2022-05-07, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Nu är du ju bara dum, har jag någonsin sagt att jag är något renoverings proffs. Du glömde oxå skriva vad huset skulle bli värt vid en renovering.

Och egentligen är spelar ju renoverings kostnaden ingen roll för priset. Huset är värderat i befintligt skick. Det är sålt som sommarstuga. Om köparen vill göra permanent bostad av det är det köparens val.
Renoveringskostnaderna spelar för övrigt väldigt stor roll även om man bara vill köpa en sommarstuga för att ha som sommarstuga. En sommarstuga med fungerande avlopp, indraget vatten och el kostar givetvis betydligt mycket mer än ett hus med farlig el, utdömt avlopp och som saknar vatten. Renoveringen av dessa är dessutom inte frivilligt, enligt gällande lagar så måste du ha en godkänd avloppslösning och du lär inte ens få försäkra huset med den eldragning som man ser på bilderna.

Kvarstår så klart möjligheten att koppla ur elen, bajsa i en hink och att bära vattnet man behöver i dunken Dorje. Men då är huset inte värt mer än vad både Notar, Densia och Riksmäklarna har kommit fram till.

Sen bör man så klart pruta om man ska ta hand om skrotbilarna, oljefaten, taggtråden och byggavfallet på tomten.
2022-05-07, 11:50
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejon-x
Esbjörn har fått 100 000kr mer. Han verkar jätteglad över detta!
Jasså? Tänk vad olika man kan se saker. Jag tycker Esbjörn verkar vara allt annat än jätteglad för affären.
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Renoveringskostnaderna spelar för övrigt väldigt stor roll även om man bara vill köpa en sommarstuga för att ha som sommarstuga. En sommarstuga med fungerande avlopp, indraget vatten och el kostar givetvis betydligt mycket mer än ett hus med farlig el, utdömt avlopp och som saknar vatten. Renoveringen av dessa är dessutom inte frivilligt, enligt gällande lagar så måste du ha en godkänd avloppslösning och du lär inte ens få försäkra huset med den eldragning som man ser på bilderna.

Kvarstår så klart möjligheten att koppla ur elen, bajsa i en hink och att bära vattnet man behöver i dunken Dorje. Men då är huset inte värt mer än vad både Notar, Densia och Riksmäklarna har kommit fram till.

Sen bör man så klart pruta om man ska ta hand om skrotbilarna, oljefaten, taggtråden och byggavfallet på tomten.
För det första är det inte säljarens problem vad köparen önskar göra. Hon kan köpa det som hundkoja till sin hund. Värdet är det värderade i all fall. Dessutom kan man mycket väl ha en sommarstuga utan både vatten och el, det är inte helt ovanligt. Hört talas om utedass föresten?

För det andra har när Ebba kritiseras för att hänga med Esbjörn under värsta pandemisommaren har pandemin inget med affären att göra. Men nu påstår du att faktumet att virkes priserna stiget till följd av pandemin skulle påverka priset två år innan det hänt, vadå har Ebba en kristallkula att titta in i.

Räntor kan alltid sticka iväg. Det är något alla bostadsköpare måste kalkylera med. Huset var värderat till 4.6 oavsett ränteläget.

Dina två senaste inlägg bevisar bara att du inte förstår/ låssas inte förstå bostadsmarknaden. För ett hus värderas i befintligt skick och säljs i befintligt skick. Inte ens Ebba bör få huset billigare för att räntor eventuellt går upp i framtiden eller för att huset inte har de tapeter hon gillar.

Slutligen, personligen tycker jag inte alls man ska pruta på något man tjatat om att få köpa. Men vad moral betyder är ju individbetingat, det om något har denna tråd tydliggjort.
2022-05-07, 12:08
Medlem
Citat:
Jasså? Tänk vad olika man kan se saker. Jag tycker Esbjörn verkar vara allt annat än jätteglad för affären.
För det första är det inte säljarens problem vad köparen önskar göra. Hon kan köpa det som hundkoja till sin hund. Värdet är det värderade i all fall. Dessutom kan man mycket väl ha en sommarstuga utan både vatten och el, det är inte helt ovanligt. Hört talas om utedass föresten?

