2022-04-30, 16:32
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu är det återigen omfattande rysk artilleribeskjutning i syd. Man kan fråga sig varför - ska ryssen göra ett nytt försök att bryta igenom mot norr eller försöker man störa ukrainska förberedelser för offensiv?

Blyat-krig
Citera
2022-04-30, 16:43
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
Blyat-krig

Tror inte ryssarna kommer så mycket längre. Man har väl ändrat sin plan igen.

Cyka blyat -> Putin
Citera
2022-04-30, 17:07
Medlem
https://bulgarianmilitary.com/2022/04/30/american-227mm-m270-mlrs-and-m142-himars-strike-in-donetsk-region/?fbclid=IwAR25Q3NgzF5__l__N6BEPWeV-yceNs-ijzLWMq4L9gs03Zwo_1cX_egWvVw

Amerikanska MLRS system och ev HIMARS används tydligen av Ukraina. Det trodde jag inte.

Min gissning inför framtiden är att Ryssland har kanske 3-4 veckor på sig att "vinna". Efter det så kommer de inte ha tillräcklig förmåga kvar för offensiva operationer. De kommer inte heller ha särskilt bra utgångsläge för defensiva operationer heller.

Ukraina däremot kommer då bara bli starkare och starkare pga västs vapenleveranser och bör då börja kunna sätta in system med utbildad personal.

Då kan det sluta med total förnedring av Ryssland när välutbildade och välutrustade Ukrainare går på offensiven och Ryssland bara har slutkörda och demoraliserade förband kvar. Det kan bli en episk slakt på ryssar.

Ett "Vernichtungs schlacht" helt enkelt. Jag hoppas Ukrainarna går all out och omfattar ryska förband och förintar dem, bokstavligen...
Citera
2022-04-30, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDork
https://bulgarianmilitary.com/2022/04/30/american-227mm-m270-mlrs-and-m142-himars-strike-in-donetsk-region/?fbclid=IwAR25Q3NgzF5__l__N6BEPWeV-yceNs-ijzLWMq4L9gs03Zwo_1cX_egWvVw

Amerikanska MLRS system och ev HIMARS används tydligen av Ukraina. Det trodde jag inte.

Min gissning inför framtiden är att Ryssland har kanske 3-4 veckor på sig att "vinna". Efter det så kommer de inte ha tillräcklig förmåga kvar för offensiva operationer. De kommer inte heller ha särskilt bra utgångsläge för defensiva operationer heller.

Ukraina däremot kommer då bara bli starkare och starkare pga västs vapenleveranser och bör då börja kunna sätta in system med utbildad personal.

Då kan det sluta med total förnedring av Ryssland när välutbildade och välutrustade Ukrainare går på offensiven och Ryssland bara har slutkörda och demoraliserade förband kvar. Det kan bli en episk slakt på ryssar.

Ett "Vernichtungs schlacht" helt enkelt. Jag hoppas Ukrainarna går all out och omfattar ryska förband och förintar dem, bokstavligen...
Det er imponerende hvis MLRS og M142 HIMARS allerede brukes, og de kommer nok godt med.

Det ser ut som tiden løper ut for Putin, og han har ikke noe "godt" å melde på seiersdagen 9. mai.
Det virker mer og mer sannsynlig at han derimot kommer til å annonsere en massemobilisering av reservestyrkene til et større angrep mot Ukraina.
Citera
2022-04-30, 17:47
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Det er imponerende hvis MLRS og M142 HIMARS allerede brukes, og de kommer nok godt med.

Det ser ut som tiden løper ut for Putin, og han har ikke noe "godt" å melde på seiersdagen 9. mai.
Det virker mer og mer sannsynlig at han derimot kommer til å annonsere en massemobilisering av reservestyrkene til et større angrep mot Ukraina.

Alltså det pratas ju en del om att det finns en risk för att Ryssland ska bestämma sig för att det är krig och inte specialoperation och därmed kunna mobilisera. Men vad skulle de egentligen vinna på det? Mer än större antal? Vad ska de göra? Springa in i Ukraina till fots? Utrustningen blir ju varken av högre kvalitet eller bättre underhållen bara för att de mobiliserar. Om nu Ryssland tappar mer och mer utrustning, Ukraina får bättre och bättre utrustning och Ryssarna har problem att få ens sina yrkessoldater att slåss, är det inte bara att lägga upp för en total slakt?
Citera
2022-04-30, 17:50
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Alltså det pratas ju en del om att det finns en risk för att Ryssland ska bestämma sig för att det är krig och inte specialoperation och därmed kunna mobilisera. Men vad skulle de egentligen vinna på det? Mer än större antal? Vad ska de göra? Springa in i Ukraina till fots? Utrustningen blir ju varken av högre kvalitet eller bättre underhållen bara för att de mobiliserar. Om nu Ryssland tappar mer och mer utrustning, Ukraina får bättre och bättre utrustning och Ryssarna har problem att få ens sina yrkessoldater att slåss, är det inte bara att lägga upp för en total slakt?

Det vore inte det första rejäla misstaget som ryssarna gör. De är helt enkelt inte riktiga i huvet.

