2022-05-07, 00:03
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hexpipan
Jag undar lite om den polisanmälan som tidigare länkats i tråden:
https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf#page=16

På första sidan i dokumentet, nästan längst upp refereras till "Ursprunglig anmälan". Denna ursprungliga anmälan ingår inte i pdf-filen.

Är det utrett vem som ingivit den ursprungliga anmälan? Det framgår att det inte är Esbjörn som gjorde detta. Det finns ett antal foton i den pdf jag länkar till ovan. Dessa har noteringen "Skrivelse 2020-12-15" och det framgår också att det inte är Esbjörn som tagit dessa foton.

Är "Ursprunglig anmälan" offentlig handling? Det borde framgå vem som ingett denna och vem som fotograferat.

Anmälan verkar innehålla en del uppgifter som det finns skäl att betvivla. I förhöret med Esjbörn, sid 32 anges att tre körsbärsträd med en diameter på 55 cm tagits ned, och dessutom tre träd med en diamter på 75-80 cm. För mig verkar detta vara väldigt stora träd och även om stammarna är bortforslade borde det stå rejäla stubbar kvar. Är dessa så stora som påstås borde de vara fullt synliga även om man inte beträder tomten. Någon som bor i Uppsalatrakten som kan kontrollera?

Nu är det nog försent. Ebba lär ha röjt på tomten. Såg så ut på den där städbilden. Men kanske kan man se hur färsk snittytan är, om inte Ebbas livvaktsdetalj jagar bort dig :-)
2022-05-07, 00:15
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Jag undar lite om den polisanmälan som tidigare länkats i tråden:
https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf#page=16

På första sidan i dokumentet, nästan längst upp refereras till "Ursprunglig anmälan". Denna ursprungliga anmälan ingår inte i pdf-filen.

Är det utrett vem som ingivit den ursprungliga anmälan? Det framgår att det inte är Esbjörn som gjorde detta. Det finns ett antal foton i den pdf jag länkar till ovan. Dessa har noteringen "Skrivelse 2020-12-15" och det framgår också att det inte är Esbjörn som tagit dessa foton.

Är "Ursprunglig anmälan" offentlig handling? Det borde framgå vem som ingett denna och vem som fotograferat.

Anmälan verkar innehålla en del uppgifter som det finns skäl att betvivla. I förhöret med Esjbörn, sid 32 anges att tre körsbärsträd med en diameter på 55 cm tagits ned, och dessutom tre träd med en diamter på 75-80 cm. För mig verkar detta vara väldigt stora träd och även om stammarna är bortforslade borde det stå rejäla stubbar kvar. Är dessa så stora som påstås borde de vara fullt synliga även om man inte beträder tomten. Någon som bor i Uppsalatrakten som kan kontrollera?

Ursprunglig anmälan är gjord vi nätet och anger Esbjörn Bolin som anmälare.
Men Esbjörn Bolin var som en fågelholk då polisen förhörde honom, han anger som du själv kan läsa i förhöret att hans revisor (Monika Pernrot Lüllmaa) sagt att en firma i Örebro (Binninge) gjort anmälan.
Bilderna är tagna och inskickade av ”Esbjörn Bolin” vilket han inte hade en aning om.
Nej inget träd med de angivna diametrarna har tagits ner, utan en sedvanlig slyröjning skedde.
Se bilder som tagits och även bilder på slyhögar vid infarten som även förekommit i media.
Esbjörn Bolin har gett tillstånd till slyröjning och han har själv varit närvarande då röjningen skett.
Finns vittnen om detta och även Esbjörn medger de faktiska omständigheterna i förhöret.
2022-05-07, 00:23
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Tack. Allt du skriver låter rimligt. Men jag tänkte att för den som vill läsa in sig blir det mycket pyssel att leta i bilagorna. En sammanställning (gärna med länkar) skulle ju underlätta för exempelvis en undersökande journalist. Den här jättetråden innehåller mycket påståenden som inte är verifierade.

Sen har vi ju faktiskt en mycket grundlig undersökning av fastigheten som gjorts av Anticimex.
Hela protokollet med 2 dagars undersökning finns bland bilagorna på sidan 1 inlägg 1 i tråden.
2022-05-07, 00:23
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Varför hävdar han då att de är värda 5,5 - 6 MSEK?
Jag vet inte, jag känner inte Binninge. Men för att försöka framstå som opartisk så tycker jag att du köper Ebba vänliga förklaringar med hull och hår, medan du har kritiska frågor till de andra.
Citat:
Ursprungligen postat av MisterSeven
Sektdrottningen Ebba skulle givetvis betalat ett antal hundra tusen över fastighetens värde.
Tvångslinlösta fastigheter brukar normalt sett lösas med ett visst överpris, så varför inte denna gång?
Ja det tycker jag oxå. Det är skillnad på att köpa något säljaren deklarerat är till salu, eller att aktivt be att få köp något som inte är till salu.

