Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-04-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanlad
det ända stöd Sverige skulle ha fått är samma stöd som Ukraina får. om Finland inte är med i NATO så kunde vi kanske räkna med dom men om dom är med NATO och Sverige inte så blir det bara massa vapen som skickas.

Att vara med NATO = 50% chans vi kan få hjälp under krig.

Inte vara med NATO = 0% chans vi kan få hjälp under krig.

för EU:s armé är också NATO:s armé och NATO hjälper bara andra NATO länder med sin armé.

Nej, för det första har Storbritannien givit vissa utfästelser, och för det andra kan vi räkna med att den försvarsgaranti som finns inom EU skulle få praktisk användning. EU skulle inte gå med på en rysk invasion.
Det fetade: det här måste du väl inse att det inte stämmer?
Citera
2022-04-30, 17:56
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Min fetning.

Hur lyckades du med den tolkningen? Jösses jävlar!

Jag försökte att tydliggöra att det nuvarande kriget i Ukraina inte är ett hastigt hopkok för att Ryssland känner något behov av att skydda sig mot NATO. Det är en utmärkt ursäkt för Ryssarna, men det är annars en del i en strategi som man säkert har filat på i 15-20 år.

Alla "språngbräden" som man har skapat i länder utanför den Ryska Federationen och som tidigare var en del av USSR är en del av denna strategi.

Efter Ukraina så står andra länder på listan och "språngbräden" kommer att brukas likt Ryssarna brukade Krim i Ukraina.

.
min fetning

Du måste skilja mellan ursäkter och förklaringar. NATO-utvidgningen är en förklaring till det ryska agerandet. Och alla insatta visste att Ukraina utgjort en röd linje för Kreml, oavsett rysk regim. Det ursäktar naturligtvis inte på något sätt att starta ett angreppskrig.

Vem skrev följande:
Citat:
I Ryssland kommer Nato-expansion, som fortsätter att motarbetas över hela det politiska spektrumet, att stärka den odemokratiska oppositionen, underminera dem som föredrar reformer och samarbete med väst, få ryssarna att ifrågasätta hela uppgörelsen efter kalla kriget och väcka motstånd i duman till START II- och III-fördragen ; I Europa kommer Natos expansion att skapa en ny uppdelning, främja instabilitet och i slutändan minska känslan av säkerhet i de länder som inte ingår.

Inte var det några naiva fredsaktivister eller "putinister", utan en rad amerikanska notorieteter. Året var 1997 och det formulerades i ett brev till Clinton. Bland undertecknarna återfanns historiker som Pipes, tidigare försvarsministrar som McNamara, senatorer, och f d CIA-chefer.

Gör vi då Europa säkrare genom fortsatt utvidgning av Nato? Knappast!
Citera
2022-04-30, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Det tyngsta argumentet mot ett Natointräde just nu, framstressat, är ändå att det går riktigt dåligt för Ryssland i Ukraina. Ukraina har hela västvärldens stöd och Ryssland kommer inte att kunna vinna kriget - inte ens de östra delarna. De har (troligen) förlorat många fler soldater än ukrainarna. Ukraina kommer hela tiden få påfyllt med krigsmateriel från västländerna, medan det ryska vapenförrådet kommer att sina. Jämför hur många miljarder Väst satsat på sin militär med vad Ryssland har lagt på sin. Peter Englund skrev en upplysande artikel om den saken i DN i början av invasionen. Även om Ryssland kan hålla östra Ukraina under en tid, kommer de inte kunna behålla det - Ukraina kommer att ta tillbaks området. Se även Joakim Paasikivis analyser av kriget på SvT Play, till exempel.
Hur lång tid kommer det att ta för Ryssland att återhämta sig så pass att de kan försöka ta t.ex Moldavien? Och ännu värre: Baltikum, där de skulle bli mosade direkt?
Då man jämför med Hitlers invasion glömmer man att Västvärldens hela militärstyrka har ögonen på Ryssland och står beredda att slå tillbaks dem om de skulle drista sig in på NATO-område.
Hypotetiskt sett kan nog Putin vara galen nog att trava in i ett alliansfritt Finland och Sverige, om han får med sig sina befälhavare på det. Men vi skulle få stöd av EU:s armé omgående, och med tanke på hur trött och skruttig Rysslands militärapparat är, skulle de slås tillbaka snabbt.