För det andra har när Ebba kritiseras för att hänga med Esbjörn under värsta pandemisommaren har pandemin inget med affären att göra. Men nu påstår du att faktumet att virkes priserna stiget till följd av pandemin skulle påverka priset två år innan det hänt, vadå har Ebba en kristallkula att titta in i.

Räntor kan alltid sticka iväg. Det är något alla bostadsköpare måste kalkylera med. Huset var värderat till 4.6 oavsett ränteläget.

Dina två senaste inlägg bevisar bara att du inte förstår/ låssas inte förstå bostadsmarknaden. För ett hus värderas i befintligt skick och säljs i befintligt skick. Inte ens Ebba bör få huset billigare för att räntor eventuellt går upp i framtiden eller för att huset inte har de tapeter hon gillar.

Slutligen, personligen tycker jag inte alls man ska pruta på något man tjatat om att få köpa. Men vad moral betyder är ju individbetingat, det om något har denna tråd tydliggjort.
Värdet är inte vad en värdering visar...
Värdet är det belopp som säljaren och köparen kommer överens om - inget annat.
Om man väljer att sälja till vad andra anser vara underpris, ja då får man det. Om man väljer att betala mer än vad andra anser det vara värt, ja då får man det.
Esbjörn satte själv priset - Ebba ansåg det rimligt.
Du påstår ju att du köpt fastigheter - då BORDE du vet att ibland blir så kallad budgivning. Detta kan innebära att folk betalar MER än vad en värdering visar, för att de anser det vara värt det.
Ibland så får säljaren faktist böja sig och sälja för ett LÄGRE pris än värderingen - för att ingen anser att objektet är värt de pengarna. Så svårt är det inte...
Värdet på något är väldigt subjektivt.
Senast redigerad av martinator 2022-05-07 kl. 12:11.
2022-05-07, 12:20
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Värdet är inte vad en värdering visar...
Värdet är det belopp som säljaren och köparen kommer överens om - inget annat.
Om man väljer att sälja till vad andra anser vara underpris, ja då får man det. Om man väljer att betala mer än vad andra anser det vara värt, ja då får man det.
Esbjörn satte själv priset - Ebba ansåg det rimligt.
Vid de flesta försäljningar har ägaren gjort ett aktivt val att sälja och huset ligger ute på Hemnet, då gäller fri konkurrens. Folk som är intresserad av huset bjuder på det. Och visst händer det att hus går under vad de är utannonserade för. Men det vanligaste är att de går för bra mycket högre
pris.

I detta fall bad Ebba att få köpa huset, hon säger sig ha säkerhetstält att allt gick rätt till? Och påstår att Esbjörn fått tillgång till värderingar innan priset sattes. Jag känner ingen som inte hade höjt till minimum ett par hundra tusen över värderingsbeloppert vid en förhandling om priset. Faktumet att Esbjörn inte gjorde det tyder enligt mig på att han inte hade en aning om vad en värderingsvärdet på huset.

Så det är en sanning med modifikation att säga att Esbjörn satte priset.
2022-05-07, 12:29
Medlem
Citat:
Vid de flesta försäljningar har ägaren gjort ett aktivt val att sälja och huset ligger ute på Hemnet, då gäller fri konkurrens. Folk som är intresserad av huset bjuder på det. Och visst händer det att hus går under vad de är utannonserade för. Men det vanligaste är att de går för bra mycket högre
pris.

I detta fall bad Ebba att få köpa huset, hon säger sig ha säkerhetstält att allt gick rätt till? Och påstår att Esbjörn fått tillgång till värderingar innan priset sattes. Jag känner ingen som inte hade höjt till minimum ett par hundra tusen över värderingsbeloppert vid en förhandling om priset. Faktumet att Esbjörn inte gjorde det tyder enligt mig på att han inte hade en aning om vad en värderingsvärdet på huset.

Var har du fått idén att det utannonserade priset är det värderade priset?

Annonspriset är ju en bedömning för att få intresserade att komma. Sedan hoppas man att budgivningen drar iväg. Hört talas om lockpriser? De är ju när man lockar med ett orimligt lågt pris i början. Tror du verkligen att den diskussionen uppstått om man alltid använt bedömt värde som annonspris?