Exempel. Om du har en bil värd 100 000 som legat ute på blocket ett par veckor. Är det okey av någon att lägga ett bud på 75 000 och se om du nappar. Men om någon aktivt kommer till dig och ber att få köpa din bil, som inte annonserats till salu någonstans är det okey för dig att begära 120 000 för den.

I området detta hus ligger så är ju tillgången på hus minimal, det är ytterst sällan något till salu.

Ebba har berättat att förhandlingen om priset gick till så här.

Ebba:
- Jag bjuder 3,8.
Esbjörn:
- Jag säger 3,9.
Ebba:
- Okey.

Om Esbjörn hade koll på fastighetsmarknaden och om han fått tillgång till de värderingar Ebba påstår att han har haft. Då är det 4,2 +/- 300, vi talar om.
Om nu Esbjörn är så glasklar varför sa han inte mycket minst 4,5 då. Han sitter ju med trumf, det vill säga huset Ebba vill ha. Extra förvånande blir det när
han dessutom beskrivets som en gniden girbuk i tråden.

Det är möjligt att 3,9 inte är juridisk oskäligt lågt. Men det är omoraliskt lågt och hela processen skapar frågetecken.

Om det nu är så att Esbjörn inte har ångrat sig, utan bara är ute efter mera pengar. Blir faktumet att han bara höjde 100 000 vid förhandlingen ännu suspektare.
2022-05-07, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag vet inte, jag känner inte Binninge. Men för att försöka framstå som opartisk så tycker jag att du köper Ebba vänliga förklaringar med hull och hår, medan du har kritiska frågor till de andra.
Ja det tycker jag oxå. Det är skillnad på att köpa något säljaren deklarerat är till salu, eller att aktivt be att få köp något som inte är till salu.

Exempel. Om du har en bil värd 100 000 som legat ute på blocket ett par veckor. Är det okey av någon att lägga ett bud på 75 000 och se om du nappar. Men om någon aktivt kommer till dig och ber att få köpa din bil, som inte annonserats till salu någonstans är det okey för dig att begära 120 000 för den.

I området detta hus ligger så är ju tillgången på hus minimal, det är ytterst sällan något till salu.

Ebba:
- Jag bjuder 3,8.
Esbjörn:
- Jag säger 3,9.
Ebba:
- Okey.

Om Esbjörn hade koll på fastighetsmarknaden och om han fått tillgång till de värderingar Ebba påstår att han har haft. Då är det 4,2 +/- 300, vi talar om.
Om nu Esbjörn är så glasklar varför sa han inte mycket minst 4,5 då. Han sitter ju med trumf, det vill säga huset Ebba vill ha. Extra förvånande blir det när
han dessutom beskrivets som en gniden girbuk i tråden.

Det är möjligt att 3,9 inte är juridisk oskäligt lågt. Men det är omoraliskt lågt och hela processen skapar frågetecken.

Om det nu är så att Esbjörn inte har ångrat sig, utan bara är ute efter mera pengar. Blir faktumet att han bara höjde 100 000 vid förhandlingen ännu suspektare.

Som vi vet av utsagor från Esbjörn så hade han genom åren fått flera förfrågningar om att sälja och han kontaktade dessa personer och ingen av dem ville bjuda över Ebba…

Alla värderingar som utförts avser i sanerat skick, vilket förhandlades bort i detta fallet. Förövrigt så var där delar hav huset som Anticimex inte kom åt och föreslog kompletterande undersökningar. Med tanke på fukten som uppmättes så kan man tänka sig att huset är i ännu sämre skick än rapporten visar.

Ebba betalade helt klart ett överpris, hade huset sålts på en öppen marknad, utan Ebba som budgivare hade det troligtvis gått för betydligt mindre förmodligen 2,8 som Majkgård tidigare bjudit.

Problemet med fastigheten är att rucklet inte får rivas och kostar flera miljoner att renovera till acceptabel standard… Hade man kunnat jämna skiten med marken så hade fastigheten varit värd betydligt mer.
2022-05-07, 04:33
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wulfric
Som vi vet av utsagor från Esbjörn så hade han genom åren fått flera förfrågningar om att sälja och han kontaktade dessa personer och ingen av dem ville bjuda över Ebba…

Alla värderingar som utförts avser i sanerat skick, vilket förhandlades bort i detta fallet. Förövrigt så var där delar hav huset som Anticimex inte kom åt och föreslog kompletterande undersökningar. Med tanke på fukten som uppmättes så kan man tänka sig att huset är i ännu sämre skick än rapporten visar.

