Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-18, 19:45
Medlem
Måste fråga..

Hur många av er upplever sjuk tolerans trotts upp till 1 års nykterhet?
Hade förhoppningar att en karta 80's skulle räcka några veckor som när man va färsking men ack så fel ja hade,
kan de vara så att den delen av skallen är utbränd?
Äter förvisso mirtazapin till natten nu om de kan ha någon påverka ?
Citera
2023-09-19, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slipstjuven
Måste fråga..

Hur många av er upplever sjuk tolerans trotts upp till 1 års nykterhet?
Hade förhoppningar att en karta 80's skulle räcka några veckor som när man va färsking men ack så fel ja hade,
kan de vara så att den delen av skallen är utbränd?
Äter förvisso mirtazapin till natten nu om de kan ha någon påverka ?

Har själv varit i samma tankar.

Efter att jag var drogfri i 2 år så tog jag direkt 40mg oxy och min flickvän tog 10mg. Hon helt opiatnaiv, och mina receptorer borde varit detsamma? Visst jag väger nästan dubbelt, men hon kalvspydde och jag blev mysig men absolut inte närheten av nodda. Så ja man har nog trubbat av de receptorerna för gott. Kanske någon med längre uppehåll än 2 år kan svara?

Gällande mirta kan jag inte uttala mig, men det går ju på seretonin (tror jag) men oxy vad jag vet går mest på ett mycket skönt dopamin påslag.

Hur stora doser tog du, tog du allt i ett kör? Sist jag köpte en karta oxy 80's så lyckades jag faktiskt dodgea AT. Jag tog dem under kanske 1.5 - 2v och tog ibland några dagar men hade sedan uppehåll från fredag-måndag tex. Var mycket förvånad att jag inte fick någon AT alls. Får se hur det går nästa gång, jag ger numera alla droger (utom weed) till min tjej som håller dem tills jag ber om dem. Kan såklart be om dem när som helst, men för mig har det fungerat även med benso. Det tar emot för mycket att be henne om droger varje dag haha. Sorry för lite off topic
Citera
2023-09-20, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joponen
Har själv varit i samma tankar.

Efter att jag var drogfri i 2 år så tog jag direkt 40mg oxy och min flickvän tog 10mg. Hon helt opiatnaiv, och mina receptorer borde varit detsamma? Visst jag väger nästan dubbelt, men hon kalvspydde och jag blev mysig men absolut inte närheten av nodda. Så ja man har nog trubbat av de receptorerna för gott. Kanske någon med längre uppehåll än 2 år kan svara?

Gällande mirta kan jag inte uttala mig, men det går ju på seretonin (tror jag) men oxy vad jag vet går mest på ett mycket skönt dopamin påslag.

Hur stora doser tog du, tog du allt i ett kör? Sist jag köpte en karta oxy 80's så lyckades jag faktiskt dodgea AT. Jag tog dem under kanske 1.5 - 2v och tog ibland några dagar men hade sedan uppehåll från fredag-måndag tex. Var mycket förvånad att jag inte fick någon AT alls. Får se hur det går nästa gång, jag ger numera alla droger (utom weed) till min tjej som håller dem tills jag ber om dem. Kan såklart be om dem när som helst, men för mig har det fungerat även med benso. Det tar emot för mycket att be henne om droger varje dag haha. Sorry för lite off topic

Tack för info!

Nej jag är för snål/sparsam när de kommer till mitt opiat användande så att dra i sig alla direkt vore en skam!
Jag brukar sätta gränsen för migsjälv på 80mg/dag men just första dagen när ja tog en hel och bara blev euforisk av tanken att ja ska få ett rus var så maxat.. men till min förvåning blev ja lite mysig och fick lite svårt att komma typ hehe.
Jag får ju självklart ett rus efter intag men att pusha till 3*80mg /dag där ja dreglar och mår som en gud (vilket jag oftast vill uppleva) skulle vara att gräva min egen grav.

Vill minnas bakåt i tiden när 2st oxynorm va för mycket och jag börja sluddra och se ut som 7 svåra år.

Avtändningen blir absolut ett faktum om ja kör 7 dagar i rad då ja brukar bli lite frusen, inte så hungrig och tom på energi men går över efter en dag eller två typ!
Det är när ja stadigt legat på 100mg + om dagen under längre tid som den riktiga smällen kommer, försöker undvika den typen av AT ju äldre jag blir 🤣!
Citera
2023-09-21, 03:35
Bannlyst
Man undrar ju om många kommer få problem när de okrossbara hårdgummi-tabletterna kommer till Sverige?
Alla som lurat sig till dem med "ryggont" m.m (de är inte få tro mig), kommer de få behöva söka sig ut på gatan för första gången? Alltid tidigare har de fått det via vården och "lagligt", kommer de behöva köpa illegalt för första gången?

En läkarpolare har sagt att det kommer ske inom 3 år, vissa platser tidigare än andra. Och oxynorm ska tydligen nästintill bli omöjligt att få utskrivet hädanefter, bara i vissa extremfall. Det är förresten mundipharma som ligger bakom gummitabletterna.

