Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-05-02, 10:52
Medlem
Loels avatar
Har lite intel från en anonym källa som indikerar att det kan vara ett större fastighetsföretag som dumpat stora innehav för att betala av skulder innan räntorna går upp. Spekulationer
Citera
2022-05-02, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BummingAround
måste varit samordnad attack av nåt slag, alla europas börser drabbades samtidigt ???? otäckt
Snacka om att man kunde gjort klipp
Citera
2022-05-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loel
Har lite intel från en anonym källa som indikerar att det kan vara ett större fastighetsföretag som dumpat stora innehav för att betala av skulder innan räntorna går upp. Spekulationer

knappast, är ingen ekonom men ett fall på 7-8% på Europas börser en kort stund innebar ett tillfälligt börsvärdefall på flera gånger Sveriges BNP

förvånad av tystnaden, borde vara dagens nyhet - nån dominoeffekt med lite hjälp att trigga igång det hela?

Soros blev kanske några billjoner rikare ;-)
Citera
2022-05-02, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Snacka om att man kunde gjort klipp

Men troligen gjorde ingen det trots att dom suttit här på flashback och påpekat att dom ska köpa när det rasat.

Själv köpte jag inte heller utan tillbringade tiden med att söka på nyhetssidor efter orsaken till raset.

Tack och lov använder jag mig heller inte av programmerad stopploss som dumpar ut mina innehav bara för att det rasar.
Citera
2022-05-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4shoshin
Men troligen gjorde ingen det trots att dom suttit här på flashback och påpekat att dom ska köpa när det rasat.

Själv köpte jag inte heller utan tillbringade tiden med att söka på nyhetssidor efter orsaken till raset.

Tack och lov använder jag mig heller inte av programmerad stopploss som dumpar ut mina innehav bara för att det rasar.
Men tänk om det är nåt systemfel då kanske alla köp blir ogiltiga ?
Citera
2022-05-02, 11:13
Medlem
Citat:
Men tänk om det är nåt systemfel då kanske alla köp blir ogiltiga ?

Så vad skulle förlusten då bli?
Citera
2022-05-02, 11:13
Medlem
wwrs avatar
Det kommer definitivt att göras film om "kl 10-fallet". Konspirationsteorierna kommer att flöda.

Det är naturligtvis ingen tillfällighet. Efter NASDAQ -4% i fredags hängde nog många över säljknappen och detta kunde ha blivit den utlösande faktorn. Konstigt att inte fler algoritmer sålde på botten, gissar jag utan att kunna algoritmhandeln.

Det ser konstruerat ut. Ett par minuter -8%.
https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155249/dow-jones-europe-industrials-index
Citera
2022-05-02, 11:14
Medlem
Citat:
Så vad skulle förlusten då bli?
Att köpet blir ogiltigt och man går miste om rean
Citera
2022-05-02, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det kommer definitivt att göras film om "kl 10-fallet". Konspirationsteorierna kommer att flöda.

Det är naturligtvis ingen tillfällighet. Efter NASDAQ -4% i fredags hängde nog många över säljknappen och detta kunde ha blivit den utlösande faktorn. Konstigt att inte fler algoritmer sålde på botten, gissar jag utan att kunna algoritmhandeln.

https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/155249/dow-jones-europe-industrials-index
Men usa börsen är väl inte öppen nu ?
Citera
2022-05-02, 11:18
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Men usa börsen är väl inte öppen nu ?
Men kan inte många europeiska investerare ha varit nervösa efter fredagen i USA och lätt aktiverat olika "stop loss" vid ett fall kl 10 i Europa. Men det skedde inte. Ganska precis -8% under ett par minuter! Märkligt.
Citera
2022-05-02, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Ras pga felklick har hänt förr.
Om det var orsaken så är väl bara skillnaden nu är att hela världens robotar följde efter blixtsnabbt som dumma lämlar.
Citera
2022-05-02, 11:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ras pga felklick har hänt förr.
Om det var orsaken så är väl bara skillnaden nu är att hela världens robotar följde efter blixtsnabbt som dumma lämlar.
Men ganska exakt -8% under några minuter! Märkligt, tycker jag i alla fall.

Det måste gå att analysera handeln närmare.
Senast redigerad av wwr 2022-05-02 kl. 11:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in