Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-28, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Ja det håller jag med om. Viktigt med ett svenskt försvar. Men kan väl erkänna att jag tycker att både Georgien och Krim tillhör Ryssland, dvs jag är inte beredd att slåss för dem. Eller för Moldavien.

Varför skulle du behöva slåss för någon?
Citera
2022-04-28, 17:17
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Pågår det någon debatt i Schweiz eller Österrike om att gå med i NATO?
Skulle inte tro det.

De är ju fullständigt omringade av Nato - att de inte anfallit sina grannländer inför det hotet?
Citera
2022-04-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Går vi med i NATO är det förmodligen ajöss med att fortsätta bygga och utveckla egna flygplan; vi får köpa amerikanskt, precis som alla andra. To begin with,

Vi kommer inte ha resurserna att utveckla nästa generations flyg i vilket fall, och dessutom sitter det mycket amerikanska grejer i 39:an redan idag.
Citera
2022-04-28, 17:27
Medlem
TheFlyingFarangs avatar
Citat:
Va? Hoppas du skämtar. Om det sitter folk i Riksdagen som klubbar igenom nåt som dom flesta inte är med på, och en del röstar mot sin övertygelse för att hålla med sitt parti, skulle det fortfarande vara demokrati då?

Men då får ni väl rösta på V och MP nästa gång och låta dem ta oss ur Nato?

Det fungerar så i en representativ demokrati.
Citera
2022-04-28, 17:33
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Men nu, nu är budet precis tvärtom: Officiellt uttalande av rådgivare på USAs försvarsdepartement. Sverige har inte erbjudits något skydd eller gräddfil:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9K1Kxq/pentagon-dementerar-uppgift-i-dagens-nyheter-om-usa-s-sakerhetsgarantier

Börja komma i närheten av Paradise hotel nu

Kanske är så att USA vill ha in Sverige, och erbjudit oss både skydd och gräddfil som morot, men att detta skulle vara en hemlighet? Men dom snusförnuftiga präktiga svenskarna läckte ut hemligheten. mot bättre vetande? Och amerikanska rådgivaren var inte informerad att svenskarna redan läckt ut det, så han höll kvar fast vid den 'officiella' versionen? Kanske ....
Nej men frågar man en amerikansk jurist så svarar denne på frågan som i USA till skillnad mot Sverige tolkas bokstavligt. Sök mina tidigare inlägg.
Citera
2022-04-28, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Nej men frågar man en amerikansk jurist så svarar denne på frågan som i USA till skillnad mot Sverige tolkas bokstavligt. Sök mina tidigare inlägg.

Ok. Du har uppenbarligen koll och är för ett Natointräde så snart som möjligt. Korrekt?

Fråga. Har det någon reell betydelse? Är inte Sverige/ Finland skyddat av geopolitiska alt militär strategiska intressen i vilket fall. En attack på ex Gotland skulle omedelbart utlösa ett svar från Usa inte på grund av altruism eller nuvarande partnerskap utan pg av att Gotland är strategiskt viktig. Är då inte Nato medlemskapet snarare en symbolisk än en militär fråga? Eller är det fel uppfattat.

Att formalia är klart gällande Nato vet vi beslutet kommer alltså tas med topphastighet. Hur bedömer du riskerna vid ansökan utifrån Rysslands varningar och hot?

.
Senast redigerad av Nonvero 2022-04-28 kl. 18:13.
Citera
2022-04-28, 18:12
Medlem
Snapcounts avatar
J-vligt mycket diplomatisk aktivitet ifrån Finland den senaste tiden. Prezz Ninistö skulle till Norge för "snack" för några dagar sedan. Det blev inställt pga att han fick covid. Idag är statsmister Marin till Grekland..

Har varit så här den sista tiden. Finland skall in.
Citera
2022-04-28, 19:06
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Ok. Du har uppenbarligen koll och är för ett Natointräde så snart som möjligt. Korrekt?

Fråga. Har det någon reell betydelse? Är inte Sverige/ Finland skyddat av geopolitiska alt militär strategiska intressen i vilket fall. En attack på ex Gotland skulle omedelbart utlösa ett svar från Usa inte på grund av altruism eller nuvarande partnerskap utan pg av att Gotland är strategiskt viktig. Är då inte Nato medlemskapet snarare en symbolisk än en militär fråga? Eller är det fel uppfattat.

Att formalia är klart gällande Nato vet vi beslutet kommer alltså tas med topphastighet. Hur bedömer du riskerna vid ansökan utifrån Rysslands varningar och hot?

.
Jag är inte expert på detta, men det är en skillnad pga att för ett land som redan är Natomedlen så gäller paragraf 5 hela tiden, även om det inte finns andra Natostyrkor närvarande. Vi och Finland behöver mer handpåläggning genom besök av Natostridskrafter i vårt närområde under tiden som vi får säkerhetsskydd.
Citera
2022-04-28, 19:44
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Jag är nog äldre än dig. Minns när U137 gick på grund på militärt skyddsområde. Då var det nära en väpnad konflikt.
Det är just det som är poängen med NATO. Att hindra ett tredje världskrig.

Nej det kan inte jag minnas. Men visst har man hört talas om det. Jag tycker mest det är spännande faktiskt
Hur som funkade det ju dvs sovjeterna backade i stället för att ta loss u-båten. Håller med om att de inte hade där att göra, särskilt inte med kärnvapen givetvis. Men tror inte det hade utbrutit fullt krig mellan Sovjetunionen och Sverige, om sovjeterna försökt få loss u-båten som gått på grund. Även om Sverige hade skjutit skarpt på Sovjet. Sån är jag. Jag tror det hade avstyrts.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/u-137-dagarna-nar-sverige-var-pa-randen-till-krig/

Sen är grejen den att jag tror det kommer att bli MER sånt om vi går med i NATO. Mycket mer sånt. Östersjön kommer bli en krigszon på riktigt. Jag vill varken ha Natos kärnvapen eller Rysslands där och plaska.
Citera
2022-04-28, 19:48
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Men då får ni väl rösta på V och MP nästa gång och låta dem ta oss ur Nato?

Det fungerar så i en representativ demokrati.

Inte MP: dom har sagt att om majoriteten i Riksdagen röstar ja till NATO kommer de acceptera det och satsa på att jobba för fred inom Nato. Ungefär som det blev med EU, partierna som var emot före folkomröstningen jobbar inom EU nu.
Citera
2022-04-28, 20:15
Medlem
gärningsmannens avatar
Citat:
Inte MP: dom har sagt att om majoriteten i Riksdagen röstar ja till NATO kommer de acceptera det och satsa på att jobba för fred inom Nato. Ungefär som det blev med EU, partierna som var emot före folkomröstningen jobbar inom EU nu.

Feminisktiskt Initiativ då? De är ju emot NATO och synnerligen naiva.
Citera
2022-04-28, 20:17
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsmannen
Feminisktiskt Initiativ då? De är ju emot NATO och synnerligen naiva.

Är du ironisk nu? Har de 1 procent eller är det 0,9?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in