2022-05-06, 09:14
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Finns många fågelholkar i Sverige

Jag hörde något exempel om någon som sa att de hade typ 10% i ränta på bolånet och hade förklarat att ett av lånen hade 2%, ett annat 1,5% osv och totalt blev det 10%!

Extremt många svenskar är på denna nivå. Räntan spelar ingen roll för mig, den har jag på autogiro osv

Nej.

Extremt många svenska bostadsköpare är inte på denna nivå… Tvärtom har ju köparkollektivet vid upprepade tillfällen prognostiserat ~1,0% reporänta om 12 månader vid enkätundersökningar.

De är rätt om sig och kring sig.
2022-05-06, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Vad har dessa anekdoter med något att göra ö.h.t?

Det är en kommentar på detta:

”Hela Sverige visste i april att en höjning skulle komma i slutet av april. Knappast så att någon satt som en fågelholk efter riksbankens besked.”
2022-05-06, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Nej.

Extremt många svenska bostadsköpare är inte på denna nivå… Tvärtom har ju köparkollektivet vid upprepade tillfällen prognostiserat ~1,0% reporänta om 12 månader vid enkätundersökningar.

De är rätt om sig och kring sig.

Och hur görs de undersökningarna?
2022-05-06, 09:24
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Hela Sverige visste i april att en höjning skulle komma i slutet av april. Knappast så att någon satt som en fågelholk efter riksbankens besked.

Eller tror du som begåvningsreserven härinne att maj kommer visa enorma nedgångar pga höjningen?

Va? Inte ens bland räntehökarna här på FB var det många som trodde på höjning i april. Konsensus bland analytiker var fortsatt nollränta. Vad är detta för tramsig historierevisionism en vecka senare.

För gemene BLTsson var det nog en fullständig överraskning att det ens var något möte och ännu mindre väntat att någon höjning skulle komma. Först nu när räntan faktiskt höjts så lär de märka det, om ens då.
2022-05-06, 09:24
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Och hur görs de undersökningarna?

Syftar tex på SEBs boprisindikator: https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2022/hushallens-boprisforvantningar-vander-upp

Citat:
Hushållens förväntningar på reporäntans nivå om ett år stiger från föregående månad och ligger nu på 1,13 procent, en ökning med 0,16 procentenheter och den högsta nivån på nästan 10 år.

Citat:
Demoskop genomför varje månad sedan mars 2003 på uppdrag av SEB undersökningen Boprisindikatorn. Denna undersökning bygger på cirka 1 000 webbintervjuer inom ramen för en onlinepanel. Undersökningen genomfördes under perioden 29 mars till 5 april. Fram till och med december 2019 genomfördes Boprisindikatorn med hjälp av telefonintervjuer.
2022-05-06, 09:25
Medlem
Citat:
Det är en kommentar på detta:

”Hela Sverige visste i april att en höjning skulle komma i slutet av april. Knappast så att någon satt som en fågelholk efter riksbankens besked.”
Tydligen påverkade det inte folks beslut att köpa, det är lång fördröjning på så stora beslut.
Jag kan som jag skrev tidigare tänka mig att en del skyndade på köpet med lönelöftet de hade.
Det är nog först när de får nya lånebesked som utslaget kommer.

Dessutom har vi en inbromsning och i vissa områden små nedgångar i april.
2022-05-06, 09:29
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Syftar tex på SEBs boprisindikator: https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2022/hushallens-boprisforvantningar-vander-upp

Det där är som tidigare sagts mer ett tecken på att de inte förstår frågan. 50% tror antagligen att det är deras boränta som ska prognosticeras och andra 50% tror på nollränta från Rikscirkusen. Snittet blir runt 1%.
2022-05-06, 09:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du som letar hus, märker du någon skillnad på olika objekt, där man kan sålla agnarna från vetet?

Det jag noterat på en het marknad att allt blir dyrt, oavsett läge och skick. När utbudet ökar, borde marknaden återgå till normala förhållanden. Min tanke är att köparna blir mer kräsna, och undersöker det de ska köpa, mer än vad de gjort när objekten försvinner direkt.

Hur ser du på olika hus, som läget inom ett bostadsområde du är intresserad av. Typ nära allmänning eller trafikerad väg, nära till kommunikationer, kommunal service o.s.v.?

Naturligtvis har läge en stor betydelse. Generellt så är det 20-30% högre priser på hus som är nära stad och service jämfört med hus som är "på landet", givet allt annat lika. Det stämmer dock att allt är dyrt.

Jag har tittat på allt möjligt. Såfort huset är beboligt med avseende på skick och storlek så skjuter priset i höjden. De hus som inte är dyra har ofta stora brister.
2022-05-06, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Va? Inte ens bland räntehökarna här på FB var det många som trodde på höjning i april. Konsensus bland analytiker var fortsatt nollränta. Vad är detta för tramsig historierevisionism en vecka senare.

