Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Fast deras vinstmarginaler är ju inte särskilt långsiktigt hållbara, man prioriterar kunder som väljer till en svindyr farthållare eller lite större fälgar med brutal vinstmarginal vilket pumpar upp siffrorna. Hur stor är egentligen marknaden för 700k+ elbilar? Med tanke på att väntetiden på en Tesla Model Y är ganska blygsam blir ju snarare resultatet när försäljningen ökar att det blir lägre vinstmarginal. Hur tror du marknaden kommer ta emot rapporterna som visar på sjunkande vinstmarginal? Estimaten förändras ganska brutalt då.
Svindlaren på Ark sitter och skriver bear-case estimat på 2900 dollar per aktie 2026 och säljer sen aktier några dagar senare på 1000, det är ju så bedrägligt att man saknar ord. Och nä jag skiter i om dom har någon 10% regel i fonden, då fonden går åt helvete i övrigt vore det mer logiskt att dumpa allt utom Tesla då dom tydligen hittat garanterade 300% på 4 års sikt..
och hur var det nu, alla dessa fel som behöver åtgärdas på sålda bilar påverkar tydligen inte vinstmarginalen på bilarna då det hamnar under goodwill? När andra biltillverkare räknar in detta i marginalen på sålda bilar..
Vinstmarginalerna ökar fortfarande. Tänk på att Fremont suger balle. Austin och Berlin kommer ha sjuka marginaler när dom rampat upp 4680, front&rear casting och strukturellt batteripack bl.a.
Finns sååååå mycket mer som kommer öka marginalerna, men det orkar jag inte ta nu för du kommer ändå inte ta till dig något.
Model Y levereras februari - maj 2023 i USA haha vad snackar du om?
I Sverige levereras den i september.
Model 3 levereras i februari 2023 i Sverige.
Du kanske bara kollar på performance modellen?
Att marginalerna minskar ju mer bilar dom säljer är ett konstigt argument. Jag håller inte med något av vad du skrev.