Citat:
Visst finns det säkert en liten klick svenskar som sugits in i den ryska propagandan och delar lögner från den ryska statsapparaten. Här är exempelvis en kommunpolitiker som delat rysk desinformation i sociala medier: https://www.expressen.se/nyheter/kommunpolitiker-i-gislaved--sprider-rysk-propaganda-/Du kan ha rätt, men jag med. Känns bara så orimligt att Ryssland under brinnande krig ser det som en rimlig resursanvändning att sitta och chatta på Flashback. De pengarna och mankraften borde göra bättre nytta på annan plats, därför jag ändå kan tänja mig att det är en eller annan knäpp svensk. Jag menar, fanns och finns ju massa amerikaner som stödjer Trump, som också ljög ohejdat och försökte genomföra en statskupp.
Men målet med de ryska trollen på internet-forum är inte att försöka övertyga folk i att Rysslands bild är den sanna, utan att få folk att börja tvivla. ”Kanske media ändå ljuger för oss?”, eller ”Ukraina är ju också del i kriget, klart att de också sprider propaganda. Det dog nog inte 600 personer på teatern - sanningen ligger någonstans mitt emellan.”. Just konceptet ”det kommer desinformation från alla håll - sanningen finns någonstans mitt emellan”, är en rysk paradgren. Det låter rimligt, och ibland har även journalister misslyckats med faktagranskning. Men sanningen är definitivt oftare det som svenska journalister skriver än det som ryska propagandamaskineriet pumpar ut. Sanningen ligger absolut inte ”någonstans mitt emellan”.
Från amerikanskt håll har man bevisat att ryska nättroll haft en betydande påverkan på det amerikanska presidentvalet när Trump vann. Med minimal kostnad i några hundra löner till ryska internet-troll, lyckades Ryssland styra så att USA fick en psykopatisk president som hotade att dra sig ur NATO-samarbetet. I Sverige har man lurat en stor mängd människor att covid-vaccinet är farligt och man inte kan lita på svensk media. Rysstrollen är kanske Rysslands allra mest effektiva vapen, så det är fullt rimligt att man kör på för fullt med desinformation och propaganda på svenska nätforum mitt under brinnande invasion.