Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-30, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Så här säger Carl-Johan Edström, flygvapenchef.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ryskt-militarflygplan-har-krankt-svenskt-luftrum

Ja det blir ju som en eskalering. Det är väl helt jävla självklart att Ryssland kommer trappa upp sin verksamhet i vårt närområde om vi går med i Nato. Och att de inte skulle försöka invadera om vi inte är med.
Men värst är väl att man blir kallad landsförrädare om man inte vill gå med i NATO eller varnar för eskalering osv. Men chilla, liksom.
Ja. Dessutom helt otroligt supertjatigt när man försöker läsa tråden. Kan inte alla komma överens om spelreglerna?

Alla som har någon invändning mot att vi går med i Nato är Putinkramande Rysstroll. Alla som vill gå med i Nato är Krigshetsande Natotroll.

Fine. Klart. Skriv det då SIST i inlägget så man kan läsa i lugn och ro utan att folk vrålar. Vi fattar liksom ändå.
Senast redigerad av Nonvero 2022-04-30 kl. 22:42. Anledning: Stav
Citera
2022-04-30, 22:33
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonvero
Ja. Dessutom helt otroligt supertjatigt när man försöker läsa tråden. Kan inte alla komma överens om spelreglerna?

Alla som har någon invändning mot att vi går med i Nato är Putinkramande Rysstroll.
Alla som vill gå med i Nato är Krigshetsande Natotroll.

Fine. Klart. Skriv det då SIST i inlägget så man kan läsa i lugn och ro utan att folk vrålar. Vi fattar liksom ändå.

Jo särskilt när det är oneliners.
Jag tycker dock att det är ok att bli förbannad. Men det går väl att variera svordomarna.
Hur som helst mer liv i luckan i den här tråden än det är debatt i tidningarna. Konstigt nog verkar de flesta ganska likgiltiga. Men det kanske bara är osäkra.
Citera
2022-04-30, 22:39
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Uppgifter som tidigare kommit fram i Sverige var att de två troliga målen var Försvarets radioanstalt på Lovön vid Drottningholm - endast några kilometer från Stockholms centrum samt den stora militära krigsflygbasen Hagshult i Småland.

Den ryska styrkan bestod av fyra stora strategiska bombplan eskorterade av två jaktplan.

En kärnvapenattack mot FRA skulle slå ut Sveriges förvarningssystem inför en större konflikt. Det skulle försvåra Sveriges - och även våra samarbetspartners längre västerut - möjlighet att försvara sig mot en rysk attack."

https://sverigesradio.se/artikel/6359605

hur fick sverige reda på vilka mål som ryssarna hade?

usa?

Ha ha,

ni rysstroll är förbannat roliga. Det står för fan i ditt inlägg hur vi fick reda på det.
Citera
2022-04-30, 23:02
Medlem
Citat:
Jo särskilt när det är oneliners.
Jag tycker dock att det är ok att bli förbannad. Men det går väl att variera svordomarna.
Hur som helst mer liv i luckan i den här tråden än det är debatt i tidningarna. Konstigt nog verkar de flesta ganska likgiltiga. Men det kanske bara är osäkra.

Ja mest för att det är tjatigt alla har liksom fattat grejen. Förbannad är en annan sak helt ok men intressantare att läsa argument. Oberoende av vad folk står i frågan.

Nej inte mycket debatt i msm efter att AB också svängde. Hela msm är ju för så det lär inte bli av. Får för mig att det är någon intern diskussion mellan regering och riksdag men osäker. Ska se om jag hittar länk. Kanske är Natofrågan inte så avgjord som åtminstone jag trodde.
Citera
2022-04-30, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"Uppgifter som tidigare kommit fram i Sverige var att de två troliga målen var Försvarets radioanstalt på Lovön vid Drottningholm - endast några kilometer från Stockholms centrum samt den stora militära krigsflygbasen Hagshult i Småland.

Den ryska styrkan bestod av fyra stora strategiska bombplan eskorterade av två jaktplan.

En kärnvapenattack mot FRA skulle slå ut Sveriges förvarningssystem inför en större konflikt. Det skulle försvåra Sveriges - och även våra samarbetspartners längre västerut - möjlighet att försvara sig mot en rysk attack."

https://sverigesradio.se/artikel/6359605

hur fick sverige reda på vilka mål som ryssarna hade?

usa?
6 år gammal länk.
Bra trollat Kreml.
Citera
2022-05-01, 00:01
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface

Sen är Sverige varken neutralt eller har ett starkt försvar. Vore vi båda delarna skulle jag ha en mer negativ inställning till NATO-medlemsskap. Nu är jag nog lite mer för än emot.

Totalt meningslöst att gå med I Nato just nu.
Det kommer dröja minst 50 år innan Ryssland har ekonomin eller folkligt stöd att starta några nya krig.

Att söka medlemskap nu är ungefär lika korkat som att teckna brandförsäkring på villan när den redan börjat brinna.

Sedan skulle Polen och Tyskland aldrig acceptera att Ryssland börjar styra och ställa på Östersjön.
Citera
2022-05-01, 00:03
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
6 år gammal länk.
Bra trollat Kreml.

Fattar inte varför det där skulle vara rysstroll och Kreml. På de flesta borde det funka som att man blir mer för Nato. Det var Natoflyg i Baltikum som körde bort de ryska planen när svenskarna hade semester och Gripenplanen stod där oanvända.
Det är långtråkigt med oneliners där det bara står, bra trollat Kreml.

Jag ska förklara bättre varför jag inte vill att Sverige går med i Nato.
Nu börjar man oroa sig för att serberna mobiliserar, de har fått tag i kinesiska vapen.
Som alla vet har Nato bombat Jugoslavien. Belgrad, Kosovo.
Då var Sverige inte med i Nato. Vi kunde spela en rätt bra diplomatisk roll där tror jag för att få fred.
Den chansen har vi spelat bort, om vi inte backar tillbaks mot neutralitet.
Hur som: om eller när det blossar upp konflikt på Balkan igen, dras Sverige in i det pga att vi är med i Nato.
(Bland annat därför var det väl Kroatiens president sa att det skulle vara ett farligt äventyr om Sverige går med).

Nu är det så att Natoanhängarna DIREKT säger att nä det är ingen fara det är frivilligt vad man vill göra, om vi inte vill ha så mycket med krig på Balkan att göra kan vi ligga lågt, kolla Norge och Danmark de drabbades inte av Jugoslavienkriget, inte blev det världskrig bara för att Nato bombade Jugoslavien, det är bara fördelar för oss att gå med.
Men idag är det ett annat världsläge. Experter säger att det aldrig varit så nära världskrig sen 80-talet. Det beror på att Ukrainakonflikten kan eskalera och det kan sprida sig till bland annat Balkan.

Sverige kommer visst tvingas in i kriget på ett eller annat sätt. Jag litar inte ett enda jävla dugg på svenska politiker heller. De vill gärna visa musklerna och vara med och bjussa på lite Gripen.
Och det här är inte bara dåligt för Sverige, det är dåligt för hela Europa.
Om vi backar från våra jävla misstag de senaste åren, dvs nedrustning och närmande till Nato, kan vi hålla oss utanför nästa världskrig och t.o.m bidra till att det inte blir något.
Att politikerna rustade ner beror ju på att de skiter i Sverige egentligen, de känner sig mer amerikanska. De ville alltså att Sverige skulle tvingas in i Nato mer eller mindre.
Det är inte för sent för oss att backa, men nu är halva folket krigstokiga och vill mörda ryssar, medan andra halvan är likgiltig och tror att det enda som händer om vi går med i Nato är att vi går med i Nato. Jaha. Spelar roll det kan väl aldrig vara farligt att vara med i Nato?

För trött egentligen men jag tror att svenska journalister och politiker inte förstår ett enda jävla dugg vad de håller på att driva fram.
Citera
2022-05-01, 00:15
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Fattar inte varför det där skulle vara rysstroll och Kreml. På de flesta borde det funka som att man blir mer för Nato. Det var Natoflyg i Baltikum som körde bort de ryska planen när svenskarna hade semester och Gripenplanen stod där oanvända.
Det är långtråkigt med oneliners där det bara står, bra trollat Kreml.