Gå med i Nato nu är onödigt och det får konsekvenser för Sverige under en lång tid framåt. och gör att spänningarna ökar här oppe, även om Ryssland inte har förmågan eller avsikten att invadera.

De enda jag tycker verkar stressade är NATO motståndare.
Sverige har samarbetat så mycket med NATO på senare år se man vet precis vad NATO är, skillnaden är nu att diktatorn i öst visat att han inte drar sig för krig på rent fantiserade grunder och fullkomligen spyr ur sig hot inte minst om kärnvapen. Att Rysslands militära förmåga är sämre än omvärlden trott och vad de själva påstått tycker jag inte är något argument för att inte ansöka om NATO medlemskap.

Felet som gjorts är att Sverige inte ansökte om NATO medlemskap så fort Sovjetunionen föll men det är lätt att vara efterklok. Omvärlden trodde att "Äntligen blir det demokrati och hotet från öst är över", gick inte alltför lång tid innan diktaturen var i full gång igen i en ny kostym. Min poäng är att Ryssland i princip alltid varit en diktatur och det finns inget som tyder på att det kommer att ändras. Vi vet inte vem som är diktator om ett år eller längre fram? Är det Putin? Är det någon annan? Vad tänker den här nya diktatorn i så fall osv osv. Därför är det bättre att vem som än är diktator i ryssland ska veta att Sverige ingår i en försvarsallians de inte har chans emot. För även om rysslands militära förmåga nu är dålig behöver den inte vara det för alltid och även om den just nu med största sannolikhet inte mäktar med ett krig mot Finland eller Sverige behöver det inte vara så i alla framtid.
Ett för tillfället militärt försvagat ryssland är ju i mina ögon bara ett argument för att söka medlemskap nu, inte emot.

Vi kan ju bara spekulera vad som hänt om baltländerna inte varit med i NATO men jag är helt övertygad om att Ryssland hade invaderat de långt före kriget i Ukraina, den militära uppgiften hade med största sannolikhet till och med Ryssland klarat. Ryssland har ju inriktat sig på länder som inte är med i NATO.
Citera
2022-04-30, 18:32
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle
Sverige har samarbetat så mycket med NATO på senare år se man vet precis vad NATO är, skillnaden är nu att diktatorn i öst visat att han inte drar sig för krig på rent fantiserade grunder och fullkomligen spyr ur sig hot inte minst om kärnvapen. Att Rysslands militära förmåga är sämre än omvärlden trott och vad de själva påstått tycker jag inte är något argument för att inte ansöka om NATO medlemskap.

Felet som gjorts är att Sverige inte ansökte om NATO medlemskap så fort Sovjetunionen föll men det är lätt att vara efterklok. Omvärlden trodde att "Äntligen blir det demokrati och hotet från öst är över", gick inte alltför lång tid innan diktaturen var i full gång igen i en ny kostym. Min poäng är att Ryssland i princip alltid varit en diktatur och det finns inget som tyder på att det kommer att ändras. Vi vet inte vem som är diktator om ett år eller längre fram? Är det Putin? Är det någon annan? Vad tänker den här nya diktatorn i så fall osv osv. Därför är det bättre att vem som än är diktator i ryssland ska veta att Sverige ingår i en försvarsallians de inte har chans emot. För även om rysslands militära förmåga nu är dålig behöver den inte vara det för alltid och även om den just nu med största sannolikhet inte mäktar med ett krig mot Finland eller Sverige behöver det inte vara så i alla framtid.
Ett för tillfället militärt försvagat ryssland är ju i mina ögon bara ett argument för att söka medlemskap nu, inte emot.

