2022-05-02, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Jag förstår att du verkligen vill befästa att jag inte förstår något. Okej.

Till trådens ämne, funderar på vad det är som gör att de inte kan bedöma vem som gjort vad. Tänker på vart de befunnit sig när barnet skadats Eller om de kunnat utläsa något av deras sms eller internetsökningar. Något vittne som sett eller hört något. Men det verkar vara helt tomt.
Känns konstigt när det är så grov och omfattande misshandel som det verkar handla om. ”Livshotande våld flera gånger” om jag inte minns fel. Inte bara ett brutet ben.

Kan det vara kassa förhörsledare som inte lyckats få ur dem något? ”Inga kommentarer” på alla frågor typ.
Senast redigerad av Pinklight 2022-05-02 kl. 20:07.
Citera
2022-05-02, 22:48
Medlem
FrauKomas avatar
Det här fallet är ytterligare ett bevis för hur illa ställt det är med det svenska rättssystemet. Det går ju inte ens att tala om brister för systemet är så fruktansvärt felaktigt och orättvist och skyddar fel personer. Alla som har barn (jag har två) vet att det är 100 procent omöjligt att en av föräldrarna misshandlar en nyfödd bebis regelbundet i sex veckor utan att det märks. Den ska ju ha mat varannan timme, den ska bytas på och badas. De flesta nyblivna mammor svälter och är kroniskt oduschade för att de inte hinner med nåt annat än att sköta om sina spädbarn. Om en av föräldrarna är omtänksam och sköter om allt det där är det för fan inte möjligt att misshandel på den här nivån inte märks. Det är så otroligt självklart att båda är ansvariga för misshandeln/mordförsöket. De här två satarna sitter väl redan och klickar sig igenom JK:s schabloner för ersättning för frihetsberövande. Skattepengar kommer att föras över till deras konton samtidigt som det finns ett litet barn någonstans därute som med stor sannolikhet växer upp med allvarliga men efter den tortyr det utsatts för.

När jag bodde i Sverige trodde jag att Sverige var det bästa landet i världen. Nu vet jag bättre. Inte ens ett oskyldigt spädbarn kan få rätt i vårt pissiga, perversa system. Inte ens den mest värnlösa av alla värnlösa har en chans. Jag hoppas att pojken aldrig får för sig att rota i vad som verkligen hände. Hur ska han kunna hantera att han nästan torterades till döds, men ingen straffades för det? Fast framför allt hoppas jag att socialen klarar av att skydda honom, att inte nån handläggare längs vägen kommer på att han ska ha kontakt med sina riktiga föräldrar.
Citera
2022-05-02, 23:37
Medlem
Blondinss avatar
Pundare gör det pundare alltid gjort. Skyller på varandra.
Vidriga människor som förevigt kommer ha denna stämpeln på sig.
Citera
2022-05-03, 05:21
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Pundare gör det pundare alltid gjort. Skyller på varandra.
Vidriga människor som förevigt kommer ha denna stämpeln på sig.
Är det verkligen "pundare" det handlar om?

Jag har svårt att förstå (nej, jag har inte läst juridik, men har en åsikt) att åklagaren inte tar det h*n har och går vidare för att rätten ska få säga sitt. Lägg alla bevisen på bordet och låt rätten avgöra. Det är väl det minsta man kan begära. Det här sticker i ögonen på varje normalt funtad person.

Båda har garanterat vetat om misshandeln och den behandling barnet utsatts för. Livshotande skador flera gånger osv

Nej, fy fan för juridiken i fall som detta
Citera
2022-05-03, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren

Jag har svårt att förstå (nej, jag har inte läst juridik, men har en åsikt) att åklagaren inte tar det h*n har och går vidare för att rätten ska få säga sitt. Lägg alla bevisen på bordet och låt rätten avgöra. Det är väl det minsta man kan begära. Det här sticker i ögonen på varje normalt funtad person.

Båda har garanterat vetat om misshandeln och den behandling barnet utsatts för. Livshotande skador flera gånger osv

Inget åtal
Om det inte finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts kan åtal inte väckas. Det kan till exempel bero på att den misstänkta förnekar brott och att det inte finns något vittne eller någon teknisk bevisning som bevisar att den misstänkta personen begått brottet.

Utredningen kan tas upp på nytt om det kommer fram nya uppgifter om brottet.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/
Citera
2022-05-03, 06:19
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Inget åtal
Om det inte finns tillräckliga bevis för att ett brott har begåtts kan åtal inte väckas. Det kan till exempel bero på att den misstänkta förnekar brott och att det inte finns något vittne eller någon teknisk bevisning som bevisar att den misstänkta personen begått brottet.

