• 1
  • 2
2022-05-02, 15:05
Medlem
Jag har alltid haft en minst sagt dålig kost och mest ätit skit men på senare tid har jag börjat träna regelbundet och faktiskt börjat äta mycket bättre jämfört med förut.

Jag skulle nu vilja ligga på ett intag av 2 gram protein/kg och då jag väger 75 kilo så behöver jag 150 gram per dag.

Jag efterlyser inte ett totalt kostschema här utan mer tips på kött, grönsaker, snacks, frukost, lunch, middag tillsammans med hur mycket protein de innehåller.

Typ: proteinshake, 2 skopor - 30g protein
Lax 100g, 25g protein

Etc etc etc. Så tänkte jag utifrån det att jag skulle göra några scheman som innehåller 150g styck.

Hoppas ni förstår vad jag menar och ser fram emot tipsen!
2022-05-02, 15:08
Medlem
beställ en massa beef jerky
2022-05-02, 15:15
Medlem
Jag är vegetarian så känner alltid att proteinet är lite mer 'tricky' att få in, men har nyligen kört mycket 'lätt kvarg' som jag köper på Coop for 29kr. Ca 10g protein per 100g och en hel burk är 1000g. Mellan 90 och 100g protein alltså.
2022-05-02, 15:16
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
tror inte du behöver ligga på exakt 150g

men säg frukost+lunch+middag + 2 proteinshakes per dag så är du mer eller mindre där
2022-05-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foryoutosee
beställ en massa beef jerky

Jag kör på biltong istället - underbart gott

Citat:
Ursprungligen postat av Xilmordas
Jag är vegetarian så känner alltid att proteinet är lite mer 'tricky' att få in, men har nyligen kört mycket 'lätt kvarg' som jag köper på Coop for 29kr. Ca 10g protein per 100g och en hel burk är 1000g. Mellan 90 och 100g protein alltså.

Bra tips, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
tror inte du behöver ligga på exakt 150g

men säg frukost+lunch+middag + 2 proteinshakes per dag så är du mer eller mindre där

Jag var mer ute efter tips på vad jag ska äta till frukost, lunch och middag för att komma upp i ca 150g.

Jag kör en proteinshake (2 skopor) efter träning. Skulle jag kunna köra två såna alltså 4 skopor per dag eller blir det overkill? Tänker efter träning och i en shake på kvällen tex.
2022-05-02, 15:27
Medlem
Frukost: Kvarg

Lunch: Tonfisk, ägg, bönor/linser

Middag: Kyckling
2022-05-02, 15:27
Medlem
Rymdstyrelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Jag kör på biltong istället - underbart gott

Bra tips, tack!

Jag var mer ute efter tips på vad jag ska äta till frukost, lunch och middag för att komma upp i ca 150g.

Jag kör en proteinshake (2 skopor) efter träning. Skulle jag kunna köra två såna alltså 4 skopor per dag eller blir det overkill? Tänker efter träning och i en shake på kvällen tex.

Det kan du göra.

Här har du en liten lista över proteinrik mat:

https://iform.se/nyttig-mat/superfoo...lest-proteiner
2022-05-02, 15:29
Medlem
MASSAGATTIs avatar
1.4-1.5g per kg ska man ligga på om man tränar hårt och vill öka i massa.

Ät var 3-4e timme och sen 1-2 proteinshakes dagligen. Att dra i dig en 5-6 kokta ägg
under dagen är inga problem och ger lite extra protein.
2022-05-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rymdstyrelsen
Det kan du göra.

Här har du en liten lista över proteinrik mat:

https://iform.se/nyttig-mat/superfoo...lest-proteiner

Perfekt lista det där tack så mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
1.4-1.5g per kg ska man ligga på om man tränar hårt och vill öka i massa.

Ät var 3-4e timme och sen 1-2 proteinshakes dagligen. Att dra i dig en 5-6 kokta ägg
under dagen är inga problem och ger lite extra protein.

Just den biten att äta var 3/4 timme är svårast för mig pga jobbet. Jag äter frukost, lunch, middag fast nu när jag tänker på det så är det faktiskt bara runt 3/4 timmar mellan varje måltid ändå. Ägg är bra det äter jag mycket av och ska fortsätta med.
2022-05-02, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xilmordas
Sojabönor och jordnötter är mycket proteinrika.
2022-05-02, 15:40
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Perfekt lista det där tack så mycket!

Just den biten att äta var 3/4 timme är svårast för mig pga jobbet. Jag äter frukost, lunch, middag fast nu när jag tänker på det så är det faktiskt bara runt 3/4 timmar mellan varje måltid ändå. Ägg är bra det äter jag mycket av och ska fortsätta med.

Annars år du gör som en brittisk kvinna som tävlade inom bodybuilding som mätte upp all sin mat en gång i veckan. Åt nästan bara ris,broccoli och kyckling. Allt var noggrant vägt och sen kastades ned i en blender som mixades till en slät kycklingsmoothie . Hon fick i sig all näring snabbt och kroppen tar upp det mycket snabbare. Där har du en grej du kan testa. Näe sikta på shakes istället och kreatin.

Vassel ska du helt klart välja och monohydrat (kreatin)
2022-05-02, 16:15
Medlem
KirkLazaruss avatar
Jag dricker mjölk. Det innehåller ca 3.4 g protein/dl enligt google. Dricker du 1 liter har du 34 gram där. Jag har börjat dricka enorma mängder mjölk då jag har svårt med aptiten samt har ett fysiskt krävande jobb vilket gör att jag lätt tappar vikt. Tycker mjölk fungerar bra där som komplement
Dock får du ju i dig mycket fett och kolhydrater också, men behöver du mycket av det också så är det ju bra. Vet faktiskt inte om det är så hälsosamt direkt, men för mig är det den lösningen som fungerar bäst.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in