2022-05-05, 08:32
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Civila i stålverket måste ju vara männskliga sköldar? Dom tog inte tillflykt där frivilligt.

Nej, det är släktingar till arbetarna på stålverket.
Citera
2022-05-05, 08:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Systemkritik
Kristallklara överdrifter som på sitt bästa är väldigt try-hard konfabulering. Lyssna bara på:

"One puts a pipe into a person's anus, and puts a barbed wire through it."

Det är liksom krigsskrönor som jag hört sedan tidigt 90tal i olika sammanhang.

Givetvis torterar ryssarna och då speciellt alla utländska legoknektar. De betraktas inte som pow, de är simpla mördare i juridisk synpunkt.

Men det där var dåligt producerad propaganda i stil med hur polacker efter 2a världskriget försökte med att det var strömförande golv som dödade människor i lägren och sedan öppnades golvet och lede liken vidare in i ett automatiskt krematorie. Att tägvagnar tömdes automatiskt in i automatiska dödsmaskiner och att man använde små kärnvapen för att spränga grupper av människor.

Det är skrönor.

Och det du postat är skrönor.

Ryssarna torterar 100% säkert, men inte som beskrivet på twitter.
Detta skall vara en direkt transkribering av avlyssnad tfn-trafik mellan en rysk soldat och hans mor. Samtalet finns också i ljudformat för den som kan ryska. Du säger att det är propaganda, vad baserar du det på? Bevisbördan ligger rimligen på dig.

Huruvida denne soldat verkligen tagit del av de fruktansvärda saker han beskriver är omöjligt för oss att veta idag. Kanske hittar man offrens kroppar senare och då får han en kallelse till Haag. Men vem skulle berätta för sin mor att man slagit ihjäl en gammal man med batonger, om det bara var påhittat? Och att det anses legitimt i ryska armen att tortera fångar är uppenbart från detta vittnesmål.
Senast redigerad av farbror_barbro 2022-05-05 kl. 09:27.
Citera
2022-05-05, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer

Vilket fortfarande gör det frivilligt att gömma sig där
Citera
2022-05-05, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer

Ja, och arbetare på Stålverket.

Det var det starkaste skyddsrummet i Mariupol, har jag läst. Allt annat är ju mest smulor nu i staden.
Citera
2022-05-05, 08:40
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
De är svin de också. Precis som när Saddam Hussein slogs med Irans ayatollahs, bägge sidor är....
Det är tjuvorganisationen ryssland som vidrigt nog har invaderat det fria Ukraina.

Allt som händer är rysliga ryssland och högste tjuven putins ansvar.
Ukraina försvarar sig mot en parasit, kraftullt och hjältemodigt dessutom.

Putin, en av de sämsta råttor att styra fängelset ryssland nånsin?

Hoppas sverige kan skicka lite maritim utrustning för att ta ut den flotta som finns i Azovska havet.

Mvh
Citera
Medlem
Citat:
Jag försöker hjälpa dig att tänka genom att visa på en konflikt som har två sidor där man inte behöver hålla med någon av dem. Du verkar ha lite svårt att förstå det, efter som du invände med att ryssarna är svin när jag sa att ukrainierna är svin. Vilket inte är en reell invändning.

Känns lite som jag diskuterar med min 5-årige son när jag ser vad jag just skrivit.

Skillnaden är att ryska armén är i Ukraina. Om Putin inte är efterbliven (jag börjar tro att han är det) så borde han vetat vad han släppte loss. Men hans historieintresse kanske stannar vid riddarborgar, vasaller, kloster etc. Så verkar det ju på hans egna (efterblivna) texter i ämnet.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Helt plötsligt så vill Ryssland ha 3 dagars vapenvila i Mariupol. Anledningen är att man vill städa upp de gator och områden där de ska filma för skapa en propagandavideo som de sen kan visa 9:e maj.

Putin är verkligen rutten in i själen. Varenda cell i honom är ond.
Citera
2022-05-05, 08:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Det är ju egentlig en allvarlig sak att säga. Dekonstruktion av ett land.