Utredningen kan tas upp på nytt om det kommer fram nya uppgifter om brottet.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/fran-brott-till-atal/atalsbeslutet/
Men här har ju uppenbarligen, inte bara ett utan flera, brott begåtts. Bevisligen, vad jag har förstått, så är brotten begångna av en av personerna.

Jag förstår den gängse jargongen, men har svårt att acceptera den. Någon av de två (om inte båda) har ju gjort sig skyldig till mycket grov brottslighet mot ett försvarslöst litet barn. Och den som inte utsatte barnet för detta måste ha vetat om det

Förlåt, men jag är känslomässigt engagerad i detta, vilket kanske tar överhanden gentemot juridiken. Men för oss lekmän ter sig detta mycket underligt

Men jag förstår ditt svar
Citera
2022-05-03, 06:25
Medlem
Citat:
Men här har ju uppenbarligen, inte bara ett utan flera, brott begåtts. Bevisligen, vad jag har förstått, så är brotten begångna av en av personerna.

Jag förstår den gängse jargongen, men har svårt att acceptera den. Någon av de två (om inte båda) har ju gjort sig skyldig till mycket grov brottslighet mot ett försvarslöst litet barn. Och den som inte utsatte barnet för detta måste ha vetat om det

Förlåt, men jag är känslomässigt engagerad i detta, vilket kanske tar överhanden gentemot juridiken. Men för oss lekmän ter sig detta mycket underligt

Rättsväsendet fungerar olika i olika länder. I vissa länder straffas båda om man inte kan reda ut vem som gjort vad.
Citera
2022-05-03, 06:38
Medlem
Citat:

Jag håller helt med dig. Skyddar kanske varandra?
Man får hoppas de inte får barnet tillbaka samt att mer framkommer så åklagaren kan ta upp det igen.
Citera
2022-05-03, 06:46
Medlem
Citat:

Jag förstår faktiskt inte heller. Åklagaren verkar fullständigt övertygad om att föräldrarna är skyldiga men väljer ändå att lägga ner alltihop. Det märkligaste är att man inte lyckats hitta något i deras telefoner (googlesökningar, sms) som visar att de varit medvetna om barnets skador.

Min spekulationen är att föräldrarna levt helt isolerade under den här tiden utan insyn från utomstående. Ingen av de personer som hörts i utredningen har träffat barnet eller föräldrarna under den här tiden, därav att åklagaren kunnat utesluta en annan gärningsman. Barnet har, till följd av skadorna, haft låg medvetandegrad och inte gjort mycket väsen av sig. Föräldrarna har därför inte brytt sig om att söka vård eller googlat efter information på internet. Förmodligen har någon utomstående till slut fått träffa barnet och då krävt att föräldrarna söker vård.
Citera
2022-05-03, 09:37
Medlem
Jag tänker på den danska filmen där kvinnan skakade barnet på nätterna utan att mannen visste, han märkte ingenting men när barnet dog kom det fram att barnet hade mängder med skador. Kan det gått till på liknande vis här?
Annars förstår jag inte hur livshotande misshandel gått obemärkt förbi den oskyldiga partnern. Om nu inte båda utsatt barnet för våld.
Citera
2022-05-03, 09:42
Medlem
Kammaråklagare Linda Caneus, har fattat följande beslut. Förundersökningen läggs ned

Underrättelse om beslut:

Kammaråklagare Linda Caneus, har fattat följande beslut.
Förundersökningen läggs ned B 282-22

Utpekad person: A*anda E*iksson (= a, r )

Utredningen är omfattande och består av omkring 1 600 sidor. Alla utredningsåtgärder som rimligen kunnat vidtas har vidtagits.

Utredningen har biträtts av NOA genom IT-forensiker och analytiker samt av gärningsmannaprofilgruppens rättspsykiater, rättskriminaltekniker, rättsläkare, beteendevetare och utredare.
Bland annat har drygt 100 förhör hållits, omkring 85 personer har förhörts, ett hundratal journalutdrag och rättsintyg har inhämtats, en grundlig genomgång av de misstänktas bakgrunder har gjorts, IT-forensisk undersökning av de misstänktas telefoner och datorer, flera husrannsakningar på brottsplatsen och andra ställen, målsäganden har undersökts vid flera tillfällen, tekniska undersökningar har genomförts av NFC och utredning gjorts av blodbildsanalytiker.