Själv ligger jag på 80mg om dagen mot kronisk smärta och för mig spelar det ingen roll om de är krossbara eller inte. Får noll "kick", en loxonin känner jag av mer än 80mg oxy pga kaffeinet, men smärtlindringen är toppen. Smälter ju bort smärtan i det omedvetna.

Hursomhelst så går Sverige mot ett land där man inte ska kunna känna av minsta lilla behag av vilken medicin det än är som gäller. Många mediciner håller man för tillfället på med att byta ut eller fasa ut, tex xanor kommer vara ett minne blott snart. Om man nu inte vill köpa tabletter på gatan med fentanyl i... Men det är också en av de som ska skrivas av.
Senast redigerad av Happife11 2023-09-21 kl. 03:50.
Citera
2023-09-22, 20:49
Har 2 kartor var av OxyContin, OxyNorm och OxyCodone. Så totalt 6 kartor dvs.

Alla kartor är på 5mg, vad är skillnaden på dessa egentligen?
Senast redigerad av Woodiedo 2023-09-22 kl. 21:28.
Citera
2023-09-22, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodiedo
Har 2 kartor var av OxyContin, OxyNorm och OcyCodone. Så totalt 6 kartor dvs.

Alla kartor är på 5mg, vad är skillnaden på dessa egentligen?

Oxynorm = snabbverkande
Oxycodone = långtidsverkande (depot)
Oxycontin = normal verkande? Vet inte hur ja ska förklara detta

Hoppas du blev klokare 😄
Citera
2023-09-22, 21:32
Citat:
Oxynorm = snabbverkande

Hoppas du blev klokare 😄

Är det skillnad effektmässigt på oxynorm och oxycontin?

Tar 5mg mot smärta, när jag tar oxynorm känner jag att smärtan försvinner inom 15min, medans med 5mg oxycontin har jag inte märkt någonting.

Oxycontinet skulle tydligen vara långtidsverkande (12h) gör det att effekten är svagare men varar längre? eller ska den vara samma styrkemässigt?
Citera
2023-09-22, 22:48
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Är det skillnad effektmässigt på oxynorm och oxycontin?

Tar 5mg mot smärta, när jag tar oxynorm känner jag att smärtan försvinner inom 15min, medans med 5mg oxycontin har jag inte märkt någonting.

Oxycontinet skulle tydligen vara långtidsverkande (12h) gör det att effekten är svagare men varar längre? eller ska den vara samma styrkemässigt?

Du har fått svaret redan i inlägget ovan?

FASS är annars utmärkt att kolla.
Eller varför inte bara fråga din läkare som är den som ska informera dig som patient om vad denne förskriver?
Citera
2023-09-22, 23:09
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Du har fått svaret redan i inlägget ovan?

FASS är annars utmärkt att kolla.
Eller varför inte bara fråga din läkare som är den som ska informera dig som patient om vad denne förskriver?

jag har inte alls fått svar på min fråga. Min fråga var om 5mg oxycontin var mindre effektiv jämfört med 5mg oxynorm fast mer långverkande?

Dvs när jag tar 5mg oxynorm försvinner smärtan, Men när jag tar 5mg oxycontin märker jag inte ett shit. Förstår du nu? Är det för att effekten är långvärkande jag inte känner någonting för att den är mindre effektiv därav?

Dessutom frågade jag min läkare men hon visste inte ens själv.
Citera
2023-09-23, 05:14
Medlem
consultezs avatar
Citat:
jag har inte alls fått svar på min fråga. Min fråga var om 5mg oxycontin var mindre effektiv jämfört med 5mg oxynorm fast mer långverkande?

Dvs när jag tar 5mg oxynorm försvinner smärtan, Men när jag tar 5mg oxycontin märker jag inte ett shit. Förstår du nu? Är det för att effekten är långvärkande jag inte känner någonting för att den är mindre effektiv därav?

Dessutom frågade jag min läkare men hon visste inte ens själv.

Jösses, vad är det för en läkare som inte själv förstår det hon skriver ut? Låter helt efterblivet.

Infon finns 100 gånger om i tråden, men också uppblandat med en massa felaktigheter, så det är lite svårt att hitta rätt. Som MissD sa så är FASS att rekommendera.

Hur som helst;
Den aktiva substansen heter Oxikodon på svenska och Oxycodone på engelska.
Denna substans återfinns i tre olika utföranden som är vanliga att få utskrivet för kraftig smärta:
1. Snabbverkande tablett eller kapsel
2. Långtidsverkande (Depot) tablett
3. Långtidsverkande tablett som även innehåller naloxan (för att motverka förstoppning)

”Originalen” tillverkas av Mundipharma och heter OxyNorm (1, kapsel), OxyContin (2) och Targiniq (3). Sen finns det en rad generika av varje typ, dvs samma läkemedel fast ett annat namn och utseende.

En snabbverkade kapsel/tablett verkar inom ca 30 minuter och du kan känna av ett rus under ca 3 timmar (och smärtlindring ytterligare 1-2 timmar).
En långtidsverkande tablett verkar inom ca 1h, når full effekt efter ca 2h, och sitter i under 10-12h.

