2015-11-19, 22:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Minns ej hur detta blev avfärdat.

Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Hur var det med hennes bror/syster. Det fanns någon misstanke där.

Hur blev det avfärdat i utredningen? 100% vattentät alibi?

Känslan ligger helt klart på någon som fanns i hennes närhet i någon form.

Jag vet inte hur många bröder och systrar BO kan ha haft i livet när hon mördades. De som ev. då fanns i livet i augusti 1971 var ju ungefär i samma ålder som fröken Dahl. Nej jag tror inte på en sådan ålderstigen GM.

Fröken Dahl hade i a f en svägerska som bodde på samma gård som hon själv men var bortrest den här natten.

Jag minns faktiskt inte detta hur det blev avfärdat eller om alla inblandade hade 100% vattentäta alibin.

En annan sak som skulle vara intressant att få reda på är om hon hade skrivit ett testamente.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-19 kl. 22:31.
Citera
2015-12-18, 21:49
Medlem
Hegamons avatar
Hur kommer det sig att GW kommenterar stövlarna, dom är av storlek 42. GW säger ungefär GM hade storlek 40. Hur vet han det? Har fotspår hittats från GM där foten uppskattats till storlek 40? Jag såg på "Veckans brott" men förstod inte resonemanget runt stl 40 på GM.

Att kan misstänkas vara kvinna enligt GW:

Små fötter (stl 40)
Val av vapen dvs kniv.
Teoretisk längd utifrån höjden på knivhuggen, 170cm +- en bit.

Om nu GM hade små fötter dvs storlek 40 då är det möjligt GM var kvinna, det är ovanligt med män som har storlek 40 i skor. Val av vapen, säger mig inte mycket.
En storlek på 170 cm +- en bit säger mig heller inte mycket.

Fanns inte fortfarande kringresande/lösdrivare på den här tiden(? (1971) Fattighjon utanför samhället som levde på att sälja korgar och dylikt? Dessa kunde säkert haft fel storlek på skorna, burit kniv och varit relativt små.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
kan lika gärna ha varit en yngre berusad person som fått för sig att hon hade pengar hemma. Inte helt ovanligt att åldringar blir överfallna av yngre korkade förmågor som fått för sig att offret har förvarat en större summa pengar.
Dock nog lite vanligare förr än idag, men den typen av överfall inträffarregelbundet varje år.
Väl hemma hos den gamla damen börjar hon leva om o skrika o fäkta av rädsla när den unge mannen dyker upp och den kniv som mördaren tänkt använda som hot blir ett mordvapen.
När dådet är begått så "städar" personen och låser dörren för att ställa tillrätta.
Personen var ung och misstänkte aldrig, då den antagligen bodde i närheten och ingen kunde tro att just denna person var kapabel till mord.

Utan att vara särskilt insatt: Det här är vad jag tycker verkar mera rimligt än det som GW sagt om att GM möjligen kan varit kvinna.
Senast redigerad av Hegamon 2015-12-18 kl. 22:00.
Citera
2015-12-20, 13:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lösdrivarna och luffarnas tid i stort sett förbi 1971.

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Hur kommer det sig att GW kommenterar stövlarna, dom är av storlek 42. GW säger ungefär GM hade storlek 40. Hur vet han det? Har fotspår hittats från GM där foten uppskattats till storlek 40? Jag såg på "Veckans brott" men förstod inte resonemanget runt stl 40 på GM.

Att kan misstänkas vara kvinna enligt GW:

Små fötter (stl 40)
Val av vapen dvs kniv.
Teoretisk längd utifrån höjden på knivhuggen, 170cm +- en bit.

Om nu GM hade små fötter dvs storlek 40 då är det möjligt GM var kvinna, det är ovanligt med män som har storlek 40 i skor. Val av vapen, säger mig inte mycket.
En storlek på 170 cm +- en bit säger mig heller inte mycket.

Fanns inte fortfarande kringresande/lösdrivare på den här tiden(? (1971) Fattighjon utanför samhället som levde på att sälja korgar och dylikt? Dessa kunde säkert haft fel storlek på skorna, burit kniv och varit relativt små.

Utan att vara särskilt insatt: Det här är vad jag tycker verkar mera rimligt än det som GW sagt om att GM möjligen kan varit kvinna.

Jag har minne av att jag har läst i någon artikel för längesedan att GM misstänktes för att ha kunnat vara en kvinna.

I stort sett var lösdrivarna och luffarnas tid förbi 1971 även om det fortfarande fanns en och annan kvar. En sådan person var ju också för ett tag misstänkt för mordet.
Citera
2015-12-20, 21:18
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har minne av att jag har läst i någon artikel för längesedan att GM misstänktes för att ha kunnat vara en kvinna.