Utredningen har visat att målsäganden har utsatts för omfattande våld. Skadorna har inte tillfogats barnet vid ett och samma tillfälle. Vissa av skadorna har varit av potentiellt livshotande karaktär. Majoriteten av frakturerna talar starkt för att de orsakats av annan person. När det gäller övriga skador på barnet i form av hjärnhinneblödningar, skador på hudkostymen och mjukdelsskador kan det inte uteslutas att dessa uppkommit på annat sätt än genom uppsåtligt agerande. Målsäganden har inte kunnat åsamka sig skadorna själv med undantag för något enstaka mindre rivsår.

Genom utredningen har annan möjlig gärningsperson än de som under utredningen har delgivits misstanke om brott kunnat uteslutas.
Vid en sammantagen bedömning av samtliga omständigheter i ärendet är bevisningen inte tillräckligt stark för att en fällande dom kan förväntas.

https://delafil.se/b7eecbc3de8f486d/Kalmar_TR_B_282-22_Aktbil_85.pdf

Underrättelse om beslut:

Utpekad person: R*asmus P*rsson (=a,e)

Utredningen är omfattande och består av omkring 1 600 sidor. Alla utredningsåtgärder som rimligen kunnat vidtas har vidtagits.

Utredningen har biträtts av NOA genom IT-forensiker och analytiker samt av gärningsmannaprofilgruppens rättspsykiater, rättskriminaltekniker, rättsläkare, beteendevetare och utredare.
Bland annat har drygt 100 förhör hållits, omkring 85 personer har förhörts, ett hundratal journalutdrag och rättsintyg har inhämtats, en grundlig genomgång av de misstänktas bakgrunder har gjorts, IT-forensisk undersökning av de misstänktas telefoner och datorer, flera husrannsakningar på brottsplatsen och andra ställen, målsäganden har undersökts vid flera tillfällen, tekniska undersökningar har genomförts av NFC och utredning gjorts av blodbildsanalytiker.

Utredningen har visat att målsäganden har utsatts för omfattande våld. Skadorna har inte tillfogats barnet vid ett och samma tillfälle. Vissa av skadorna har varit av potentiellt livshotande karaktär. Majoriteten av frakturerna talar starkt för att de orsakats av annan person. När det gäller övriga skador på barnet i form av hjärnhinneblödningar, skador på hudkostymen och mjukdelsskador kan det inte uteslutas att dessa uppkommit på annat sätt än genom uppsåtligt agerande. Målsäganden har inte kunnat åsamka sig skadorna själv med undantag för något enstaka mindre rivsår.

Genom utredningen har annan möjlig gärningsperson än de som under utredningen har delgivits misstanke om brott kunnat uteslutas.
Vid en sammantagen bedömning av samtliga omständigheter i ärendet är bevisningen inte tillräckligt stark för att en fällande dom kan förväntas.

https://delafil.se/b277e5fec80eea19/1D6E6253-32D3-4B07-A14E-AE00E592717E.jpeg

Beslut om att häva ett häktningsbeslut

Misstänkt: A*anda E*iksson (= a, r )

Beslut motivering:

Behörig befattningshavare vid häktet ska omedelbart kontakta åklagaren på telefon 010-5626359 för att bekräfta att beslutet har mottagits.
Det har delegerats till * att informera målsäganden om frisläppandet.

https://delafil.se/668b6e50ec1f8d6d/37C95544-80C3-4137-BA70-43DFB4D79460.jpeg

Misstänkt: R*asmus P*rsson (=a,e)

Beslut motivering:

Behörig befattningshavare vid häktet ska omedelbart kontakta åklagaren på telefon 010-5626359 för att bekräfta att beslutet har mottagits.

https://delafil.se/82318422bff5edc3/BDE9891F-50EF-4BAC-8BE8-546B24237F25.jpeg
Citera
2022-05-03, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Underrättelse om beslut:

Utpekad person: A*anda E*iksson (= a, r )

https://delafil.se/b7eecbc3de8f486d/Kalmar_TR_B_282-22_Aktbil_85.pdf

Underrättelse om beslut:

Utpekad person: R*asmus P*rsson (=a,e)

https://delafil.se/b277e5fec80eea19/1D6E6253-32D3-4B07-A14E-AE00E592717E.jpeg

Misstänkt: A*anda E*iksson (= a, r )

Beslut motivering:

https://delafil.se/668b6e50ec1f8d6d/37C95544-80C3-4137-BA70-43DFB4D79460.jpeg

Misstänkt: R*asmus P*rsson (=a,e)

Beslut motivering:

https://delafil.se/82318422bff5edc3/BDE9891F-50EF-4BAC-8BE8-546B24237F25.jpeg

Tusen tack.

Ja vad ska man säga. Känns helt sjukt allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in