2022-05-06, 15:28
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du är uppenbarligen för korkad att förstå. Det går inte att säga nej i 70 år för att på några veckor ändra det till ja. Om de ändrar sig till ja på så kort tid har de uppenbarligen gjort en helt felaktig analys i 70 år. Om de gjort rätt analys skulle de ha sagt att ett medlemskap hela tiden ska prövas efter omständigheterna. Nu har de sagt nej.

Orsaken till att de sagt nej är att de hela tiden upplevt det som att mer än 50 % har den uppfattningen. De var kvar i ett nej flera veckor efter invasionens påbörjande och ändrade inte sig förrän opinionsundersökningarna började visa att fler var positiva. Således ingen analys endast en rädsla att förlora röster.

Fundamentet var inte vatten värt.
Jag tycker faktiskt att den 70åriga slutsatsen var fel hela tiden. Vi skulle gått med 1949. Den enda anledningen att regeringen fortsatte att säga nej var bara idiotisk ideologi.
Citera
2022-05-06, 15:29
Medlem
Citat:
Ryssland invaderade i Ukraina redan 2014 så det argumentet känns verkligen inte adekvat. Återigen, det är stor insiktslöshet att jämföra Sveriges situation med Ukraina.

Förvisso borde S blivit intressade av NATO redan då men orcherna invaderade trots allt bara en region av Ukraina vid den tiden. Denna gång gick de all-in med en fullskalig invasion vilket inte hänt sedan WW2 i Europa.
Citera
2022-05-06, 15:30
Medlem
Citat:
Säg det till Schweiz och Österrike.

För övrigt tycks ju många som nu vänt i NATO-fråga resonera som om NATO bara ska hjälpa Sverige, men att Sverige minsann själva väljer om de i sin tur vill skicka trupper till andra som ha behov. Där kan man verkligen tala om en egoistisk inställning.

Det är väl svenska förhållanden vi diskuterar, inte Schweiz eller Österrike.

För mig är det självklart att om vi är medlemmar i en försvarsallians så ska vi även solidariskt hjälpa till om något annat Natoland, mot förmodan, blir invaderat.
Citera
2022-05-06, 15:31
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Du är uppenbarligen för korkad att förstå. Det går inte att säga nej i 70 år för att på några veckor ändra det till ja. Om de ändrar sig till ja på så kort tid har de uppenbarligen gjort en helt felaktig analys i 70 år. Om de gjort rätt analys skulle de ha sagt att ett medlemskap hela tiden ska prövas efter omständigheterna. Nu har de sagt nej.

Orsaken till att de sagt nej är att de hela tiden upplevt det som att mer än 50 % har den uppfattningen. De var kvar i ett nej flera veckor efter invasionens påbörjande och ändrade inte sig förrän opinionsundersökningarna började visa att fler var positiva. Således ingen analys endast en rädsla att förlora röster.

Vad tror du vinner på att vara oförskämd? Bara någon som inte har sakliga argument uppträder som du gör. Osmakligt. Det är fortfarande rent nonsens det du skriver, verkligheten har förändrats och då måste även politiken förändras.
Citera
2022-05-06, 15:32
Medlem
Citat:

Det är väl för väl att de äntligen ändrar sitt efterblivna fundament
Citera
2022-05-06, 15:34
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Sverige som land hjälpte inte till, det var individuella insatser plus lite material. Inte vad jag kallar riktigt stöd som tex USA när dom stödde Storbritannien.
Jag anser att jag har rätt att döma andra människors intelligens baserat på vad jag läser och hör. Du och alla andra har samma rätt.
Nej jag ska inte styra, jag har ju redan förklarat att det är det vi väljer regeringar för. Varför måste jag behöva upprepa mej för?
Jag bryr mig inte om du inte tycker att mina argument är bra eller inte. Det är min position och jag viker inte från den om ingen kan komma med något bättre.
Sverige hjälpte Finland med vapen, frivilliga soldater och massor av andra resurser. Det är fakta.

Du vill ha demokrati men du tycker att de som ska välja är idioter. I min värld så går inte det ihop.
Senast redigerad av saganshus 2022-05-06 kl. 15:38.
Citera
2022-05-06, 15:37
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Nu när Ryssland visar sin aggressiv mot Ukraina, är frågan huruvida Sverige och Finland ska gå med i Nato för att möjligtvis säkra oss från framtida attacker? Eller är det så vår neutralitet kommer att tjäna oss bättre långsiktigt?

