2022-05-05, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
det är väl ett svar? Jag vill att kriget ska sluta med så små förluster som möjligt.

Låt oss göra ett tankeexperiment. USA har ett nytt, fantastiskt vapen som med ett tryck på knappen oskadliggör alla Rysslands tanks och kärnvapen med en elektromagnetisk puls. Ryssarna är hjälplösa och rullar hem. Det skulle vara ett drömscenario i min optik.

Svarar det på din fråga?

Men skit bra, då förstår vi.

Förresten, om du inte lämnar tråden här och nu kommer jag slå ihjäl lite ryssar. Med din logik så ska du nu lägga dig platt och lämna tråden då det spar mest liv. Hejdå!
Citera
2022-05-05, 09:18
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Du kan ha rätt, men jag med. Känns bara så orimligt att Ryssland under brinnande krig ser det som en rimlig resursanvändning att sitta och chatta på Flashback. De pengarna och mankraften borde göra bättre nytta på annan plats, därför jag ändå kan tänja mig att det är en eller annan knäpp svensk. Jag menar, fanns och finns ju massa amerikaner som stödjer Trump, som också ljög ohejdat och försökte genomföra en statskupp.
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman

Vissa skribenter som har skrivit i denna tråd har inte kunnat ett enda ord svenska. De har kört allt genom Google Translate. Både för läsning och skrivning. Att vi vet det är pga vissa specifika översättningsmissar som Google Translate har gjort.

De är inga svenskar utan är förmodligen ryssar (ryska troll) som sprider opinion med hjälp av Google Translate. Deras texter känns väldigt ryska även sett till innehåll. Låter som kopior av det man läser i rysk media. De vet väldigt lite om Sverige, så man kan misstänka att de bor i ett annat land.

Citat:
Så var livet i Rysslands mest kända trollfabrik

På fabriken jobbade dussintals ryssar i 12-timmarspass med att mala ut inlägg efter inlägg av hätsk prorysk nätpropaganda, enligt avhoppade troll som trätt fram i ljuset – vad det verkar utan att spricka. Betalningen ska ha varit omkring 40 000 rubel, cirka 6 000 kronor i månaden.

– Det första som slog mig är omfattningen. Hundratals människor fyllde kontoren i fyravåningshuset och jobbade dygnet runt i informationskriget. Det här är folk som fyller internets varje hörn med alla sorters innehåll.

https://www.expressen.se/geo/carl-fridh-kleberg/sa-var-livet-i-rysslands-mest-kanda-trollfabrik/
Citat:
Inside Cyber Front Z, the ‘People’s Movement’ Spreading Russian Propaganda
In an effort to win the information war, Kremlin allies have deployed a new kind of troll farm.

https://www.vice.com/en/article/7kbjny/russia-cyber-front-z-telegram
Citat:
UK-funded expert research has exposed how the Kremlin is using a troll factory to spread lies on social media and in comment sections of popular websites.

https://www.gov.uk/government/news/uk-exposes-sick-russian-troll-factory-plaguing-social-media-with-kremlin-propaganda

Men det är inget konstigt egentligen. Det pågår ett informationskrig parallellt med det vanliga kriget. Syftet är att störa, distrahera och så tvivel.
Citera
2022-05-05, 09:19
Medlem
Verkar som USA hjälper Ukraina mot dom ryska fascisterna mer än vad som officiellt framkommit. USA följer tydligen i realtid ryssens rörelser i Ukraina och vet på ett ungefär deras kommande drag. Allt rapporteras till Ukraina försvaret som sedan kan agera efter eget gottbefinnande.
Så dom fascistiska ryska generalerna som visats på förbjuden mark i Ukraina följs noga i realtid och bör därför ha skrivit sitt testamente innan avresan. Likadant är det för ryska sambandscentraler och andra för dom ryska fascisterna viktiga militära knutpunkter, allt som kan övervakas i realtid analyseras och inhämtas sedan av det ukrainska försvaret. Felmarginaler finns utan tvivel men 12-13 generaler och 100-tals lägre befäl som nu göder ukrainsk jord är ju inte fy skam ändå.