Det är alltså förståeligt att när du jämfört dessa, med samma dosering om 5mg, så kommer den långtidsverkande att ge dig betydligt mildare effekt, eftersom dessa 5mg utsöndras så långsamt och ”sprids ut” över typ 3x så lång tid.

Nästan ingen tar därför en depottablett på detta vis om syftet är att få sig ett rus. Det räcker nämligen att dela/krossa tabletten för att eliminera depot-effekten, och din OxyContin har nu blivit precis som en OxyNorm!

Om du däremot tar dem för smärtlindring, så är tanken att man ska ta OxyContin/långtidsverkande 2 gånger per dygn, för att uppnå en stadig jämn nivå och förebygga smärtgenombrott (som ju är mer svårbehandlade när de väl uppkommit). Om man ändå får smärtgenombrott så tas OxyNorm/snabbverkande utöver detta. Dvs, endast vid behov.

5mg depot är den minsta dosen man kan ta i tablettform öht, så det är inte jätteförvånade att det kanske inte räcker.
Det är ju dock ett bra tecken att du blir smärtlindrad av 5mg snabbverkande!
Kanske kan då 10 mg depot, morgon och kväll, vara en lagom dos för dig.

Ta det försiktigt, hur som helst. Det är HEMSKT att bli beroende av skiten, så jag rekommenderar starkt att INTE testa ”mysa till det” på dem.
Citera
2023-09-23, 05:32
Medlem
consultezs avatar
Citat:
Oxynorm = snabbverkande

Hoppas du blev klokare 😄

Uhm, det här var snurrigt. Vad skulle ”normalverkande” vara för något, menar du?

Det finns direktverkande och det finns långtidsverkande (depot).
OxyContin är en Depottablett. Den är ju självaste originalet, dessutom.
Citera
2023-09-23, 09:02
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av consultez
Jösses, vad är det för en läkare som inte själv förstår det hon skriver ut? Låter helt efterblivet.

Infon finns 100 gånger om i tråden, men också uppblandat med en massa felaktigheter, så det är lite svårt att hitta rätt. Som MissD sa så är FASS att rekommendera.

Hur som helst;
Den aktiva substansen heter Oxikodon på svenska och Oxycodone på engelska.
Denna substans återfinns i tre olika utföranden som är vanliga att få utskrivet för kraftig smärta:
1. Snabbverkande tablett eller kapsel
2. Långtidsverkande (Depot) tablett
3. Långtidsverkande tablett som även innehåller naloxan (för att motverka förstoppning)

”Originalen” tillverkas av Mundipharma och heter OxyNorm (1, kapsel), OxyContin (2) och Targiniq (3). Sen finns det en rad generika av varje typ, dvs samma läkemedel fast ett annat namn och utseende.

En snabbverkade kapsel/tablett verkar inom ca 30 minuter och du kan känna av ett rus under ca 3 timmar (och smärtlindring ytterligare 1-2 timmar).
En långtidsverkande tablett verkar inom ca 1h, når full effekt efter ca 2h, och sitter i under 10-12h.

Det är alltså förståeligt att när du jämfört dessa, med samma dosering om 5mg, så kommer den långtidsverkande att ge dig betydligt mildare effekt, eftersom dessa 5mg utsöndras så långsamt och ”sprids ut” över typ 3x så lång tid.

Nästan ingen tar därför en depottablett på detta vis om syftet är att få sig ett rus. Det räcker nämligen att dela/krossa tabletten för att eliminera depot-effekten, och din OxyContin har nu blivit precis som en OxyNorm!

Om du däremot tar dem för smärtlindring, så är tanken att man ska ta OxyContin/långtidsverkande 2 gånger per dygn, för att uppnå en stadig jämn nivå och förebygga smärtgenombrott (som ju är mer svårbehandlade när de väl uppkommit). Om man ändå får smärtgenombrott så tas OxyNorm/snabbverkande utöver detta. Dvs, endast vid behov.

5mg depot är den minsta dosen man kan ta i tablettform öht, så det är inte jätteförvånade att det kanske inte räcker.
Det är ju dock ett bra tecken att du blir smärtlindrad av 5mg snabbverkande!
Kanske kan då 10 mg depot, morgon och kväll, vara en lagom dos för dig.

Ta det försiktigt, hur som helst. Det är HEMSKT att bli beroende av skiten, så jag rekommenderar starkt att INTE testa ”mysa till det” på dem.

Låter livsfarligt att ha en sån läkare!
Har denne ens koll på vad OxyContin är för ett slags preparat kan man ju fråga sig..
Låter som att överförskrivningar inte är helt omöjligt här..

Fö, otroligt bra skrivet/formulerat. Och dessutom enkelt att förstå.
Snygg sammanfattning mao 👏🏼.

Dock finns ju allt det du skriver redan att läsa på FASS, för dom som har intresse/orkar bemöda sig att kolla upp vad det är man egentligen får av sin doktor.
Eller bara via 🔍 här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in