Ebba betalade helt klart ett överpris, hade huset sålts på en öppen marknad, utan Ebba som budgivare hade det troligtvis gått för betydligt mindre förmodligen 2,8 som Majkgård tidigare bjudit.

Problemet med fastigheten är att rucklet inte får rivas och kostar flera miljoner att renovera till acceptabel standard… Hade man kunnat jämna skiten med marken så hade fastigheten varit värd betydligt mer.
Nu hade ju Densia i och för sin med en kostnadskalkyl vad det skulle kosta att renovera upp kåken. Så farligt vad det inte. I synnerhet inte som Ebba faktiskt köpte ett fritidshus, som hon själv väljer att göra om till året runt bostad. Besiktningen Ebba själv utförde visade oxå att det inte var några överhängande fel på huset. Det står dig fritt att tro att Ebba betalade överpris. Men presentera det inte som sanning. I kontraktet står inte heller ett ord om sanering eller städning. Där står att huset säljs med inventarier och att Esbjörn inte kräver extra för att de medföljer i köpet.

Nu mera presenteras hus som detta med orden renoveringsmöjlighet på hemnet. Gamla hus med som detta är jättehet. Detta hus ligger ca en kvart från Uppsala och en knappa timmen från Stockholm. Jag är övertygad om att huset gått för betydligt mera om det varit ute på öppna marknaden.
2022-05-07, 04:35
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Just därför vore det bra om det fanns en sammanställning över alla värderingar, utförda av yrkesmän!
Det vore det faktiskt. Gör du den?
2022-05-07, 06:12
Medlem
Citat:
Nu hade ju Densia i och för sin med en kostnadskalkyl vad det skulle kosta att renovera upp kåken. Så farligt vad det inte. I synnerhet inte som Ebba faktiskt köpte ett fritidshus, som hon själv väljer att göra om till året runt bostad. Besiktningen Ebba själv utförde visade oxå att det inte var några överhängande fel på huset. Det står dig fritt att tro att Ebba betalade överpris. Men presentera det inte som sanning. I kontraktet står inte heller ett ord om sanering eller städning. Där står att huset säljs med inventarier och att Esbjörn inte kräver extra för att de medföljer i köpet.

Nu mera presenteras hus som detta med orden renoveringsmöjlighet på hemnet. Gamla hus med som detta är jättehet. Detta hus ligger ca en kvart från Uppsala och en knappa timmen från Stockholm. Jag är övertygad om att huset gått för betydligt mera om det varit ute på öppna marknaden.
Kostnadskalkylen var 2.5-3 miljoner. Huset saknar vatten, avlopp och badrum. All el behöver dras om.

https://www.docdroid.net/3kCLqn4/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-43-pdf#page=13

För en expert som dig som kan göra det mesta själv är det säkert ett roligt renoveringsobjekt och att plocka fram 3 miljoner är säkert inte heller en big deal.

Men för människor i verkliga livet så är det ett ganska stort åtagande.
2022-05-07, 09:27
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Kostnadskalkylen var 2.5-3 miljoner. Huset saknar vatten, avlopp och badrum. All el behöver dras om.

https://www.docdroid.net/3kCLqn4/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-43-pdf#page=13

För en expert som dig som kan göra det mesta själv är det säkert ett roligt renoveringsobjekt och att plocka fram 3 miljoner är säkert inte heller en big deal.

Men för människor i verkliga livet så är det ett ganska stort åtagande.
Nu är du ju bara dum, har jag någonsin sagt att jag är något renoverings proffs. Du glömde oxå skriva vad huset skulle bli värt vid en renovering.

Och egentligen är spelar ju renoverings kostnaden ingen roll för priset. Huset är värderat i befintligt skick. Det är sålt som sommarstuga. Om köparen vill göra permanent bostad av det är det köparens val.
2022-05-07, 09:38
Medlem
Lejon-xs avatar
Citat:

Ebba:
- Jag bjuder 3,8.
Esbjörn:
- Jag säger 3,9.
Ebba:
- Okey.
Esbjörn har fått 100 000kr mer. Han verkar jätteglad över detta!
2022-05-07, 10:17
Medlem
Citat:
Nu är du ju bara dum, har jag någonsin sagt att jag är något renoverings proffs. Du glömde oxå skriva vad huset skulle bli värt vid en renovering.