Rysslands 8 år långa krig mot Ukraina har utan tvivel enat och stärkt ukrainarna så att ge upp finns inte på kartan. Och just denna kampvilja kombinerat med rysk ineffektivitet slöseri med manskap och allt sämre ryskt materiel och ökad komponentbrist gör att dom flesta anser att ryssen aldrig kan vinna kriget utan bara förlänga det.

Slava Ukraini!
Citera
2022-05-05, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Zelenskyj har netop talt til det danske folk på storskærm på rådhuspladserne i København og Århus, i anledning af at den 4. Maj 1945 er dagen hvor Danmark blev befriet fra Nazi Tysklands besættelse. Dagen bliver fejret med levende lys i vinduerne for 77 endstyvende gang:

https://nyheder.tv2.dk/live/2022-05-04-zelenskyj-taler-til-danskerne

Her kan en video af Zelensyj talen til det danske folk genses:

Tryk på pilen - så kører videoen
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13982471/genlaes-livebloggen-zelenskyj-talte-direkte-til-danskerne/
Citera
2022-05-05, 09:22
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Vissa skribenter som har skrivit i denna tråd har inte kunnat ett enda ord svenska. De har kört allt genom Google Translate. Både för läsning och skrivning. Att vi vet det är pga vissa specifika översättningsmissar som Google Translate har gjort.

De är inga svenskar utan är förmodligen ryssar (ryska troll) som sprider opinion med hjälp av Google Translate. Deras texter känns väldigt ryska även sett till innehåll. Låter som kopior av det man läser i rysk media. De vet väldigt lite om Sverige, så man kan misstänka att de bor i ett annat land.

Men det är inget konstigt egentligen. Det pågår ett informationskrig parallellt med det vanliga kriget. Syftet är att störa, distrahera och så tvivel.

De är lika undermåliga när det kommer till informationskrig som när det kommer till konventionellt krig. Eller kanske t.o.m. sämre, Ukraina har solklart övertag.
Citera
2022-05-05, 09:22
Medlem
Citat:
det är väl ett svar? Jag vill att kriget ska sluta med så små förluster som möjligt.

Låt oss göra ett tankeexperiment. USA har ett nytt, fantastiskt vapen som med ett tryck på knappen oskadliggör alla Rysslands tanks och kärnvapen med en elektromagnetisk puls. Ryssarna är hjälplösa och rullar hem. Det skulle vara ett drömscenario i min optik.

Svarar det på din fråga?

Det snabbaste (och objektivt enda) slutet på kriget är att ryssland drar sig tillbaks, eller blir tvingade (med våld , hot eller sanktioner)

att ryssland okuperar delar av ukraina har vi redan testat i 8år, det ledde inte till fred,
Att ukraina "ger upp" leder till guerillakrig, från rysk sida ser vi redan vad som händer när de ockuperar, plunding, våldtäkter mord terror.

så du är inte speciellt tydlig nej.

ditt argumnet för "kärnvapenkrig" bygegr på att ryssland måste anfallas, (om du nu inte bara vill fantisera fritt) sannolikheten för att det ska ske ökar sålänge ryssland sysslar med olaglagliga och omotiverade anfallskrig.

ryssland borde dra sig ut och söka en lösning via FN, att de (eller du) inte gillar lösningen betyder inte att det inte är den objektivt bästa
Citera
2022-05-05, 09:24
Avstängd
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Nej det borde inte ha kommit som nån överraskning, åtminstone inte för den som är någorlunda bevandrad i modern krigshistoria.

När jag läste vad som hänt i Butja tänkte jag direkt på röda arméns massaker i Nemmersdorf 1944:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nemmersdorf_massacre

Tillvägagångssättet är ruskigt likt och precis som nu avslöjades allt när hemmalandets styrkor återtog territoriet ett par dygn senare. Utredningen om vad som hänt i Nemmersdorf leddes bla av Sverige.

