Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Va? Inte ens bland räntehökarna här på FB var det många som trodde på höjning i april. Konsensus bland analytiker var fortsatt nollränta. Vad är detta för tramsig historierevisionism en vecka senare.
För gemene BLTsson var det nog en fullständig överraskning att det ens var något möte och ännu mindre väntat att någon höjning skulle komma. Först nu när räntan faktiskt höjts så lär de märka det, om ens då.
Jag känner faktiskt en person som jobbar i om IT, tjänar över 50 000 i månaden som frågade någonting i stil med att om räntan ökar med 1% hur mycket blir det på ett lån på 5 miljoner då?
Att marknaden är rationell osv är total bullshit och bara en teoribildning just för att man ska kunna teoretisera.
Jag har själv läst nationalekonomi en gång i tiden och minns att det var en tjock bok som aldrig nämnde någonting om negativ ränta, enda negativa jag minns var negativ inkomstskatt som Milton Friedman föreslog som att sätt att göra det mer lönsamt att gå från bidrag till arbete. Tycker det bevisar lite i vilket centralbankstyrt experiment vi levt i.
Elbolagens kundtjänster blev nedringda när folk fick sina elräkningar trots att de inte borde fått en chock (no pun) med tanke på att priserna går att se i realtid och media har inte direkt varit dåliga på att rapportera kring det, det är först när de märker stor skillnad på sina bankkonton de reagerar. Förstår inte riktigt varför denna typ av kunskap och beteende skulle skilja sig markant för bostadsmarknaden och belåning