2022-05-06, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Tja, Esbjörn hävdar ju att han försök att nå Ebba två veckor innan han skickade brevet.
Exakt Esbjörn HÄVDAR.
Problemet för Esbjörn är att hans påstådda ånger inte stämmer med den tidslinje som flertalet vittnen skulle bekräftat.
Det har inte heller dykt upp några kvitton på det påstådda rekommenderade brevet.

Citat:
Visst, jag vet att Esbjörn skrev på förlikningen. Och det var ju dumt av honom. Dock säger han ju att han känt sig tvingad.
Åter igen Esbjörn HÄVDAR något, men det har till dags datum inte backats upp av någon form av bevisning eller åtgärd.

Det rimliga hade ju varit att hans nuvarande ombud hade gjort en anmälan till advokatsamfundet om hans klient påstår att 2 advokater tvingat denne att skriva på en förlikning.

Citat:
Att det är någon som ångrat sig åt Esbjörn är knappast troligt. Först var det Matz, men så passade inte riktigt Matz, så då fick det bli Majkgård. Sen när det kom fram att Ulf var den som talat med Esbjörn och förklarat att han sålt huset. Blev sanningen här att Ulf oxå var delaktig i Majkgårds stora konspiration. Att Majkgård sedan lyckas övertala Monicka och Binninge att hoppa på tåget på bedrägeriet är inte illa. De kände inte Esbjörn sedan tidigare, men är otroligt nog beredda att sätta hela din heder på spel för Majkgård skull. Majkgård lyckas därefter påverka ombud 3 och 4 att delta i bedrägeriet. Men nu byter Monica plötsligt sida och får Esbjörn att skriva på förlikningen. Vet du, låter saker för otroliga att vara sanna, så beror det ofta på att de inte är det.

För att reda ut det här måste man ha viss förmåga att tänka i mer än en bana samtidigt, du har tyvärr visat tecken på att du har lite svårt för det ibland.

För att reda ut det en aning.
Matz var nog aldrig inblandad. i någon "konspiration" han blev såklart förbannad när Esbjörn sålt huset han trodde sig ha säkrat genom ett avtal, som dock visade sig inte vara värt pappret det var skrivet på.
Han användes dock som en "spelpjäs" i media-kampanjen tills han gick bort. Han var ju tom på plats för att hämta saker ur huset och hade således accepterat att det var sålt.

Ulfs Inblandning är diskuterbar. Han har ju aldrig själv fått uttala sig utan vad han sagt och gjort är enbart andrahandsuppgifter från inlagor som skickats in.

Sen till Monica och Binninge.
Monica kanske inte heller hade hela storyn klar för sig. Hon fick höra från sin goda vän Majkgård att Ebba "tjatat" eller tom lurat till sig huset. Självklart ställer hon då upp för att hjälpa till.
Binninge behövde nog inte övertalas, han var ju snabb som en iller i facebooktråden och lyckades nog övertala Majkgård och Monica om att han var rätt för jobbet

När advokaterna Berg & Behm kom in i bilden så stod det nog rätt klart för Monica vartåt det barkade. Hon ville inte sitta i tingsrätten och framstå som en komplett idiot, framförallt kan man väl misstänka att hennes man och söner påpekat ett o annat

Mycket av det som Esbjörn hävdar kan inte ledas i bevis.
Vissa saker kan man inte ens vara 100% säker på att det är Esbjörn som skrivit.
Senast redigerad av rhdf 2022-05-06 kl. 22:20.
2022-05-06, 23:08
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hexpipan
Ja, Binninge PÅSTÅR detta i bilaga 3, Svea HR T 13497-21 Aktbil 10. Men ett påstående är ingen värdering. Vad jag efterlyser är en sammanställning av värderingar upprättade av yrkesmän.

Pröva läsa inlagorna till tingsrätten sida 1 inlägg 1 i tråden så finns dom där.
Även inlagorna till SH finns en värdering med, finns även den i tråden.
Vad Swedbanks egna värdering 2012 och 2020 ligger på vet vi däremot inte.
Den 2012 skedde vid Esbjörns uttagande av pantbrev och 2020 skedde innan köpet.
Men det ingår i pantbrevs och lånehandlingar så där är banksekretess.
Men värderingen innan köpet skedde i augusti var marknadsvärdet 4.2 milj -/+ 200.000:-
Värdering 6-7 mån senare 4.6 milj och räknar man bakåt bort prisökning osv. blir det samma summa.
Båda värderingarna förutsätter att fastigheten är helt tömd samt tomten både röjd och sanerad.
Det är inte billigt vill jag lova att sanera, tömma och röja den fastigheten.
Köparen övertog den kostnaden, egentligen ett strikt säljaransvar att ombesörja innan försäljning.
Sen är beräknad renoveringskostnad mer än 3milj för att marknadsvärdet skulle bli 7-8 milj.
Vid köpeskilling 3.9 milj är kostnad för att få ut ett värde på 7-8milj mellan 8-9milj, vilken vinst va?

(Det existerar ingen värdering på 5.7 miljoner gällande den fastigheten)
2022-05-06, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Pröva läsa inlagorna till tingsrätten sida 1 inlägg 1 i tråden så finns dom där.
Även inlagorna till SH finns en värdering med, finns även den i tråden.
Vad Swedbanks egna värdering 2012 och 2020 ligger på vet vi däremot inte.
Den 2012 skedde vid Esbjörns uttagande av pantbrev och 2020 skedde innan köpet.
Men det ingår i pantbrevs och lånehandlingar så där är banksekretess.
Men värderingen innan köpet skedde i augusti var marknadsvärdet 4.2 milj -/+ 200.000:-
Värdering 6-7 mån senare 4.6 milj och räknar man bakåt bort prisökning osv. blir det samma summa.
Båda värderingarna förutsätter att fastigheten är helt tömd samt tomten både röjd och sanerad.
Det är inte billigt vill jag lova att sanera, tömma och röja den fastigheten.
Köparen övertog den kostnaden, egentligen ett strikt säljaransvar att ombesörja innan försäljning.
Sen är beräknad renoveringskostnad mer än 3milj för att marknadsvärdet skulle bli 7-8 milj.
Vid köpeskilling 3.9 milj är kostnad för att få ut ett värde på 7-8milj mellan 8-9milj, vilken vinst va?

(Det existerar ingen värdering på 5.7 miljoner gällande den fastigheten)

Tack. Allt du skriver låter rimligt. Men jag tänkte att för den som vill läsa in sig blir det mycket pyssel att leta i bilagorna. En sammanställning (gärna med länkar) skulle ju underlätta för exempelvis en undersökande journalist. Den här jättetråden innehåller mycket påståenden som inte är verifierade.
2022-05-06, 23:26
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Om Binninge har en värdering på 5,7 MSEK borde han rimligen ha presenterat den.

Finns det någon som skulle vilja göra en sammanställning över alla hittills kända värderingar, gärna med information om dessa tar hänsyn till husets skick (fungerande kakelugnar mm). Länka gärna i trådstart. På detta sätt blir det lättare för till exempel journalister att kunna sätta sig in i vilka som ljugit och vilka som talat sanning när det gäller de olika uppgifterna om fastighetens värde.
Ja då finns det en. Densias som Binninge lät göra. Den har en genomgång av samtliga byggnader på gården och skriver om varje rum i huset.
De diskuterar hur de kommit fram till värderingen, de har räknat på vad det kan tänkas kosta att renovera och vad värdet kan bli vid en försäljning då. De landade på 4,6 miljoner för huset. Värderingen är nog närmare på 20 sidor med bilagor om jag minns rätt. Binninges värdering på 5,7 har aldrig visats. Men han är i gott sällskap.

Ebba, som erbjöd Esbjörn att stå för allt praktiskt runt husförsäljningen lät antesimex göra en ordentlig besiktning av huset. Hon har sedan skrivet att hon lät görs två värderingar, samt att Esbjörn fått ta del av dessa. Esbjörn stackaren minns inte hur det var med den saken tyvärr. Dock, den enda skriftliga värdering Ebba lyckats skaka fram är en värdering från Notar. Notar värderingen är på 2 sidor och mäklaren är tydlig med att han inte varit på plats vid huset. Han skriver inte heller att han tagit del av något besiktnings protokoll. Utan säger att han bygger sin värdering på ortsmetoden. Men det verkligt suspekta med den värderingen är att den har ett tydligt värderings datum ca 2 månader efter kontraktet skrevs. Notar mäklaren satte priset till 4,2 +/- 300 tusen. Någon annan värdering har Ebba inte kunnat presentera.

