Citat:
Ursprungligen postat av
hexpipan
Varför hävdar han då att de är värda 5,5 - 6 MSEK?
Jag vet inte, jag känner inte Binninge. Men för att försöka framstå som opartisk så tycker jag att du köper Ebba vänliga förklaringar med hull och hår, medan du har kritiska frågor till de andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
MisterSeven
Sektdrottningen Ebba skulle givetvis betalat ett antal hundra tusen över fastighetens värde.
Tvångslinlösta fastigheter brukar normalt sett lösas med ett visst överpris, så varför inte denna gång?
Ja det tycker jag oxå. Det är skillnad på att köpa något säljaren deklarerat är till salu, eller att aktivt be att få köp något som inte är till salu.
Exempel. Om du har en bil värd 100 000 som legat ute på blocket ett par veckor. Är det okey av någon att lägga ett bud på 75 000 och se om du nappar. Men om någon aktivt kommer till dig och ber att få köpa din bil, som inte annonserats till salu någonstans är det okey för dig att begära 120 000 för den.
I området detta hus ligger så är ju tillgången på hus minimal, det är ytterst sällan något till salu.
Ebba har berättat att förhandlingen om priset gick till så här.
Ebba:
- Jag bjuder 3,8.
Esbjörn:
- Jag säger 3,9.
Ebba:
- Okey.
Om Esbjörn hade koll på fastighetsmarknaden och om han fått tillgång till de värderingar Ebba påstår att han har haft. Då är det 4,2 +/- 300, vi talar om.
Om nu Esbjörn är så glasklar varför sa han inte mycket minst 4,5 då. Han sitter ju med trumf, det vill säga huset Ebba vill ha. Extra förvånande blir det när
han dessutom beskrivets som en gniden girbuk i tråden.
Det är möjligt att 3,9 inte är juridisk oskäligt lågt. Men det är omoraliskt lågt och hela processen skapar frågetecken.
Om det nu är så att Esbjörn inte har ångrat sig, utan bara är ute efter mera pengar. Blir faktumet att han bara höjde 100 000 vid förhandlingen ännu suspektare.