• 1
  • 2
2022-05-04, 09:43
Moderator
Lapapps avatar
Jag har köpt nytt hus och skall diskutera lån med min nuvarande bank snart. Är okunnig inom ekonomi, men tänkte prova om här finns någon ekonomiguru här på flashback. Framför allt vilken ränta vi skall satsa på att få fram.

Bakgrunden är att vi köpt nytt hus och faktiskt lyckats få vårt nuvarande hus sålt till väldigt bra pris. Det nya huset kostar 6,5 miljoner, vi planerar att lägga in 4,1 m själva (och då låna 2,4 m, vilket ger belåningsgrad på ca 37%). I denna plan finns budget för 1 m renovering (plus fonder och buffert).

Givetvis borde vi på förhand hört av oss till flera olika banker för att få fram vilka räntor de erbjuder. Det har vi dock inte gjort och mötet sker som sagt mycket snart med nuvarande bank. Vi har tänkt oss att köra allt rörligt och efter affären är gjord höra av oss till fler banker för att få ännu bättre ränta. Listpris på bolåneräntor för rörligt ligger nu på ca 2,7%. Hur mycket är rimligt att förhandla? 2,2%? Ännu lägre?
Citera
2022-05-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Jag har köpt nytt hus och skall diskutera lån med min nuvarande bank snart. Är okunnig inom ekonomi, men tänkte prova om här finns någon ekonomiguru här på flashback. Framför allt vilken ränta vi skall satsa på att få fram.

Bakgrunden är att vi köpt nytt hus och faktiskt lyckats få vårt nuvarande hus sålt till väldigt bra pris. Det nya huset kostar 6,5 miljoner, vi planerar att lägga in 4,1 m själva (och då låna 2,4 m, vilket ger belåningsgrad på ca 37%). I denna plan finns budget för 1 m renovering (plus fonder och buffert).

Givetvis borde vi på förhand hört av oss till flera olika banker för att få fram vilka räntor de erbjuder. Det har vi dock inte gjort och mötet sker som sagt mycket snart med nuvarande bank. Vi har tänkt oss att köra allt rörligt och efter affären är gjord höra av oss till fler banker för att få ännu bättre ränta. Listpris på bolåneräntor för rörligt ligger nu på ca 2,7%. Hur mycket är rimligt att förhandla? 2,2%? Ännu lägre?

du borde få ned räntan till ca 1,8% utan det är konstigt. 2,7% är extremt högt för rörlig ränta. Jag har 1,29 nu, men åker väl på en höjning nästa gång de justerar
Citera
2022-05-04, 09:57
Medlem
D45Ks avatar
Jag skulle kolla på "lågräntebanker". T.ex. Nordnet eller Hypoteket.

Det har ofta bra lån för låg belåningsgrad. T.ex. Hypoteket ger 1.29 om du har under 60% belåning.

Nordnet ger även lägre ränta om du även har ditt fond/aktiesparande hos dem.

Med dina nuvarande marginaler så kan du även öka bolånet i framtiden för renovering t.ex.
Senast redigerad av D45K 2022-05-04 kl. 10:05.
Citera
2022-05-04, 10:14
Medlem
Briasccas avatar
Jag hade valt att dela hela lånebeloppet i kanske tre olika lån med tre olika löptider. På så sätt får du stabilitet i dina utgifter.

Räntenivån hänger ihop med dina övriga affärer med banken (t.ex. pensionssparande, aktier, era löner osv) så det är svårt att säga vad ni skulle kunna få ned räntan till. Men kör med skambud i fem olika banker och se vad det ger.
Citera
2022-05-04, 10:27
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

80-100 punkter i rabatt (d.v.s en ränta på 1,7-1,9 %) är väl det minsta man ska satsa på, givet att risken är nära noll för banken med din belåningsgrad, samtidigt som det ändå är en viss volym (blir lånet för litet blir banken ganska ointresserad).
Senast redigerad av Stygotius 2022-05-04 kl. 10:30.
Citera
2022-05-04, 10:46
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Hur mycket är rimligt att förhandla? 2,2%? Ännu lägre?

Du borde kunna uppnå en ännu bättre resultat med så låg skuldsättning. Kom ihåg att på rörligt lån gäller ränterabatten oftast bara ett år i taget.
Citera
2022-05-04, 12:48
Medlem
Citat:

2,20% på rörligt är alldeles för högt. Svårt att säga utan att veta mer, men någonstans i spannet 1,40-1,50 bör du kunna få om du kollar runt och spelar bankerna mot varandra (efter Riksbankens räntehöjning förra veckan alltså).
Citera
2022-05-04, 12:59
Medlem
Jag har ca 25% belåningsgrad och betalar 1,29 men eftersom räntan höjts med 0,25 bör du sikta på typ 1,5-1,7
Citera
2022-05-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
2,20% på rörligt är alldeles för högt. Svårt att säga utan att veta mer, men någonstans i spannet 1,40-1,50 bör du kunna få om du kollar runt och spelar bankerna mot varandra (efter Riksbankens räntehöjning förra veckan alltså).

1,4 -1,5 på bundet kan du glömma.
Prognosen är reporäntan på 2 % 2024.
Bankernas bundna räntor börjar bli svinhöga nu.
Citera
2022-05-04, 14:33
Medlem
Jag har bundet 1,22 på SBAB sen december. Vet inte hur det är nu..
Citera
2022-05-04, 14:48
Medlem
Om du redan köpt huset då borde väl alla lånehandlingar redan vara klara? Hur långt i processen har ni hunnit, har ni skrivit köpekontrakt, eller vunnit budgivning
Citera
2022-05-04, 16:24
Medlem
myrdals avatar
Jag har 1.04 sedan februari men åker väl på en höjning nästa gång det blir dags att se över räntan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in