2022-05-07, 06:12
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Men du kritiserar ju de fria valet.

Om svenska väljare valt socialdemokraterna så är de ju de fria valet.
Nej det gör jag inte alls. Jag har aldrig kritiserat fria val i Sverige eller något annat land.
Det är helt enkelt inte sant.
Vad jag sa var att beslutet om att gå med i Nato ska tas av politiker som för övrigt är betalda att göra just det, ta beslut.
Citera
2022-05-07, 06:14
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Nonsens, verkligheten har förändrats. Det säkerhetspolitiska läget har förändrats. Finlands inställning har förändrats. Folkets inställning har förändrats. Vi måste anpassa oss till helt nya förutsättningar och S måste förankra det innan man kan gå ut och säga att man stödjer en ansökan om medlemskap i NATO. Det är inga konstigheter. Självklart finns det även valtaktiska övervägande, det gör det alltid.
Min inställning har aldrig förändrats. Jag har sett Ryssland / Sovjetunionen som fienden sen 60 talet och jag har aldrig vikit från den ståndpunkten.
Citera
2022-05-07, 06:19
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Det stämmer inte alls, de frivilliga soldaterna fick utrustning och stöd av den svenska regeringen. Det hade Sverige inte alls behövt göra. Finland fick vapen av Sverige, massor av material och förnödenheter och vi tog hand om merparten av alla finska flyktingar. Vi hjälpte till, precis som jag skrev. Det är ett faktum. Vi hjälper även Ukraina med vapen, pengar, medicin och annat, även det ett faktum.

De allra flesta svenska väljarna är kloka människor med gott omdöme varför demokrati är det rätta. Väljarna som grupp är inte idioter.

Om Finland; material, inga trupper. PRECIS som jag skrev.
Vad Finland verkligen behövde och frågade efter var trupper från Sverige, England, etc och ingen hjälpte till. Finnarna fick strida helt själva. Fakta.
Citera
2022-05-07, 06:24
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Det stämmer inte alls, de frivilliga soldaterna fick utrustning och stöd av den svenska regeringen. Det hade Sverige inte alls behövt göra. Finland fick vapen av Sverige, massor av material och förnödenheter och vi tog hand om merparten av alla finska flyktingar. Vi hjälpte till, precis som jag skrev. Det är ett faktum. Vi hjälper även Ukraina med vapen, pengar, medicin och annat, även det ett faktum.

De allra flesta svenska väljarna är kloka människor med gott omdöme varför demokrati är det rätta. Väljarna som grupp är inte idioter.

Då får vi komma överrens om att inte komma överrens. För jag tycker nämligen att väljarna som en stor grupp är antingen idioter eller oinformerade / felinformerade.
Jag håller dock med om att demokrati är det enda rätta. Men de folkvalda politikerna ska vara de som tar besluten, det är det som där är valda till att göra, det är deras jobb.
Annars så behöver vi ingen regering om man ska ha omröstningar om allting.
Citera
2022-05-07, 06:27
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Det är ju fullständigt nonsens. Sverige är och fungerar som en demokrati. Du borde verkligen lägga ned dina konspirationsteorier.
Det håller jag med om. Politiker blir valda av folket och tar beslut å allmänhetens vägnar. Hela iden är att vi förlitar oss på att politikerna tar rätt beslut.
Citera
2022-05-07, 06:29
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Så här håller alla rysstroll och högerextrema på. De skriver som bråkiga Benny i mellanstadiet. Troligtvis har de ingen utbildning och har gått "livets hårda skola", det är därför de inte kan uttrycka sig som folk.

Ja, till din poäng, Sverige har representativ demokrati. I dagsläget vad gäller NATO-frågan fungerar den väldigt väl, för en kvalificerad majoritet av partierna kommer stödja en NATO-ansökan och en överväldigande majoritet av svenska folket vill ha en.

Så fungerar demokrati när den är som bäst!
Håller med till 100%!
Citera
2022-05-07, 06:37
Medlem
Alla Natomotståndare.. lyssna på viceamiralen här från 57:45, eller när det är 53 sekunder kvar av avsnittet: https://svtplay.se/video/35152259/natomedlemskap-fragor-och-svar

Hmm.. undrar om försvarsmakten tycker att ett Natomedlemskap vore bra eller dåligt för rikets säkerhet 🤔
Ledtråd: de tycker att det vore bra för rikets säkerhet.
Citera
2022-05-07, 07:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
De Corona-spridande Tjineserna vill inte att Fin/Sve skall komma till NATO :

Kina höjer tonen om Nato-utvidgning

Finland och Sverige ser ut att närma sig ett Natomedlemskap. Men Kina ställer sig inte positivt till försvarsalliansens utvidgning, sade landets FN-ambassadör Zhang Jun vid FN:s säkerhetsrådsmöte om Ukraina.

