2022-05-06, 19:44
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
Nä, jag bara undrar hur du ska förklara dina fel om du har fel.

Njut av ditt jättelyckade liv.
Citera
2022-05-06, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Njut av ditt jättelyckade liv.

Förlåt att ifrågasätte ditt intellekt och framtidsinsikt, hoppas du får det bra, Tesla ser ju ut att repa sig... Bara -29% ner på 6mån... Men som du säger och vet, snart ATH.

Synd bara att man inte lyssnat på dig, då hade man inte blivit anklagad för att vara ointelligent.
Citera
2022-05-06, 21:04
Medlem
Citat:
Utbildad kan man vara utan att vara skolad. Tror mycket av Teslas bästa kompetens saknar högre utbildning.

Mycket av teslas bästa kompetens är sekten så tror du har rätt
Citera
2022-05-06, 21:23
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
många högt utbildade sa också under 1920-30 talet att atombomben var omöjlig.

Nä, nu tror jag du hittar på. Grunden för Atombomber lades väl på 30-talet, så folk i allmänhet kunde inte ha någon uppfattning om dem på 20-talet.
Citera
2022-05-06, 21:30
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Tror mycket av Teslas bästa kompetens saknar högre utbildning.

Här håller jag nog med dig. Det är därför det blir som det blir.

Efter att ha försökt bygga samma bil i 10 år, är det såhär långt man har kommit med kvalitén.

https://youtube.com/shorts/kqGPmmZuWXY?feature=share

Lol 10år!
Citera
2022-05-06, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Jag har ingen koll på Googles ekonomi, jag såg bara att nuvarande p/e och framtida p/e hade samma siffra. Det betyder väll att vinsten inte förväntas öka?

Om Teslas kurs inte rör sig så kommer dom ha ett p/e på 50-60 slutet av året. Du kan tycka att deras p/e borde vara där nu men börsen blickar alltid framåt.

BTW så gjorde Tesla en större vinst än både GM och Ford trots att dom sålde betydligt färre bilar. Det borde säga dig något? Speciellt med tanke på att Teslas marginaler fortsätter öka. Vänta bara tills Berlin och Austin rampat upp!
Fast deras vinstmarginaler är ju inte särskilt långsiktigt hållbara, man prioriterar kunder som väljer till en svindyr farthållare eller lite större fälgar med brutal vinstmarginal vilket pumpar upp siffrorna. Hur stor är egentligen marknaden för 700k+ elbilar? Med tanke på att väntetiden på en Tesla Model Y är ganska blygsam blir ju snarare resultatet när försäljningen ökar att det blir lägre vinstmarginal. Hur tror du marknaden kommer ta emot rapporterna som visar på sjunkande vinstmarginal? Estimaten förändras ganska brutalt då.

Svindlaren på Ark sitter och skriver bear-case estimat på 2900 dollar per aktie 2026 och säljer sen aktier några dagar senare på 1000, det är ju så bedrägligt att man saknar ord. Och nä jag skiter i om dom har någon 10% regel i fonden, då fonden går åt helvete i övrigt vore det mer logiskt att dumpa allt utom Tesla då dom tydligen hittat garanterade 300% på 4 års sikt..

Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Här håller jag nog med dig. Det är därför det blir som det blir.

Efter att ha försökt bygga samma bil i 10 år, är det såhär långt man har kommit med kvalitén.

https://youtube.com/shorts/kqGPmmZuWXY?feature=share

Lol 10år!
och hur var det nu, alla dessa fel som behöver åtgärdas på sålda bilar påverkar tydligen inte vinstmarginalen på bilarna då det hamnar under goodwill? När andra biltillverkare räknar in detta i marginalen på sålda bilar..
Senast redigerad av David86 2022-05-06 kl. 21:41.
Citera
2022-05-06, 21:55
Medlem
En sak som jag vill veta, vem vill köpa en bil som har sett likadan i mer än 4år?

Tror ärligt att det är det som får Tesla att tappa, är att de har inga nya modeller, har man haft en Tesla så vill man ha en ny Tesla, men då vill man ha en ny model så det är en ny bil, inte bara ny på pappret.
Citera
2022-05-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Fast deras vinstmarginaler är ju inte särskilt långsiktigt hållbara, man prioriterar kunder som väljer till en svindyr farthållare eller lite större fälgar med brutal vinstmarginal vilket pumpar upp siffrorna. Hur stor är egentligen marknaden för 700k+ elbilar? Med tanke på att väntetiden på en Tesla Model Y är ganska blygsam blir ju snarare resultatet när försäljningen ökar att det blir lägre vinstmarginal. Hur tror du marknaden kommer ta emot rapporterna som visar på sjunkande vinstmarginal? Estimaten förändras ganska brutalt då.

