Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-07, 19:07
  #637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Du predikar om egenansvar, sen gäller det helt plötsligt inte när den ena väljer att föda utan att den andra vill, då är det inte egenansvar längre. Hyckleri på hög nivå. Men du är så dum att du inte fattar det.

Ännu en gång är du för efterbliven för att se skillnaden på valmöjligheten att ha sex eller inte och att avsäga dig en unge helt och hållet vid graviditet eller inte som en kvinna kan göra.

Jo,, det är egenansvar att välja att anortera ett foster istället för att föda en unge. Helt mongo att tro något annat.
Citera
2022-05-07, 19:18
  #638
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Tror du inte riktigt förstår vad "a priori" betyder. Det har inget att göra med hur vi lär oss saker.
Vi har ingen själ i vilket de moraliska värderingarna är inpräntade. Vad som är rätt och fel är något vi endast kan lära oss genom erfarenheter. Förstår du det?
Citat:
Nej, plikt, dygd och liknande kan komma från logiken, våra sinnen eller intuition.
Den enda logiska plikten och dygden är den som tar hänsyn till sina konsekvenser. Vad vi känner är rätt är bara instinktiva gissningar. Intuitionen har ofta fel. Det är bara genom att kunna argumentera för varför någonting är rätt som du kan vara säker på att det är rätt.
Citat:
Det är ju det vi argumenterar om, huruvida "en positiv konsekvens" är detsamma som "rätt". Att göra en stipulativ definition där "positiv konsekvens" definieras som "moraliskt rätt" innebär bara att ditt argument blir tautologiskt.
Så anser du att det som är rätt måste ha positiva konsekvenser eller inte?
Citera
2022-05-07, 19:21
  #639
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Vi har ingen själ i vilket de moraliska värderingarna är inpräntade. Vad som är rätt och fel är något vi endast kan lära oss genom erfarenheter. Förstår du det?
Jag har aldrig påstått att vi har en "själ" (vet inte riktigt på vad du syftar på här?).
Citat:
Den enda logiska plikten och dygden är den som tar hänsyn till sina konsekvenser. Vad vi känner är rätt är bara instinktiva gissningar. Intuitionen har ofta fel. Det är bara genom att kunna argumentera för varför någonting är rätt som du kan vara säker på att det är rätt.
Intuition och känslor är två olika saker, så jag förstår inte varför du tar upp "gissningar" och "vad vi känner".
Citat:
Så anser du att det som är rätt måste ha positiva konsekvenser eller inte?
Nej, såklart inte. Har du missat hela vår debatt eller?
Citera
2022-05-07, 19:30
  #640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag har aldrig påstått att vi har en "själ" (vet inte riktigt på vad du syftar på här?).
Jag har inte påstått att du har påstått det. Det jag vill klargöra är faktumet att vi inte föds med någon känsla för rätt och fel.
Citat:
Intuition och känslor är två olika saker, så jag förstår inte varför du tar upp "gissningar" och "vad vi känner".
Intuition är en känsla, och känslor är inte att lita på. Det jag vill poängtera är att vad som är rätt och fel är en helt och hållet intellektuell fråga.
Citat:
Nej, såklart inte. Har du missat hela vår debatt eller?
Du inser att det innebär att det du anser vara rätt kan ha enbart negativa konsekvenser? Att alla kan förlora på att göra det som du anser vara rätt?
Citera
2022-05-07, 19:35
  #641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Jag hittar fortfarande inte svaret. Men okej, vi utgår från att ditt svar är "Ja, abortförespråkare välkomnas av religiösa fundamentalister/extremister", och då undrar jag givetvis hur i helvete kan du komma fram till en sån verklighetsfrånvänd slutsats? Finns det någon extrem/fundamentalistisk religiös rörelse som någonsin varit FÖR abort? Bara för att DU anser att abortförespråkare är "blodtörstiga psykopatslampor" innebär det inte att religiösa extremister välkomnar abortförespråkare. Hajar du? Eller är du fortfarande helt lost?

Uppenbarligen förstår du ingenting. Du är inte värd min tid.
Citera
2022-05-07, 19:35
  #642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViscaCatalunya69
Jaha, och? Har jag påstått något annat om svensk lagstiftning? Vem bryr sig? Har jag påstått något annat om svensk lagstiftning?

