2022-05-05, 08:47
Medlem
Läs den här boken, skriven av en svensk som var god vän med Tolstoy och på sin tid känd över hela världen - och lär lite om det urgamla fruktansvärt barbariska ryska slaveriet.

http://runeberg.org/sjhungryss/

Finns att läsa på nätet.
Citera
2022-05-05, 08:48
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De är svin de också. Precis som när Saddam Hussein slogs med Irans ayatollahs, bägge sidor är....
Det är tjuvorganisationen ryssland som vidrigt nog har invaderat det fria Ukraina.

Allt som händer är rysliga ryssland och högste tjuven putins ansvar.
Ukraina försvarar sig mot en parasit, kraftullt och hjältemodigt dessutom.

Putin, en av de sämsta råttor att styra fängelset ryssland nånsin?

Hoppas sverige kan skicka lite maritim utrustning för att ta ut den flotta som finns i Azovska havet.

Mvh
Citera
2022-05-05, 08:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vilket fortfarande gör det frivilligt att gömma sig där

Frivilligt och frivilligt. Man söker väl skydd där man kan. De civila sökte skydd från Rysslands artilleribeskjutningar. På platsen finns ju ändå skyddsrum.
Citera
2022-05-05, 08:49
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Hur vill du att konflikten ska sluta?

1 Ryssland lämnar Ukraina

2 Ryssland tar över Ukraina

3 Ryssland tar över delar av Ukraina

Någon egen tanke?

Jag vill minimera risken för kärnvapenkrig, och ha ett så låga mänskliga förluster som möjligt, framför allt i civilbefolkningen. Bonus är om ryssen är så skadad att de inte invaderar igen, men det är svårt. Man kan tänka sig höga dödstal i både 1), 2), och 3), så det går inte att välja mellan dem. Risken för kärnvapenkrig är störst i 1).
Citera
2022-05-05, 08:50
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Givetvis torterar ryssarna och då speciellt alla utländska legoknektar. De betraktas inte som pow, de är simpla mördare i juridisk synpunkt.

Hörru, när man ska hitta på saker så kan det vara bra att iaf. vara tillräckligt intelligent att inte göra det om saker som finns en snabb googling iväg.

Citat:
ARTICLE 13 : PROTECTED PERSONS
(1) Members of the armed forces of a Party to the conflict, as well as members of militias or volunteer corps forming part of such armed forces.

Står till och med i den första sektionen.

Vad som är tvivelaktigt, däremot, är huruvida seperatisterna i Donetsk, Luhansk och Krim omfattas av Geneve-konventionen då dessa ur ett juridiskt perspektiv kan anses begå högförräderi gentemot Ukraina när dom stödjer en främmande makt i ett anfallskrig.
Citera
2022-05-05, 08:52
Medlem
Citat:
Jag vill minimera risken för kärnvapenkrig, och ha ett så låga mänskliga förluster som möjligt, framför allt i civilbefolkningen. Bonus är om ryssen är så skadad att de inte invaderar igen, men det är svårt. Man kan tänka sig höga dödstal i både 1), 2), och 3), så det går inte att välja mellan dem. Risken för kärnvapenkrig är störst i 1).

Det är inget svar på hur du vill att kriget ska sluta.

En direkt fråga: Ska Ryssland lämna Ukraina?
Citera
2022-05-05, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Frivilligt och frivilligt. Man söker väl skydd där man kan. De civila sökte skydd från Rysslands artilleribeskjutningar. På platsen finns ju ändå skyddsrum.

Vem stannar och väntar på att befrias av fsb efter Butja?
Citera
2022-05-05, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Det är ju egentlig en allvarlig sak att säga. Dekonstruktion av ett land.

Men det rysliga ryssland fortsätter vara rysligt för mänskligt liv.
Det verkar vara en dålig organisation byggd på dålig ideologi och dålig mentalitet.
Det är mer fängelse än lyckad stat.

Vi ger bistånd för att försöka förbättra människors liv på många ställen på jorden.
Det är därmed inte konstigt att dels skicka vapen till Ukraina att försvara sig med och det vore inte heller konstigt att öka försöken att befria och förbättra för människorna i det som kallas ryssland.

Mvh

Ja, det är allvarligt. Dessutom omöjligt. Vilket gör det till en lustifikation.

Men det verkar vara Rysslands politik mot Ukraina, kolonisering och dekonstruktion av i alla fall delar av landet.
Citera
2022-05-05, 08:57
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är inget svar på hur du vill att kriget ska sluta.

En direkt fråga: Ska Ryssland lämna Ukraina?

det är väl ett svar? Jag vill att kriget ska sluta med så små förluster som möjligt.

Låt oss göra ett tankeexperiment. USA har ett nytt, fantastiskt vapen som med ett tryck på knappen oskadliggör alla Rysslands tanks och kärnvapen med en elektromagnetisk puls. Ryssarna är hjälplösa och rullar hem. Det skulle vara ett drömscenario i min optik.

Svarar det på din fråga?
Citera
2022-05-05, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Självklart kan de va så men det är fortfarande frivilligt
Citera
2022-05-05, 09:00
Medlem
Citat:
Jag försöker hjälpa dig att tänka genom att visa på en konflikt som har två sidor där man inte behöver hålla med någon av dem. Du verkar ha lite svårt att förstå det, efter som du invände med att ryssarna är svin när jag sa att ukrainierna är svin. Vilket inte är en reell invändning.

Känns lite som jag diskuterar med min 5-årige son när jag ser vad jag just skrivit.

Du kanske kan följa med grabben till dagis så kanske även du kommer upp i din kunskapsnivå ?
Citera
2022-05-05, 09:02
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Egentligen är det konstigt att vi är överraskade. Precis såhär har de ryska kackerlackorna betett sig i alla krig de startat. De våldtar och mördar civilbefolkningen. Det finns hur mycket som helst att läsa om ryssarnas fruktansvärda beteende mot civila. Troligen någon form av genetisk defekt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_war_crimes

Nej det borde inte ha kommit som nån överraskning, åtminstone inte för den som är någorlunda bevandrad i modern krigshistoria.

När jag läste vad som hänt i Butja tänkte jag direkt på röda arméns massaker i Nemmersdorf 1944:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nemmersdorf_massacre

Tillvägagångssättet är ruskigt likt och precis som nu avslöjades allt när hemmalandets styrkor återtog territoriet ett par dygn senare. Utredningen om vad som hänt i Nemmersdorf leddes bla av Sverige.

Jag attribuerar den ryska soldatens barbariska beteende till mongolernas erövring av vad som idag är en stor del av Ryssland. Mongolerna använde massvåldtäkt som ett terrorvapen mot civilbefolkningen och resultatet kan man fortfarande se i många ryssars fenotyp än idag.

De genetiska defekterna tillsammans med flera hundra års brutalt förtryck av tsarregimen och sedan kommunisterna har skapat ett oerhört bekymmersamt ociviliserat beteende hos många ryssar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in