Svindlaren på Ark sitter och skriver bear-case estimat på 2900 dollar per aktie 2026 och säljer sen aktier några dagar senare på 1000, det är ju så bedrägligt att man saknar ord. Och nä jag skiter i om dom har någon 10% regel i fonden, då fonden går åt helvete i övrigt vore det mer logiskt att dumpa allt utom Tesla då dom tydligen hittat garanterade 300% på 4 års sikt..

och hur var det nu, alla dessa fel som behöver åtgärdas på sålda bilar påverkar tydligen inte vinstmarginalen på bilarna då det hamnar under goodwill? När andra biltillverkare räknar in detta i marginalen på sålda bilar..

Vi är nu i ett läge där varenda bilproducent säljer varenda bil de tillverkar, exempelvis VW har sålt slut på varenda elbil 2022, BYD har en backlog på över en half miljon bilar. En kollega försökte köpa en EV6 och de konstaterade att den kan levereras hösten 2023. I denna zenit av demand har Tesla endast någon månad backlog i både Europa och Kina. Trots denna uppenbara fakta så räknar aktieägarna med en säker 50% tillväxt per år i ett decennium framöver. Även fast marknaden för bilar i Teslas segment (>500k kr) endast är 4-5 miljoner per år.
Citera
2022-05-06, 22:04
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Vinstmarginalerna ökar fortfarande. Tänk på att Fremont suger balle. Austin och Berlin kommer ha sjuka marginaler när dom rampat upp 4680, front&rear casting och strukturellt batteripack bl.a.
Finns sååååå mycket mer som kommer öka marginalerna, men det orkar jag inte ta nu för du kommer ändå inte ta till dig något.

Model Y levereras februari - maj 2023 i USA haha vad snackar du om?
I Sverige levereras den i september.
Model 3 levereras i februari 2023 i Sverige.
Du kanske bara kollar på performance modellen?
Att marginalerna minskar ju mer bilar dom säljer är ett konstigt argument. Jag håller inte med något av vad du skrev.
Citera
2022-05-06, 22:05
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Vi är nu i ett läge där varenda bilproducent säljer varenda bil de tillverkar, exempelvis VW har sålt slut på varenda elbil 2022, BYD har en backlog på över en half miljon bilar. En kollega försökte köpa en EV6 och de konstaterade att den kan levereras hösten 2023. I denna zenit av demand har Tesla endast någon månad backlog i både Europa och Kina. Trots denna uppenbara fakta så räknar aktieägarna med en säker 50% tillväxt per år i ett decennium framöver. Även fast marknaden för bilar i Teslas segment (>500k kr) endast är 4-5 miljoner per år.
Satan vad ni kommer få äta upp era ord
Citera
2022-05-06, 22:07
Avslutad
Citat:
Det är så jäkla roligt med människor som inte varit ute i den riktiga världen. Tror man har rätt bra koll på vad som är möjligt när man har flera företag med ett x antal hundra iav världens bästa ingenjörer.

Det är roligt att bli kallad en cult av dessa personer som är skeptiska mot Tesla. Det är nästan som att de hoppas att aktien går dåligt med tanke på hur mycket tid dem ägnar sig åt att hålla koll på Tesla.

Mr. bäste vill fråga dig en fråga angående telefonen Tesla tillverkar. Tydligen ska man inte behöva ett simkort på den och den kommer vara kopplad till starlink. Hur tror du den kommer bemötas av köpare/marknaden?
Citera
2022-05-06, 22:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69
En sak som jag vill veta, vem vill köpa en bil som har sett likadan i mer än 4år?

Tror ärligt att det är det som får Tesla att tappa, är att de har inga nya modeller, har man haft en Tesla så vill man ha en ny Tesla, men då vill man ha en ny model så det är en ny bil, inte bara ny på pappret.

Tror att demografin i Tesla handlare skiter fullständigt i hur bilen ser ut. Det handlar mer om att det är den bästa el-bilen på marknaden. Men vad vet jag det är ren spekulation, för övrigt ser bilen snygg ut. Fords snyggaste modeller kommer inte får senaste decenniet om jag säger så 😃
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in