Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
22-05-01, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länken.

Även om jag inte har Premium så läste jag det som jag kunde som jag citerar:

"Någon knivhögg skolfröken Selma Dahl, 80, i hjärtat.
Mördaren tvättade händerna, gick ut och låste dörren efter sig.
Kvar fanns bara stövelspåren i en blodpöl på köksgolvet.
Här är berättelsen om mordet som skakade den lilla byn i Dalarna på 70-talet."

Mordet på den gamla skolfröken förblev ouppklarat men skall polisiärt vara uppklarat.

Det gick att läsa lite mer. Citerar det också.

Citat:
Den 24 augusti 1971 är en tisdag, en vacker sensommardag. En kvinna vaknar i sitt hus vid Limafjorden i västra Dalarna. Hon bestämmer sig för att sätta på sig sin blommiga, ärmlösa sommarklänning. Senare under eftermiddagen ska hon hälsa på sin moster Selma. Med sig har hon två vänner som är på besök från England, och de går den vanliga vägen genom skogen till mosterns faluröda tvåvåningshus.

När systerdottern försöker gå in blir det stopp. Dörren brukar aldrig vara låst. De ser att en ruta i dörren är krossad, en stor gärdsgårdsstör står lutad mot väggen.

Men sen tog det stopp.
Senast redigerad av Illasinnad 22-05-01 kl. 19:44.
Citera
22-05-02, 10:59
Medlem
Letar efter huset på gamla kartor, här syns ett par småhus som ligger ensligt.. https://kartbild.com/#17/60.88797/13.42143/0x10004

1960
Mantalsskriven Lima, Kopparbergs län
Fastighet Bu 39:1
Adress Bu Box 955, Limedsforsen

1970
Adress Bu 956
Postadress 780 64 Lima
Citera
22-05-02, 14:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mantalsskrivningsuppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Letar efter huset på gamla kartor, här syns ett par småhus som ligger ensligt.. https://kartbild.com/#17/60.88797/13.42143/0x10004

1960
Mantalsskriven Lima, Kopparbergs län
Fastighet Bu 39:1
Adress Bu Box 955, Limedsforsen

1970
Adress Bu 956
Postadress 780 64 Lima

Tack för dessa uppgifter.

BO bodde i hus på en gård som helt riktigt låg ensligt till. Den kvällen/natten hon mördades befann hon sig ensam där. Åtminstone en annan yngre kvinna bodde också på gården och hon var släkt med fröken Dahl.
Citera
23-01-28, 00:24
Medlem
Citat:
I Veckans Brott nr. 29 1973, sidorna 32, 33, 34 och sista sidan tas fallet upp. Illustrerad med fem foton. Artikeln skriven av Knut Sund. Artikeln ingick i serien Olösta Mord. Endast litet medtaget här.

"För två år sedan mördades 80-åriga byskollärarinnan Selma Dahl från Lima i norra Dalarna. Mördaren gåt fortfarande fri,

Bygden har på senaste tiden också upplevt en hel del mordbränder. Nu undrar polisen: är mördaren och mordbrännaren samma person?"

"Huset där hon bor ligger ödsligt. En smal krokig väg leder upp till gården, som gränsar till Sixten Jernbergs fritidsby i Lima i norra Dalarna."

"Selma Dahl huggs ner med två knivhugg i bröstpartiet. Båda huggen är så kraftiga att de anses, båda var för sig, varit dödande. Hon får dessutom tre huggskador mot huvudet."

"En gårdfarihandlare och en knivslipare har setts i trakterna kring Lima den senaste tiden. Polisen lägger ner ett enormt jobb för att få tag i dem. Men båda har alibi och släpps efter förhör.

Rena skräckstämningen smyger sig nu på befolkningen i byn.

Atmosfären blir inte bättre av att det under en tidsrymd av två år inträffar ett 20-tal mordbränder i byn. Sågverk, lador och uthus antänds och brinner ner."

Jag la upp artikel från Veckans brott för de som vill läsa den och se bilderna.
Veckans brott tar upp mordet på Selma Dahl
Citera
23-01-28, 21:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

Citat:
Ursprungligen postat av Herrtidning
Jag la upp artikel från Veckans brott för de som vill läsa den och se bilderna.
Veckans brott tar upp mordet på Selma Dahl

Stort tack för den intressanta länken Herrtidning.

Mycket trevligt att läsa artikeln igen och få se dessa foton igen.
Citera
24-03-13, 20:42
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Expressen hade en nog så intressant artikel 1972-07-05 (sida 17) om mordet. Försökte ta fram den från de digitiserade tidningar som KB har online men gick bet och fick bara fram en mening:

Citat:
Ett nytt pyromandåd har nu jagat upp bygdens folk, ett mordhrandsanslag som samtidigt var ett rent mordförsök på den man som bygden — oeli även polisen — misstänkt för mordet på Selma Dahl.

Knappt ens en hel mening. Blir lite konstigt ibland när OCR ska tolka tidningar och göra tecken av det hela.
Citera
24-03-13, 21:06
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Tack för dessa uppgifter.

BO bodde i hus på en gård som helt riktigt låg ensligt till. Den kvällen/natten hon mördades befann hon sig ensam där. Åtminstone en annan yngre kvinna bodde också på gården och hon var släkt med fröken Dahl.

Vet man mer om den yngre släktingen? Var hon gammal eller ung då? Hon kanske lever än idag trots den långa tiden?
Citera
24-03-14, 16:19
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nästan 53 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Vet man mer om den yngre släktingen? Var hon gammal eller ung då? Hon kanske lever än idag trots den långa tiden?

Tyvärr gör i a f inte jag det.

Beroende på vilken ålder hon då var skulle hon ev. fortfarande kunna vara i livet.
Citera
24-03-14, 16:28
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Tyvärr gör i a f inte jag det.

Beroende på vilken ålder hon då var skulle hon ev. fortfarande kunna vara i livet.

Har du eller någon annan tillgång till folkbokföringen 1970? Där kanske man kan hitta någon sådan detalj? Jag har själv inte tillgång till det, och det närmaste jag kunde hitta var 1930, vilket är 40 år för tidigt i detta fall.
Citera
24-03-14, 17:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mantalskriven.

Citat:
Har du eller någon annan tillgång till folkbokföringen 1970? Där kanske man kan hitta någon sådan detalj? Jag har själv inte tillgång till det, och det närmaste jag kunde hitta var 1930, vilket är 40 år för tidigt i detta fall.

Jag har folkbokföringen för 1970.

Det finns enbart en person skriven på hennes adress och det är hon själv. Den kvinnliga släktingen som bodde där var tydligen inte skriven på den här adressen.

Adressen var följande:

Bu 956
78064 Lima.
Citera
24-03-14, 21:30
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Jag har folkbokföringen för 1970.

Det finns enbart en person skriven på hennes adress och det är hon själv. Den kvinnliga släktingen som bodde där var tydligen inte skriven på den här adressen.

Adressen var följande:

Bu 956
78064 Lima.

Okej, tack för informationen. Jag såg adressen tidigare. Hon verkar ha flyttat någon gång mellan 1930 och 1970. Det var inte hennes adress 1930 i alla fall.
Citera
24-03-14, 22:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Limedsforsen 1960 och Lima 1970,

Citat:
Okej, tack för informationen. Jag såg adressen tidigare. Hon verkar ha flyttat någon gång mellan 1930 och 1970. Det var inte hennes adress 1930 i alla fall.

Den här gården där BO kan ev. ha varit en släktgård?

(FB) Olöst mord: Selma Dahl, Lima, 1971.

(FB) Olöst mord: Selma Dahl, Lima, 1971.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in