Men det intressanta är att Ebba betalar 3,9 för huset. Ganska mycket under det mäklaren ska komma att värdera huset till med andra ord.

Jag har framfört att jag tycker det är snålt. Jag tycker man betalar ordentligt för sig om man bett om att få köpa ett hus som inte är till försäljning.
2022-05-06, 23:32
Medlem
Jag undar lite om den polisanmälan som tidigare länkats i tråden:
https://www.docdroid.net/k0ccf68/scan-pdf#page=16

På första sidan i dokumentet, nästan längst upp refereras till "Ursprunglig anmälan". Denna ursprungliga anmälan ingår inte i pdf-filen.

Är det utrett vem som ingivit den ursprungliga anmälan? Det framgår att det inte är Esbjörn som gjorde detta. Det finns ett antal foton i den pdf jag länkar till ovan. Dessa har noteringen "Skrivelse 2020-12-15" och det framgår också att det inte är Esbjörn som tagit dessa foton.

Är "Ursprunglig anmälan" offentlig handling? Det borde framgå vem som ingett denna och vem som fotograferat.

Anmälan verkar innehålla en del uppgifter som det finns skäl att betvivla. I förhöret med Esjbörn, sid 32 anges att tre körsbärsträd med en diameter på 55 cm tagits ned, och dessutom tre träd med en diamter på 75-80 cm. För mig verkar detta vara väldigt stora träd och även om stammarna är bortforslade borde det stå rejäla stubbar kvar. Är dessa så stora som påstås borde de vara fullt synliga även om man inte beträder tomten. Någon som bor i Uppsalatrakten som kan kontrollera?
2022-05-06, 23:44
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Tja, Esbjörn hävdar ju att han försök att nå Ebba två veckor innan han skickade brevet. Sen påstår Ebba att han är onåbar. När Ebba lovade att häva köpet om Esbjörn inte ville, var ju som sagt jurister redan inblandade. Att Binninge inte ville medverka att häva köpet. Har jag inte en källa på. Och jag är inte helt säker på att jag tar dig på orden där.

Visst, jag vet att Esbjörn skrev på förlikningen. Och det var ju dumt av honom. Dock säger han ju att han känt sig tvingad. Jag förstår att det blir jobbigt för Ebba. Men förlikningen låg inte på bordet när Ebba lovade att häva köpet, och Ebba hävde inte köper. Jag vet inte varifrån uppgiften om att Esbjörns advokat sagt att Esbjörn inte har något emot att sälja. Jag har svårt att se hur det skulle kunna stämma. För vi måste väl ta denna glasklara man på orden när han säger att han ångrat försäljningen.

Om inte Esbjörn ångrat sig skulle denna tråd inte finnas. Då skulle vi sett hemma hos reportage från Ebbas toprenoverade nya hus istället.

Att det är någon som ångrat sig åt Esbjörn är knappast troligt. Först var det Matz, men så passade inte riktigt Matz, så då fick det bli Majkgård. Sen när det kom fram att Ulf var den som talat med Esbjörn och förklarat att han sålt huset. Blev sanningen här att Ulf oxå var delaktig i Majkgårds stora konspiration. Att Majkgård sedan lyckas övertala Monicka och Binninge att hoppa på tåget på bedrägeriet är inte illa. De kände inte Esbjörn sedan tidigare, men är otroligt nog beredda att sätta hela din heder på spel för Majkgård skull. Majkgård lyckas därefter påverka ombud 3 och 4 att delta i bedrägeriet. Men nu byter Monica plötsligt sida och får Esbjörn att skriva på förlikningen. Vet du, låter saker för otroliga att vara sanna, så beror det ofta på att de inte är det.