Och egentligen är spelar ju renoverings kostnaden ingen roll för priset. Huset är värderat i befintligt skick. Det är sålt som sommarstuga. Om köparen vill göra permanent bostad av det är det köparens val.
Du framställer det som att det inte är särskilt stort jobb att fixa till huset från dagens skick till ett beboeligt året-runt hus. Jag trodde att du hade kunskaper i ämnet.

Det står i Densias värdering vad huset är värt efter renovering, ca 8 miljoner. Så det är väl bara att du räknar på det. 4.6 miljoner i inköp + 3 miljoner i renovering + finansiella kostnader för lån. Sedan får du lägga in i kalkylen att priset på trävaror har skenat sedan Densias värdering, först på grund av pandemin och nu även som konsekvens av kriget. Låneräntorna är på väg uppåt och även det gör att Densias värdering inte längre är aktuell.

En kalkyl baserad på Notars värdering skulle se helt annorlunda ut eftersom den gjordes vid en annan tidpunkt.

Skulle någon av företagen göra en värdering i dag så skulle alla siffror förändras väldigt mycket beroende på att framtiden är extremt oviss, det vi vet är att renoveringskostnaderna och bostadsräntorna ser ut att öka inom överskådlig tid. Vad det får för effekt på huspriserna återstår att se.

Som du ser så är det alltid en risk inblandad i alla fastighetsaffärer om man gör dem för att tjäna pengar på kommande värdestegring.

Men nu har ju Ebba Busch köpt huset primärt för att bo i det och inte som ett investeringsobjekt så för hennes del så består samtliga kalkyler bara av kostnadsdelarna. Vad huset är värt efter en renovering är en helt hypotetisk fråga fram till den dagen hon vill sälja huset.

Så din fråga om vad huset är värt efter en renovering är inte lätt att svara på, det beror på. Framför allt beror det på om man vill vill veta värdet dagen efter en renovering eller tio år efter renoveringen. Så du kanske börjar förstår att verkligheten är lite mer komplicerad än vad du klarar av att förstå?
2022-05-07, 10:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Hur svårt ska det vara att förstå att jag inte köpet era förklaringar för att de är korkade undanflykter, inte på grund av brist på förstånd. Skärp er!

Han hade ångrat sig. Han ångrade sig långt innan Binning kom in i bilden. När Ebba lovade att inte genomföra köpet, var däremot juristerna inkopplade. Då hade det självklart räckt att juristerna träffats och gjort upp hävningen av kontraktet.

Angående värderingarna, ja Binninge har sagt att han har haft en värdering på 5,7. Men Ebba har sagt att hon gjorde två värderingar med mäklare på plats. Hon har sagt att Esbjörn fått tillgång till båda vill det gärna innan kontraktet skrevs. Notars värdering är från oktober. Gjord av en mäklare som inte besökt huset, och som inte använt sig av antesimex
besiktningsprotokoll. Jag vet att mäklaren vad kallad som vittne. Men nu blev ingen rättegång och vi vet inte vad vittnena skulle säga. Och om vi ska spekulera i vad vittnena eventuellt skulle säga. Kan jag ju påstå en massa saker jag hittar på att Majkgård skulle sagt.

För tydlighetens skull, Och jag har läst era kommentarer om att i att Ebba inte höll sitt löfte om att inte genomföra köpet, beror på att Esbjörn inte ville träffas, jag tycker inte förklaringen tidsmässigt håller.

Om nu du påstår att Binninge inte fans med i bilden när juristerna borde kunnat reda ut affären, vem var det då som var Esb jurist?

Ang värderingarna så finns inget bevis på att Binninge hade någon värdering på papper att denna värdering en var rätt ifrågasattes tidigt pch han kunde inte svara på hur den kom till eller hur den var gjord och av vilka två mäklare.

EBs däremot skrevs mycket riktigt ut ett par månade efter den var gjord precis som Binninges gjordes i dec men skrevs ut ett par månader senare, allt finns på skrift i inlagorna så det är ej ett påstående.

Sen är det rätt det blev inget skarpt läge utan en förlikning i detta, så självklart kunde alla som vittnat begått mened och ljugit i högan sky.
Men ärligt vem tror att alla vittnen skulle sätta hela sin kariär på spel?
Esb ånger eller sk ånger är inte verifierad!

Han ångrade inte sig först utan det var att han inte minns att han hade sållt.
När detta genomskådades så blev Binninges version ett bättre alt.
Tyvärr så var det en återvändsgränd det med, då kom det på tal om ocker och iom det kom han värdering på 5,7 denna inte ens fram innan han själv drog tillbaka den då det avslöjades här vilka det var,,,

Tidsmässigt håller detta bra och resten vet vi ju.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in