2022-05-06, 15:04
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Nonsens, verkligheten har förändrats. Det säkerhetspolitiska läget har förändrats. Finlands inställning har förändrats. Folkets inställning har förändrats. Vi måste anpassa oss till helt nya förutsättningar och S måste förankra det innan man kan gå ut och säga att man stödjer en ansökan om medlemskap i NATO. Det är inga konstigheter.

Nonsens och endast ett bevis på total insiktslöshet hos den som menar att fundament ska kunna omprövas i en hast. Antingen var det fel på den som analyserat fram fundamentet eller så låter man kortsiktighetens opinion styra handlandet.

Men Groucho Marx hade ju som vanligt rätt: Jag håller hårt på mina principer och om de inte passar er så har jag andra.
Citera
2022-05-06, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är väl klart att jag svarat på den frågan och det är väl självklart att 70 år med samma åsikt inte kan ändras på några veckor om man ska vara trovärdiga. Att säga att världen har förändras är bara svepskäl. Det är fortfarande samma värld och det som hänt och inte har hänt borde de ha vetat. Det som har hänt är att de ser hur NATO-opinionen plötsligt blivit väldigt stark. De är rädda för att förlora röster och därför överger det ett fundament i en hast.

Varför inte? Deras eventuella omsvängning äger dessutom inte rum inom ett par veckor som du låter påskina. Från november till maj är det nästan ett halvår.

Måhända att de även är oroliga för oponionen men det förändrade säkerhetspolitiska läget utgör huvudorsaken.
Citera
2022-05-06, 15:07
Medlem
Citat:
Tvärtom. Det är förnuftsvidrigt och helt utan realistisk förankring att tro det.

Så resonerade många här på flashback före invasionen av Ukraina d.v.s. att det under aldrig några omständigheter skulle hända. Nu gör du ett liknande uttalande.
Citera
2022-05-06, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Sverige har levt i tron att vi får hjälp vid en invasion. Utan att vara medlem i någon allians. Ukraina visade i praktiken vad det innebär att stå utanför NATO. Visst, man kan få vapen och ammunition från andra länder, men inga trupper. Strida får man göra själv. Och det är väl känt att vi ensamma bara kan försvara oss i två veckor. Även med materiellt stöd från omvärlden.
Den insikten fick sossarna att göra en 180-graders sväng. Vår försvarsdoktrin, alliansfrihet i fred för neutralitet i krig är byggd på lösan grund..

Bra sammanfattning! Socialdemokraterna genomgår nu ett smärtsamt uppvaknande till en värld där alliansfrihet och neutralitet inte längre finns.
Citera
2022-05-06, 15:08
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Vad du beskriver är inte aktivt stöd. Hade Sverige verkligen velat stöda Finland så hade man skickat trupper också.
Plus den processen angående demokrati så är det precis så det fungerar i de flesta länder och det vet du mycket väl.
Men tyvärr så är det så att många svenskar ÄR faktiskt idioter, de flesta vet också om det själva och litar på att regeringen tar rätt beslut. Välkommen till svensk (och många andra länders) demokrati.
Det jag skrivit kan omöjligt vara nyheter för dej.
Jag skrev att Sverige hjälpte till. Något annat har jag inte påstått.

Och vem har rätten att döma någon som idiot? Du? Ska du styra istället då? För jag antar att du inte ser dig som en idiot.

Världen är full av så kallade kloka människor som tagit fullständigt idiotiska beslut. Så nej, ditt argument håller inte.
Senast redigerad av saganshus 2022-05-06 kl. 15:14.
Citera
2022-05-06, 15:10
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Nonsens och endast ett bevis på total insiktslöshet hos den som menar att fundament ska kunna omprövas i en hast. Antingen var det fel på den som analyserat fram fundamentet eller så låter man kortsiktighetens opinion styra handlandet.

