2022-04-30, 20:04
Medlem
Q6s avatar
Märkligt att ryssarna bombar järnvägsbron över Siversky Donet. Igår så spreds uppgifter att det var Ukraina som hade sprängt den för att ryssarna inte skulle kunna använda den vid en attack mot Sloviansk. Nu påstås det att det är Ryssland som har bombat bron.

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1520420681799843840?t=kFcClbgJfHeu6MopGTJ1kw&s=19
Citera
2022-04-30, 20:07
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
I grunden är det en fråga om självbild. Jag kommer osökt att tänka på den australiske kampsportaren som klättrade över ett stängsel på ett zoo. Sedan angrep han ett lejon som låg och solade.

Den killen belönades, postumt, med det så kallade Darwin award.

Ja, den ryska kombinationen av storhetsvansinne och mindervärdeskomplex, parat med en tro på den ofelbara Tsaren/Generalsekreteraren/Presidenten och allt som är fel är p.g.a. bojarerna och deras senare efterföljare, samt självfallet den samtidigt överlägsna och underlägsna omvärlden.
Citera
2022-04-30, 20:29
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De har ju skickat 1a pansararmén och stora delar av sina VDV. Och spetznas (Som kanske tillhör VDV?). Vilka har man inte skickat menar du? Syrier/Tjetjener har man ju fyllt på med när elitsoldaterna blev sprängda i Hostomel, Kharkiv, Sumy, Chernihiv, Mykolaiv.

Flera intressanta synpunkter från Ormen och den andra killen. Nu är jag uppenbarligen inte lika insatt, utan går ju på rapporterna om hur de använt folk från fattigaste delarna av Ryssland och sedan inte informerat dem om vad de gett sig in på. De har förstås använt special- och elitförband med, sen om de använt upp det mesta av landets totala förmåga redan som några hävdar, ja kanske det. Jag vet inte, tror inte ni heller vet, men jag gillar att läsa spekulationer så kör på bara. Dela med mer info till mig, jag gillar att läsa informerade synpunkter från folk som är lite mer skarpsynta för att kolla upp saker i mer detalj själva.

Inledningsvis under kriget då det var så många rapporter om Putins stora förluster så ska jag erkänna att jag möjligen enögt avfärdade sådant lite, antog att det var del av Ukrainas och USA:s propaganda. Idag vet jag inte, det börjar onekligen framstå som att Putin kör på som Hitler i slutet av kriget och helt enkelt kniper igen ögonen och vägrar inse att man förlorat kriget, bara kör på till siste man. Kan vara så faktiskt, jag trodde inte han var i så dåligt skick som ledare för Ryssland, men jag har inget emot att inse mig överbevisad inom kort på det området.
Senast redigerad av MrMario 2022-04-30 kl. 20:32.
Citera
2022-04-30, 20:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Ukrainas offensiv i Kharkiv fortsätter, tar fler byar. Jag hoppas att snart kan inte Ryssland nå fram med granater att skjuta på Kharkiv.
https://liveuamap.com/en/2022/30-april-as-a-result-of-the-offensive-the-armed-forces-regained
Citera
2022-04-30, 20:59
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Flera intressanta synpunkter från Ormen och den andra killen. Nu är jag uppenbarligen inte lika insatt, utan går ju på rapporterna om hur de använt folk från fattigaste delarna av Ryssland och sedan inte informerat dem om vad de gett sig in på. De har förstås använt special- och elitförband med, sen om de använt upp det mesta av landets totala förmåga redan som några hävdar, ja kanske det. Jag vet inte, tror inte ni heller vet, men jag gillar att läsa spekulationer så kör på bara. Dela med mer info till mig, jag gillar att läsa informerade synpunkter från folk som är lite mer skarpsynta för att kolla upp saker i mer detalj själva.

Inledningsvis under kriget då det var så många rapporter om Putins stora förluster så ska jag erkänna att jag möjligen enögt avfärdade sådant lite, antog att det var del av Ukrainas och USA:s propaganda. Idag vet jag inte, det börjar onekligen framstå som att Putin kör på som Hitler i slutet av kriget och helt enkelt kniper igen ögonen och vägrar inse att man förlorat kriget, bara kör på till siste man. Kan vara så faktiskt, jag trodde inte han var i så dåligt skick som ledare för Ryssland, men jag har inget emot att inse mig överbevisad inom kort på det området.

Alla ryska yrkessoldater kommer från de fattigaste delarna och därtill är de någon sorts före detta obs-elever.

Ifall de sätter in reserverna, d v s vanliga ryssar, så kan ju dessa oftast tänka själva och då lär det bli ännu värre för den ryska armén.
Citera
2022-04-30, 21:29
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
I grunden är det en fråga om självbild. Jag kommer osökt att tänka på den australiske kampsportaren som klättrade över ett stängsel på ett zoo. Sedan angrep han ett lejon som låg och solade.

Den killen belönades, postumt, med det så kallade Darwin award.

Känns ju som en träffande liknelse faktiskt...

Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Sedan så ska vi komma ihåg att för Putin så spelar det ingen roll om hans beslut är rationella från ett militärt, ekonomiskt eller utrikespolitiskt perspektiv. Detta baserat på den gravt felaktiga information som han får filtrerad till sig via den genomkorrupta och antimeritokratiska byråkratin och den ryska propagandaapparaten (rysk TV)

Det enda som spelar roll i det här läget är om han kan hålla fast vid makten lite, lite längre. För med alla de brott som Ryssland har gjort sig skyldiga till, så har nog Putin inga reträttvägar kvar.

Kina vill inte ta i honom med tång och skulle han fly till t.ex. Kuba, Venezuela och Bolivia, så skulle han nog inte bli kvar där så länge, med tanke på de sanktioner, eller hot om amerikansk insats av specialförband eller regelrätt invasion som skulle följa a la Panama 1989.

Större länder som Kina och Vietnam skulle kunna stå emot, men deras säkerhetspolitik är baserad på någon form av rationalitet och inte på ideologiska dogmer, så en Vladimir Putin som är en paria både i den ickeryska världen och i vad som då återstår av Ryssland.

Hade den ryska horden inte betett sig som orcher, så skulle han däremot ha kunnat fly och väst skulle ha låtit honom vara, men nu när tusentals civila ukrainare på ockuperat område har blivit mördade, när ukrainare har tvångsförvärvats till att agera kanonmat mot sitt eget hemland, när Ukraina har plundrats (f.f.a. av Kadyrovs Tik-Tok-brigad), när Ukrainska civila mål såsom sjukhus, skolor, dagis m.m. har varit prioriterade mål och när mer än en miljon civila ukrainare har tvångsförflyttats till Ryssland...ja då finns det ingen reträttväg för Putin.

Han är säkert välkommen i Nordkorea... 😂
Citera
2022-04-30, 21:31
Medlem
Karnivorens avatar
Jag ska undrar hur många i Ryssland som numera känner sig lockade av den gamla rekryteringsdängan för VDV..? 😁

https://youtu.be/0rAHrHd2lcw
Citera
2022-04-30, 21:42
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Känns ju som en träffande liknelse faktiskt...

Han är säkert välkommen i Nordkorea... 😂

Darwin Awards delas ut, postumt, till folk "som har hällt Klorin i den mänskliga genpoolen på så vis att de raderat sina egna anlag och därmed förbättrat arten Homo Sapiens".
Citera
2022-04-30, 21:45
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Darwin Awards delas ut, postumt, till folk "som har hällt Klorin i den mänskliga genpoolen på så vis att de raderat sina egna anlag och därmed förbättrat arten Homo Sapiens".

Det är jag fullständigt medveten om faktiskt. 😁 Finns en utomordentlig komedi som baserar sig på (tror jag) äkta fall ur prisets historia.
Citera
2022-04-30, 22:05
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Alltså det pratas ju en del om att det finns en risk för att Ryssland ska bestämma sig för att det är krig och inte specialoperation och därmed kunna mobilisera. Men vad skulle de egentligen vinna på det? Mer än större antal? Vad ska de göra? Springa in i Ukraina till fots? Utrustningen blir ju varken av högre kvalitet eller bättre underhållen bara för att de mobiliserar. Om nu Ryssland tappar mer och mer utrustning, Ukraina får bättre och bättre utrustning och Ryssarna har problem att få ens sina yrkessoldater att slåss, är det inte bara att lägga upp för en total slakt?

Det var ju ungefär så dom vann VK2. Massanfall med obildat skytte som stormade skrikande in i köttkvarnen till dom bokstavligen dränkte Tyskland i ryskt blod. Om det skulle funka idag? Ja kanske faktiskt. Vi skulle nog få se förlustsiffror som vid slagen under VK2 eller värre men det skulle antagligen gå att övervinna Ukraina på det sättet även idag. Rent hypotetiskt alltså. Jag tror inte Putin överlever rysk allmän mobilisering och hundratusentals döda Ryssar.
Citera
2022-04-30, 22:33
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Det var ju ungefär så dom vann VK2. Massanfall med obildat skytte som stormade skrikande in i köttkvarnen till dom bokstavligen dränkte Tyskland i ryskt blod. Om det skulle funka idag? Ja kanske faktiskt. Vi skulle nog få se förlustsiffror som vid slagen under VK2 eller värre men det skulle antagligen gå att övervinna Ukraina på det sättet även idag. Rent hypotetiskt alltså. Jag tror inte Putin överlever rysk allmän mobilisering och hundratusentals döda Ryssar.
Problemet är att det inte räcker med ett gäng repgubbar, reserverna skall samordnas och det nya förbandet skall övas. Det kommer att ta tid för Putin om han vill få fram någonting annat än kanonmat.
Citera
2022-04-30, 22:54
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Problemet är att det inte räcker med ett gäng repgubbar, reserverna skall samordnas och det nya förbandet skall övas. Det kommer att ta tid för Putin om han vill få fram någonting annat än kanonmat.

Ja om förbandet ska kunna utföra avancerad manöverstrid. Men för massanfall typ röda armen 194x-1945 räcker det om dom kan springa och skrika…. Bara peta ner i en uniform och tåg mot fronten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in