Om vi tänker 1971 och att byn Lima hade knappt 500 invånare, alltså ett litet och geografiskt glesbebyggt område. Vid bostadsinbrott: Slå in en ruta i dörren och öppna genom att ta in handen till nyckeln, sedan på väg ut från huset låsa dörren på samma sätt. Enligt mig låter det som ett oförståndigt sätta att "städa upp" eller "ställa saker till rätta" för att om möjligt komma undan. Någon professionell inbrottstjuv tror jag därför inte på.

Det brukar vara så vid bostadsinbrott då inbrottstjuven inte är professionell. Att inbrottet inte är planerat. Betyder att tjuven gått runt i området och plötsligt stött på ett hus och då tänker här ska jag göra inbrott. Det brukar då inte finnas någon särskild plan, särskilt ingen plan för vad som ska hände ifall tjuven upptäcks. Spontanitet tror jag orsakade inbrottet och här ligger förklaringen till mordet.

Har en tid bott i ett mindre samhälle med några hundra invånare, isolerat som det är på landsbygden. Hade inbrott och spontant kunde jag säga till polisen som kom och gjorde teknisk undersökning och undrade om jag misstänkte någon: Att jag trodde den som gjort det var en boende i mitt område, var en pojke i åldern 14-18 år. Att han troligen hade moped eftersom många pojkar i området och den åldern har det, han hade bland annat tagit bensin. Och lite "skräp" som "elprylar".

Polisens tekniker sade till mig han trodde samma sak, alltså en mopedbuden pojke i åldern 14-18 år boende i samhället. Polisteknikerna sade också inbrottet inte var gjort av en professionell inbrottstjuv för skadegörelsen i samband med inbrottet var för slarvigt utfört.

En ytterligare orsak till jag först misstänkte "pojkarna" i samhället var enkel: Det är inte många personer i mindre samhällen som gör inbrott, det krävs nästan att personen är "knäpp" för att våga göra inbrott i sitt egna samhälle. Fanns några andra ledtrådar också men jag vill inte outa alla detaljer men det handlade om tidpunkter främst.

Ett år senare fick jag genom privata undersökningar reda på vem det var. Frågade bekanta som av en händelse hade bekanta i området om vad de visste (världen är inte stor). Inbrottstjuven var alltså en pojke med moped som bodde i samma område, några hundra meter från mitt. Likaså att han varit ganska aktiv ett tag gällande "inbrott". Vittnen fanns men som det är i små samhället vet folk men håller tyst, av många olika skäl:
En del orkar inte, en del är rädda, en del bryr sig inte.

I Selma Dahl-fallet där hon inte sades ha fiender. Kan motivet till ett inbrott varit att få pengar till öl, cigg etc. Personen som gjort det borde beskrivas som "annorlunda". Vid direktkontakt med tjuvar borde Selma hållit sig lugn för att inte stressa GM, eftersom ganska många GM agerar impulsivt och ogenomtänkt vid konfrontation och stress. Bland annat om GM inte var maskerad och blev igenkänd kan det varit en delorsak bakom mordet. Det är också stor chans väcka aggression hos en stressad inbrottstjuv, eftersom det är ett personlighetsdrag hos många kriminella, dvs "lättväckt aggression" i kombination med impulsivitet.

Om jag letade efter en GM skulle jag leta efter samma signalement som i mitt "inbrottsfall": En boende i området som var i åldern 14-18 år. Personen som gjort det borde beskrivas som "annorlunda" och ha lättväckt aggressivitet. Han bör både innan och efter utmärkt sig i andra kriminella sammanhang. Motivet till inbrottet: Att skaffa pengar. Motivet bakom mordet: Konfrontation med BO, aggressivitet, impulsivitet och möjligen röjd identitet vid inbrottet.

Citat:
Atmosfären blir inte bättre av att det under en tidsrymd av två år inträffar ett 20-tal mordbränder i byn. Sågverk, lador och uthus antänds och brinner ner."

Ovan är så ovanligt att jag tror det är samma person som gjort mordet och anlagt bränderna. Det skulle säkert vara av värde om någon kunde markera på en karta var de 20 bränderna skett. Likaså om det gick skriva ut datum och tidpunkter för respektive brand.
Senast redigerad av Hegamon 2015-12-20 kl. 22:06.
Citera
2015-12-30, 23:06
Medlem
Skaraborg2s avatar
Slumpen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Om vi tänker 1971 och att byn Lima hade knappt 500 invånare, alltså ett litet och geografiskt glesbebyggt område. Vid bostadsinbrott: Slå in en ruta i dörren och öppna genom att ta in handen till nyckeln, sedan på väg ut från huset låsa dörren på samma sätt. Enligt mig låter det som ett oförståndigt sätta att "städa upp" eller "ställa saker till rätta" för att om möjligt komma undan. Någon professionell inbrottstjuv tror jag därför inte på.

