Citat:
Ursprungligen postat av
RetardedHaT
Ja morfin IV är väldigt nice, men oralt är det i princip värdelöst, för att få samma känsla av morfin oralt så får du nog ta 75-100mg.
Biotillgängligheten på morfin är dock 20-23% ungefär, väldigt dåligt alltså.
Depoteffekten gör så att pillret släpper ut dosen under ungefär 12 timmar ska det vara, men oftast skulle jag nog säga 8h, så då släpps det ut drygt 5mg i timmen vilket alltså hjälper mer än 1 5mg direktverkande då nivåerna byggs upp och max nivåerna är nådd drygt 3-5h efter intag.
40mg depot skulle nog vara perfekt för dig om du tycker att 5mg direktverkande fungerade men var lite för lågt!
RetardedHaT;
Tycker 40mg låter på tok för mycket att ta direkt för en som inte äter opioider annars/novis!
Från FASS står det t.o.m. att 10mg är en vanlig dos att börja på.
Läser ofta dina inlägg och tycker du skriver intressanta saker osv, så därav min förvåning över att just du rekommenderar en så pass hög dos initialt till en som tidigare aldrig ätit det (minus dom ggr nu på sjukhuset).
Till
Andan;
Skulle tipsa om 10mg morgon/kväll möjligtvis och med OxyNorm som tillägg om du har/får skov.
Att ens hitta en läkare som skulle förskriva 40mg/dos åt dig önskar jag dig liksom ”lycka till” med i dagens samhälle (och med den otroliga restriktivitet som råder gällande narkotikaklassade läkemedel för den delen) speciellt sen du klarade dig bra verkar det som på lågdos morfin och var ändå ”nästan nöjd” med 5mg snabbverkande.
Nu vet jag inte vilken typ av skada du har, men bara att ens lyckas få ut OxyContin/Norm idag är ju verkligen inte lätt, läser dagligen i olika ”smärtgrupper” jag är med i om folk med alla möjliga svåra sjukdomar som nekas.
Såg även nu att du faktiskt hade citerat mig igen och det hade jag helt missat (brukar aldrig hända..

), men här har du mitt svar iaf, bättre sent än aldrig!