Men det rysliga ryssland fortsätter vara rysligt för mänskligt liv.
Det verkar vara en dålig organisation byggd på dålig ideologi och dålig mentalitet.
Det är mer fängelse än lyckad stat.

Vi ger bistånd för att försöka förbättra människors liv på många ställen på jorden.
Det är därmed inte konstigt att dels skicka vapen till Ukraina att försvara sig med och det vore inte heller konstigt att öka försöken att befria och förbättra för människorna i det som kallas ryssland.

Mvh

Håller med i princip. Men det är OTROLIGT ineffektivt per krona. Genuspedagogik för talibaner är ett under av ekonomisk effektivitet jämfört med de flesta krig. Det finns några få undantag, detta är definitivt inte ett av dem.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jag försöker hjälpa dig att tänka genom att visa på en konflikt som har två sidor där man inte behöver hålla med någon av dem. Du verkar ha lite svårt att förstå det, efter som du invände med att ryssarna är svin när jag sa att ukrainierna är svin. Vilket inte är en reell invändning.

Känns lite som jag diskuterar med min 5-årige son när jag ser vad jag just skrivit.

I det här fallet finns det en stat som oprovocerat attackerat en annan, mindre. I fallet civila i Azovstal så är det bara för Ryssland att lägga ner vapnen och sluta skjuta. Varken soldaterna där eller de civila har startat denna situation. Ingen har bett ryssarna att komma.

Tja, kanske är detta så enkelt att en femåring fattar det.
Citera
Medlem
Antivaxxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vilket fortfarande gör det frivilligt att gömma sig där

Absolut, de är där av fri vilja. Bättre skydd där än i bostadshusen. Anledningen att de stannar är för att nasseryssarna dödar, våldtar civila som försöker lämna staden.
Citera
2022-05-05, 08:43
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Jag flyttar inte målet jag synliggör det för dig, mycket tyder på att en narcissist som Navalnyj förgiftat sig själv..
Gräv gärna ned dig i Navalnyj och hans smaklösa rasism och populism..
Vad gäller nazisterna så har de mer inflytande än vad du verkar inse…

Jag är absolut ingen proponent för Navalni men i en fungerande demokrati så förgiftar man inte politiska motståndare. Det gör man i Ryssland och detta är egentligen ingenting som är upp till debatt utan detta är ett etablerat faktum då vi vet utan några som helst tvivel att man förgiftat människor utanför den egna gränsen.

Jag har inte stenkoll på nazisternas inflytande i Ukraina och jag är övertygad om att du, eller många andra här i tråden för den delen, inte har det heller. Det enda vi kan utgå från är det som är konkret från utsidan, nämligen att Svoboda har 1 plats i det ukrainska parlamentet och att Azov fick rensa i sina led för att bli erkända som ett reguljärt förband och uppbära lön från den ukrainska staten. Det komiska här är dock att när vi börjar titta på skillnaderna mellan Zelensky och Putin så ser vi genast att Putin har betydligt starkare kopplingar till högerextrema element såväl i Ryssland som utanför landet än vad Zelensky har. Putin har under de senaste 2 decennierna kramat i stort sett samtliga högerledare i västvärlden och på hemmaplan så har man ungefär lika stort problem med högerextremister som länder i mellanöstern har med islamister. När man med detta i bakhuvudet ser Putin's uttalanden om avnazificeringen av Ukraina så går det inte att göra mycket annat än att skratta rakt ut. Då har vi inte ens börjat prata om sentimenten i utbrytarrepublikerna i Öst som har fullt stöd från Putin och som tid och otid driver narrativet om hur Maidan-protesten var en sionistisk coup de grâce.

Nej du gubben jag tror bestämt att du är ute och cyklar utan hjälm.
Citera
2022-05-05, 08:45
Medlem
Citat:

Hur vill du att konflikten ska sluta?

1 Ryssland lämnar Ukraina

2 Ryssland tar över Ukraina

3 Ryssland tar över delar av Ukraina

Någon egen tanke?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in