För gemene BLTsson var det nog en fullständig överraskning att det ens var något möte och ännu mindre väntat att någon höjning skulle komma. Först nu när räntan faktiskt höjts så lär de märka det, om ens då.

Jag känner faktiskt en person som jobbar i om IT, tjänar över 50 000 i månaden som frågade någonting i stil med att om räntan ökar med 1% hur mycket blir det på ett lån på 5 miljoner då?

Att marknaden är rationell osv är total bullshit och bara en teoribildning just för att man ska kunna teoretisera.

Jag har själv läst nationalekonomi en gång i tiden och minns att det var en tjock bok som aldrig nämnde någonting om negativ ränta, enda negativa jag minns var negativ inkomstskatt som Milton Friedman föreslog som att sätt att göra det mer lönsamt att gå från bidrag till arbete. Tycker det bevisar lite i vilket centralbankstyrt experiment vi levt i.

Elbolagens kundtjänster blev nedringda när folk fick sina elräkningar trots att de inte borde fått en chock (no pun) med tanke på att priserna går att se i realtid och media har inte direkt varit dåliga på att rapportera kring det, det är först när de märker stor skillnad på sina bankkonton de reagerar. Förstår inte riktigt varför denna typ av kunskap och beteende skulle skilja sig markant för bostadsmarknaden och belåning
2022-05-06, 10:03
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Antagligen tillhör du den kategorin av befolkningen som inte gynnats av bidrag och köer i bostadsförmedlingen. Du blev "tvingad" att lösa dina bostadsproblem genom att köpa bostad. Så var det för mig. Sen var det livet som gjorde att man köpte en annan bostad, som också steg i pris. Det finns alltid ett moment av tur, som inte ska underskattas när man diskuterar ekonomi.

Nu har det visat sig att den sossepolitik som gynnat vissa grupper, har gjort dem till förlorare. Det var inte så härligt att få en hyreslägenhet med låg hyra i städerna, med facit i hand, när en bostadsrätt på 90 talet kostade lite och hade låg avgift, och har stigit mer i pris än vad någon kunde har förutsett.
Jo det är ironiskt att äkta sossepolitik missgynnar alla stackare som går på den. Medans vi som kan tänka själva alltid får det bra. Hade inte hyresregleringen funnits, äkta sossepolitik, och det funnits 100.000 hyreslägenheter till så kanske inte ens jag bott i BR utan i en fin HR med hög hyra. Men då hade jag inte fått den vinst jag haft på min villa, den har stigit 50.000 kr per månad oavbrutet i 11 år.

Att det blir ironiskt är inte ett dugg konstigt. Sossepolitik är alltid fel för individen och leder alltid till slöseri med pengar och resurser. Liksom MP-politik.
2022-05-06, 10:05
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skevsosse
Ja ja jovisst. Jag tillhör de där själv. Tillhör inte du de där som tjänat pengar på detta sätt? Men jag har hela tiden varit emot dessa förbannade sänkningar, som naturligtvis ökat på lånen, som fått priserna att rusa, som fått befolkningen att bli än mer äckligt skuldsatt och som förstör Sverige på ett sätt folk inte begriper. Du själv får ju för dig att Sverige har reell tillväxt och att det Svenskt Näringsliv påstår, det är sant, bland annat för att Google för fram den skiten till statistik högst upp på sökmotorn.

Jag är ju för räntehöjningar. Folket får i helvete börja amortera lite så att de hinner innan de dör.
På min tid, 1970-80-talet så räknade man alltid med att vara skuldfri på 30 år. Jag är född i Danderyd och det bodde helt vanligt folk där, inga problem att köpa, en villa kostade under 2mkr så sent som 1995 och min bästa kompis hade en pappa som jobbade på universitetet och med den lönen köpte han en stor villa med sjöutsikt och höll med hemmafru. Då hade Lön ett Värde. Nollräntorna som leder till att pengar blir värdelösa har förstört så mycket och jag har tvingats ge en lägenhet var till mina 5 barn, finansierad av min egen bostadsvinst, så att de kan bo normalt och inte känna skuldbörda tills de blir 65.
Senast redigerad av WatchItNow 2022-05-06 kl. 10:07.
2022-05-06, 10:15
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Det där är som tidigare sagts mer ett tecken på att de inte förstår frågan. 50% tror antagligen att det är deras boränta som ska prognosticeras och andra 50% tror på nollränta från Rikscirkusen. Snittet blir runt 1%.

Det är din teori. Jag har en lite mer optimistisk syn på gemene man

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in