Jag attribuerar den ryska soldatens barbariska beteende till mongolernas erövring av vad som idag är en stor del av Ryssland. Mongolerna använde massvåldtäkt som ett terrorvapen mot civilbefolkningen och resultatet kan man fortfarande se i många ryssars fenotyp än idag.

De genetiska defekterna tillsammans med flera hundra års brutalt förtryck av tsarregimen och sedan kommunisterna har skapat ett oerhört bekymmersamt ociviliserat beteende hos många ryssar.
Ja den genpoolen skapar inga goda människor!

Det är på tiden att sätta orcherna på plats en gång för alla!
Citera
2022-05-05, 09:29
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Begreppet civila sköldar var helt meningslöst den gången. Man brydde sig inte helt enkelt. Det var totalt krig. Alla viktiga aktörer hade tagit ställning redan. Idag kan du som befälhavare däremot få omvärldens sympatier och stöd om din motståndare dödar många av dina civila.

Så nej, Azovstals civila borde Azov-battaljonen sett till att ha flyttat på. Riktiga svin.

Under VK2 brydde sig varken tyskar eller ryssar om den ryska befolkningen, vilket senare smittade av sig på den tyska befolkningen. Däremot har väst (dit då Tyskland inte kan räknas under nazitiden då det var en diktatur), brytt sig om civilbefolkningen länge. Tex var det en stor orsak till att USA gick med i VK1, då den amerikanska befolkningen fick rapporter om grova tyska brott mot den belgiska civilbefolkningen (i och för sig påhittade av den engelska propagandan), Senare genomförde USA och England dock terrorbombning mot den tyska befolkningen men då hade man som du säger redan passerat gränsen. Idag är det bara Ryssland och ryssar som struntar i civilbefolkningen och de behöver ju inte bry sig om omvärldens reaktioner då de redan är paria. Dessutom kör de med så stora lögner att de tror sig själva, en ukrainsk bostadsbyggnad sprängs av en rysk missil: "Det var de judiskanegerfaschistsionistiskasemitiskanazisterna , som sprängde sig själva" En lögn så uppenbar och stor att endast en ryss kan tro på den.

Azov-bataljonen kunde inte neka den egna befolkningen skydd, hur skulle det sett ut om de lämnat ut sin egen befolkning till de mördare, torterare och våldtäktsmän som utgör den ryska armén? Dessutom och åter, det är Ryssland som angripit Ukraina, inget annat, hade inte Ryssland angripit hade ingen behövt att gömma sig. Vad gäller Azov-bataljonen i Maripol är de hjältar, och frågan är bara om de blir som Leningrads hjältar som klarade belägringen eller Sevastopols hjältar som föll på sin post.
Citera
2022-05-05, 09:35
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det snabbaste (och objektivt enda) slutet på kriget är att ryssland drar sig tillbaks, eller blir tvingade (med våld , hot eller sanktioner)

att ryssland okuperar delar av ukraina har vi redan testat i 8år, det ledde inte till fred,
Att ukraina "ger upp" leder till guerillakrig, från rysk sida ser vi redan vad som händer när de ockuperar, plunding, våldtäkter mord terror.

så du är inte speciellt tydlig nej.

ditt argumnet för "kärnvapenkrig" bygegr på att ryssland måste anfallas, (om du nu inte bara vill fantisera fritt) sannolikheten för att det ska ske ökar sålänge ryssland sysslar med olaglagliga och omotiverade anfallskrig.

ryssland borde dra sig ut och söka en lösning via FN, att de (eller du) inte gillar lösningen betyder inte att det inte är den objektivt bästa

Målet är tydligt. Men där finns ingen enkel lösning på hur målet ska uppnås. Precis som det är tydligt att säga att man vill att kriget ska sluta med att Ryssland drar sig tillbaka. Men otydligt hur man ska få dem att dra sig tillbaka. Vi är en del av Sverige, en liten aktör i Väst. Utifrån min optik ska man 1) välja mål 2) Fundera på vad som hjälper.

