Citat:
Ursprungligen postat av
Woodiedo
jag har inte alls fått svar på min fråga. Min fråga var om 5mg oxycontin var mindre effektiv jämfört med 5mg oxynorm fast mer långverkande?
Dvs när jag tar 5mg oxynorm försvinner smärtan, Men när jag tar 5mg oxycontin märker jag inte ett shit. Förstår du nu? Är det för att effekten är långvärkande jag inte känner någonting för att den är mindre effektiv därav?
Dessutom frågade jag min läkare men hon visste inte ens själv.
Jösses, vad är det för en läkare som inte själv förstår det hon skriver ut? Låter helt efterblivet.
Infon finns 100 gånger om i tråden, men också uppblandat med en massa felaktigheter, så det är lite svårt att hitta rätt. Som MissD sa så är FASS att rekommendera.
Hur som helst;
Den aktiva substansen heter Oxikodon på svenska och Oxycodone på engelska.
Denna substans återfinns i tre olika utföranden som är vanliga att få utskrivet för kraftig smärta:
1. Snabbverkande tablett eller kapsel
2. Långtidsverkande (Depot) tablett
3. Långtidsverkande tablett som även innehåller naloxan (för att motverka förstoppning)
”Originalen” tillverkas av Mundipharma och heter OxyNorm (1, kapsel), OxyContin (2) och Targiniq (3). Sen finns det en rad generika av varje typ, dvs samma läkemedel fast ett annat namn och utseende.
En snabbverkade kapsel/tablett verkar inom ca 30 minuter och du kan känna av ett rus under ca 3 timmar (och smärtlindring ytterligare 1-2 timmar).
En långtidsverkande tablett verkar inom ca 1h, når full effekt efter ca 2h, och sitter i under 10-12h.
Det är alltså förståeligt att när du jämfört dessa, med samma dosering om 5mg, så kommer den långtidsverkande att ge dig betydligt mildare effekt, eftersom dessa 5mg utsöndras så långsamt och ”sprids ut” över typ 3x så lång tid.
Nästan ingen tar därför en depottablett på detta vis om syftet är att få sig ett rus. Det räcker nämligen att dela/krossa tabletten för att eliminera depot-effekten, och din OxyContin har nu blivit precis som en OxyNorm!
Om du däremot tar dem för smärtlindring, så är tanken att man ska ta OxyContin/långtidsverkande 2 gånger per dygn, för att uppnå en stadig jämn nivå och förebygga smärtgenombrott (som ju är mer svårbehandlade när de väl uppkommit). Om man ändå får smärtgenombrott så tas OxyNorm/snabbverkande utöver detta. Dvs, endast vid behov.
5mg depot är den minsta dosen man kan ta i tablettform öht, så det är inte jätteförvånade att det kanske inte räcker.
Det är ju dock ett bra tecken att du blir smärtlindrad av 5mg snabbverkande!
Kanske kan då 10 mg depot, morgon och kväll, vara en lagom dos för dig.
Ta det försiktigt, hur som helst. Det är HEMSKT att bli beroende av skiten, så jag rekommenderar starkt att INTE testa ”mysa till det” på dem.