2022-05-06, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Det är inte många som likt du skryter med sin låga utbildningsnivå. Självklart gör tekniken framsteg men tyvärr har du fel, allt är faktiskt inte möjligt.
Det är skillnad på svårt och omöjligt.

Mvh

Angående att jag har låg utbildningsnivå har du helt rätt i, många högt utbildade sa också under 1920-30 talet att atombomben var omöjlig.

Tiden kommer ge oss svar 😄🥂
Citera
2022-05-06, 17:03
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Robotar är värt 0 eftersom Tesla har 0 förutom lovord kring robotar. Självkörande bilar finns redan och Kineserna ligger långt framför både Tesla och Waymo/Cruise.

Tesla har inte en tillväxt över 50% per år. De har växt med över 50% per år ett av senaste 4 åren?

Någon gång framöver kommer du inse att värderingar spelar roll. Ett bolag kan gå fruktansvärt bra medans aktien stagnerar då den handlats fel.

Intel handlas idag 45% under vad den gjorde år 2000, samtidigt har vinsten ökat med 600% och intäkterna med 300%. Skulle en investerare med din riskvilja veta hur intel som bolag skulle gått mellan år 2000 och 2022 skulle man gissa att aktien skulle stå betydligt högre idag.

Du investerar på tron om att produkter Tesla tydligt är oerhört långt ifrån att nå ska generera massiva kassaflöden, i en period där räntorna ökar drastiskt -> framtida kassaflöden diskonteras högre. Ingen vettig människa räknar in intäkter ifrån Humanoida robotar när Tesla har typ 5 anställda på hela bolaget som skissat på idéer i 9 månader. Boston dynamics har jobbat med detta i 25 år (som är ägt av Hyndai, ett bilbolag bolag värderat till P/E 8 även fast de äger den världsledande aktören inom robotar).

Om ditt basecase för att Tesla ska vara en god investering är att Elon kommer trolla fram Humanoida robotar, självkörande bilar och att de bekvämt kommer kunna växa affären med >50% år efter år efter år även fast marknaden för bilar i Teslas prisklass inte är över 5 miljoner / år. Så kommer jag inte tycka synd om dig när du förlorar pengar, 0 risktolerans.

Du skriver även "kan försvara börsvärdet inom några år". vilket implicerar att bolaget med nuvarande business är övervärderad.
Tesla har sagt att dom ska växa med 50% i snitt under många år framöver, och det har dom gjort. 2020 var det väll runt 49% eller något medan 2021 var över 80%. Men vinsten växer betydligt mer än 50%.
Google har ett p/e på 20 och ett fwd p/e på 20. Det betyder att deras vinst stannat upp, därav ett lågt p/e.

Björnar har kallat Tesla övervärderat i många år nu och vissa påstår att dom borde ha ett p/e runt 10 som legacy auto. Då kan man ingenting om börsen tyvärr. Jag är nyfiken på vad du tycker är ett rimligt p/e i dagsläget?
Citera
2022-05-06, 17:55
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Robotar är värt 0 eftersom Tesla har 0 förutom lovord kring robotar. Självkörande bilar finns redan och Kineserna ligger långt framför både Tesla och Waymo/Cruise.

Tesla har inte en tillväxt över 50% per år. De har växt med över 50% per år ett av senaste 4 åren?

Någon gång framöver kommer du inse att värderingar spelar roll. Ett bolag kan gå fruktansvärt bra medans aktien stagnerar då den handlats fel.

Intel handlas idag 45% under vad den gjorde år 2000, samtidigt har vinsten ökat med 600% och intäkterna med 300%. Skulle en investerare med din riskvilja veta hur intel som bolag skulle gått mellan år 2000 och 2022 skulle man gissa att aktien skulle stå betydligt högre idag.

Du investerar på tron om att produkter Tesla tydligt är oerhört långt ifrån att nå ska generera massiva kassaflöden, i en period där räntorna ökar drastiskt -> framtida kassaflöden diskonteras högre. Ingen vettig människa räknar in intäkter ifrån Humanoida robotar när Tesla har typ 5 anställda på hela bolaget som skissat på idéer i 9 månader. Boston dynamics har jobbat med detta i 25 år (som är ägt av Hyndai, ett bilbolag bolag värderat till P/E 8 även fast de äger den världsledande aktören inom robotar).

Om ditt basecase för att Tesla ska vara en god investering är att Elon kommer trolla fram Humanoida robotar, självkörande bilar och att de bekvämt kommer kunna växa affären med >50% år efter år efter år även fast marknaden för bilar i Teslas prisklass inte är över 5 miljoner / år. Så kommer jag inte tycka synd om dig när du förlorar pengar, 0 risktolerans.