Vi kan ju bara spekulera vad som hänt om baltländerna inte varit med i NATO men jag är helt övertygad om att Ryssland hade invaderat de långt före kriget i Ukraina, den militära uppgiften hade med största sannolikhet till och med Ryssland klarat. Ryssland har ju inriktat sig på länder som inte är med i NATO.
Baltländerna fanns utanför alliansen under ett och ett halvt decennium. Vilka hot utsattes de för under denna tid? Från rysk sida?
Nato har utvecklats till en anfallspakt mer än en försvarsallians.
Citera
2022-04-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllskalle

Ja vi lever på helt olika planeter, uppenbarligen. Min uppfattning är att vi har tid på oss att bygga ett starkt försvar, gärna tillsammans med de andra nordiska länderna, så att vi kan bli självständiga i egentlig mening. Ett svenskt Natomedlemskap kan för övrigt få negativa konsekvenser även för andra länder i Europa, Kroatiens president varnade ju för det t.ex. USA vill att vi går med, men det är inte alls säkert att alla Europeiska länder uppfattar det som speciellt förnuftigt. Idén med neutrala zoner är inte något Putin hittat på, från början. Det behöver inte alls handla om eftergivenhet.

Vad och vem som kommer efter Putin är det givetvis ingen som vet. Eller vem som kommer efter Zelenskyj. Eller hur det blir med Turkiet, Ungern, Balkan. Den situation som råder nu har öppnat upp för ett gyllene tillfälle att bygga upp vårt territoriella och civila försvar, skaffa ett ordentligt beredskapslager osv med Finland som förebild, omvärdera de senaste årens misslyckade insatser i fjärran länder, arbeta för en stärkt försvarsgaranti inom Europa och så vidare.
Jag tror att snabba beslut i frågor med långtgående konsekvenser inte bör fattas utan att folk knappt förstår vad det handlar om.
Men vi får helt enkelt enas om att inte vara ense - jag tror inte vi kommer längre än så här. Två helt olika bedömningar av vad som vore bäst för Sverige, och omvärlden också.

Trevlig helg
Citera
2022-04-30, 18:40
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Baltländerna fanns utanför alliansen under ett och ett halvt decennium. Vilka hot utsattes de för under denna tid? Från rysk sida?
Nato har utvecklats till en anfallspakt mer än en försvarsallians.
Baltländerna har blivit väl fungerande demokratier och inte korrupta länder och marionette stater till USA. Instämmer f.ö.
Citera
2022-04-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodwardbernstein
Ja vi lever på helt olika planeter, uppenbarligen. Min uppfattning är att vi har tid på oss att bygga ett starkt försvar, gärna tillsammans med de andra nordiska länderna, så att vi kan bli självständiga i egentlig mening. Ett svenskt Natomedlemskap kan för övrigt få negativa konsekvenser även för andra länder i Europa, Kroatiens president varnade ju för det t.ex. USA vill att vi går med, men det är inte alls säkert att alla Europeiska länder uppfattar det som speciellt förnuftigt. Idén med neutrala zoner är inte något Putin hittat på, från början. Det behöver inte alls handla om eftergivenhet.

Vad och vem som kommer efter Putin är det givetvis ingen som vet. Eller vem som kommer efter Zelenskyj. Eller hur det blir med Turkiet, Ungern, Balkan. Den situation som råder nu har öppnat upp för ett gyllene tillfälle att bygga upp vårt territoriella och civila försvar, skaffa ett ordentligt beredskapslager osv med Finland som förebild, omvärdera de senaste årens misslyckade insatser i fjärran länder, arbeta för en stärkt försvarsgaranti inom Europa och så vidare.
Jag tror att snabba beslut i frågor med långtgående konsekvenser inte bör fattas utan att folk knappt förstår vad det handlar om.
Men vi får helt enkelt enas om att inte vara ense - jag tror inte vi kommer längre än så här. Två helt olika bedömningar av vad som vore bäst för Sverige, och omvärlden också.

Trevlig helg

Du och flera andra måste släppa tanken om nordisk allians den är helt orealistisk, Danmark och Norge är med i NATO och ingenting tyder på att de ska gå ur, det är väl bättre att vi fokuserar på realistiska utfall än rena drömmar även om jag kan hålla med att en sådan allians med 4%BNP från alla länder skulle kunna fungera.

Det är sant att det inte går att veta vad som sker med/i Turkiet men NATO har varit en stabil allians i över 70år och Ryssland instabilt i århundraden, så jag tycker ändå att de få riskerna som NATO medlemskap kan innebära ändå är värt det.

