2022-05-04, 19:05
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Gå och ta en kall dusch så du kan varva ner.
Har jag drivit denna tanke att ryssarna kommer anvönda kärnvapen.?
Då får du gärna påminna mig då att jag drivit en sådan tanke för de inget ja minns.
Men oavsett om dom nu gör det kommer ingen svara med kärnvapen. Så antagligen menar vi samma sak då.

Visst kan de använda kärnvapen. Eftersom de ju är helt tokiga så kan man inte utesluta någonting.

Redan när de kom med den där kravlistan, före kriget, så kunde man ana att det inte står rätt till i den ryska ledningen.
Citera
2022-05-04, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Ja, RKG-1600 kalles de, og de er brukt flere ganger.
This is the Ukrainian RKG-1600, an adapted RKG-3 anti-armour hand grenade with added tails and delayed arming for use with UAS.

Plockar upp den här igen.

Bra video som visar hur ukrainarna monterar dessa på drönare – de får faktiskt plats med två av dessa granater som vardera väger 1,6 kilo under en drönare. Dessa är då pansarbrytande granater.

https://www.youtube.com/watch?v=7bsgCRVcCN0

Annars används även andra och lättare granater - VOG-17M verkar vara en favorit. 30 mm granat avsedd för lätt granatkastare, 6 meter effektiv radie för splitterverkan. Väger en bra bit under 300 gram, då klarar du dig med en mycket mindre drönare.
Citera
2022-05-04, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Visst kan de använda kärnvapen. Eftersom de ju är helt tokiga så kan man inte utesluta någonting.

Redan när de kom med den där kravlistan, före kriget, så kunde man ana att det inte står rätt till i den ryska ledningen.

Ja kan kan dom ju.
Citera
2022-05-04, 21:22
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Gå och ta en kall dusch så du kan varva ner.
Har jag drivit denna tanke att ryssarna kommer anvönda kärnvapen.?
Då får du gärna påminna mig då att jag drivit en sådan tanke för de inget ja minns.
Men oavsett om dom nu gör det kommer ingen svara med kärnvapen. Så antagligen menar vi samma sak då.
Njae, jag kan inte säga att du hade idéer om att ryssarna kommer använda kärnvapen- det jag hade annan tanke om till vad du hade att anföra var då du irrade dig rätt ner i diken då du inte tror att en rysk kärnvapenattack skulle förbli obesvarad med vedergällning av än värre format och att det inte skulle följa som en självklarhet vilket jag alltså har invändningar emot. Nåväl, ingen stor sak- bara några flyktiga tankar och ibland kan man ju tro olika- vad gör väl det...
Citat:
Jo men om fjanten putin drar iväg ett kärnvapen mot Ukraina så blir det inte per automatik så att andra länder svarar med kärnvapen.
Citera
2022-05-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye

Förhoppningsvis är det bara Putin som börjar bli gaggig och då kan han tas bort, men problemet kan kvarstå om Kreml har samma syn på läget som Putin och många befarar att det är så.
Citera
2022-05-04, 22:34
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Förhoppningsvis är det bara Putin som börjar bli gaggig och då kan han tas bort, men problemet kan kvarstå om Kreml har samma syn på läget som Putin och många befarar att det är så.

Men den som tar över kanske inte är lika nojig och kan lättare plockas av dem som kanske kan få detta land bli lite vänligare.
Citera
2022-05-05, 10:11
Medlem
Bikefits avatar
https://twitter.com/LostWeapons/status/1522018608401948672?t=jDiwDsz_dc84OquFJsYncg&s=19
Bilder på hur GPS-mottagare monteras på fordon i krigets Ukraina.
Observera hur ryssarna sätter fast vanliga handenheter med tvingar och buntband till och med i toppmoderna jakt/attackplan.
Inte konstigt att dom inte vet vad som är vad i Östersjön.
Citera
2022-05-05, 13:33
Medlem
Enligt New York Times har amerikanska militära myndigheter tillhandahållit underrättelseinformation som har gjort det möjligt för ukrainarna att attackera och döda ryska generaler.

