Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2023-01-16, 19:55
  #61
Medlem
Mina bullar,

500g blandfärs
1 ägg
Lite vispgrädde
1 stor gullök, riv halva / strimla den andra halvan och stek.
Lite sambanolek
Svart peppar och salt
Lite dijonsenap.
Citera
2023-01-16, 20:10
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Swedish Meatballs av Brian Lagerstrom

https://www.youtube.com/watch?v=yy-r...rianLagerstrom

- RECIPE --
MEATBALLS
▪150g/1 large white onion, small diced
▪Olive oil
▪salt
▪200g or 3/4c+1Tbsp buttermilk =

https://www.youtube.com/watch?v=qKU4...=PreppyKitchen

▪1 egg
▪200g or 5 slices soft white bread, cut into cubes
▪1lb/.5kg 90/10 ground beef (ca 450gr)
▪1lb/.5kg 90/10 ground pork (ca 450 gr)
▪15g/3 cloves garlic, minced
▪18g or 1Tbsp salt
▪1g or 3/4tsp ground allspice (3 kryddor man blandar)
▪3g or 1.5tsp white pepper (or black pepper)
▪1-2g or 1/2tsp nutmeg

GRAVY

▪115g/1 stick unsalted butter
▪75g or 1/2c all purpose flour (1 cup (c) = 2,4dl))
▪100g or 1/2c dry white wine
▪1L/1 box beef stock whisked with 14g gelatin and a spoon/15-20g better than bouillon (or nice homemade beef stock)
▪15g or 3tsp dijon mustard
▪25g or 1.5 worcestershire
▪100g or 1/2c heavy cream

Nja, det där receptet ger jag inte mycket för. Har väldigt lite med svenska köttbullar att göra. Var även någon svensk som faktiskt svarade honom med en video om hur ett mer klassiskt recept av svenska köttbullar tillagas med alla rätta tillbehören, och det såg faktiskt bra mycket trevligare ut: https://youtu.be/klbBoslFTGY
__________________
Senast redigerad av Fcuko 2023-01-16 kl. 20:13.
Citera
2023-01-16, 20:30
  #63
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Nja, det där receptet ger jag inte mycket för. Har väldigt lite med svenska köttbullar att göra. Var även någon svensk som faktiskt svarade honom med en video om hur ett mer klassiskt recept av svenska köttbullar tillagas med alla rätta tillbehören, och det såg faktiskt bra mycket trevligare ut: https://youtu.be/klbBoslFTGY

Tråden handlar inte om svenska köttbullar exakt om man tittar på rubriken, inkl om Brian anser det som äkta svenska köttbullereceptet så är han ju helt fel ute. Men en variant av köttbulle är godkänt ivf

Tror i ärlighetens namn det finns ingen amerikan iaf som lyckas sätta originalet utan de gör om receptet medvetet och då blir det fel för den amreikanska publiken att tro sig veta hur svenska köttbullar ska smaka. Men det betyder inte att alla varianter är dåliga av just köttbullar
Citera
2023-01-16, 20:45
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Tråden handlar inte om svenska köttbullar exakt om man tittar på rubriken, inkl om Brian anser det som äkta svenska köttbullereceptet så är han ju helt fel ute. Men en variant av köttbulle är godkänt ivf

Tror i ärlighetens namn det finns ingen amerikan iaf som lyckas sätta originalet utan de gör om receptet medvetet och då blir det fel för den amreikanska publiken att tro sig veta hur svenska köttbullar ska smaka. Men det betyder inte att alla varianter är dåliga av just köttbullar

Kanske borde varit tydligare, då det är hans tolkning av svenska köttbullar som är tydligt helt uppåt väggarna. Ungefär som att tro att ”fyra små rätter” på ett bra sätt representanter den kinesiska köket. Ska man nu laga svenska köttbullar tycker jag man gott och väl kan ta sig tid i anspråk att faktiskt göra lite efterforskning. Även om man bor i USA, och särskilt om man har miljoner följare på youtube.

Hade jag haft en matlagningskanal på youtube med miljoner följare hade jag inte lagat carbonara med bacon, grädde, vitlök och persilja och hävdat att det var italiensk carbonara.

Även om det inte finns något original på svenska köttbullar likt italienarnas bolognese, finns det trots att vissa gränser. Laga vilka köttbullar du vill, men kalla dem inte svenska köttbullar.
__________________
Senast redigerad av Fcuko 2023-01-16 kl. 21:01.
Citera
2023-01-16, 21:05
  #65
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Kanske borde varit tydligare, då det är hans tolkning av svenska köttbullar som är tydligt helt uppåt väggarna. Ungefär som att tro att ”fyra små rätter” på ett bra sätt representanter den kinesiska köket. Ska man nu laga svenska köttbullar tycker jag man gott och väl kan ta sig tid i anspråk att faktiskt göra lite efterforskning. Även om man bor i USA, och särskilt om man har miljoner följare på youtube.

