Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-05-31, 13:51
  #1
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den 80-åriga Selma Albertina Dahl hittades mördad i sin bostad den 24 augusti 1971 i Lima, Kopparbergs län, Dalarna.

Selma Dahl var en pensionerad folkskolelärarinna. Hon var barnafödd i Lima (Malungs kommun) den 16 maj 1891 och hade alltså bott och verkat på denna ort i hela sitt liv. Hon var ogift och hade inga barn.

Det var mycket som tydde på att mördaren måste ha varit någon som kände till omgivningarna. T.ex. en granne eller en gammal elev? Alla närstående släktingar hade klara alibin.

Mördaren tog sig in huset genom att krossa ett litet fönster i dörren med en en stör. Därefter låste GM upp dörren, genom att sticka in handen genom hålet och sedan låsa upp med dörrnyckeln som satt på insidan. Desstom var hennes vägerska som bodde på samma gård bortrest vid mordet. Denna svägerska berättade att Selma sällan låste sin ytterdörr vilket hon troligtvis hade gjort denna natt eftersom hon var ensam.

Det fanns tyvärr inte många spår efter GM. Bl.a. hittades ett avtryck av en stövel samt en väl synlig bloddroppe på brottsplatsen med en annan blodgrupp är offrets.

Efter mordet låste mördaren ytterdörren och tog nyckeln med sig.

Detta mord har åtminstone flera yttre likheter med ett annat mord som begicks ca 1½ år tidigare. Det är mordet på Annie Larsson i Vara i mars 1970. T.ex. i båda fallen var det ensamma äldre kvinnor, motivet oklart samt att ytterdörren låstes och GM tog nyckeln med sig.

Mordet på Selma Dahl kan ha varit penningamotiv men det är inte klarlagt? Troligtvis inget sexaulmotiv. Även i mordet på Annie Larsson verkade heller inga pengar ha blivit stulna och även här var det troligtvis inget sexuaellt motiv?

Är det någon annan som har mera information ang. mordet på Selma Dahl? Återigen ett fall som det har skrivits ganska litet om.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-05-31 kl. 13:54.
Citera
2009-05-31, 16:47
  #2
Medlem
Är det någon som vet om man gjorde något försök att analysera blodspåret med 90-talets DNA-teknik innan fallet preskriberades?
Citera
2009-05-31, 17:23
  #3
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Är det någon som vet om man gjorde något försök att analysera blodspåret med 90-talets DNA-teknik innan fallet preskriberades?

1996 var det svenska DNA-registret rätt begränsat.
Citera
2009-05-31, 17:25
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
1996 var det svenska DNA-registret rätt begränsat.
Men gjorde man något försök att få fram en fullständig eller partiell DNA-profil? Det är det jag vill veta.
Citera
2009-05-31, 17:32
  #5
Medlem
Skaraborg2s avatar
Blodanalys.

Citat:
Ursprungligen postat av Blooddust
Men gjorde man något försök att få fram en fullständig eller partiell DNA-profil? Det är det jag vill veta.

Det har jag aldrig vare sig läst om någonstans eller hört talats om. Betvivlar detta i allra högsta grad att så skedde.
Citera
2009-05-31, 18:00
  #6
Medlem
Jag satsar på en elev som fick underkänt i sång. Just Joking

Tänk vilka tider när man kunde låta ytterdörren vara olåst på natten.
Dom tiderna kommer aldrig tillbaka.
Citera
2009-05-31, 18:19
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Jag satsar på en elev som fick underkänt i sång. Just Joking

Tänk vilka tider när man kunde låta ytterdörren vara olåst på natten.
Dom tiderna kommer aldrig tillbaka.

Nej jag tror dock inte på denna anledning ang. underkänt i sång?

Personligen så tror jag på ett penningamotiv. Dock spekulerades det också i att hon skulle känt till något om pyromandåd som hade inträffat i trakten. Detta kan iof sig vara möjligt för det är nog mycket som i dessa natursköna trakter av Lima och Limedsforsen inte har kommit till polisens kännedom?

Nej dessa tider med olåsta ytterdörrar kommer aldrig mer tillbaka. Fortfarande inne i de mindre samhällena vid denna tid då detta mord begicks var det på samma sätt. Under dagarna knackade man bara på dörren och steg in. Jag kommer ihåg personer som bara låste sina ytterdörrar när de skulle resa bort. Då brukade de dessutom lägga dörrnyckeln under dörrmattan ifall någon granne skulle t.ex. behöva gå in med posten eller vattna blommorna. Detta kände varenda kotte till och jag kan inte minnas någon gång att folk gick in och stal något.
Citera
2009-05-31, 18:28
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej jag tror dock inte på denna anledning ang. underkänt i sång?

Personligen så tror jag på ett penningamotiv. Dock spekulerades det också i att hon skulle känt till något om pyromandåd som hade inträffat i trakten. Detta kan iof sig vara möjligt för det är nog mycket som i dessa natursköna trakter av Lima och Limedsforsen inte har kommit till polisens kännedom?

Nej dessa tider med olåsta ytterdörrar kommer aldrig mer tillbaka. Fortfarande inne i de mindre samhällena vid denna tid då detta mord begicks var det på samma sätt. Under dagarna knackade man bara på dörren och steg in. Jag kommer ihåg personer som bara låste sina ytterdörrar när de skulle resa bort. Då brukade de dessutom lägga dörrnyckeln under dörrmattan ifall någon granne skulle t.ex. behöva gå in med posten eller vattna blommorna. Detta kände varenda kotte till och jag kan inte minnas någon gång att folk gick in och stal något.
Varför skulle en gammal fröken känna till något om ett pyromandåd ?
Låter för otroligt tycker jag.
Citera
2009-05-31, 18:39
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kunskap om sin hembygd.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Varför skulle en gammal fröken känna till något om ett pyromandåd ?
Låter för otroligt tycker jag.

Först så hade denna gamla dam levat hela sitt liv i denna bygd. Sedan hade hon varit folkskolelärarinna i låt oss säga i ungefär 40 år. Hon kände nog mycket bra till vad som försegick där.

Även om jag sätter penningamotivet högst så skulle det inte förvåna mig om det ev. fanns ett annat motiv - som t.ex. att tysta någon som man var rädd för och som kanske pratade "för mycket"! Dock verkade det inte som om något hade blivit stulet från henne?

En annan konstighet ang. detta mord är att GM hade städat efter sig, bl.a. genom att lägga tillrätta mattorna? Även om GM hade velat dölja något så var ju detta enbart för stunden.
Citera
2009-05-31, 18:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Först så hade denna gamla dam levat hela sitt liv i denna bygd. Sedan hade hon varit folkskolelärarinna i låt oss säga i ungefär 40 år. Hon kände nog mycket bra till vad som försegick där.

Även om jag sätter penningamotivet högst så skulle det inte förvåna mig om det ev. fanns ett annat motiv - som t.ex. att tysta någon som man var rädd för och som kanske pratade "för mycket"! Dock verkade det inte som om något hade blivit stulet från henne?

En annan konstighet ang. detta mord är att GM hade städat efter sig, bl.a. genom att lägga tillrätta mattorna? Även om GM hade velat dölja något så var ju detta enbart för stunden.

hon diskuteras just nu i en lång tråd på Svenska Mord..gå in och läs.
Citera
2009-05-31, 19:00
  #11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
hon diskuteras just nu i en lång tråd på Svenska Mord..gå in och läs.

Ja jag kommer ihåg att denna tråd finns där också. Det är ett mycket intressant fall med oklara motiv..
Citera
2009-05-31, 19:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Först så hade denna gamla dam levat hela sitt liv i denna bygd. Sedan hade hon varit folkskolelärarinna i låt oss säga i ungefär 40 år. Hon kände nog mycket bra till vad som försegick där.

Även om jag sätter penningamotivet högst så skulle det inte förvåna mig om det ev. fanns ett annat motiv - som t.ex. att tysta någon som man var rädd för och som kanske pratade "för mycket"! Dock verkade det inte som om något hade blivit stulet från henne?

En annan konstighet ang. detta mord är att GM hade städat efter sig, bl.a. genom att lägga tillrätta mattorna? Även om GM hade velat dölja något så var ju detta enbart för stunden.

Hon skulle alltså kommit på pyromanen på något sätt i sin gärning ? eller på bar gärning? det måste ju vara mer än by skvallar isåfall.
Hur mördades hon?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback