Citat:
Ursprungligen postat av
hexpipan
Jag hittar TRE olika väderingar
NOTAR med värdetidpunkt augusti 2020: 4 200 000:-
RIKSMÄKLAREN med värdetidpunkt november 2020: 4 500 000:-
DENSIA med värdetidpunkt februari 2021: 4 600 000:-
Eftersom väderingarna har olika värdetidpunkter går det inte att jämföra dem rakt av. Man måste ta hänsyn till hur marknadspriserna för villor har förändrändrats augusti 2020 till februari 2021.
Jag har använt statistik från maklarstatistik.se,
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/uppsala-lan/uppsala/#/villor
Tar man hänsyn till den prisuppgång som skedde blir värderingarna omräknat till augusti 2020:
NOTAR: 4 200 000:-
RIKSMÄKLAREN 4 444 000:-
DENSIA: 4 460 000:-
Det skiljer ca 6% mellan de olika värderingarna. DENSIAs värdering bygger dock delvis på felaktiga premisser, eftersom uppgiften om "Enligt medverkande är eldstäder eldningsbara/inspekterade av sotare" är uppenbart felaktig. Det framgår också av värderingen att det var Johann Binninge som närvarade. Hade Binninge lämnat korrekta uppgifter om spisarnas och kakelugnarnas status utgår jag ifrån att DENSIAs värdering blivit lägre. Hur mycket kostar det att sätta en öppen spis, en vedspis i köket och fyra kakelugnar i eldningsbart skick?
Värderingen från RIKSMÄKLAREN är utförd av Magnus Ejermark, anställd av Monica Pernroth-Lullmas man Teet Lullma. På något sätt verkar Binninge inte lämnat in denna till TR. Dock har Esbjörns nya ombud lämnat in den.
Om någon har tillgång till andra värderingar. Citera gärna och komplettera! Med värderingar menar jag värderingar som är utförda av yrkesmän, inte påstådda marknadsvärden.
Nja, det stämmer inte riktigt då FPI hann räknas upp 2 ggr mellan värderingarna.
Det sker halvårsvis och det råkade bli 2 FPI ökningar mellan Notar och Densias värdering.
Dessutom var det en extrem uppgång på fritidshus just efter köpet pga viljan att Corona hemestra.
Kolla siffrorna för fritidshus på mäklarstatistik så ser du att uppgången var närmare 8.5% för dessa.
Notar har en hygglig värdering baserat på värderingsdata, aktuella uppgifter + Anticimex protokoll, marknadsvärdet vid försäljningen om tömd och sanerad fastighet stämmer väldigt bra.
Riksmäklaren har närmast lämnat ett utdrag från värderingsdata utan några aktuella uppgifter om skicket, så den värderingen lämnar jag därhän utan att kommentera den närmare.
Densia däremot har en väldigt utförlig värdering med bilder och uppskattad kostnad för att få huset till normal boendestandard, trots vissa vilseledande uppgifter den som höll i visningen lämnat om fastigheten.
Om man räknar bort FPI ökningar och prisökning på just fritidshus mellan värderingstillfällena, så har faktiskt Densia ett lägre värde på fastigheten i augusti 2020 än Notars värdering gett vid handen.
Faktum är orubbligt vad gäller de värderingar yrkesverksamma mäklare gjort:
köpeskillingen var ett korrekt marknadsvärde för en ej tömd och sanerad fastighet utan vatten & avlopp.