2014-04-11, 21:37
Medlem
Blandfärs, ägg, japansk soja, salt, svartpeppar, mycket finhackad blancherad gul lök, sambal olek. Ugn eller inte avgörs av mängden.

Fläskfärs, ströbröd, mjölk, fint hackad blancherad gul lök, japansk soja, vitpeppar, rejält med salt. Stekes.
Citera
2014-04-12, 01:31
Medlem
christerys avatar
Älgfärs, gul lök, kryddpeppar, enbär, vitpeppar, timjan, ströbröd, grädde, ägg, senap, salt

Mosa ihop och låt svälla innan man gör bollar av smeten.

Kan dra i lite andra kryddor, soja, BBQ sås eller vad jag nu hittar på. Men jag provsteker ofta en bulle för att få veta vad som hänt. Vägrar smaka på rå köttfärs, kan inte fatta folk som gör så.
Citera
2014-04-12, 06:44
Moderator
evilhoneys avatar
Recept är inte endast en ingredienslista!
Utförliga svar krävs om de ska få vara kvar.
//mod
Citera
2014-04-12, 08:05
Medlem
krings avatar
Mammas köttbullar är godast! Klyschigt kanske men det sitter sen barnsben. Nöt- eller blandfärs (jag använder vanligtvis nötfärs), formfranska, mjölk, gul lök, kinesisk soja, balsamvinäger, ägg och salt, svartpeppar, vitpeppar.

Riv brödet mer eller mindre grovt och låt det dra i mjölk tillsammans med kryddorna. Riv löken fint och blanda ned tillsammans med resten av ingredienserna.

Jag brukar hacka löken rätt fint istället för att riva och ibland fräsa hälften i smör innan jag blandar ned det i smeten. Smakar alltid av medan det är rått, det ska vara ordentligt syrligt p g a vinägern. När man steker köttbullarna brukar syran lägga sig lite i alla fall.

Jag har även ett recept på "italienska" köttbullar jag fått från bl a Sopranoskokboken och diverse matbloggar. Nöt- eller blandfärs, formfranska, ägg, vitlök, parmesan, färsk (slätbladig) persilja och salt samt svartpeppar.

Finhackad vitlök och persilja samt finriven parmesan blandas ihop med resten, brödet är rivet också.

Jag brukar rulla väldigt små köttbullar av det här, fixa en yta i stekpannan och sen koka med i en tomatsås tillsammans med italienska korvar och bortskurna ben från (karré)kotletter och ibland oxsvans om jag har det hemma. Riktigt fint att blanda ner såsen tillsammans med köttbullar i en lasagne eller liknande
Citera
2022-04-07, 06:32
Medlem
elephantstones avatar
Jag har varit inne på köttbullar ett tag och efter mycket experimenterande har jag kommit fram till att följande recept är mest uppskattat av bekanta till mig:

1 kg blandfärs
2-3 st gul lök
18 st kryddpepparkorn
1, 25 dl ströbröd
1,5 dl mjölk
1, 5 dl grädde
4 msk sirap
4 tsk salt
1,5 tsk svartpeppar

1. Riv löken grovt mot rivjärn och stek på medelvärme i smör. Tillsätt mortlad kryddpeppar
2. Blanda ströbröd, mjölk, grädde, sirap, ägg, salt och svartpeppar i en bunke. Låt svälla i drygt 10 min
3. Tillsätt löken och köttfärsen i bunken. Rör omsorgsfullt med händerna tills det blir en fin smet. Ställ in bunkern i kylen en stund
4. Sätt ugnen på 225 grader och förbered en plåt med bakplåtspapper
5. Ta ut färsen och rulla köttbullar, placera ut på plåten och in i ungen i 7 minuter
6. Låt köttbullarna därefter svalna innan de steks rikligt i smör i en stekpanna så de får en fin yta

Jag har testat att ha i 2 msk grovkornig senap, det är gott det med!
Citera
2022-05-04, 17:40
Medlem
Kan man spexa till det lite och köra med ris och tzatziki till?
Citera
2022-05-04, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena

Tycker du på allvar att det känns spexigt?
Du äter väl vad fan du vill till köttbullar.
Citera
2022-05-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Tycker du på allvar att det känns spexigt?
Du äter väl vad fan du vill till köttbullar.

Ja det vill jag påstå. Lite roligare än det vanliga tråkiga svenska
Citera
2022-05-04, 23:35
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Blandfärs, ostronsås, msg, riven lök, vitlök, salt och färsk svartpeppar.

Ibland vill jag ha lite mer kryddiga och slänger i tacokrydda/curry/chili/sambal/pesto/örter.
Citera
2022-05-04, 23:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena

Låter som Souzoukaklia i bollform. Stark tomatsås funkar också.
Citera
2022-05-06, 10:44
Medlem
Sladdarens avatar
Lite rumänskt

Kött – Vi använder malet fläsk idag för saftiga köttbullar med mycket smakdjup.
Brödsmulor - Jag använde panko men du kan ersätta den med alla brödsmulor du har till hands.
Ägg – Bindemedlet i våra köttbullar. Om du är äggfri kan du använda 1/4 kopp ricotta per ägg.
Potatis – 2 hela potatisar, riven.
Lök – Antingen 2 små lökar eller 1 stor. Hackas upp fint.
Örter – Färsk dill och färsk persilja. Om torkat är allt du har till hands, kom bara ihåg att 1 msk färskt motsvarar 1 tsk torkad.
Olja – En fin neutral smakolja att steka upp våra små köttbullar i.
Kryddor - Salta och peppra

Japanskt

500 g (17.6oz) fläskfärs (malet fläsk)
1 lök, mycket fintärnad
2,5 cm (1") kub ingefära, mycket finhackad eller riven
1 msk skull
1 ägg
2 msk majsmjöl/majsstärkelse
1 tsk salt
Olja att fritera

Servera med
Sötsursås eller Teriyaki sås

För att servera med teriyaki smaksås, lägg köttbullarna på en serveringsplatta / skål. Häll såsen över köttbullarna och lägg sedan julienned schalottenlök ovanpå.

För att servera med sötsursås, placera salladsblad på ena sidan av serveringsplattan, lägg köttbullar och häll sedan såsen. Placera koriander- eller persiljekvistarna på sidan.

Ungerska köttbullar

https://www.daringgourmet.com/hungarian-meatballs/

osv...

ah vi tar en till

Hollänska köttbullar

https://www.allrecipes.com/recipe/238440/gehakt-ballen-dutch-meatballs/

Btw har såklart gjort dessa recept ovan mfl gott gott. Variera er nästa gång ni gör köttbullar och gör 4 kg på en gång och olika kultur smaker. Ta en dag och unna er några timmars matlagning
Senast redigerad av Sladdaren 2022-05-06 kl. 10:52.
Citera
2022-05-06, 11:54
Bannlyst
Jag tror att den kocken har mycket rätt i det. En egen mamma gör dom bästa köttbullarna. Så klart!

Törs jag säga det brukar min mamma bränna sina köttbullar, men dom smakar gott hemlagat!

QUOTE=Mysonoxen|1806965]Pratade med en kock en gång, och han sa att det svåraste att tillaga är köttbullar. Inte p.g.a. att det kräver teknisk virtuositet i köket, utan p.g.a.
att alla har "mammas köttbullar" som värdemätare och så ska det smaka.

Själv gör jag mina köttbullar rätt enkelt:

I med köttfärs, 1 ägg, hackad lök, salt och peppar i en bunke. Rör ihop rulla och stek...Serveras med brunsås och helst stuvade makaroner...

men alla har ju sina egna knep, så fram med matnyttiga tips på hur just ni fixar till köttbullarna nu, denna så enkla men samtidigt så heliga maträtt...

...och den eviga frågan, ströbröd eller inte ströbröd i köttbullarna...?[/quote]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in