Jag ska förklara bättre varför jag inte vill att Sverige går med i Nato.
Nu börjar man oroa sig för att serberna mobiliserar, de har fått tag i kinesiska vapen.
Som alla vet har Nato bombat Jugoslavien. Belgrad, Kosovo.
Då var Sverige inte med i Nato. Vi kunde spela en rätt bra diplomatisk roll där tror jag för att få fred.
Den chansen har vi spelat bort, om vi inte backar tillbaks mot neutralitet.
Hur som: om eller när det blossar upp konflikt på Balkan igen, dras Sverige in i det pga att vi är med i Nato.
(Bland annat därför var det väl Kroatiens president sa att det skulle vara ett farligt äventyr om Sverige går med).

Nu är det så att Natoanhängarna DIREKT säger att nä det är ingen fara det är frivilligt vad man vill göra, om vi inte vill ha så mycket med krig på Balkan att göra kan vi ligga lågt, kolla Norge och Danmark de drabbades inte av Jugoslavienkriget, inte blev det världskrig bara för att Nato bombade Jugoslavien, det är bara fördelar för oss att gå med.
Men idag är det ett annat världsläge. Experter säger att det aldrig varit så nära världskrig sen 80-talet. Det beror på att Ukrainakonflikten kan eskalera och det kan sprida sig till bland annat Balkan.

Sverige kommer visst tvingas in i kriget på ett eller annat sätt. Jag litar inte ett enda jävla dugg på svenska politiker heller. De vill gärna visa musklerna och vara med och bjussa på lite Gripen.
Och det här är inte bara dåligt för Sverige, det är dåligt för hela Europa.
Om vi backar från våra jävla misstag de senaste åren, dvs nedrustning och närmande till Nato, kan vi hålla oss utanför nästa världskrig och t.o.m bidra till att det inte blir något.
Att politikerna rustade ner beror ju på att de skiter i Sverige egentligen, de känner sig mer amerikanska. De ville alltså att Sverige skulle tvingas in i Nato mer eller mindre.
Det är inte för sent för oss att backa, men nu är halva folket krigstokiga och vill mörda ryssar, medan andra halvan är likgiltig och tror att det enda som händer om vi går med i Nato är att vi går med i Nato. Jaha. Spelar roll det kan väl aldrig vara farligt att vara med i Nato?

För trött egentligen men jag tror att svenska journalister och politiker inte förstår ett enda jävla dugg vad de håller på att driva fram.
Danmark har varit med i Nato i 70 år, enligt dig måste de ha lidit alla helvetes kval.
Citera
2022-05-01, 00:45
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Baltländerna fanns utanför alliansen under ett och ett halvt decennium. Vilka hot utsattes de för under denna tid? Från rysk sida?
Nato har utvecklats till en anfallspakt mer än en försvarsallians.

Du blundar för att balterna hade blivit fria från rysk/ sovjetisk ockupation…
Du blundar för att Ryssland var kört i botten denna tid.

Under Putins propagandaframträdande på stadion i Moskva för en månad sedan sjöngs det om att bl.a. Baltikum tillhör Ryssland…
Citera
2022-05-01, 00:50
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Baltländerna har blivit väl fungerande demokratier och inte korrupta länder och marionette stater till USA. Instämmer f.ö.

Hur har de blivit väl fungerande demokratier? För att de gjorde sig fria från ditt Ryssland.

De visste att hotet från Ryssland hela tiden fanns där. Det var ingen självklar självständighet. Deras smala lycka var att Ryssland var kört i botten. Drygt tio år efter befrielsen blev de medlemmar i Nato och EU. Utan detta hade de varit tillbaka till den ryska fångenskapen.
Citera
2022-05-01, 00:54
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Nej vi ska inte gå med NATO, skälet är att då kommer vårat land bli en yta som NATO och ryssland slåss på.

NATO har redan övat för detta.

Vi kommer även att omedelbart bli en måltavla för kärnvapen.

Nu kommer nyttiga idioter och känslostyrda människor komma in här å kalla mig för putinist, men fakta är att de har inte tänkt på vilken vägar konflikten kan gå, öppnar svenska politiker för att Sverige ska bli ett stridsfält.

Ni får gärna presentera argument varför det inte kommer att bli så, men det kan ni inte.

Det mest realistiska är en rysk ockupation av Gotland i ett krisläge. Vi släpper det då tycker du?
Citera
2022-05-01, 01:00
Medlem
Nej
Vi har klarat oss bra som alliansfria i drygt 200 år utan att blandas in i krig. Hur fan kan man på ett par månader ändra inställning och vilja gå med i en allians. För min del känns det som att människor vill dra in Sverige i krig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in