Och nej det är inte säkert att alla 30 NATO länderna godkänner Sverige vid en eventuell ansökan men det är därför det är just en ansökan, för om det bara handlade om att underteckna ett dokument hade det inte varit en ansökan.

Ja vi inte överens men så är det ibland och tack och lov att man får diskutera olika åsikter och synsätt i en demokrati.
Citera
2022-04-30, 19:17
Medlem
COV-NL63s avatar
fd Soc utrikesminster Jan Eliasson kommer ut som Putinkramare. Då inser många varför socialdemokraterna har svårigheter att göra sig av med den ryskinfluerade politiken.
Dangerous escalation underway in Ukraine with massive Russian offensive and heavy military assistance on its way from US, UK and others. Brinkmanship could lead to NATO/Russia confrontation.
Time to focus on de-escalation and diplomacy. This nightmare is getting worse for all.
https://twitter.com/JanKEliasson/status/1519970669072633860
Det är många som under årens gång påtalat de ryska inflytandeagenterna inom socialdemokratin utan att partiet agerat. Som tur är får vi hjälp av Finland för att ställa detta till rätta.

Det verkar inte heller som att den nuvarande regeringen kommer att offentliggöra namnen på de som inte endast arbetade för Sverige. Vi får se om det blir en ändring efter valet eller om den nya regeringen inte heller vill offentliggöra det. Svaret är ja på frågan om det även finns borgerliga politiker i listan, men förr eller senare är det dags att rensa bordet. Informationen finns i andra länder så vi kanske måste vänta på att de offentliggör detta.
Citera
2022-04-30, 19:24
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanlad
det ända stöd Sverige skulle ha fått är samma stöd som Ukraina får. om Finland inte är med i NATO så kunde vi kanske räkna med dom men om dom är med NATO och Sverige inte så blir det bara massa vapen som skickas.

Att vara med NATO = 50% chans vi kan få hjälp under krig.

Inte vara med NATO = 0% chans vi kan få hjälp under krig.

för EU:s armé är också NATO:s armé och NATO hjälper bara andra NATO länder med sin armé.

Ej Nato= 100% säkert ingen konflikt med Ryssland.
Citera
2022-04-30, 19:30
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Nej vi ska inte gå med NATO, skälet är att då kommer vårat land bli en yta som NATO och ryssland slåss på.

NATO har redan övat för detta.

Vi kommer även att omedelbart bli en måltavla för kärnvapen.

Nu kommer nyttiga idioter och känslostyrda människor komma in här å kalla mig för putinist, men fakta är att de har inte tänkt på vilken vägar konflikten kan gå, öppnar svenska politiker för att Sverige ska bli ett stridsfält.

Ni får gärna presentera argument varför det inte kommer att bli så, men det kan ni inte.
Citera
2022-04-30, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Nej vi ska inte gå med NATO, skälet är att då kommer vårat land bli en yta som NATO och ryssland slåss på.

NATO har redan övat för detta.

Vi kommer även att omedelbart bli en måltavla för kärnvapen.

Nu kommer nyttiga idioter och känslostyrda människor komma in här å kalla mig för putinist, men fakta är att de har inte tänkt på vilken vägar konflikten kan gå, öppnar svenska politiker för att Sverige ska bli ett stridsfält.

Ni får gärna presentera argument varför det inte kommer att bli så, men det kan ni inte.
Vi ska gå med i Nato för att slippa krig, det är syftet med försvarspakter.
Citera
2022-04-30, 19:44
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vi ska gå med i Nato för att slippa krig, det är syftet med försvarspakter.

Som sagt, inga argument hade du din nyttige idiotjävel.

Fakta kvarstår, Sveriges mark kommer att föremål för krig och kärnvapenbombningar.

Vet du varför Sverige varit så rikt? Jo för vårat land var inte sönderbombat under andra världskriget. Det gjorde att vi kunde utveckla vår industri å tjäna pengar.

Men med NATOmedlemskap så kommer Sverige att bombas sänder och samman och bli europas U-land.

Väntar fortfarande på argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in