2022-05-05, 07:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Du kan ha rätt, men jag med. Känns bara så orimligt att Ryssland under brinnande krig ser det som en rimlig resursanvändning att sitta och chatta på Flashback. De pengarna och mankraften borde göra bättre nytta på annan plats, därför jag ändå kan tänja mig att det är en eller annan knäpp svensk. Jag menar, fanns och finns ju massa amerikaner som stödjer Trump, som också ljög ohejdat och försökte genomföra en statskupp.
Visst finns det säkert en liten klick svenskar som sugits in i den ryska propagandan och delar lögner från den ryska statsapparaten. Här är exempelvis en kommunpolitiker som delat rysk desinformation i sociala medier: https://www.expressen.se/nyheter/kommunpolitiker-i-gislaved--sprider-rysk-propaganda-/

Men målet med de ryska trollen på internet-forum är inte att försöka övertyga folk i att Rysslands bild är den sanna, utan att få folk att börja tvivla. ”Kanske media ändå ljuger för oss?”, eller ”Ukraina är ju också del i kriget, klart att de också sprider propaganda. Det dog nog inte 600 personer på teatern - sanningen ligger någonstans mitt emellan.”. Just konceptet ”det kommer desinformation från alla håll - sanningen finns någonstans mitt emellan”, är en rysk paradgren. Det låter rimligt, och ibland har även journalister misslyckats med faktagranskning. Men sanningen är definitivt oftare det som svenska journalister skriver än det som ryska propagandamaskineriet pumpar ut. Sanningen ligger absolut inte ”någonstans mitt emellan”.

Från amerikanskt håll har man bevisat att ryska nättroll haft en betydande påverkan på det amerikanska presidentvalet när Trump vann. Med minimal kostnad i några hundra löner till ryska internet-troll, lyckades Ryssland styra så att USA fick en psykopatisk president som hotade att dra sig ur NATO-samarbetet. I Sverige har man lurat en stor mängd människor att covid-vaccinet är farligt och man inte kan lita på svensk media. Rysstrollen är kanske Rysslands allra mest effektiva vapen, så det är fullt rimligt att man kör på för fullt med desinformation och propaganda på svenska nätforum mitt under brinnande invasion.
Citera
2022-05-05, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur ryssarna behandlar krigsfångar.

https://mobile.twitter.com/sumlenny/status/1521765716499779584
Kristallklara överdrifter som på sitt bästa är väldigt try-hard konfabulering. Lyssna bara på:

"One puts a pipe into a person's anus, and puts a barbed wire through it."

Det är liksom krigsskrönor som jag hört sedan tidigt 90tal i olika sammanhang.

Givetvis torterar ryssarna och då speciellt alla utländska legoknektar. De betraktas inte som pow, de är simpla mördare i juridisk synpunkt.

Men det där var dåligt producerad propaganda i stil med hur polacker efter 2a världskriget försökte med att det var strömförande golv som dödade människor i lägren och sedan öppnades golvet och lede liken vidare in i ett automatiskt krematorie. Att tägvagnar tömdes automatiskt in i automatiska dödsmaskiner och att man använde små kärnvapen för att spränga grupper av människor.

Det är skrönor.

Och det du postat är skrönor.

Ryssarna torterar 100% säkert, men inte som beskrivet på twitter.
Citera
2022-05-05, 07:56
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur ryssarna behandlar krigsfångar.

https://mobile.twitter.com/sumlenny/status/1521765716499779584
Tyvärr verkar den ryska mentaliteten vara nån slags 1800-tals rest. Det känns som att allt ryssland gör är efterblivet..
Den ryska världen är en cancer och människorna som lever i det området behöver befrias en gång för alla. Hundratals år har människorna i området lidit under det ryska statsbyggandet.

Jag hoppas att det som kallas ryssland idag blir uppstyckat i ett flertal stater så de stackars människorna där kan kasta av dig det ryska oket som förpestat deras liv så länge.

Ukrainarna behöver dock mer vapen och stöd för att först befria Ukraina från den ryska cancern. Sedan hoppas vi kunna befria människorna från fängelset ryssland.

Heja Ukraina!

Mvh
Citera
2022-05-05, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Tyvärr verkar den ryska mentaliteten vara nån slags 1800-tals rest. Det känns som att allt ryssland gör är efterblivet..
Den ryska världen är en cancer och människorna som lever i det området behöver befrias en gång för alla. Hundratals år har människorna i området lidit under det ryska statsbyggandet.

