2022-04-29, 16:53
  #709
Medlem
liksom-fbs avatar
Finns det något speciellt lurt med bolaget.
Siffrorna såg ju ganska ok ut.
(Men jag tänkte att det kanske fanns något som inte syns).

Jag noterade också att den gamle räven Sven-Olof Johansson köpte på sig mer för utdelningen.
Det ger visst stöd.

Sedan är det ju inte fel att gogge spyr galla. Han är ju en tung kontraindikator.
Citera
2022-04-29, 18:12
  #710
Medlem
Grinchen00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius


Kanske lite drastiskt, men den där jävla sossemyglaren Bataljan eller vad fanskapet heter visar på om inte allt men mycket av vad som är fel i Sverige. Köpa kommunala fastigheter, låt säga en ishall, och sedan låta kommunen hyra den (dyrare!) och samtidigt skita i underhåll. Jättebra! Den blå kommunen kan sänka skatten (vilket är big no no - det gör man om man skurit kostnader, inte frigjort kapital) den röda kan låta PK-industrin fortsätta att explodera och anställa ännu fler värdegrundssamordnare och integrationskoordinatorer.

Grattis Sverige!

(kunde Bataljan dragit in deg på att koka judar HADE han gjort det, var väl typ så jag menade).

DÄRFÖR skulle jag aldrig investera i SAB, Samhällsavvecklingsbolaget.

Amen
Bolag som SBB är bara små parasiter på den största parasiten av alla, Staten
Citera
2022-04-29, 19:16
  #711
Medlem
Det är officiellt inte helg förrän Gogge kommer in och kissar en sedvanlig skvätt på SBB - Han prickar rätt med strålen ganska så väl dessutom. 25 vill jag minnas att han sa när den var runt 60 eller så har fredagsölen redan börja strula med minnet..
Citera
2022-04-29, 19:21
  #712
Medlem
Jag tycker att det ser bra ut för SBB. Varför skulle det vara fel att de har kommuner eller myndigheter som hyresgäster till viss del? De betalar väl inte hyran sämre än någon annan? Fina riktkurser överlag och flertalet insider köp på det! Därtill en helt okej direktavkastning som betalas ut månadsvis. Jag skulle aldrig få för mig att blanka SBB men så är vi alla olika och det är ju kul det med för då blir det ju likviditet i aktien och lite spänning. Så det är bara bra tycker jag att vi har olika åsikter!
Citera
2022-04-29, 19:39
  #713
Medlem
Se det såhär då; man gick bakvägen in på börsen genom att köpa ett tomt skal.
Man växte enormt via avsevärd belåning och aktien rusade enormt under lågränteklimat. Ibland är det inte så jäkla svårt. Ockhams razor.
Batljan har ju till och med sagt att han förmögenhet till stora delar vilar på extrem belåning och gigantiska risker.
https://www.di.se/nyheter/ur-arkivet-ilija-batljan-om-imperiebygget-jag-har-en-annan-syn-pa-risk/
Citera
2022-04-29, 20:20
  #714
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Se det såhär då; man gick bakvägen in på börsen genom att köpa ett tomt skal.
Man växte enormt via avsevärd belåning och aktien rusade enormt under lågränteklimat. Ibland är det inte så jäkla svårt. Ockhams razor.
Batljan har ju till och med sagt att han förmögenhet till stora delar vilar på extrem belåning och gigantiska risker.
https://www.di.se/nyheter/ur-arkivet-ilija-batljan-om-imperiebygget-jag-har-en-annan-syn-pa-risk/
Du talar talar om historien men troligtvis är SBB en framgångssaga. SBB är inte längre övervärderad enligt DI och i artikeln konstateras krasst att "Styrkebesked - då sätter börsen jätterabbat på SBB".

https://www.di.se/analys/styrkebesked-da-satter-borsen-jatterabatt-pa-sbb/
Citera
2022-05-03, 11:38
  #715
Medlem
SBB.
Brukar för det mesta snacka gott om det här bolaget då jag personligen rimligtvis också tror på bolaget,och jag tycker nog det är ett bra aktiebolag i annat fall skulle jag väl förmodligen då inte ha eller äga aktier i det här bolaget.

Då jag är av den uppfattningen att det som fortsätter att gå bra i bolaget övertid då bör återspeglas i bolagets aktiekurs,där priset då för bolagets aktier bör iallafall återspegla värdet på värdepapperna i bolaget.

Kanhända att jag eventuellt denna gång är helt i otakt med tiden.

Kanske lika bra att dem eventuellt avyttrar bolaget o.skiftar ut pengarna till aktieägarna så vi får tillbaka det som förmodligen antagligen satsats i det här bolaget.

Hoppas det vänder snart och att akten snart har bottnat.Jag kommer sannolikt inte att sälja samt håller mig uppdaterad o.informerad angående bolaget.Därtill antagligen månadssparar samt återinvesterar troligen utdelningen i bolaget.

/SBB,antagligen en bedrövlig kurs-utveckling i akterna.
Citera
2022-05-03, 14:01
  #716
Medlem
Frågan är om detta smittar av sig negativt på SBB, när blankaren Viceroy får ytterligare en fjäder i hatten. Bör kanske öka osäkerheten gällande om det ändå ligger något bakom deras ståndpunkt om SBB.

https://fastighetstidningen.se/sbb-blankaren-viceroy-research-far-ny-fulltraff-nar-tyska-fastighetsbolaget-adler-group-rasar-di/
Citera
2022-05-04, 11:34
  #717
Medlem
Africagonzos avatar
Behöver inte vara synsk för att inse att något inte stämmer. Ordentligt ras idag också, D aktien ger nu 8% DA.
Från 67 till 27:- SBB B.
Kriget i Ukraina ser ut att bli långdraget nu när USA utlovat att vara "med till slutet".
Samtidigt borde SBB vara det trygga alternativet när det blåser ordentligt.
Citera
2022-05-04, 11:46
  #718
Medlem
Schmisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Behöver inte vara synsk för att inse att något inte stämmer. Ordentligt ras idag också, D aktien ger nu 8% DA.
Från 67 till 27:- SBB B.
Kriget i Ukraina ser ut att bli långdraget nu när USA utlovat att vara "med till slutet".
Samtidigt borde SBB vara det trygga alternativet när det blåser ordentligt.
Marknaden är tyvärr inte helt rationell. Tror många känner en oro över att SBB ska vara nya Fermenta. Denna oro driver ner aktien. En diffus känsla av att "något är skumt" med aktien - dock kan ingen peka på vad som skulle vara "skumt".
Citera
2022-05-04, 12:02
  #719
Medlem
Besvärjarens avatar
Kanske dags för lite aktievård? Makulera D-aktier på den här nivån ger 8% nettoeffekt, var hittar du fastigheter med liknande riskfri avkastning, åtminstone se till att nå BBB- snart.
Citera
2022-05-04, 12:05
  #720
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Behöver inte vara synsk för att inse att något inte stämmer. Ordentligt ras idag också, D aktien ger nu 8% DA.
Från 67 till 27:- SBB B.
Kriget i Ukraina ser ut att bli långdraget nu när USA utlovat att vara "med till slutet".
Samtidigt borde SBB vara det trygga alternativet när det blåser ordentligt.

Ja, SBB borde vara en trygg och tråkig aktie.

Men kreativ bokföring kan ju orsaka turbolens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in