Det brukar vara så vid bostadsinbrott då inbrottstjuven inte är professionell. Att inbrottet inte är planerat. Betyder att tjuven gått runt i området och plötsligt stött på ett hus och då tänker här ska jag göra inbrott. Det brukar då inte finnas någon särskild plan, särskilt ingen plan för vad som ska hände ifall tjuven upptäcks. Spontanitet tror jag orsakade inbrottet och här ligger förklaringen till mordet.

Har en tid bott i ett mindre samhälle med några hundra invånare, isolerat som det är på landsbygden. Hade inbrott och spontant kunde jag säga till polisen som kom och gjorde teknisk undersökning och undrade om jag misstänkte någon: Att jag trodde den som gjort det var en boende i mitt område, var en pojke i åldern 14-18 år. Att han troligen hade moped eftersom många pojkar i området och den åldern har det, han hade bland annat tagit bensin. Och lite "skräp" som "elprylar".

Polisens tekniker sade till mig han trodde samma sak, alltså en mopedbuden pojke i åldern 14-18 år boende i samhället. Polisteknikerna sade också inbrottet inte var gjort av en professionell inbrottstjuv för skadegörelsen i samband med inbrottet var för slarvigt utfört.

En ytterligare orsak till jag först misstänkte "pojkarna" i samhället var enkel: Det är inte många personer i mindre samhällen som gör inbrott, det krävs nästan att personen är "knäpp" för att våga göra inbrott i sitt egna samhälle. Fanns några andra ledtrådar också men jag vill inte outa alla detaljer men det handlade om tidpunkter främst.

Ett år senare fick jag genom privata undersökningar reda på vem det var. Frågade bekanta som av en händelse hade bekanta i området om vad de visste (världen är inte stor). Inbrottstjuven var alltså en pojke med moped som bodde i samma område, några hundra meter från mitt. Likaså att han varit ganska aktiv ett tag gällande "inbrott". Vittnen fanns men som det är i små samhället vet folk men håller tyst, av många olika skäl:
En del orkar inte, en del är rädda, en del bryr sig inte.

I Selma Dahl-fallet där hon inte sades ha fiender. Kan motivet till ett inbrott varit att få pengar till öl, cigg etc. Personen som gjort det borde beskrivas som "annorlunda". Vid direktkontakt med tjuvar borde Selma hållit sig lugn för att inte stressa GM, eftersom ganska många GM agerar impulsivt och ogenomtänkt vid konfrontation och stress. Bland annat om GM inte var maskerad och blev igenkänd kan det varit en delorsak bakom mordet. Det är också stor chans väcka aggression hos en stressad inbrottstjuv, eftersom det är ett personlighetsdrag hos många kriminella, dvs "lättväckt aggression" i kombination med impulsivitet.

Om jag letade efter en GM skulle jag leta efter samma signalement som i mitt "inbrottsfall": En boende i området som var i åldern 14-18 år. Personen som gjort det borde beskrivas som "annorlunda" och ha lättväckt aggressivitet. Han bör både innan och efter utmärkt sig i andra kriminella sammanhang. Motivet till inbrottet: Att skaffa pengar. Motivet bakom mordet: Konfrontation med BO, aggressivitet, impulsivitet och möjligen röjd identitet vid inbrottet.

Ovan är så ovanligt att jag tror det är samma person som gjort mordet och anlagt bränderna. Det skulle säkert vara av värde om någon kunde markera på en karta var de 20 bränderna skett. Likaså om det gick skriva ut datum och tidpunkter för respektive brand.

Det kan mycket väl ha varit på det sätt som du tar upp och att det var en GM av detta slag. En som var boende i området, eller i dess närhet, tror jag precis som du att det var.

Lima och Limedsforsen var, och är fortfarande, ett ganska glesbyggt område med mycket skog.

Jag tror inte heller att det var en professionell tjuv som tog sig in hos fröken Dahl. Jag tror inte alls att det handlade om en tjuv utan om helt andra orsaker som vi inte känner till. Kanske därför det "städades" upp?

Bygden runt Malung har varit ganska drabbat av grov kriminalitet. Om Selma Dahl hade någon dödlig fiende vet vi inte. Denna gamla dam var barnafödd i denna bygd och måste ha besuttit en mycket stor kunskap om både det ena och det andra. Detta inbrott behöver inte vara planerat men personligen tror jag det. Samma natt som just hennes svägerska är bortrest begås mordet på Selma Dahl. Slumpen? Kanske?

Alla dessa pyromandåd behöver inte ha begåtts av en och samma person. Den gamla folkskolelärarinnan kan mycket väl ha besuttit den vetskapen vilken denne eller dessa pyromaner var.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-12-30 kl. 23:09.
Citera
2019-01-28, 02:15
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Nej jag tror dock inte på denna anledning ang. underkänt i sång?

