Har inte läst i tråden innan. Och artikeln är låst och det är svårt att få någon redig överblick i ärendegångarna här.
Ärendet med vad som ska serveras på kommunala äldreboenden, och inte, verkar ha åkt några varv runt kvarteret förut i Avesta. Det stor att omsorgsstyrelsen beslutat man inte ska servera t.ex. kolsyrade drycker förutom på helger, och att detta 'varit på tapeten' förut.
Utöver det kan man bara förstå att en viss Stig uppenbarligen går smått bärsärk, skriver till både kommunen och nu även lokal massmedia för att röra upp liv och känslor. Och anledningen till han gör detta, verkar vara att han inte erbjuds precis viss föredragen dryck, och enbart på vardagar? Vid första anblick så går det alltså inte att undvika intrycket, att Stig kan vara en rejäl rättshaverist. Oklart om det var Stig som rörde upp protest tidigare gånger när det 'varit på tapeten' också. Oavsett, så kan det knappast vara så att Stig lider, pga frånvaron av just lättöl.
Varför inte lättöl eller kolsyrat vatten? Tja man kan bara gissa i nuläget. Det är nog avsevärt dyrare för kommunen än vatten/måltidsdryck. Kolsyra fräter tydligt ner tändernas emalj och orsakar erosion, vilket är hårda bud för äldre med ofta måttlig tandhälsa. Har också hört sägas att kolsyra är påfrestande för njurarna, men det är inget jag vet säkert. Kan också tänka mig att alkohol-förekomsten i lättöl inte är något som kommuner kan försvara på ett principiellt sätt. Men det täcker inte ursäkten för 'kolsyrat vatten', så det är kanske inte alkoholen det rör sig om då?
Vad som skulle strida mot lagen och klimatmålen, det framgår inte. Kan inte ens spekulera på vilket sätt vissa drycker ska vara "mot lagen" eller "klimatmål". Mitt spontana intryck är att det är dåligt citerat, dvs att Avesta-journalisten kan ha telefon-intervjuat någon kommunalare som uttryckt sig väldigt klumpigt, eller åt helsike för förenklande, och inte tänkt på att det han säger kommer bli citat. Kommunalaren kanske inte var förberedd på ifrågasättandet heller och ville hänvisa till annan chef eller avdelning för att svara på frågorna, men journalisten tryckte på ändå, och då kanske kommunalaren får ur sig några fraser som han tänker att journalisten ska trycka i vilket fall. Spekulationer bara dock.
Svårt att ha en åsikt ..
Citat:
Ursprungligen postat av
Temporary84
En lättöl till maten måste vara okej, han betalar mycket för äldreboendet!
Sen kan ju du dra åt helvete.
Jag gillade det stilistiska upplägget här. Aggressiva utfallet att vederbörande kan fara åt helvete, kommer först
efter ett rätt sakligt och lugnt inledande påpekande. Klartext, med finess i tvisten