Nu är det oklart när Esbjörn faktiskt skickade brevet, men säg att han skickade det den tredje september som det är daterat, så betyder det att han försökte nå Ebba redan innan han skrev på om det handlar om två veckor exakt. Men bortsett från det, om Esbjörn ångrade sig redan innan den 30 augusti, varför påstår han att han ångrade sig då det röjdes (den 30 augusti)? Kan man ångra sig flera gånger? Ångrade han sig tillbaka till att han trots allt ville sälja, vid det andra ångertillfället?

När Esbjörn skrev på förlikningen, hade fastighetsaffären stötts och blötts i över ett år. Ett år då han har haft hjälp vid sin sida. Inte bara en person, utan faktiskt rätt många inblandade, som stått på hans sida. Jag vill påstå att som det inlämnade bevisläget var där och då, så var chansen obefintlig för Esbjörn att få bättre rätt till fastigheten. Hans ombud såg till att bevisa att priset inte var oskäligt, att Esbjörn var rättsförmögen, att Esbjörn ingick affären frivilligt osv. Ingenstans finns det tillstymmelse till bevisbörda som talar för att Esbjörn har haft bättre rätt.

Visst, man kan naturligtvis gå till rättegång ändå, men när ska man sluta strida om man ändå förlorar fastigheten? Man kan naturligtvis fortsätta för principens skull, ända in i kaklet tills man dör av hjärnblödning eller alla pengar är slut, men det är spåndumt. Varför inte behålla pengarna åtminstone, som ett tröstpris?

Esbjörn vet att han sålde frivilligt. Han vet att han ångrade sig. Det är dock för mig obegripligt varför han inte försökte reda ut soppan på diplomatisk väg först, eller åtminstone tog Ebbas utsträckta hand. Vill man inte gå själv, så kan man skicka ett ombud, men inte ens det gjorde han. Esbjörns ombud borde ha sett till att Esbjörn förstod att det inte hjälper att hålla sig undan, utan snarare tvärtom.

Nej, affärer man ingår får man hedra, eller åtminstone vara så hederlig och moralisk att man är beredd att reda ut soppan och stå för konsekvenserna. En symbolisk summa till någon som man kastat skit och lögner på, det är inte moraliskt. Inte någonstans.
2022-05-06, 23:45
Medlem
Citat:
Ja då finns det en. Densias som Binninge lät göra.

Det finns TVÅ! Binnige har också tagit fram en värdering via Riksmäklaren. Ett mäklarföretag som ägs av Teet Lullma, Monica Pernroths man. Monica har även en generalfullmakt för Esbjörn så att hon till fullo kontrollerar Esbjörns ekonomi. Dessutom är Teet Lullmas söner engagerade i företaget. Riksmäklarens värdering är 4,5 MSEK.

Om nu Binninge tagit fram två värderingar på 4,5 - 4,6 MSEK. Varför hävdar han då att de är värda 5,5 - 6 MSEK?
2022-05-06, 23:55
Medlem
trngws avatar
Haha, det är så komiskt löjeväckande att se att det finns nötter som är så naiva att de fortfarande tror att hela denna cirkusen grundar sig i ånger hos Esbjörn

Grunden till hela spektaklet är det faktum att Esbjörn, i sin desparata vilja att låta huset gå vidare till någon som skulle bry sig om det istället för att det skulle hamna i händerna på en girig sol-och-vårar-kärring, gick bakom ryggen på sagda sol-och-vårar-kärring och sålde huset istället för att ha kvar det och låta sol-och-vårar-kärringen ärva det, för det fall hon, sol-och-vårar-kärringen, skulle överleva Esbjörn. Vad som sedan hände den dagen sol-och-vårar-kärringen fick veta vad Esbjörn tagit sig till, är väl känt.
2022-05-06, 23:59
Avslutad
Citat:
Ja då finns det en. Densias som Binninge lät göra. Den har en genomgång av samtliga byggnader på gården och skriver om varje rum i huset.
De diskuterar hur de kommit fram till värderingen, de har räknat på vad det kan tänkas kosta att renovera och vad värdet kan bli vid en försäljning då. De landade på 4,6 miljoner för huset. Värderingen är nog närmare på 20 sidor med bilagor om jag minns rätt. Binninges värdering på 5,7 har aldrig visats. Men han är i gott sällskap.