Personligen så tror jag på ett penningamotiv. Dock spekulerades det också i att hon skulle känt till något om pyromandåd som hade inträffat i trakten. Detta kan iof sig vara möjligt för det är nog mycket som i dessa natursköna trakter av Lima och Limedsforsen inte har kommit till polisens kännedom?

Nej dessa tider med olåsta ytterdörrar kommer aldrig mer tillbaka. Fortfarande inne i de mindre samhällena vid denna tid då detta mord begicks var det på samma sätt. Under dagarna knackade man bara på dörren och steg in. Jag kommer ihåg personer som bara låste sina ytterdörrar när de skulle resa bort. Då brukade de dessutom lägga dörrnyckeln under dörrmattan ifall någon granne skulle t.ex. behöva gå in med posten eller vattna blommorna. Detta kände varenda kotte till och jag kan inte minnas någon gång att folk gick in och stal något.

Min mormor hängde husnyckeln i ett snöre under den yttre fönsterbrädan fram till 1970/80-talet.
Citera
2019-01-29, 14:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tillit till varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Min mormor hängde husnyckeln i ett snöre under den yttre fönsterbrädan fram till 1970/80-talet.

Detta var mycket vanligt att folk gjorde på detta sätt för inte alltför länge sedan ute på landet.

Minns en familj som hängde ytterdörrsnyckeln på en spik i närheten av dörren. Alla kände alla och man i det stora hela litade på varandra.
Citera
2019-07-23, 14:48
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nyskriven artikel.

I tidskriften HISTORISKA BROTT med undertiteln SVENSKA MORD & MYSTERIER, 2-23 juli 2019, tas detta ouppklarade mord upp på sidorna 84-89.

Många foton är publicerade och några dem har jag aldrig tidigare sett.

Citat artikelns huvudrubrik:

"Vems var de blodiga stövelspåren?"

Citat artikelns underrubrik:

"Lärarinnans ben stack ut under köksbordet."

Citat i början av artikeln:

"Någon knivhögg skolfröken Selma Dahl, 80, i hjärtat. Mördaren tvättade händerna, gick ut och låste dörren ordentligt efter sig.

Kvar fanns stövelspåren i en blodpöl på köksgolvet."
Citera
2022-05-01, 01:06
Medlem
Prinzezzans avatar
Bumpar den här tråden, då det den 29 april 2022 publicerades en artikel om detta fall på nätet (amelia). Kan läsas, om man har Expressen Premium. Jag vet inte om det framkommer något nytt, då jag inte har Premium. Länk nedan.

https://www.expressen.se/amelia/premium/selma-80-hoggs-i-hjartat-och-huvudet/
Citera
2022-05-01, 16:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Polisiärt uppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Bumpar den här tråden, då det den 29 april 2022 publicerades en artikel om detta fall på nätet (amelia). Kan läsas, om man har Expressen Premium. Jag vet inte om det framkommer något nytt, då jag inte har Premium. Länk nedan.

https://www.expressen.se/amelia/premium/selma-80-hoggs-i-hjartat-och-huvudet/

Tack för länken.

Även om jag inte har Premium så läste jag det som jag kunde som jag citerar:

"Någon knivhögg skolfröken Selma Dahl, 80, i hjärtat.
Mördaren tvättade händerna, gick ut och låste dörren efter sig.
Kvar fanns bara stövelspåren i en blodpöl på köksgolvet.
Här är berättelsen om mordet som skakade den lilla byn i Dalarna på 70-talet."

Mordet på den gamla skolfröken förblev ouppklarat men skall polisiärt vara uppklarat.
Citera
2022-05-01, 17:11
Avslutad
Citat:
Tack för länken.

Även om jag inte har Premium så läste jag det som jag kunde som jag citerar:

"Någon knivhögg skolfröken Selma Dahl, 80, i hjärtat.
Mördaren tvättade händerna, gick ut och låste dörren efter sig.
Kvar fanns bara stövelspåren i en blodpöl på köksgolvet.
Här är berättelsen om mordet som skakade den lilla byn i Dalarna på 70-talet."

Mordet på den gamla skolfröken förblev ouppklarat men skall polisiärt vara uppklarat.

Vem var den misstänkte mördaren?
Citera
2022-05-01, 17:54
Medlem
Citat:
Det har du alldeles rätt. Nej Lima och Limedsforsen med omnejd ligger inte allfarvägarna precis.

Naturligtvis så måste det ha varit någon "lokal förmåga". I denna bygd har det ur kriminalhistorisk synvinkel funnits många "lokala förmågor".

Nu är det säkert en lokal förmåga då det nämns som polisiärt uppklarat.

Men vid den här tiden gick fortfarande tåget mellan Malung-Särna (upphörde 1971-12-31) så inte bara landsvägen som det är nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in