Trådens diskussionsämnen:

Bör Sverige och/eller Finland blev en del av Nato?
Är Sverige neutralitetsprincip gynnsam för oss?
Kan verkligen Sverige idag räknas som en neutral part?

Håll till godo
Tack !

Bör Sverige och/eller Finland blev en del av Nato?
Ja. Båda. Av uppenbara skäl.

Är Sverige neutralitetsprincip gynnsam för oss?
(Vilken neutralitetsprincip?)
Har varit. Är inte det idag.

Kan verkligen Sverige idag räknas som en neutral part?
Nej. På gott och ont. Vi lajvar neutralitet för egen vinning. Vi har gjort det länge. Det har fungerat länge. Men inte längre. Jag skulle inte räkna med den inprisade nyttan av "neutralitet" detta den dagen som det testas.
Jag ser USA säga "Vi vill inte riskera WW3 genom att hjälpa en neutral part" om vi är utanför NATO och attackeras av du-vet-vem.
Citera
2022-05-06, 15:39
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Är väl viss skillnad då inget av dessa länder gränsar till Ryssland.
Citera
2022-05-06, 15:43
Avstängd
Citat:

För övrigt tycks ju många som nu vänt i NATO-fråga resonera som om NATO bara ska hjälpa Sverige, men att Sverige minsann själva väljer om de i sin tur vill skicka trupper till andra som ha behov. Där kan man verkligen tala om en egoistisk inställning.
Både Schweiz och Österrike är helt omringade av Natoländer. Det vore inte ens möjligt för Ryssland att anfalla dem utan att först anfalla ett Natoland.

Tror du att det har någon betydelse för deras beslut att förbli neutrala?

Givetvis innebär artikel 5 ett gemensamt åtagande likaväl som en gemensam förmån. Men att skicka trupper är endast ett av sätten som man kan bistå varandra vid ett anfall.
Citera
2022-05-06, 15:46
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Sverige hjälpte Finland med vapen, frivilliga soldater och massor av andra resurser. Det är fakta.

Du vill ha demokrati men du tycker att de som ska välja är idioter. I min värld så går inte det ihop.
Nej. Sverige hjälpte till med lite material, det är allt. De frivilliga hade inte ett dugg med Sveriges regering att göra, de var individuella personer som valde att hjälpa Finland precis som det finns utlänningar som valt att strida för Ukraina nu.
Det valde folk från många andra länder också att göra .

Om du inte gillar mitt tankesätt om Sveriges styre, självklart helt ok med det. Men svara mig detta; förnekar du att det finns idioter som har rösträtt i Sverige?
Citera
2022-05-06, 15:47
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Jag tycker faktiskt att den 70åriga slutsatsen var fel hela tiden. Vi skulle gått med 1949. Den enda anledningen att regeringen fortsatte att säga nej var bara idiotisk ideologi.
Orsaken att Sverige inte gick med 1949 berodde på bedömningen att Finland skulle få sådana påtryckningar att de blivit som ett av de baltiska länderna eftersom de inte kunde gå med i Nato. Läs om VSB pakten https://en.wikipedia.org/wiki/Finno-Soviet_Treaty_of_1948 Självklart är det svårt att förfäkta kontrafaktiska historiebeskrivningar men det ligger en del i detta.

Erlander och Palme arbetade med att införa svenska kärnvapen, men sen byttes det ut mot ett hemligt avtal med USA om svenskt skydd genom det amerikanska kärnvapenparaplyet.

Däremot skulle Sverige och Finland gått med i Nato på 90-talet. Finland offentliggjorde denna dag för exakt 30 år sedan, dvs 6 maj 1992 köpet av 64 F/A-18 Hornet. I samband med det borde både Sverige och Finland gått med i Nato.
Citera
2022-05-06, 16:04
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Både Schweiz och Österrike är helt omringade av Natoländer. Det vore inte ens möjligt för Ryssland att anfalla dem utan att först anfalla ett Natoland.

Tror du att det har någon betydelse för deras beslut att förbli neutrala?

Givetvis innebär artikel 5 ett gemensamt åtagande likaväl som en gemensam förmån. Men att skicka trupper är endast ett av sätten som man kan bistå varandra vid ett anfall.
Teoretiskt så skulle Ryssland absolut kunna anfalla både Schweiz och Österrike med missiler. Helt osannolikt dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in