gott om sätt att få ut några hundra tusen om man är redo att sabba sitt namn permanent i landet. Minns för 20 år sen när det var en fluga bland kriminella att ordna med sånt och ta en procent av summan dom fixade, "haken" var att det gick att göra en gång sen var du en andra klassens medborgare för resten av ditt liv.

Hur menar du? Typ som i att snitcha?
Citera
2022-05-08, 12:46
Medlem
illuminante9802s avatar
Citat:
Hur menar du? Typ som i att snitcha?

Edit: Eller menar du bara att "stjäla" en del av inkomsterna??
Citera
2022-05-08, 13:04
Medlem
JaredLetos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du verkar ha bra koll på Phillipinerna. Hur kommer det sig att ALLA i regel kommer in i landet om
man har vaccin och andra dokument?
Såg nu att de har ändrat kriterierna. Filippinerna var ett rött land för Sverige tidigare. Och nej, jag har inte bra koll på det landet, ingenting jag påstod heller.
Citera
2022-05-08, 15:10
Medlem
Jag hade en kollega tidigare. Han var den Iran. Han berätta att så skulle man göra om man inte fick uppehållstillstånd i Sverige.
Detta är 15 år sen.
Han berätta hur folk maxa kreditkort på Elgiganten mm. Sen sålde man allt på blocket. Så hade de med sig ca 150 000kr hem.
Den summan hade man kanske klarat sig ett tag i Thailand eller liknande men det hade varit svårt att få jobb. Så när pengarna är slut så hade man kanske fått krypa tillbaka 😀

Citat:
Någon som vet om de skulle å vara möjligt å ta typ så många sms-lån som är möjligt, ta ut pengarna eller nånting, sen bara åka utomlands till något billigt ställe å leva livet å hålla sig borta å länge som möjligt?
Citera
2022-05-08, 15:27
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Du har en webshop på internet där du säljer varor. Men du har inget eget lager utan du är som en mellanhand mellan den riktiga försäljaren/tillverkaren av varorna och kunden. Man säljer helt enkelt skit man inte har så bra koll på, oftast.

Det är ju genialiskt, Slipper jag redovisa moms?

LL
Citera
2022-05-08, 15:42
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Det är ju genialiskt, Slipper jag redovisa moms?

LL

Om du gör det lagligt behöver du säkert redovisa moms, jag har ingen aning om skattemyndigheternas alla idiotiska påhitt. Lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in