Du skriver även "kan försvara börsvärdet inom några år". vilket implicerar att bolaget med nuvarande business är övervärderad.

Kika in här om ett par år så skall jag förklara vart du tänkte fel. Skitroligt att du värderar i princip hela Teslas AI-division till 0. Det är sånt som enhälligt gör att jag kan diskvalificera en person intellektuellt.
Citera
2022-05-06, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Tesla har sagt att dom ska växa med 50% i snitt under många år framöver, och det har dom gjort. 2020 var det väll runt 49% eller något medan 2021 var över 80%. Men vinsten växer betydligt mer än 50%.
Google har ett p/e på 20 och ett fwd p/e på 20. Det betyder att deras vinst stannat upp, därav ett lågt p/e.

Björnar har kallat Tesla övervärderat i många år nu och vissa påstår att dom borde ha ett p/e runt 10 som legacy auto. Då kan man ingenting om börsen tyvärr. Jag är nyfiken på vad du tycker är ett rimligt p/e i dagsläget?

lol. Googles vinst har stannat in?,

P/e 40-50 känns rimligt
Citera
2022-05-06, 18:11
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
Det här är nog det met efterblivna jag läst på länge, låter som något en person på sent 1800 tal skulle säga ”Kommer vara omöjligt för människan att flyga” 😂😂😂

Vill inte vara dryg men komigen mannen allt är möjligt vi har inte ens sett en bråkdel av vad teknologin har att erbjuda.

Det är så jäkla roligt med människor som inte varit ute i den riktiga världen. Tror man har rätt bra koll på vad som är möjligt när man har flera företag med ett x antal hundra iav världens bästa ingenjörer.
Citera
2022-05-06, 18:29
Medlem
illuminas avatar
Citat:
lol. Googles vinst har stannat in?,

P/e 40-50 känns rimligt
Jag har ingen koll på Googles ekonomi, jag såg bara att nuvarande p/e och framtida p/e hade samma siffra. Det betyder väll att vinsten inte förväntas öka?

Om Teslas kurs inte rör sig så kommer dom ha ett p/e på 50-60 slutet av året. Du kan tycka att deras p/e borde vara där nu men börsen blickar alltid framåt.

BTW så gjorde Tesla en större vinst än både GM och Ford trots att dom sålde betydligt färre bilar. Det borde säga dig något? Speciellt med tanke på att Teslas marginaler fortsätter öka. Vänta bara tills Berlin och Austin rampat upp!
Citera
2022-05-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Kika in här om ett par år så skall jag förklara vart du tänkte fel. Skitroligt att du värderar i princip hela Teslas AI-division till 0. Det är sånt som enhälligt gör att jag kan diskvalificera en person intellektuellt.

Det var vågat sagt, hur ska du förklara hur du tänkt fel, om så är fallet?

För hur tänker du att Tesla bara ska öka, nu när de inte längre är "ensamma" på elbilsmarknaden?
Citera
2022-05-06, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69

För hur tänker du att Tesla bara ska öka, nu när de inte längre är "ensamma" på elbilsmarknaden?
Angående robotar så känner du väl till att Honda gjort en robot? Här ett klipp 10år gammalt, tror du Tesla kommer kunna utveckla och gå om på några få år?

https://youtu.be/B3gb6p_Y9-c
Citera
2022-05-06, 18:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
Angående att jag har låg utbildningsnivå har du helt rätt i, många högt utbildade sa också under 1920-30 talet att atombomben var omöjlig.

Tiden kommer ge oss svar 😄🥂

Utbildad kan man vara utan att vara skolad. Tror mycket av Teslas bästa kompetens saknar högre utbildning.
Citera
2022-05-06, 19:00
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skankhunt69

Suck

Sorry men jag tänker inte dra allt igen med en överhängande risk för att du redan bestämt dig för att du har rätt. Du får söka tillbaka vad som har skrivits förut, sen får du ta det eller lämna det. Ha det så trevligt!
Citera
2022-05-06, 19:02
Medlem
Citat:
Utbildad kan man vara utan att vara skolad. Tror mycket av Teslas bästa kompetens saknar högre utbildning.

Haha, nä man kan inte var utbildad utan att vara skolad 😁
https://www.synonymer.se/sv-syn/utbildad

Du börjar göra skäl för ditt nick 😄
Citera
2022-05-06, 19:04
Medlem
Citat:
Suck

Sorry men jag tänker inte dra allt igen med en överhängande risk för att du redan bestämt dig för att du har rätt. Du får söka tillbaka vad som har skrivits förut, sen får du ta det eller lämna det. Ha det så trevligt!
Nä, jag bara undrar hur du ska förklara dina fel om du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in