Återigen är du off-topic.

Kul att du snackar om religion när jag aldrig har nämnt det. Är du förståndshandikappad på riktigt? Hör du röster?

Psykisk sjukdom är utbredd bland svenska kvinnor, i synnerhet de blodtörstiga psykopaterna som mördar sina barn.
Jag tycker du ska ringa till polisen och anmäler begångna mord av blodtörstiga psykopater. När poliserna inte tar upp din anmälan kallar du dem psykiskt sjuka.

Så får vi se vem som anses vara frisk sen.
Citera
2022-05-07, 19:37
  #643
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Jag har inte påstått att du har påstått det. Det jag vill klargöra är faktumet att vi inte föds med någon känsla för rätt och fel.
Okej, men varför tog du upp begreppet "själ" i diskussionen då? Vad var poängen med det, lol?
Citat:
Intuition är en känsla, och känslor är inte att lita på. Det jag vill poängtera är att vad som är rätt och fel är en helt och hållet intellektuell fråga.
Men din känsla kring vilken konsekvens som är bra eller dålig, den går att lita på. haha.
Citat:
Du inser att det innebär att det du anser vara rätt kan ha enbart negativa konsekvenser? Att alla kan förlora på att göra det som du anser vara rätt?
Ja, såklart. Att låta en alkis leva på gatan innebär dåliga konsekvenser. Men jag lever hellre i det samhället än i ett samhälle som Nazityskland där vi skickar alla icke-önskvärda till dödsläger som du tycker är ok.
Citera
2022-05-07, 19:46
  #644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViscaCatalunya69
Uppenbarligen förstår du ingenting. Du är inte värd min tid.

Och ännu en gång kommer du med ett inlägg utan några som helst svar på frågorna. Förstår du inte frågorna eller varför undviker du att svara hela tiden? Behöver jag förtydliga något för att du ska kunna svara?
Citera
2022-05-07, 19:50
  #645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
De flesta aborter sker innan vecka 9. Ett foster är inte ett barn/människa.

Väldigt få barn mördas per år i Sverige.
Nehepp, vad är ett foster då?
Citera
2022-05-07, 19:51
  #646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Och ännu en gång kommer du med ett inlägg utan några som helst svar på frågorna. Förstår du inte frågorna eller varför undviker du att svara hela tiden? Behöver jag förtydliga något för att du ska kunna svara?

Med tanke på att du är för efterbliven för att ens förstå att du har fått svar på din första fråga så är det ingen idé att svara på dina idiotiska frågor.
Citera
2022-05-07, 19:52
  #647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Okej, men varför tog du upp begreppet "själ" i diskussionen då? Vad var poängen med det, lol?
De som inte tror på konsekventialism brukar tro att de moraliska värderingarna är inpräntade i oss sedan födseln, i någon slags själ. Tror du på själen?
Citat:
Men din känsla kring vilken konsekvens som är bra eller dålig, den går att lita på. haha.
Det är inte en känsla. Det är ett logiskt resonemang uppbyggt på argument. Det enda som har något egenvärde för oss människor är att slippa lidande, alltså är de konsekvenser som minimerar lidandet rent logiskt eftersträvansvärda.
Citat:
Ja, såklart. Att låta en alkis leva på gatan innebär dåliga konsekvenser. Men jag lever hellre i det samhället än i ett samhälle som Nazityskland där vi skickar alla icke-önskvärda till dödsläger som du tycker är ok.
Så du vill inte döda alkisar eftersom konsekvensen av det skulle bli ett samhälle som du skulle vantrivas i?

Som sagt. Det är omöjligt att säga varför något är rätt eller fel utan att peka på konsekvenserna.
Citera
2022-05-07, 19:52
  #648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Jag tycker du ska ringa till polisen och anmäler begångna mord av blodtörstiga psykopater. När poliserna inte tar upp din anmälan kallar du dem psykiskt sjuka.

Så får vi se vem som anses vara frisk sen.

Återigen inget argument. Du pålyser bara vilken sjuk lagstiftning Sverige har.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback