2022-03-30, 15:33
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Hej,tack för återkoppling.

1. Jag kommer börja med en, eller två BTC wallets.
(i e publika adressen till resp hot wallet)
som ska ta emot betalningar.

2. Dessa pengar kommer vara "heta" och svarta.
Dock från digitala brott, snarare än droger.
Allting under ett ganska intensivt tidsfönster

* Ska undvika amerikanska tjänster/parter då dom ibland verkar ha
mandat att spåra och konfiskera blockkedjor.

3. dessa BitCoins kommer sedan köras i omgångar till Mixer. Tvättas.
För att dela upp i ett tiotal mindre högar av slumpvisa belopp med resp avgifter.
Några få % i förluster.

4. Men man börjar då med nya "vita" plånböcker och får en fräsch start...
Och kan sen lättare gå vidare till Exchange Markets, osv ?

5. Det är ganska knepigt konvertera och sälja till Fiat-valuta .
Dvs en Exchange-Market kommer väl kräva och undra vad man fått sina krypto ifrån.
Trots punkt (4)

6. Att sen få in EURO/Dollar i antingen kontanter eller in på en bank
är ytterligare ett problem. Om man då inte har en ExchangeMarket där man kan plocka ut
avkastningen eller valfri cashOut , till Revolut/eller liknande Fintech bank ?

Vilka volymer talar vi om?
Citera
2022-04-17, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
Vilka volymer talar vi om?

jag vet inte än.
Tyvärr.
Förhoppningsvis 500 TKR, till 1,5

Börjar bli nojjig:

1. Låt säga man öppnar en Hot Wallet.
Hos någon aktuell aktör, man kan ju googla en topplista nu år 2022.

2. Den leverantören, kommer väl knappast acceptera:
Plötsligt ström av insättningar. En anomali.
Från helt nyöppnat konto, till hundratals insättningar.
Förvisso relativt små belopp a tusenlapp, eller 2000kr men likväl i en hög volym.

3. Kommer man även krävas på att styrka insättningarna?
Eller måste man chansa och då jaga mer ljusskygga tjänster
(Väldigt oroligt nu iom att Hydra market är stängt mm)

4. I mitt tidigare exempel pratade jag lite om hur
svarta bitcoins, körs igenom mixers.
Ut kommer då en aning mer grå bitcoins

För att dom ska bli vita bör man helst vända dom via 2 helt olika Exchanges också:
Sälj BTC på marknad1.
Trejda till annan krypto.

Gå till marknad2.
Köp BTC, med den krypto (etherum eller annat) man istället har.

5. Även på dessa ställen, exchange markets osv måste man väl kunna styrka sina intäkter eller?
"vad fick du 1 BTC ifrån?"
"eh jag sålde Etherum"
"Och vad fick du det ifrån då?"
"Jo jag sålde BTC före det..."

6. Även om hela tvätt-kedjan skulle fungera måste man även öppna upp ett mer seriöst konto?
I slutändan.

Typ på Crypto.com
Eller andra portföljer där man kan förvara sina tillgångar.
Utfärda VISA-kort och evt konto.
= Här om någonstans måste ju också pengarna redovisas?
Vad fick man dom ifrån...

(Har idag eToro, samt Exodus)

Ska man Casha ut, köpa FIAT är det väl mycket svårt bara säga att man "tjänat" BTC.
Om man inte ska börja trolla med NFT och liknande konstigheter, eller kan man bara säga att
jag har mine:at krypto i åratal och tjänat 3 BTC.

Hur ska man bevisa det? Eller motbevisa?
Citera
2022-04-17, 18:53
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
jag vet inte än.
Tyvärr.
Förhoppningsvis 500 TKR, till 1,5

Börjar bli nojjig:

1. Låt säga man öppnar en Hot Wallet.
Hos någon aktuell aktör, man kan ju googla en topplista nu år 2022.

2. Den leverantören, kommer väl knappast acceptera:
Plötsligt ström av insättningar. En anomali.
Från helt nyöppnat konto, till hundratals insättningar.
Förvisso relativt små belopp a tusenlapp, eller 2000kr men likväl i en hög volym.

3. Kommer man även krävas på att styrka insättningarna?
Eller måste man chansa och då jaga mer ljusskygga tjänster
(Väldigt oroligt nu iom att Hydra market är stängt mm)

4. I mitt tidigare exempel pratade jag lite om hur
svarta bitcoins, körs igenom mixers.
Ut kommer då en aning mer grå bitcoins

För att dom ska bli vita bör man helst vända dom via 2 helt olika Exchanges också:
Sälj BTC på marknad1.
Trejda till annan krypto.

Gå till marknad2.
Köp BTC, med den krypto (etherum eller annat) man istället har.

5. Även på dessa ställen, exchange markets osv måste man väl kunna styrka sina intäkter eller?
"vad fick du 1 BTC ifrån?"
"eh jag sålde Etherum"
"Och vad fick du det ifrån då?"
"Jo jag sålde BTC före det..."

6. Även om hela tvätt-kedjan skulle fungera måste man även öppna upp ett mer seriöst konto?
I slutändan.

Typ på Crypto.com
Eller andra portföljer där man kan förvara sina tillgångar.
Utfärda VISA-kort och evt konto.
= Här om någonstans måste ju också pengarna redovisas?
Vad fick man dom ifrån...

(Har idag eToro, samt Exodus)

Ska man Casha ut, köpa FIAT är det väl mycket svårt bara säga att man "tjänat" BTC.
Om man inte ska börja trolla med NFT och liknande konstigheter, eller kan man bara säga att
jag har mine:at krypto i åratal och tjänat 3 BTC.

Hur ska man bevisa det? Eller motbevisa?
0,5 till 1,5 MSEK per år?

Att få betalt till en anonym wallet är enkelt och behöver inte beskrivas ytterligare.

Att få in dem på en exchange är egentligen bara krångligt om din wallet är svartlistad. Dock vill man ju undvika att spår går tillbaka från ditt konto på exchange till din smutsiga wallet. Mixer löser det.

Att sedan plocka ut pengarna utan att få skattmasen på sig är det svåra. Du måste fejka en backstory som lirar ihop med dina senaste transaktioner. Mycket svårt och du behöver skatta bort 30%. Jobba på det. Något smart borde du komma på. Sen är det inte alls säkert att du åker på en kontroll. Skatteverket har inte tid att kolla alla.
Citera
2022-04-17, 22:13
Medlem
Leastons avatar
Enda jag vet är att folk är galet bra på att spåra transaktioner, och att scammers sällan kommer undan. Om det du talar om är att försöka hjälpa någon tvätta stulna pengar från något kryptohack så skulle se till att vara betydligt mer påläst än vad du verkar vara. Tvivlar på att oddsen är tillräckligt goda för att det skall vara värt insatsen...
Citera
2022-04-18, 22:45
Bannlyst
Citat:
0,5 till 1,5 MSEK per år?.

På mindre än 1 vecka.

Citat:
Att få in dem på en exchange är egentligen bara krångligt om din wallet är svartlistad.

.

Jag kommer nog ha minst 2-3st Wallets.
Efter x antal dagar bör de flaggas och man behöver flytta dom ganska snabbt.

Som i utredningar jag läst om kända fall så flyttas pengarna ibland till olika kluster, där man ibland har dom liggandes ganska länge för "bookkeeping"

De behöver skickas till Mixers
(bla CoinJoint)
direkt, allt från timmar till dagar.

Här uppstår ju "nya" wallets , dit potten skickas till.

Uppdelat på lite random summor och utspritt i tid.

Citat:
Dock vill man ju undvika att spår går tillbaka från ditt konto på exchange till din smutsiga wallet. skattmasen på sig är det svåra.
.

Efter mixers = har man nyöppna wallets.

Om nu någon Exchange inte börjar spåra kedjan bakåt och ifrågasätter varför man kommer in med en grå pott av pengar från tumblers...

Vilket är suspekt men ändå bättre än komma in med svartlistad wallet direkt från ett Crime

Citat:
Mixer löser det.

Att sedan plocka ut pengarna utan att få skattmasen på sig är det svåra.
.

Exakt.
1. Mixers
2. Exchange
3. Nya wallets
4. Kommer inte röra pengarna inom EU/ees. Det blir någon offshore lösning

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Enda jag vet är att folk är galet bra på att spåra transaktioner, och att scammers sällan kommer undan

. Om det du talar om är att försöka hjälpa någon tvätta stulna pengar från något kryptohack så skulle se till att vara betydligt mer påläst än vad du verkar vara. Tvivlar på att oddsen är tillräckligt goda för att det skall vara värt insatsen...

Yes.
Har läst om deras algoritmer och metoder, ofta i samband med medialt uppmärksamma fall. Där anseliga belopp försvinner. Osv....
Senast redigerad av .RIHTT 2022-04-18 kl. 22:50.
Citera
2022-05-03, 14:20
Avslutad
Vad tycker ni om Bitcoin Improvement Proposal 119 - BIP-119? På Antonopolous låter det som att slutmålet med Great Reset håller på att utkristalliseras i Bitcoin-protokollet: https://youtu.be/vAE5fOZ2Luw?t=125
Citera
2022-05-05, 09:28
Medlem
Leastons avatar
Turkiet rapporterar en årlig inflation på 70%(!!).

Bitcoin måste se rätt attraktiv ut i dessa länder med galopperande valuta (som uppenbarligen inte bara är okända länder i Afrika, utan även finns här i Europa)
Senast redigerad av Leaston 2022-05-05 kl. 09:40.
Citera
2022-05-05, 10:38
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Turkiet rapporterar en årlig inflation på 70%(!!).

Bitcoin måste se rätt attraktiv ut i dessa länder med galopperande valuta (som uppenbarligen inte bara är okända länder i Afrika, utan även finns här i Europa)
Ja, jämfört med något som fallit 70% framstår ju Bitcoin som en bra investering såhär i efterhand. Vet inte riktigt om det är ett jättestarkt argument, givet att de flesta tillgångar inte fallit 70% och att det intressanta är Bitcoins utveckling i framtiden.
Citera
2022-05-05, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ODKC
Glöm Liberty Reserve, Paypal, Alertpay och de andra e-valutorna. Jag stötte nyss på en väldigt intressant sida: http://www.bitcoin.org/

http://www.bitcoin.org/

Vad tror ni om det här? Kan det slå igenom och växa sig stort? Det vore intressant att veta hur de skyddar nätverket från att någon skapar sina egna pengar. Men visst är det riktigt spännande?

Det ska tydligen vara helt decentraliserat och skyddat från insyn.
Staten kommer i längden aldrig tillåta det.Hur bra det än är så kommer det inte spela någon roll
Citera
2022-05-05, 10:49
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benjaminjuhlin
Ja, jämfört med något som fallit 70% framstår ju Bitcoin som en bra investering såhär i efterhand. Vet inte riktigt om det är ett jättestarkt argument, givet att de flesta tillgångar inte fallit 70% och att det intressanta är Bitcoins utveckling i framtiden.

Bitcoin snittar 150% uppgång per år, så jämfört med något som backat 70% (eller jämfört med vad som helst) så är Bitcoin en riktigt bra investering.
För Turkiet och 30 talet andra länder som har en skenande valuta, så är det ett visst ett jättestarkt argument.

Om 80 miljoner turkar (Ryssar, Ukrainare, Iranier och alla andra som vill fly sin egna valuta) börjar investera i Bitcoin så stiger priset på Bitcoin oavsett vilken inflation DITT lands valuta har.

Men nu har ju även Sverige 10-15 procent real inflation, så Bitcoin blir intressant också bara av den anledningen.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/inflation-rate-by-country
(3 månader gamla siffror, alla lär vara högre nu)
Citera
2022-05-05, 11:10
Medlem
benjaminjuhlins avatar
Citat:
Bitcoin snittar 150% uppgång per år, så jämfört med något som backat 70% (eller jämfört med vad som helst) så är Bitcoin en riktigt bra investering.
För Turkiet och 30 talet andra länder som har en skenande valuta, så är det ett visst ett jättestarkt argument.

Om 80 miljoner turkar (Ryssar, Ukrainare, Iranier och alla andra som vill fly sin egna valuta) börjar investera i Bitcoin så stiger priset på Bitcoin oavsett vilken inflation DITT lands valuta har.

Men nu har ju även Sverige 10-15 procent real inflation, så Bitcoin blir intressant också bara av den anledningen.

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/inflation-rate-by-country
(3 månader gamla siffror, alla lär vara högre nu)
Allt beror på perspektivet. Sedan november har ju priset på en bitcoin nästan halverats, vilket är även om man inte tar hänsyn till inflation. Skulle man göra det blir fallet ännu större.

Men det intressanta är de kommande åren. Framtiden lär utvisa om det är klokt för turkarna att våren 2022 investera sina livsbesparingar i en tillgång som saknar användare och bara drivs av spekulationsiver.
Citera
2022-05-05, 12:07
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Allt beror på perspektivet. Sedan november har ju priset på en bitcoin nästan halverats, vilket är även om man inte tar hänsyn till inflation. Skulle man göra det blir fallet ännu större.

Men då där DU det som"cherry pickar". Trenden är vad som är intressant, inte enstaka datapunkter som råkar passa ditt argument.

I Januari -20 så kostade en Bitcoin 40k Lire, idag kostar en BTC 590k Lire och vid toppen kostade en BTC 850k Lire.

Citat:
Men det intressanta är de kommande åren. Framtiden lär utvisa om det är klokt för turkarna att våren 2022 investera sina livsbesparingar i en tillgång som saknar användare och bara drivs av spekulationsiver.
Agreed.
Tvingar du mig att hålla en miljon i Bitcoin eller en miljon i Turkiska lire de "kommande åren" så väljer jag BTC alla dagar. Jag vet inte om du skulle resonera annorlunda, annars är vi trots allt eniga...
Senast redigerad av Leaston 2022-05-05 kl. 12:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in