2022-05-05, 12:10
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Från ett taktiskt perspektiv skulle han inte sagt så. Men det betyder inte att Tommie sagt något fel. Man ska inte behöva välja sina ord rätt bara för en som Hanna inte ska bli kränkt.
Haha jo men alltså en del grejer säger man ju bara inte när tjejer är närvarande. Jag säger t.ex inte ”Men den tjejen har ju jävligt snygg röv” inför kvinnor jag inte känner så bra. Allt beror på sammanhanget.
2022-05-05, 12:14
Medlem
peterZiipens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny

2022-05-05, 12:17
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
2022-05-05, 12:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Varför kallar du det hat det vi säger om Hanna men inte det Hanna säger om Tommie?
Därför att ni försöker göra karaktärsmord på henne, ger henne tillmälen och tillskriver henne saker utan belägg.
Det hon gjorde var att ta det ansikte mot ansikte med Tommy och att ge sitt perspektiv på saken.

Det är en väldigt stor skillnad. Den rättframhet och ärlighet som hon står för är inget man skulle få se från syltryggar som er. Ni förstår ju inte ens vad som händer.

Citat:
Hon har förtalat Jani.
När, var, hur?
Har Jani uppfattat sig om förtalad och anmält?
2022-05-05, 12:33
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonipoon
Jag är inte feminst men det är inte alls konstigt att Hanna reagerade som hon gjorde om man åtminstone har liiiiite insikt i hur unga kvinnor tänker idag. Även om man inte delar någons åsikter så borde man vara lite mer varsam med vad man slänger ur sig. Innan jag såg det tidigare avsnittet så trodde jag Hannas reaktion berodde på att Tommie endast valt män till Högborgen, men nu visade det sig att det berodde på Tommies sätt att uttrycka sig. Tommie är 38 år, han är ingen gammal gubbe och jag blev faktiskt lite förvånad över hans ord. Hade Tommie varit 65+ hade jag ursäktat honom för då tillhör man en helt annan generation, men han är liksom 38 år.

Han hade kunnat säga såhär istället: ”Angela, vill du vara i Högborgen? Du verkar ju vara bra på att laga mat så det kan komma till användning.”
Utan att nämna ordet kvinna och dylikt så hade man kunnat få det att handla om Angela som individ istället.

Tommie verkar i överlag vara lite loj och uppe bland molnen. Säger emot Linns förklaring om paktbrytande med att hon inte läst reglerna som står i Högborgen. Öhh, va? Högborgens regler har väl ingenting att göra med det ni kom överens om innan sammanslagningen. Oklart om han spelar dum på riktigt eller om det är en taktik från hans sida. Vad vet jag, Tommie kanske är en riktig skitstövel egentligen men bara spelar på sin alturistiska spirituella image för att bli omtyckt.

Men vad var det för fel egentligen? Vi behöver en kvinna också. Klart en sådan där jobbig människa som Hanna bryr sig. Men vi tar tvärtom. När Peter var ensam man var det tjafs från kvinnorna där bra med en man här. Aldrig några problem alls åt det hållet men här blev det en jävla liv.

Nu blir det väl samma jävla vanliga kvinnopaktande med Hanna som ledare.
2022-05-05, 12:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Från ett taktiskt perspektiv skulle han inte sagt så. Men det betyder inte att Tommie sagt något fel. Man ska inte behöva välja sina ord rätt bara för en som Hanna inte ska bli kränkt.
Nej, han blottade vilken värdegrund han har och det borde han ju inte ha gjort. Det är inget vinnande koncept i Sverige i modern tid.

Blev du kränkt av Hanna?
2022-05-05, 12:35
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mendokse
Precis så är det.

Hannahs motivering till att det han sa var dåligt var inte ärlig i sig. "Feminismen" är bara ett utlopp för hennes egna känslor. Hon känner sig avvisad när en man beskriver en kvinna som en som har egenskaper hon själv saknar och det får henne att må dåligt.
Samma med Desirée som fysiskt och säkert också mentalt format sig som en man och försökt göra sig av med stereotypt kvinnliga egenskaper.

Om det nu faktiskt var en riktig överlevnadssituation kanske en kvinna hade valt en man till sitt läger med motiveringen att han kan klättra upp i palmer och hämta kokosnötter eller nåt.
Vad är egentligen skillnaden på det och att säga att de vill ha en kvinna som kan vårda och ta hand om resten?

Det finns ju saker som kvinnor naturligt är bättre på.

MEN precis just av den anledningen att män och kvinnor är olika så kan man också se till att behandla kvinnor mer varsamt i situationer som denna. Att vara en gentleman och ta kvinnors känslor i beaktning. För kvinnor tar känslan att bli avvisade mycket hårdare än män.
Man behöver inte säga det på sättet Tommie gjorde. Han kunde bara sagt att Angela är så bra på att laga mat och liknande och att han därför vill ha henne i högborgen, då hade han inte upprört några andra.