Ebba, som erbjöd Esbjörn att stå för allt praktiskt runt husförsäljningen lät antesimex göra en ordentlig besiktning av huset. Hon har sedan skrivet att hon lät görs två värderingar, samt att Esbjörn fått ta del av dessa. Esbjörn stackaren minns inte hur det var med den saken tyvärr. Dock, den enda skriftliga värdering Ebba lyckats skaka fram är en värdering från Notar. Notar värderingen är på 2 sidor och mäklaren är tydlig med att han inte varit på plats vid huset. Han skriver inte heller att han tagit del av något besiktnings protokoll. Utan säger att han bygger sin värdering på ortsmetoden. Men det verkligt suspekta med den värderingen är att den har ett tydligt värderings datum ca 2 månader efter kontraktet skrevs. Notar mäklaren satte priset till 4,2 +/- 300 tusen. Någon annan värdering har Ebba inte kunnat presentera.

Men det intressanta är att Ebba betalar 3,9 för huset. Ganska mycket under det mäklaren ska komma att värdera huset till med andra ord.

Jag har framfört att jag tycker det är snålt. Jag tycker man betalar ordentligt för sig om man bett om att få köpa ett hus som inte är till försäljning.

Sektdrottningen Ebba skulle givetvis betalat ett antal hundra tusen över fastighetens värde.
Tvångslinlösta fastigheter brukar normalt sett lösas med ett visst överpris, så varför inte denna gång?
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Densias värdering är mer omfattande än Notars ja, men innehåller också tveksamheter som tex fyra fungerande kamin/kakelugnar som inte borde anses som fungerande. Bortsett från det, om man räknar om Densias värdering till motsvarande värde ett halvår tidigare, så hamnar Densias värdering under Notars värdering, vilket är intressant (om man nu kan lita på de som räknat här i tråden). Helt klart är att en värdestegring har skett under halvåret, så några 4,6 är det iallafall inte tal om om man jämför.

Ebbas värderingar påstås ligga till grund för priset, men Binninges obevisade påstående ligger till grund för anklagelser om åldringsbrott och ocker. Stor skillnad där faktiskt. Speciellt som Densias värdering visar samma som Notar och som ligger i samma härad som slutpriset.

Hur mycket är ansvaret för röjning, städning och sanering värt? Eftersom vi inte vet hur mycket och vad som lagrats på fastigheten, så är det svårt att sia om en prislapp för det. Brorsonen Matz hävdade att det krävdes "massor" med containrar för att frakta bort allt skräp iallafall. Så är 3,9 ett underpris? 4,2 är iallafall ett överpris om man övertar fastigheten i det skicket.

Sedan är det frågan om vad Esbjörn tyckte det var värt att slippa ta ansvar. Var det värt de faktiska 234 000? Förmodligen. Bara att behöva rodda i det där, gör att man åldras tio år och så mycket tid har Esbjörn inte råd att förlora.
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Tack. Allt du skriver låter rimligt. Men jag tänkte att för den som vill läsa in sig blir det mycket pyssel att leta i bilagorna. En sammanställning (gärna med länkar) skulle ju underlätta för exempelvis en undersökande journalist. Den här jättetråden innehåller mycket påståenden som inte är verifierade.

Nja, men bilagorna till bl.a tingsrätten är ju lätta att hitta då dom dokumenten ligger samlade.
Sen hölls en muntlig förberedelse i tingsrätten MUF, sammanfattning och ljudupptagning finns av detta.
Så mycket annat behövs inte för att kunna verifiera den fakta och dokumentation som finns.
Medias bild har däremot inte så mycket faktaunderlag och rena lögner förekommer även frekvent.
Ej verifierbara är just påståenden som inte kan ledas i bevis, men bevis är fakta och fakta finns faktiskt.
2022-05-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Medias bild har däremot inte så mycket faktaunderlag och rena lögner förekommer även frekvent.

Just därför vore det bra om det fanns en sammanställning över alla värderingar, utförda av yrkesmän!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in