Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-01, 14:43
Medlem
Limma skinkbits avatar
Tragiskt.
Det mesta av vikt har väl redan sagts i tråden men fy fan för att få motorstopp på en motorväg utan vägren! Det är bara en tidsfråga innan bilen blir påkörd av någon som inte har 100 % fokus på körningen.
Om vanen var helt nersläckt (pga kabelbrand?) så kan jag tänka mig att den INTE syntes på särskilt långt håll. Kanske 100 meter(?). I så fall så är 100 meter knappt fem sekunder vid 80 km/h. Det räcker att chauffören är ouppmärksam ett par tre sekunder för att olyckan ska vara oundviklig.
Citera
2022-05-01, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Men?? Man skall givetvis stå framför sitt havererade fordon. Inte bakom.
(Och givetvis i diket. Framför)

Givetvis inte framför. En bil som blir påkörd bakifrån kommer att röra sig framåt.(och sannolikt även åt sidan)

Vill man ha skydd ställer man sig väl bakom bilen och utanför vägområdet.
Citera
2022-05-01, 14:58
Medlem
Känns ändå otroligt att 3 utanför bilen träffats med sån kraft att de dött??? Känns som att de klämts mellan bilen och räcket för att ge sådana kraftiga skador att 2 dog direkt. Alltså kross skador.. avslitna på mitten i princip.....?? Eller?? Folk som blir påkörda på vägen är ju oftast allvarligt skadade mer än döda av påkörning...
Citera
2022-05-01, 15:10
Medlem
Den svårtskadade mannen har avlidit.
Citera
2022-05-01, 15:11
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Userlaholmia
Känns ändå otroligt att 3 utanför bilen träffats med sån kraft att de dött??? Känns som att de klämts mellan bilen och räcket för att ge sådana kraftiga skador att 2 dog direkt. Alltså kross skador.. avslitna på mitten i princip.....?? Eller?? Folk som blir påkörda på vägen är ju oftast allvarligt skadade mer än döda av påkörning...

Högre upp står det att de stod vid vägrenen men fick minibussen över sig vid krocken.
Citera
2022-05-01, 15:27
Medlem
Vila i frid. ❤
Citera
2022-05-01, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten777
Givetvis inte framför. En bil som blir påkörd bakifrån kommer att röra sig framåt.(och sannolikt även åt sidan)

Vill man ha skydd ställer man sig väl bakom bilen och utanför vägområdet.

Oj. Nu fattar jag missförståndet. När jag skriver framför syftar jag alltså på vägen, dvs före bilen. Och "bakom" som efter bilen. Tänkte inte på att man kan tolka det olika.
Citera
2022-05-01, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Nej, jag menar inte att ett par meter inte kan räcka. Och jag har ingen kunskap om var personerna befann sig eller hur det gick till.
Bilden jag refererar till är tagen uppifrån backen, mot körriktningen. Den demolerade bilen står alltså mot färdriktningen. Det kraftiga, låga räcket är som synes helt demolerat en bra bit innan platsen du ser på bilden. Det jag menar är att: sett till skadorna på bilen och räcket i kombination med det begränsade avståndet till viltstaketet skulle kunna innebära att bilen slungats genom räcket och träffat dem där de stod i diket, även om de kanske stod intill staketet. Alternativt kanske delar av räcket lossnat och träffat dem. Bilen har inte glidit längs med räcket om jag säger så.
Däremot håller jag med dig i grunden, ut i diket så långt det går. Och helst ta en plats 50-75 bakom ditt fordon, då står du i alla fall bakom en kollisionspunkt och risken att träffas av kringflygande skrot minskar.

Du har en öppning i vägräcket på platsen så bilen har blivit slungad mot räcket men vist syns det att även en bit av räcket blivit tilltygat. Tror de stod bredvid i öppningen allt. bakom räcket när de skulle åtminstånde ställt sig i höjd med vägskylten, men tyvärr tror jag de flesta inte tänker i de banorna.

Fy fan vilken tragisk olycka.
Citera
2022-05-01, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svidmyra
Högre upp står det att de stod vid vägrenen men fick minibussen över sig vid krocken.

Vägrenen är en del av vägen - det vill säga att de befinner sig då på "fel" sida räcket...
Utanför vägrenen är det dike och sedan, tja åker, skog eller vad som.
Citera
2022-05-01, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vägrenen är en del av vägen - det vill säga att de befinner sig då på "fel" sida räcket...
Utanför vägrenen är det dike och sedan, tja åker, skog eller vad som.

Då har de alltså stått på "vägen" och antagligen blivit mosade mellan bil och räcke??
Citera
2022-05-01, 16:36
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Userlaholmia
Då har de alltså stått på "vägen" och antagligen blivit mosade mellan bil och räcke??

Ja, alt. framför bilen. Men mos blev de.
Citera
2022-05-01, 16:42
Bannlyst
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/lastbil-krockade-med-brinnande-bil-tre-allvarligt-skadade

Tre personer döda efter olycka på Hallandsåsen – en anhållen

3 avlidna nu, låter som om chauffören i lastbilen pillat med mobilen som vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in