Håller med dig om allt. Men det kommer alltid att finnas massvis av kränkta kvinnor och män (speciellt i Sverige vad det verkar) som verkligen försöker hitta saker hos andra individer som de stör sig på; och allt för ofta har detta sin grogrund i deras egna tillkortakommanden.
2022-05-05, 12:41
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Därför att ni försöker göra karaktärsmord på henne, ger henne tillmälen och tillskriver henne saker utan belägg.
Det hon gjorde var att ta det ansikte mot ansikte med Tommy och att ge sitt perspektiv på saken.

Det är en väldigt stor skillnad. Den rättframhet och ärlighet som hon står för är inget man skulle få se från syltryggar som er. Ni förstår ju inte ens vad som händer.

Men det var väl ganska talande. Han fattade inte ens vad hon menade för det var inget problem. Är aldrig det heller om det var tre kvinnor och hade valt in en man för de skulle behöva någon som kan ta i liter mer fysiskt. De övriga männen skulle inte börja kackla och klaga. Det blir ju inga problem innan en person som Hanna som pluggat 5 p genusvetenskap sätter klorna i en sak och förpestar stämningen.
2022-05-05, 12:43
Medlem
Jonipoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men vad var det för fel egentligen? Vi behöver en kvinna också. Klart en sådan där jobbig människa som Hanna bryr sig. Men vi tar tvärtom. När Peter var ensam man var det tjafs från kvinnorna där bra med en man här. Aldrig några problem alls åt det hållet men här blev det en jävla liv.

Nu blir det väl samma jävla vanliga kvinnopaktande med Hanna som ledare.
Därför att män är inte lika lättkränkta som kvinnor. Sedan så är det ju inte alla som säger ifrån, Desirée t.ex verkade ju vara helt på Hannas sida men hon hade nog aldrig haft balls att ta upp det och dessutom gå och ta ett snack med Tommie. Däremot kan jag inte minnas att lag Nordarna sagt specifikt att Peter var bra just för att han var man. Det var väl för att han var stark? Det är trots allt stor skillnad att beskriva en individ utifrån dess egenskaper utan att knyta det till kön.
2022-05-05, 12:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det var väl ganska talande. Han fattade inte ens vad hon menade för det var inget problem. Är aldrig det heller om det var tre kvinnor och hade valt in en man för de skulle behöva någon som kan ta i liter mer fysiskt. Det blir ju inga problem innan en person som Hanna som pluggat 5 p genusvetenskap sätter klorna i en sak och förpestar stämningen.
Att man inte förstår att man har en skev värdegrund och är sexistisk gör inte saken bättre.
Han blir inte mindre sexistisk av att det är så ingrott att han inte ens själv kan se det.

Om det fanns kvinnor på plats som hade den styrka som mannen hade och de valde honom enkom för att han var man och därför skulle lyfta så hade det varit sexistisk - jo.

Vill du hävda att bara kvinnor kan laga mat?
Tommy vill ha en kvinna som "kunde ta hand om männen" -- kan inte män ta hand om sig själva? På vilket sätt är det hon skall ta hand om dem?

Han valde kön - inte kompetens. Väljer man kompetens så spelar kön ingen roll.

Dessutom "hon har ju fött fem barn och är omhändertagande" .... Vad betyder det?
Jag har ju själv fem barn så vilken kompetens det ger på en öde ö vore ju jävligt kul att få veta.
2022-05-05, 12:48
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Haha jo men alltså en del grejer säger man ju bara inte när tjejer är närvarande. Jag säger t.ex inte ”Men den tjejen har ju jävligt snygg röv” inför kvinnor jag inte känner så bra. Allt beror på sammanhanget.

Håller helt med. Det finns ingen etikett på kvinnor med flera barn. Tommie leker god, men är en orm

Han kanske inte har haft en lätt barndom? Gick på flum som försvar mot logik och social närvaro….

Eller bara mediakåt som i ” Min revansch mot mina mobbare”
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2022-05-05 kl. 12:50.
2022-05-05, 12:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Därför att män är inte lika lättkränkta som kvinnor. Sedan så är det ju inte alla som säger ifrån, Desirée t.ex verkade ju vara helt på Hannas sida men hon hade nog aldrig haft balls att ta upp det och dessutom gå och ta ett snack med Tommie. Däremot kan jag inte minnas att lag Nordarna sagt specifikt att Peter var bra just för att han var man. Det var väl för att han var stark? Det är trots allt stor skillnad att beskriva en individ utifrån dess egenskaper utan att knyta det till kön.

Inte lika lättkränkta inte tänker på det. Jo Desirée gick ju gång också. Det blev som en personlig förolämpning mot dom som kvinnor när han sa en riktig kvinna och väljer bort dom. Jag är ju en riktig kvinna varför valde han inte mig!! Då gick alla cylindrar igång och det här med patriarkat kom som ett brev på posten.

Inga problem alls om det varit en kvinna som sagt att vi behöver en riktig man här också och gått efter sin bild och valt den starkaste.

Men klart för Tommie rätt talande. Han tänkte inte ens på att det för vissa kvinnor som är lättkränkta kan bli ett problem. Det var ju svårt för Hanna att få honom att förstå vad exakt hon var så upprörd över

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in