Sedan finns även accepterade priser vilket då blir det egentliga värdet. Dvs vad säljare och köpare kommit överens om. Detta kan ju skilja från annonserat och av mäklare bedömt värde. Du har svårt att acceptera att det har ingen betydelse vilket värde man startar med utan det är det slutgiltiga som är värdet.
2022-05-07, 12:46
Medlem
Citat:

Du fattar uppenbarligen inte ens att en värdering är färskvara och förändras hela tiden. Ett hus dessutom alltid i förhållande till något. Men det är nog ingen idé att försöka förklara till en som inte ens förstår att ortprismetoden är en värdering och som dessutom tycker att det är omoraliskt att pruta om man tar hand om säljarens skrot och avfall.
2022-05-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ebba Busch har beskrivit hur priset sattes i en inlaga till rätten, Esbjörn Bolin har inte framfört någon avvikande åsikt. Det kanske är du som besitter en spåkula som du kan se vad du vill med?
2022-05-07, 12:52
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du fattar uppenbarligen inte ens att en värdering är färskvara och förändras hela tiden. Ett hus dessutom alltid i förhållande till något. Men det är nog ingen idé att försöka förklara till en som inte ens förstår att ortprismetoden är en värdering och som dessutom tycker att det är omoraliskt att pruta om man tar hand om säljarens skrot och avfall.
Ett hus är i förhållande till något säger du. Detta hus är i förhållande till sin närhet till Stockholm. Detta hus är i förhållande till faktum att det en sjötomt.

Jag svarar adekvat i mina inlägg, du väljer att trots det skylla mig för att inte förstå. Du förstår väl att det inte är jag som framstår som korkad.
2022-05-07, 13:09
Medlem
braatthas avatar
Citat:
.

Personligen tycker jag inte alls man ska pruta på något man tjatat om att få köpa. Men vad moral betyder är ju individbetingat, det om något har denna tråd tydliggjort.
Hur vet du att det var prutat?
Matz samt M-gård var med och ville inte bjuda över.
Det var Esb sita pris som blev affär båda nöja o glada
2022-05-07, 13:24
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hur vet du att det var prutat?
Matz samt M-gård var med och ville inte bjuda över.
Det var Esb sita pris som blev affär båda nöja o glada
Att både Ebba och Esbjörn är nöjda med denna affär är inte sant någonstans faktiskt.

Att Matz inte ville bjuda över berodde troligtvis på att han hade ett avtal med Esbjörn om att ärva. Visst, det visade sig inte juridiskt riktigt, dock tycker många här att ett handslag ska räka.
2022-05-07, 13:27
Medlem
Citat:
Ett hus är i förhållande till något säger du. Detta hus är i förhållande till sin närhet till Stockholm. Detta hus är i förhållande till faktum att det en sjötomt.

Jag svarar adekvat i mina inlägg, du väljer att trots det skylla mig för att inte förstå. Du förstår väl att det inte är jag som framstår som korkad.
Du framstår som korkad när du hävdar att närhet till Stockholm påverkar värderingen, men inte att man har utedass. Huset är värderat till 4.2 +/- 200.000 med sitt läge både i förhållande till Stockholm och en insjö.
Att säljaren sen är omoralisk och tycker att köparen ska ta reda på hans gamla skrotbilar och bråte gör att priset sänktes en aning. Helt rimligt. Det fungerar exakt på samma sätt på Hemnet, om säljaren vill slippa flyttstädningen så är det praxis att man går ner lite i pris. Men i det här fallet handlade det om en total sanering av alla byggnader och dessutom hela tomten.
2022-05-07, 13:33
Medlem
Citat:
Att både Ebba och Esbjörn är nöjda med denna affär är inte sant någonstans faktiskt.

Att Matz inte ville bjuda över berodde troligtvis på att han hade ett avtal med Esbjörn om att ärva. Visst, det visade sig inte juridiskt riktigt, dock tycker många här att ett handslag ska räka.
Givetvis är de nöjda, annars skulle de inte ha skrivit på en förlikning och Esbjörn Bolin hade inte gett Ebba Busch ett köpebrev som bevis på att han tagit emot betalningen.

På vad baserar du ditt påstående om att de inte är nöjda?!

Matz blev upprörd för att Binninge och Majkgård lurade i honom att huset skulle vara värt 5-6 miljoner.

Men han lugnade ner sig när han förstod att det fanns värderingar som visade att Busch betalat vad huset var värt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in