2021-10-04, 21:29
Medlem
Rebali179s avatar
Bumpar upp Kannibal bilden
https://www.google.com/url?sa=i&url=...AAAAAdAAAAABAD
Citera
2022-05-06, 17:04
Medlem
Rebali179s avatar
Kommer Pondus alltid att vara bra eller finns det en risk att den kommer försvinna.
Själv så gillar jag deras Hårdrocksflörtar Det skulle bli ett riktigt bra seriealbum visa stunder
Senast redigerad av Rebali179 2022-05-06 kl. 17:14.
Citera
2022-05-06, 22:02
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Kommer Pondus alltid att vara bra eller finns det en risk att den kommer försvinna.
Själv så gillar jag deras Hårdrocksflörtar Det skulle bli ett riktigt bra seriealbum visa stunder

Den dagen Frode inte längre orkar teckna serien så lär den försvinna.
Citera
2022-05-06, 23:30
Moderator
Popesizes avatar
Som svensk serietidning har Pondus funnits i drygt 20 år. Som serie i ca 25 år, enligt Wikipedia.
Frode är 53. Jag skulle chansa på att han tecknar i ca 10-15 år till, om han inte tröttnar. Sen går han i pension (Nu utgår jag från att Norrbaggarna har liknande regler och åldrar runt pension, som Sverige)

Den svenska serietidningen kan nog hålla på ett eller två år till efter det att Pondus slutar. Sen har de slut på nytt material, och då återstår om de ska förlita sig på repriser och "Best of" och hoppas på att de övriga serierna håller dem med nytt material, eller om den ska läggas ned.
Senast redigerad av Popesize 2022-05-06 kl. 23:32.
Citera
2022-05-07, 02:17
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popesize
Som svensk serietidning har Pondus funnits i drygt 20 år. Som serie i ca 25 år, enligt Wikipedia.
Frode är 53. Jag skulle chansa på att han tecknar i ca 10-15 år till, om han inte tröttnar. Sen går han i pension (Nu utgår jag från att Norrbaggarna har liknande regler och åldrar runt pension, som Sverige)

Den svenska serietidningen kan nog hålla på ett eller två år till efter det att Pondus slutar. Sen har de slut på nytt material, och då återstår om de ska förlita sig på repriser och "Best of" och hoppas på att de övriga serierna håller dem med nytt material, eller om den ska läggas ned.

Frode lämnar knappast över serien till någon annan á la Krister Petersson, nej. Men om han gjorde det hade hans ”fiende” Mads varit ett kul val.

Pondus som serietidning var bäst runt 2010 eller så. Även som splitterny i början av the noughties var den grym - kompakt, edgy, skitrolig. Ett tips för er som inte var med då är att kolla hos antikvariat efter dessa tidiga årgångar.
Citera
2022-05-07, 03:46
Det känns som att en del tecknare blir sämre efter en tid eller också har det med nya tekniker och tryckning att göra.
Jag gillade när Pondus hade lite mer tunna linjer och när inte en serie på fem rutor tog upp hela mittenuppslaget, helst när en serieruta bara innehåller två personers ansikten och knappt någon detaljrikt bakgrund.

Även en tecknare som Jonas Darnell användare tjockare linjer än förr, även om det inte är lika extremt.

Tyckte nog även att Pondus var lite roligare förr, även om det kunde bli lite väl mycket att Jocke skulle ragga på hiskeliga kvinnor.
Citera
2022-05-09, 23:38
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagandeBjornen
Den dagen Frode inte längre orkar teckna serien så lär den försvinna.

Då får vi se hur det kommer att bli ang Pondus.
Han kommer nog vara saknad ifall han försvinner
Citera
2022-05-10, 10:49
Medlem
Ur en intervju:

FØ: Det er mest nærliggende å se på de svenske utgavene. Og de danske. De er ganske like. Men det er sprøtt å se det oversatt til språk du ikke en gang forstår. Pondus har blitt oversatt til fransk, det forstår jeg litt av. Men når tingene dine blir oversatt til samisk og latin, da begynner det virkelig å bli gresk.

It’s most natural to look at the Swedish versions. And the Danish. They are pretty similar. But it’s weird to see it translated into languages you don’t even understand. Pondus has been translated into French, which I can understand bits of. But when one’s stuff is translated into Sámi and Latin, then it all becomes Greek to me.

https://www.norwegianamerican.com/welcome-pondus/

Han har humor och är en fantastisk tecknare.
Citera
2022-10-31, 22:03
Medlem
Rebali179s avatar
Hoppas att det kommer fortsätta att ges ut i Sverige.
Tror nog att det finns en del fans fortfarande som tur är
Citera
2023-05-05, 20:27
Moderator
Popesizes avatar
Och nu blir det skamlös reklam som jag inte har ett dugg med att göra.

Som fans av Pondus kanske vet, så slutade Egmont med att ge ut samlingsalbumen för ca 10 år sen av okänd anledning.
Nå, där Egmont misslyckas, lyckas Evil Ink!

Skaparen av Herman Hedning, Jonas Darnell, tar upp tråden och gör en kickstarter för ett samlingsalbum med Pondusserier.

Ur beskrivningen
Citat:
Den första av de nya böckerna ta vid där nummer 8 av den gamla utgivningen slutade. Alla inbitna Pondusfans kommer att kunna återuppleva några av de mest episka händelserna i Pondusvärlden. Pondus köper en pub, Güntherman gör entré, Hugo och Ivar kör buss, Jocke och Camilla uppfostrar barn och Elsa och Günther håller på... Och för nytillkomna läsare blir det, förutom alla skratt, en viktig historielektion! Dessutom kan vi utlova några tidigare opublicerade godbitar! Och några nyskrivna ord från Frode.

Målet är väl, om jag fattar rätt, att kunna se ut kvarvarande strippar av Pondus i nya fina samlingsalbum.

Och om ni är ovana vid Jonas Darnell, så kan jag säga att han är en van Kickstartare, och han levererar alltid. Om än lite sent ibland. Men denna gång ska han inte signera och måla bisarra teckningar i albumen. Bara distribuera, så då kanske det går lite snabbare.

Länk för den intresserade:
http://kck.st/3VzN5Gy
Citera
2023-05-22, 21:43
Medlem
Rebali179s avatar
Det går lite trögt med Kickstartern de är uppe i SEK 133,178 av SEK 299,000 för att komma i mål.
Men Pondus kanske är lite för bortglömd verkar det som
Citera
2023-05-22, 22:48
Moderator
Popesizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det går lite trögt med Kickstartern de är uppe i SEK 133,178 av SEK 299,000 för att komma i mål.
Men Pondus kanske är lite för bortglömd verkar det som
Jag tror mer att det är bristen på riktad reklam för projektet.

1. Det är alldeles för kort tid för att de ska hinna göra reklam för det i Pondus-tidningen.
Om de ens skulle få göra reklam i tidningen. Jag har heller inte sett något från svenska Pondus på Facebook om projektet. Om detta har att göra med att det är Evil Ink som ligger bakom det och inte Egmont ska jag inte spekulera i för mycket. Men det känns kanske inte helt otroligt.

2. De som får den här reklamen är supporters av Herman Hedning i första hand. Inte Pondus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in