Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
Möjligt, jag har inte intresserat mig för "handelsdelen" av det! Om (nyckelord om) du har rätt så kan det ju vara "de-eskalerings-svaret". Vänsterorienterade källor brukar klaga över den perioden och att Ryssland fick rekommendationer som var enormt hårda. Men jag tror man måste läsa på djupt för att kunna se genom all ideologi.
Fram tills muren föll 1989 var ju Ryssland helt isolerat. Dom fick smuggla in västlig teknik och en bra ryss var en död ryss.
Spola fram till säg 2005 så etablerade europeiska företag i Ryssland, man förbisåg tjetjenienkriget som var ett absolut blodbad, ryssar fick resa, investera i Europa - du har ju några kvarter i Londons finaste kvarter som heter lilla ryssland tex. och dom har handelsavtal med väst. Ryska banker fick tillgång till västs marknader.
Av det gjorde dom - oligarkerna levde som gudar och plundrade landet, man tvättade pengar genom europeiska banker, endast storstäderna utvecklades, på landet är det utedass och inget rinnande vatten som gäller och man började lägga enorma summor på sin militär - som bevisligen mest blev lyxjakter.
Kriget i Georgien blev nån typ av brytpunkt och typ 2009 började man införa sanktioner mot Ryssland, har inte detta exakt. Och det började komma retorik från Ryssland som var obehaglig.
2014 minns väl alla med Krim och östra Ukraina och även det lät man Ryssland komma undan med. De facto förde dom då krig mot ett europeiskt land men dom smusslade tillräckligt med det för att väst inte skulle ingripa annat än genom sanktioner som bevisligen många länder bröt mot så business as usual.
Spola fram och vi är där vi är idag, dom är kriminella på internationell nivå.