Han kritiserade vad han kallade Natos "vilja att provocera fram blockkonfrontationer", och sade att Natos agerande skapar spänningar i Europa och även i andra delar av världen.

https://www.hbl.fi/artikel/kina-hojer-tonen-om-nato-utvidgning/

De kräken kan riktigt dra åt h-vete..

Sveriges regering kan stekas i helvetet. Sveriges riksdag också. Flera av dem där är landsförrädare (se invandringen). De kan dock utnyttja kriget för att göra sig mindre impopulära och de passar ju på.

Det är som i boken 1984. Landet man lever i är diktatur men det finns En Yttre Fiende som ska svetsa samman folket. I vårt fall först "terrorismen" och sedan Ryssland. Tanken är evigt pågående krig.
Citera
2022-05-07, 07:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Sveriges regering kan stekas i helvetet. Sveriges riksdag också. Flera av dem där är landsförrädare (se invandringen). De kan dock utnyttja kriget för att göra sig mindre impopulära och de passar ju på.

Det är som i boken 1984. Landet man lever i är diktatur men det finns En Yttre Fiende som ska svetsa samman folket. I vårt fall först "terrorismen" och sedan Ryssland. Tanken är evigt pågående krig.
Jag tror att du får vända på resonemanget, det är Putin som behöver ett krig eftersom han har misslyckats med allt annat. Ryssland är ett skitland utan industri och med en outbildad befolkning som saknar alla incitament att gå till jobbet på morgonen. De bor i usla lägenheter och affärernas hyllor har bara skitmat. Hela landet är grått och eftersatt eftersom oligarkerna har stulit miljarder och byggt sig löjligt stora lustjakter och hus utomlands med pengar som borde ha gått till att utveckla landet.

Ryssarna är oligarkernas slavar och betjänter. Det är därför skitlandet håller på att haverera moraliskt, ekonomiskt och politiskt.
Citera
2022-05-07, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-landsdemokrat
Grattis. Västvärlden har försökt håna Ryssland fram till 9 maj. USA kan nu skapa totalt krig i Ukraina, orsaka taktiska kärnvapen emot Finland och missilattacker emot Sverige samt eventuellt världskrig. Existerar säkert ingen annan utväg snart. Om inte Ryssland får finnas, så får ingen finnas. Punkt. Absolut sämsta tidpunkt att gå med i Nato men Finland/Sverige är totalt korrupta och indoktrinerade.

Nyttiga idioter styrda av Washington/CIA/Pentagon. Covidiot zombier av massmedia. Russofobi och rysshat från undermänniskor.

Ryssland har hur mycket flyg och missiler som helst och har inte använt hela armén eller sina reserver än.

Och där kom det så typiska hotet som så ofta blir slutklämmen i inlägg från proryssar.

Men vem bryr sig om rysk offerkofta. Vi är på väg mot ett Natomedlemskap så den "fredsbevarande och humanistiskt lagde Putin" kan bröla tills botoxfacet spricker.
Sverige och Finland fattar ju inte politiska beslut grundade på någon sort rädsla för fattiga krigsgalna Ryssland för varför skulle vi göra det. Nej vi är bara försiktiga när vi politiskt hanterar den ryska gläfsande byrackan.
Så lite politiskt diplomati men ändå beslutsamhet i Natoprocessen.

Nu vinkar vi Ryssland farväl och önskar olycka till på färden.
Citera
2022-05-07, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massmedia
Nej, jag är bara en engagerad svensk medelålders man. Jag har dragit extrem nytta på Sveriges ekonomiska mirakel de senaste 20 åren. Om det stör dig, så är jag ledsen.

Vi är unikt världskända för vår exportindustri och starka varumärken, många skapade efter 2000. Dessutom är vi världskända för att vara progressiva, musikindustri, framtid, allt detta som är vårt 2000-tal.

(invandring, OK, utmaningar, men främst extrema värden som tillförs)
Tror att vi skulle behöva vistas ett tag i Ryssland för att förstå hur jäkla bra vi har det i vårt land. Stark ekonomi bra välstånd, ett av världens mest välmående och innovativa länder, det är Sverige det. Men vi kanske är för bortskämda och tar allt detta för givet.
Vi liksom vårt östra broderland Finland är helt enkelt drömkandidater för ett medlemskap i Nato.
Citera
2022-05-07, 08:52
Medlem
Nej inget Nato!
USA (Nato) vill geopolitiska, militärt ringa in Ryssland och Kina.
Överallt som de har lyckats har spänningarna och problemen ökat.
USA försöker göra samma sak i Asien, Thailand och Filippinerna är två exempel, men de har inte lyckats än.
Man vill ställa upp sina medelstans missiler inom räckhåll, till Kina.
Sverige och Finland blir en geologisk "hot spot" i det geopolitiska läget, vid ett natomedlemskap.
Vem kommer ha sina messiler på Gotland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in