Jag hoppas att det som kallas ryssland idag blir uppstyckat i ett flertal stater så de stackars människorna där kan kasta av dig det ryska oket som förpestat deras liv så länge.

Ukrainarna behöver dock mer vapen och stöd för att först befria Ukraina från den ryska cancern. Sedan hoppas vi kunna befria människorna från fängelset ryssland.

Heja Ukraina!

Mvh

Kanske man måste avryssifiera Ryssland?
Citera
2022-05-05, 08:04
Medlem
Det har dött en ukrainsk soldat som tidigare var journalist enligt den andlige ledaren. Alla andra är bara soldater.. media i ett nötskal
Senast redigerad av BlixtarDunder 2022-05-05 kl. 08:22.
Citera
2022-05-05, 08:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Begreppet civila sköldar var helt meningslöst den gången. Man brydde sig inte helt enkelt. Det var totalt krig. Alla viktiga aktörer hade tagit ställning redan. Idag kan du som befälhavare däremot få omvärldens sympatier och stöd om din motståndare dödar många av dina civila.

Så nej, Azovstals civila borde Azov-battaljonen sett till att ha flyttat på. Riktiga svin.

Är det inte de som anfaller och skjuter på de civila som är de riktiga svinen?
Citera
2022-05-05, 08:06
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Kristallklara överdrifter som på sitt bästa är väldigt try-hard konfabulering. Lyssna bara på:

Givetvis torterar ryssarna och då speciellt alla utländska legoknektar. De betraktas inte som pow, de är simpla mördare i juridisk synpunkt.

Men det där var dåligt producerad propaganda i stil med hur polacker efter 2a världskriget försökte med att det var strömförande golv som dödade människor i lägren och sedan öppnades golvet och lede liken vidare in i ett automatiskt krematorie. Att tägvagnar tömdes automatiskt in i automatiska dödsmaskiner och att man använde små kärnvapen för att spränga grupper av människor.

Det är skrönor.

"Säg att du är moraliskt korrupt utan att säga att du är moraliskt korrupt", var det det du försökte med här?

Tortyr ser du som högst sannolikt, men det du vänder dig emot är överdrifter i detaljbeskrivning av den. Fascinerande, verkligen.
Citera
2022-05-05, 08:09
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det inte de som anfaller och skjuter på de civila som är de riktiga svinen?

De är svin de också. Precis som när Saddam Hussein slogs med Irans ayatollahs, bägge sidor är....
Senast redigerad av psychicsailor 2022-05-05 kl. 08:14.
Citera
2022-05-05, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik

Det är skrönor.

Charmigt att du både medger och uppmuntrar att Ryssland använder sig av tortyr.

Utländska frivilliga omfattas solklart av Genèvekonventionen, vilket framgår av en enkel genomläsning. Sluta att sprida smörja. Stämmer detta så är det givetvis ett krigsbrott.
Citera
2022-05-05, 08:27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De är svin de också. Precis som när Saddam Hussein slogs med Irans ayatollahs, bägge sidor är....

Va? Vad har Saddam Hussein med detta att göra? Ta det här:

(FB) En historisk analys av Iran-Irak kriget
Citera
2022-05-05, 08:32
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Va? Vad har Saddam Hussein med detta att göra? Ta det här:

(FB) En historisk analys av Iran-Irak kriget

Jag försöker hjälpa dig att tänka genom att visa på en konflikt som har två sidor där man inte behöver hålla med någon av dem. Du verkar ha lite svårt att förstå det, efter som du invände med att ryssarna är svin när jag sa att ukrainierna är svin. Vilket inte är en reell invändning.

Känns lite som jag diskuterar med min 5-årige son när jag ser vad jag just skrivit.
Citera
2022-05-05, 08:32
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Kanske man måste avryssifiera Ryssland?
Det är ju egentlig en allvarlig sak att säga. Dekonstruktion av ett land.

Men det rysliga ryssland fortsätter vara rysligt för mänskligt liv.
Det verkar vara en dålig organisation byggd på dålig ideologi och dålig mentalitet.
Det är mer fängelse än lyckad stat.

Vi ger bistånd för att försöka förbättra människors liv på många ställen på jorden.
Det är därmed inte konstigt att dels skicka vapen till Ukraina att försvara sig med och det vore inte heller konstigt att öka försöken att befria och förbättra för människorna i det som kallas ryssland.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in