2022-05-05, 01:17
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det har skrivits spaltmeter om hur ryssar läst svenska och sprider rysk propaganda och desinformation i svenska forum. Senast igår skrev Expressen om ytterligare en av många ”trollfabriker”: https://www.expressen.se/nyheter/rysk-trollfabrik-avslojad-attackerar-putins-kritiker/

Det är inte särskilt sannolikt att du råkar chatta med en svensk som delar Putins pedofila idéer om ett nytt ryskt stormaktsbygge.

Du kan ha rätt, men jag med. Känns bara så orimligt att Ryssland under brinnande krig ser det som en rimlig resursanvändning att sitta och chatta på Flashback. De pengarna och mankraften borde göra bättre nytta på annan plats, därför jag ändå kan tänja mig att det är en eller annan knäpp svensk. Jag menar, fanns och finns ju massa amerikaner som stödjer Trump, som också ljög ohejdat och försökte genomföra en statskupp.
Citera
2022-05-05, 01:17
Medlem
Enligt Aftonbladet har ryska styrkor tagit sig in i tunnelkomplexet i azovstal. Kollar man på CNN så skriver de också att det bara är 2000 ryska soldater kvar i Mariupol.
Känns som väldigt låg siffra för en sån stor stad, kan ju inte vara rimligt om man ska ha trupper som både ska rensa industriområdet, och samtidigt kontrollera övriga staden?
Citera
2022-05-05, 01:21
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Det heter "tossig", inte tosig. Använder du något dåligt ryskt translate-program?

Här har du fel, tosig är ett skånskt uttryck och stavas så. Tossig är mer uppåt landet och inte riktigt samma sak.
Citera
2022-05-05, 01:22
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Det är intressant hur användare som dig försvarar Ryssland, det är alltid samma mönster.

Är det Ukraina som har startat kriget?
Är det Ukraina som har begått krigsbrott?
Är det Ukraina som har våldtagit kvinnor framför deras barn?

Även om Ukrainare inte var änglar, rättfärdigar det dessa handlingar?

Ni glömmer ofta det grundläggande, det är Ryssland som har startat detta krig. Inte Ukraina.

Huruvida Ukrainare är änglar eller inte är oväsentligt i detta sammanhang.

Bra inlägg! Tänkte skriva liknande men nu behövs inte det.
Citera
2022-05-05, 01:22
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Du kan ha rätt, men jag med. Känns bara så orimligt att Ryssland under brinnande krig ser det som en rimlig resursanvändning att sitta och chatta på Flashback. De pengarna och mankraften borde göra bättre nytta på annan plats, därför jag ändå kan tänja mig att det är en eller annan knäpp svensk. Jag menar, fanns och finns ju massa amerikaner som stödjer Trump, som också ljög ohejdat och försökte genomföra en statskupp.
Saruman är inte ute och cyklar.

Citat:
"Russian web brigades (also called Russian trolls, Russian bots, Kremlin Bots, or Kremlins) are state-sponsored anonymous Internet political commentators and trolls linked to the Government of Russia. Participants report that they are organized into teams and groups of commentators that participate in Russian and international political blogs and Internet forums using sockpuppets, social bots and large-scale orchestrated trolling and disinformation campaigns to promote pro-Putin and pro-Russian propaganda"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_web_brigades

Detta är inget nytt i Ryssland. Varför skulle dom sluta med denna typ av verksamhet under kriget?

Det är nu viktigare än någonsin för Ryssland att sprida desinformation till omvärlden.
Citera
2022-05-05, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Det heter "tossig", inte tosig. Använder du något dåligt ryskt translate-program?

Kanske ett småländskt translate eftersom tosig är ett vanligt uttryck i Småland. Lägg ner språkpolisandet.
Citera
2022-05-05, 01:32
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Saruman är inte ute och cyklar.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Russian_web_brigades

Detta är inget nytt i Ryssland. Varför skulle dom sluta med denna typ av verksamhet under kriget?

Det är nu viktigare än någonsin för Ryssland att sprida desinformation till omvärlden.

Du kanske har rätt och att alla ryssvänner här deltar i en rysk påverkansoperation, men personligen tror jag det kan finnas en och annan knäpp svensk med. Hursom, jag tror Ryssland hade haft större nytta av att satsa resurserna på fungerade materiel till kriget i Ukraina.
Citera
2022-05-05, 01:34
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Du kanske har rätt och att alla ryssvänner här deltar i en rysk påverkansoperation, men personligen tror jag det kan finnas en och annan knäpp svensk med. Hursom, jag tror Ryssland hade haft större nytta av att satsa resurserna på fungerade materiel till kriget i Ukraina.
Ja, det har du säkerligen rätt i. Det är naivt att tro att det inte finns svenskar som sympatiserar med Ryssland.
Citera
2022-05-05, 01:42
Medlem
Knut-Annes avatar
Vidriga vidriga svin!

Uppgifter: Städar bort alla döda – planerar tv-parad
Ryssland rensar bort kroppar och bråte inför en ”storskalig propagandaoperation” i utbombade Mariupol, hävdar Ukraina.
Samtidigt övar det ryska flygvapnet i Moskva med stridsplan, bombplan och presidentens domedagsplan bara dagar innan segerparaden.
Nu håller världen andan i väntan på Putins besked den 9 maj.

Anklagas planera tv-kupp
Under onsdagen anklagade Ukraina Ryssland för att även planera en militärparad den 9 maj i sönderbombade helvetesstaden Mariupol.

Mystiska arbeten pågår
”Ryssar kommer få se historier om lokalbefolkningens ”lycka” över att få träffa sina ockupanter”, skriver man.
Mariupols borgmästare Vadym Boichenko säger i ukrainsk tv att det pågår mystiska arbeten i staden, som om ryssarna förbereder sig för något.
– De rensar bort bevisen för brotten de har begått, sa han i tv.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/66JXle/ryssland-tar-bort-alla-doda-i-mariupol-planerar-parad
Citera
2022-05-05, 01:50
Medlem
New York Times: USA har bidragit med info som hjälpt Ukraina att döda ryska generaler

Inte precis oväntat.
I praktiken har vi alltså ett krig mellan NATO och Ryssland.
Ukraina är i praktiken med i NATO.
Citera
2022-05-05, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geir44
Civila i stålverket måste ju vara männskliga sköldar? Dom tog inte tillflykt där frivilligt.

De tvingades söka skydd där för att undkomma de ryska fascisterna. Azov beskyddade dem och offrade sig för dem.
Citera
2022-05-05, 01:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Enligt Aftonbladet har ryska styrkor tagit sig in i tunnelkomplexet i azovstal. Kollar man på CNN så skriver de också att det bara är 2000 ryska soldater kvar i Mariupol.
Känns som väldigt låg siffra för en sån stor stad, kan ju inte vara rimligt om man ska ha trupper som både ska rensa industriområdet, och samtidigt kontrollera övriga staden?

Det finns nog inte så många människor i staden. Ryssland har deporterat många till Ryssland, många har dött och många har flytt till ukrainskt område.

Kanske har de tagit dit rysk polis och andra som inte räknas som soldater?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in