Hade jag haft en matlagningskanal på youtube med miljoner följare hade jag inte lagat carbonara med bacon, grädde, vitlök och persilja och hävdat att det var italiensk carbonara.

Laga vilka köttbullar du vill, men kalla dem inte svenska köttbullar.

Precis så håller jag med...

Och lite underhållande samtidigt att han vill påstå att det är svenska traditionella köttbullar och sen gör andra usa-kockar och entusiaster sin variant ochså. Blir ju förvirrande som attan men samtidigt lite skojigt eftersom många tror att olika köttbullerecept är svenska i traditionen och det finns egentligen ingen riktigt original.. Ja de skapar lite matkaos men vem har sagt att amerikaner har nån kultur egentlige ? Kanske blir svårt då att återskapa en annans kultur haha :-)
Citera
2023-03-15, 17:16
  #66
Medlem
Sladdarens avatar
Lilians Köttbullar | Leif Mannerström

Ingredienser:
Blandfärs 1 kg
Kokt potatis
Grädde
Mjölk
Skorpor
Stekt lök
Rå lök
Smör
Ägg
Vitlök
Gurkspad
Soja
Vitpeppar
Salt
Piffi Allkrydda

https://www.youtube.com/watch?v=p1RN...nnerstr%C3%B6m
Citera
2023-03-17, 19:11
  #67
Medlem
hazard simpsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Lilians Köttbullar | Leif Mannerström

Ingredienser:
Blandfärs 1 kg
Kokt potatis
Grädde
Mjölk
Skorpor
Stekt lök
Rå lök
Smör
Ägg
Vitlök
Gurkspad
Soja
Vitpeppar
Salt
Piffi Allkrydda

https://www.youtube.com/watch?v=p1RN...nnerstr%C3%B6m
Hur fan kan hon missa kryddpeppar? Annars tycker det är för mycket ingredienser. Gurkspad? Va fan
Citera
2023-03-17, 20:35
  #68
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Hur fan kan hon missa kryddpeppar? Annars tycker det är för mycket ingredienser. Gurkspad? Va fan
Måste vara en Arsenal fan🤣 skämt åsido tycker folk har i alldeles för mycket ingredienser så att köttsmaken försvinner
Citera
2023-03-18, 08:57
  #69
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazard simpson
Hur fan kan hon missa kryddpeppar? Annars tycker det är för mycket ingredienser. Gurkspad? Va fan

Vissa gillar bara svartpeppar om den är färskmalen, ger bra smak de med el blandpeppar (röd, grön, vit, svart). Kryddpeppar kan kännas juligt. Tydligen ska det blandas ut med rubbet man brukligen kan blanda med svenska köttbullar. Piffi krydda kan vara intressant för de tar en ganska stor dos av det om jag minns rätt

Gurkspadet är väl att få upp en liten bakgrunds syra och sötma med ev senapsfrön som man ev kan redan få av lingonsylten och inlagd gurka vid sidan om. Ska testa nån dag om det ger nåt å göra Lillians 65/35 blandning ca
__________________
Senast redigerad av Sladdaren 2023-03-18 kl. 09:04.
Citera
2023-04-02, 15:15
  #70
Avstängd
sir.sergeants avatar
Vanlig Blandfärs 50/50 på erbjudande.

Sväller ströbröd i ägg först.
Finhackad gullök
Lite matgrädde+lite soja+flytande oxfond
Salt och peppar

Till Julen kör jag 60-65% Kalvfärs och 35%-40% Fläskfärs

Göra egna köttbullar är kul och Väldigt lätt hittils. Smeten

Men helvetet börjar när allt ska rullas, HAHA specielt när man behöver många.
Rullar med våta händer doppade i skål med vatten.

Lägger i ugnen på 125grader så de behåller formen.
Steker sedan fin yta i stekpanna med smör.


Ibland gör man 800g, ibland 1000g , 1600g 1800g, 2000g beroende på erbjudande
Ögonmåttar och misslyckas aldrig.

Men mängden kött ligger mellan 85-90% alltid !!


Ibland även Extra kryddor som=.

Ibland har jag Oregano och även lite Balsamico om det ska göras italienska köttbullar till tomatsås och pasta

Ibland har jag även Lite Timjan, specielt hösttider för variation.

Varannan jul lite kryddpeppar.

Men mest blir det utan dessa Extra kryddor övriga tider
__________________
Senast redigerad av sir.sergeant 2023-04-02 kl. 15:18.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback