2022-05-07, 13:51
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Att både Ebba och Esbjörn är nöjda med denna affär är inte sant någonstans faktiskt.

Att Matz inte ville bjuda över berodde troligtvis på att han hade ett avtal med Esbjörn om att ärva. Visst, det visade sig inte juridiskt riktigt, dock tycker många här att ett handslag ska räka.
Jo esb är nöjd han har förlikat sig och sålt huset, inte på något sätt satt sig emot försäljningen sen dess.

Hur var det med dom jurister som du pratade om innan Binninge kom in i bildrn?
Senast redigerad av braattha 2022-05-07 kl. 13:59.
2022-05-07, 13:54
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ett hus är i förhållande till något säger du. Detta hus är i förhållande till sin närhet till Stockholm. Detta hus är i förhållande till faktum att det en sjötomt.

Jag svarar adekvat i mina inlägg, du väljer att trots det skylla mig för att inte förstå. Du förstår väl att det inte är jag som framstår som korkad.
Det är inte sjötomt det är strandtomt.
Vad är det du inte förstår!
Senast redigerad av braattha 2022-05-07 kl. 13:59.
2022-05-07, 13:58
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Att både Ebba och Esbjörn är nöjda med denna affär är inte sant någonstans faktiskt.

Att Matz inte ville bjuda över berodde troligtvis på att han hade ett avtal med Esbjörn om att ärva. Visst, det visade sig inte juridiskt riktigt, dock tycker många här att ett handslag ska räka.
Att Matz inte ville bjuda över kan bero på mycket hans tillstånd, att han inte ville ha huset mitt i skogen i stället för sitt hus på Öland granne med Soliden.
Att M-gård inte ville bjuda över kan ju bdro på atg hon endas ville betala innan 2,5 och i samband med det var ju gubben o hörde sig för bland grannarna om priser där.
2022-05-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Att Matz inte ville bjuda över kan bero på mycket hans tillstånd, att han inte ville ha huset mitt i skogen i stället för sitt hus på Öland granne med Soliden.
Att M-gård inte ville bjuda över kan ju bdro på atg hon endas ville betala innan 2,5 och i samband med det var ju gubben o hörde sig för bland grannarna om priser där.

Sen är det ju så att om inte ESB testamenterar bort sin egendom ärver Matz och hans kusiner det som finns kvar. Så ur Matz hänseende är det nog bra med en granskning och viss uppmärksamhet om ESB eventuella testamenten.
2022-05-07, 14:16
Medlem
Citat:
Det vore det faktiskt. Gör du den?

Jag hittar TRE olika väderingar
NOTAR med värdetidpunkt augusti 2020: 4 200 000:-
RIKSMÄKLAREN med värdetidpunkt november 2020: 4 500 000:-
DENSIA med värdetidpunkt februari 2021: 4 600 000:-

Eftersom väderingarna har olika värdetidpunkter går det inte att jämföra dem rakt av. Man måste ta hänsyn till hur marknadspriserna för villor har förändrändrats augusti 2020 till februari 2021.
Jag har använt statistik från maklarstatistik.se, https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/uppsala-lan/uppsala/#/villor

Tar man hänsyn till den prisuppgång som skedde blir värderingarna omräknat till augusti 2020:
NOTAR: 4 200 000:-
RIKSMÄKLAREN 4 444 000:-
DENSIA: 4 460 000:-
Det skiljer ca 6% mellan de olika värderingarna. DENSIAs värdering bygger dock delvis på felaktiga premisser, eftersom uppgiften om "Enligt medverkande är eldstäder eldningsbara/inspekterade av sotare" är uppenbart felaktig. Det framgår också av värderingen att det var Johann Binninge som närvarade. Hade Binninge lämnat korrekta uppgifter om spisarnas och kakelugnarnas status utgår jag ifrån att DENSIAs värdering blivit lägre. Hur mycket kostar det att sätta en öppen spis, en vedspis i köket och fyra kakelugnar i eldningsbart skick?

Värderingen från RIKSMÄKLAREN är utförd av Magnus Ejermark, anställd av Monica Pernroth-Lullmas man Teet Lullma. På något sätt verkar Binninge inte lämnat in denna till TR. Dock har Esbjörns nya ombud lämnat in den.