Men Groucho Marx hade ju som vanligt rätt: Jag håller hårt på mina principer och om de inte passar er så har jag andra.
Det där är ju rent skitsnack. Du har I ga som helst belägg för att man inte har funderat över dessa saker sedan lång tid. Vad man skulle göra vid ett liknande läge som nu.
Citera
2022-05-06, 15:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det där är ju rent skitsnack. Du har I ga som helst belägg för att man inte har funderat över dessa saker sedan lång tid. Vad man skulle göra vid ett liknande läge som nu.

Vad har du för bevis att de gjort det då?

Din sista mening är ju underbar humor. De har alltså, enligt dig, kommit fram till att hårdnackat säga nej om det inte uppkommer en situation som gör att de säger ja.
Citera
2022-05-06, 15:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Så resonerade många här på flashback före invasionen av Ukraina d.v.s. att det under aldrig några omständigheter skulle hända. Nu gör du ett liknande uttalande.

Ryssland invaderade i Ukraina redan 2014 så det argumentet känns verkligen inte adekvat. Återigen, det är stor insiktslöshet att jämföra Sveriges situation med Ukraina.
Citera
2022-05-06, 15:20
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Vad har du för bevis att de gjort det då?

Din sista mening är ju underbar humor. De har alltså, enligt dig, kommit fram till att hårdnackat säga nej om det inte uppkommer en situation som gör att de säger ja.
Det vore tjänstefel om de inte hade gjort det. Ja, man anpassar sin politik till verkligheten. Du har inte hört talas om det tidigare? Det kallas att vara pragmatisk.
Citera
2022-05-06, 15:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Bra sammanfattning! Socialdemokraterna genomgår nu ett smärtsamt uppvaknande till en värld där alliansfrihet och neutralitet inte längre finns.

Säg det till Schweiz och Österrike.

För övrigt tycks ju många som nu vänt i NATO-fråga resonera som om NATO bara ska hjälpa Sverige, men att Sverige minsann själva väljer om de i sin tur vill skicka trupper till andra som ha behov. Där kan man verkligen tala om en egoistisk inställning.
Citera
2022-05-06, 15:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det vore tjänstefel om de inte hade gjort det. Ja, man anpassar sin politik till verkligheten. Du har inte hört talas om det tidigare? Det kallas att vara pragmatisk.

Du är uppenbarligen för korkad att förstå. Det går inte att säga nej i 70 år för att på några veckor ändra det till ja. Om de ändrar sig till ja på så kort tid har de uppenbarligen gjort en helt felaktig analys i 70 år. Om de gjort rätt analys skulle de ha sagt att ett medlemskap hela tiden ska prövas efter omständigheterna. Nu har de sagt nej.

Orsaken till att de sagt nej är att de hela tiden upplevt det som att mer än 50 % har den uppfattningen. De var kvar i ett nej flera veckor efter invasionens påbörjande och ändrade inte sig förrän opinionsundersökningarna började visa att fler var positiva. Således ingen analys endast en rädsla att förlora röster.

Fundamentet var inte vatten värt.
Citera
2022-05-06, 15:25
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Jag skrev att Sverige hjälpte till. Något annat har jag inte påstått.

Och vem har rätten att döma någon som idiot? Du? Ska du styra istället då? För jag antar att du inte ser dig som en idiot.

Världen är full av så kallade kloka människor som tagit fullständigt idiotiska beslut. Så nej, ditt argument håller inte.
Sverige som land hjälpte inte till, det var individuella insatser plus lite material. Inte vad jag kallar riktigt stöd som tex USA när dom stödde Storbritannien.
Jag anser att jag har rätt att döma andra människors intelligens baserat på vad jag läser och hör. Du och alla andra har samma rätt.
Nej jag ska inte styra, jag har ju redan förklarat att det är det vi väljer regeringar för. Varför måste jag behöva upprepa mej för?
Jag bryr mig inte om du inte tycker att mina argument är bra eller inte. Det är min position och jag viker inte från den om ingen kan komma med något bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in