Det minst dåliga, utifrån målet att minimera förluster och motverka kärnvapenkrig blir att pressa båda parter till förhandling, inte gå med i NATO just nu. Skicka vapen är en balansfråga och där får man ju fundera på om man har tillräcklig information för att yttra sig. Alternativet som är intressant är att "eskalera för att de-eskalera", skicka så mycket vapen att ryssen tänker "det här är ju helt hopplöst". Jag har inte något problem med att Putin blir deprimerad, men min bedömning är att där finns signifikant risk att han "dubblar" och mobiliserar eller börjar använda taktiska kärnvapen. Risken behöver bara vara 10%, så är vi ute i ett scenarie som är oacceptabelt för den mänskliga rasens långsiktiga riskhantering.
Citera
2022-05-05, 09:39
Medlem
Citat:
Målet är tydligt. Men där finns ingen enkel lösning på hur målet ska uppnås. Precis som det är tydligt att säga att man vill att kriget ska sluta med att Ryssland drar sig tillbaka. Men otydligt hur man ska få dem att dra sig tillbaka. Vi är en del av Sverige, en liten aktör i Väst. Utifrån min optik ska man 1) välja mål 2) Fundera på vad som hjälper.

Det minst dåliga, utifrån målet att minimera förluster och motverka kärnvapenkrig blir att pressa båda parter till förhandling, inte gå med i NATO just nu. Skicka vapen är en balansfråga och där får man ju fundera på om man har tillräcklig information för att yttra sig. Alternativet som är intressant är att "eskalera för att de-eskalera", skicka så mycket vapen att ryssen tänker "det här är ju helt hopplöst". Jag har inte något problem med att Putin blir deprimerad, men min bedömning är att där finns signifikant risk att han "dubblar" och mobiliserar eller börjar använda taktiska kärnvapen. Risken behöver bara vara 10%, så är vi ute i ett scenarie som är oacceptabelt för den mänskliga rasens långsiktiga riskhantering.

Ajdå, nu dödade DU en ryss. Lämna nu tråden innan DU har mer ryskt blod på dina händer.

Citat:
Citat:

Svarar det på din fråga?

Men skit bra, då förstår vi.

Förresten, om du inte lämnar tråden här och nu kommer jag slå ihjäl lite ryssar. Med din logik så ska du nu lägga dig platt och lämna tråden då det spar mest liv. Hejdå!

Precis som du anser att Ukraina och Zelenskyy bär delvis ansvar för dödandet till följd av Rysslands invasion så är du lika skyldig till att jag slår ihjäl en ryss varje gång du nu skriver.

Lev som du lär, hycklare!
Citera
2022-05-05, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Verkar som USA hjälper Ukraina mot dom ryska fascisterna mer än vad som officiellt framkommit
Det har nog de flesta förstått. USA spelar ett farligt spel som knappast gynnar världsfreden, men så länge de äger och tjänar på en majoritet av världens vapenförsäljning så är de nog nöjda..
Senast redigerad av Nibiru2011 2022-05-05 kl. 09:49.
Citera
2022-05-05, 09:40
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Under VK2 brydde sig varken tyskar eller ryssar om den ryska befolkningen, vilket senare smittade av sig på den tyska befolkningen. Däremot har väst (dit då Tyskland inte kan räknas under nazitiden då det var en diktatur), brytt sig om civilbefolkningen länge.

Ja du har helt rätt, Väst sparade den EGNA civilbefolkningen. Jag menade östfronten. Det var ju t ex intressant att Frankrike mer eller mindre gav upp Paris istället för att köra gerillakrigsföring i den - för att spara kultur och civilbefolkning. Hur ser vi på det idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in