Om någon har tillgång till andra värderingar. Citera gärna och komplettera! Med värderingar menar jag värderingar som är utförda av yrkesmän, inte påstådda marknadsvärden.
2022-05-07, 14:34
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson71
Sen är det ju så att om inte ESB testamenterar bort sin egendom ärver Matz och hans kusiner det som finns kvar. Så ur Matz hänseende är det nog bra med en granskning och viss uppmärksamhet om ESB eventuella testamenten.
Nu har Matz avlidigt men har kanske arvingar i sin tur
2022-05-07, 14:36
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hexpipan

Eftersom väderingarna har olika värdetidpunkter går det inte att jämföra dem rakt av. Man måste ta hänsyn till hur marknadspriserna för villor har förändrändrats augusti 2020 till februari 2021.
Jag har använt statistik från maklarstatistik.se, https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/uppsala-lan/uppsala/#/villor

Tar man hänsyn till den prisuppgång som skedde blir värderingarna omräknat till augusti 2020:
Det skiljer ca 6% mellan de olika värderingarna. DENSIAs värdering bygger dock delvis på felaktiga premisser, eftersom uppgiften om "Enligt medverkande är eldstäder eldningsbara/inspekterade av sotare" är uppenbart felaktig. Det framgår också av värderingen att det var Johann Binninge som närvarade. Hade Binninge lämnat korrekta uppgifter om spisarnas och kakelugnarnas status utgår jag ifrån att DENSIAs värdering blivit lägre. Hur mycket kostar det att sätta en öppen spis, en vedspis i köket och fyra kakelugnar i eldningsbart skick?

Värderingen från RIKSMÄKLAREN är utförd av Magnus Ejermark, anställd av Monica Pernroth-Lullmas man Teet Lullma. På något sätt verkar Binninge inte lämnat in denna till TR. Dock har Esbjörns nya ombud lämnat in den.

Om någon har tillgång till andra värderingar. Citera gärna och komplettera! Med värderingar menar jag värderingar som är utförda av yrkesmän, inte påstådda marknadsvärden.
Ang kakelugn Ca 50-70 k beroende på om dom är nytjandebara eller bara skådebröd per st.
Senast redigerad av braattha 2022-05-07 kl. 15:12.
2022-05-07, 16:16
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Jag känner ingen som inte hade höjt till minimum ett par hundra tusen över värderingsbeloppert vid en förhandling om priset. Faktumet att Esbjörn inte gjorde det tyder enligt mig på att han inte hade en aning om vad en värderingsvärdet på huset.

Är du verkligen nykter?

Du har ju uppenbarligen ingen som helst koll på vad en värdering är .
Ett värdering är för att man skall få ett korrekt värde på fastigheten och inte ett värde som ligger långt under vad folk är villiga att betala.
2022-05-07, 16:45
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Jo esb är nöjd han har förlikat sig och sålt huset, inte på något sätt satt sig emot försäljningen sen dess.

Hur var det med dom jurister som du pratade om innan Binninge kom in i bildrn?
Fast vad handlar den pågående överklaga till HD om då om han är så nöjd?

Jag har inte pratat om några jurister innan din Binninge. Jag sa att vid tidpunkten Ebba lovade att inte genomföra köpet om Esbjörn inte ville, var jurister inblandade. I Esbjörns fall Binninge.
Citat:
Det är inte sjötomt det är strandtomt.
Vad är det du inte förstår!
Strand tomt / sjö tomt… Nu är du anal igen. Huset har egen brygga, sjöbod och tomten gränsar mot vatten. Sådant höjer värdet radikalt, vare sig man kallade strandtomt eller sjötomt.

Citat:
Bra jobbat! Men snälla kan du inte länka till Notars värdering med det värderingsdatumet. Den har jag nämligen inte sett, och stämmer det som du säger ska jag villigt erkänna att jag har fel.
2022-05-07, 17:03
Medlem
Citat:
Fast vad handlar den pågående överklaga till HD om då om han är så nöjd?
Berätta, vad handlar den om?
2022-05-07, 17:39
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Frågan är inte bara hur mycket det kostar, utan om det är juridiskt och etiskt korrekt att säljaren fixar efter försäljningen i syfte att blåsa köparen.
2022-05-07, 18:22
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Nja, det stämmer inte riktigt då FPI hann räknas upp 2 ggr mellan värderingarna.
Det sker halvårsvis och det råkade bli 2 FPI ökningar mellan Notar och Densias värdering.
Dessutom var det en extrem uppgång på fritidshus just efter köpet pga viljan att Corona hemestra.
Kolla siffrorna för fritidshus på mäklarstatistik så ser du att uppgången var närmare 8.5% för dessa.

Notar har en hygglig värdering baserat på värderingsdata, aktuella uppgifter + Anticimex protokoll, marknadsvärdet vid försäljningen om tömd och sanerad fastighet stämmer väldigt bra.

Riksmäklaren har närmast lämnat ett utdrag från värderingsdata utan några aktuella uppgifter om skicket, så den värderingen lämnar jag därhän utan att kommentera den närmare.

Densia däremot har en väldigt utförlig värdering med bilder och uppskattad kostnad för att få huset till normal boendestandard, trots vissa vilseledande uppgifter den som höll i visningen lämnat om fastigheten.

Om man räknar bort FPI ökningar och prisökning på just fritidshus mellan värderingstillfällena, så har faktiskt Densia ett lägre värde på fastigheten i augusti 2020 än Notars värdering gett vid handen.

Faktum är orubbligt vad gäller de värderingar yrkesverksamma mäklare gjort:
köpeskillingen var ett korrekt marknadsvärde för en ej tömd och sanerad fastighet utan vatten & avlopp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in