Artikel i norska VG:

https://www.vg.no/nyheter/i/OrOW6O/new-york-times-russiske-generaler-drept-med-usa-hjelp
Citera
2022-05-05, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det verkar som om man kan vägra att kriga om man inte vill på ryska sidan. Speciellt inrikestrupperna är omotiverade (han översätter nog fel när han skriver special forces). https://www.youtube.com/watch?v=xC4WHh0rTg8

Jag lästa att man man räknar alla krokar och kilar på fronten så är den 90 mil!
Jag tror att den ryska lagen anger att det måste råda ett krigstillstånd för att staten ska kunna skicka värnpliktiga soldater till en krigszon. Problemet för Putler är ju att han själv har sagt att A) det är en "speciell militär operation" och inte ett krig, och B) att han enbart skickar professionella betalda soldater, ej värnpliktiga. I båda fallen ljuger han, MEN det gör det svårare för honom att rekrytera fler tidigare värnpliktiga soldater och återfylla leden av förlorade soldater och ställa upp nya förband.

Därför spekulerar man i att Putler kommer att förklara krig den 9 maj för att på så vis tvinga ryska värnpliktiga in i kriget och rekrytera tidigare årskullar för att på gammalt ryskt vis låta ångmaskinen i kvantitet rulla över den ukrainska försvarsmakten. En slags postsovjetisk version av gamla kalla kriget invasion, men det kräver kvantiteter som Ryssland inte har i försvarsmakten för tillfället. En krigsförklaring löser det problemet.
Citera
2022-05-05, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur

Putin gaggig? Vem är inte det? Biden? Putin verkar ha minst 80% stöd från sin befolkning. Skulle han ha det om han var "gaggig"?
Det är faktiskt mycket troligt, att Ryssland kommer att använda några av sina 2.000 taktiska kärnvapen mot Ukraina alt Baltikum. Ex.vis om/när Ukraina försöker ta tillbaka Krim med militära medel osv. Då blir det oundvikligt. 60/40 risk.
Den första T-90 superstridsvagnen har nyligen förstörts av ukrainsk militär, sägs det. Är ryska kärnvapen lika usla som så mycket annat i deras vapenarsenal? Man börjar undra....
Citera
2022-05-05, 14:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Jag tror att den ryska lagen anger att det måste råda ett krigstillstånd för att staten ska kunna skicka värnpliktiga soldater till en krigszon. Problemet för Putler är ju att han själv har sagt att A) det är en "speciell militär operation" och inte ett krig, och B) att han enbart skickar professionella betalda soldater, ej värnpliktiga. I båda fallen ljuger han, MEN det gör det svårare för honom att rekrytera fler tidigare värnpliktiga soldater och återfylla leden av förlorade soldater och ställa upp nya förband.

Därför spekulerar man i att Putler kommer att förklara krig den 9 maj för att på så vis tvinga ryska värnpliktiga in i kriget och rekrytera tidigare årskullar för att på gammalt ryskt vis låta ångmaskinen i kvantitet rulla över den ukrainska försvarsmakten. En slags postsovjetisk version av gamla kalla kriget invasion, men det kräver kvantiteter som Ryssland inte har i försvarsmakten för tillfället. En krigsförklaring löser det problemet.

Men hur lång tid tar det att få dessa värnpliktiga som nya trupper i Ukraina? Det tar nog veckor. När de invaderade höll de på i månader innan för att förbereda sig.
Citera
2022-05-05, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld

Det stämmer, det du skriver, och det har klarlagts tidigare i tråden.
Men, även om Lill-Hitler officiellt skulle förklara krig mot Ukraina, kommer det beslutet alldeles för sent.
Det tar tid att mobilisera, och det kommer ta ännu längre tid att få dessa mobiliserade trupper stridsdugliga. Om,...det vill säga...OM...de som blir inkallade överhuvudtaget dyker upp!?!
Ryssen i gemen, verkar tycka att det är litet småfränt med litet militär "action" mot ett land de alltid sett ned på, men....det blir nog annat ljud i skällan, när Vladimir och Sergei på gatan i Moskva riskerar att bli inkallade.
Som vanligt blir det väl de fattiga människornas barn som skall offras på maktens altare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in