Edit: Om de nu, på något mirakulöst sätt ändå skulle vinna, vad ska de göra sedan?
Senast redigerad av Eerieye 2022-04-30 kl. 18:49.
Citera
2022-04-30, 19:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Det tror jag personligen inte på. Verkar mer luta åt att man skrapat ihop de sämst tränade fattiga sönerna man kunnat hitta samt diverse legosoldater från Syrien/Tjetjenien. Vi vet ju att Ryssland de facto har uppgraderade T72 och T80 stridsvagnar med mer avancerad utrustning än vad som visats upp i kriget. Sen är ju frågan hur utbrett sådana uppgraderingsprogram i verkligheten varit, som nämnts av många tidigare i tråden så har ju stor del av pengarna avsatt för sånt sannolikt försvunnit till diverse lyxprojekt och privata egendomar.

De har ju skickat 1a pansararmén och stora delar av sina VDV. Och spetznas (Som kanske tillhör VDV?). Vilka har man inte skickat menar du? Syrier/Tjetjener har man ju fyllt på med när elitsoldaterna blev sprängda i Hostomel, Kharkiv, Sumy, Chernihiv, Mykolaiv.
Citera
2022-04-30, 19:28
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De har ju skickat 1a pansararmén och stora delar av sina VDV. Och spetznas (Som kanske tillhör VDV?). Vilka har man inte skickat menar du? Syrier/Tjetjener har man ju fyllt på med när elitsoldaterna blev sprängda i Hostomel, Kharkiv, Sumy, Chernihiv, Mykolaiv.

Den ryska armén är inte bättre än såhär. Den är på en arabisk nivå vad gäller disciplin och förmåga till strid.
Citera
2022-04-30, 19:34
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Det vore inte det första rejäla misstaget som ryssarna gör. De är helt enkelt inte riktiga i huvet.

Edit: Om de nu, på något mirakulöst sätt ändå skulle vinna, vad ska de göra sedan?

Det känns bara så jävla kontraproduktivt. Köra sin armé fullständigt i botten för att skaffa sig en buffertzon som man aldrig i helvete kommer att kunna försvara ändå. Sen stå där med raserad ekonomi och mer eller mindre hela världen emot sig. Nog för att västvärldens minne ofta är kort och förlåtande när det finns pengar att tjäna, men jag kan inte se att någon kommer lita på Ryssland under min livstid så länge de inte gör en total omvändning och rensar bort hela överbyggnaden.
Citera
2022-04-30, 19:41
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Nu är det återigen omfattande rysk artilleribeskjutning i syd. Man kan fråga sig varför - ska ryssen göra ett nytt försök att bryta igenom mot norr eller försöker man störa ukrainska förberedelser för offensiv?

Jag tror man skjuter artilleri för att man kan. Ser man på förlustsiffrorna så är det mycket större förluster på stridsvagnar och andra offensiva pansarfordon. Så i varje BTG som förlorat offensiv förmåga finns flera batterier artilleri intakt. Dessa kan inte göra något annat än att skjuta.
Citera
2022-04-30, 19:48
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Det känns bara så jävla kontraproduktivt. Köra sin armé fullständigt i botten för att skaffa sig en buffertzon som man aldrig i helvete kommer att kunna försvara ändå. Sen stå där med raserad ekonomi och mer eller mindre hela världen emot sig. Nog för att västvärldens minne ofta är kort och förlåtande när det finns pengar att tjäna, men jag kan inte se att någon kommer lita på Ryssland under min livstid så länge de inte gör en total omvändning och rensar bort hela överbyggnaden.

I grunden är det en fråga om självbild. Jag kommer osökt att tänka på den australiske kampsportaren som klättrade över ett stängsel på ett zoo. Sedan angrep han ett lejon som låg och solade.

Den killen belönades, postumt, med det så kallade Darwin award.
Citera
2022-04-30, 19:50
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:

Sedan så ska vi komma ihåg att för Putin så spelar det ingen roll om hans beslut är rationella från ett militärt, ekonomiskt eller utrikespolitiskt perspektiv. Detta baserat på den gravt felaktiga information som han får filtrerad till sig via den genomkorrupta och antimeritokratiska byråkratin och den ryska propagandaapparaten (rysk TV)

Det enda som spelar roll i det här läget är om han kan hålla fast vid makten lite, lite längre. För med alla de brott som Ryssland har gjort sig skyldiga till, så har nog Putin inga reträttvägar kvar.

Kina vill inte ta i honom med tång och skulle han fly till t.ex. Kuba, Venezuela och Bolivia, så skulle han nog inte bli kvar där så länge, med tanke på de sanktioner, eller hot om amerikansk insats av specialförband eller regelrätt invasion som skulle följa a la Panama 1989.

Större länder som Kina och Vietnam skulle kunna stå emot, men deras säkerhetspolitik är baserad på någon form av rationalitet och inte på ideologiska dogmer, så en Vladimir Putin som är en paria både i den ickeryska världen och i vad som då återstår av Ryssland.

Hade den ryska horden inte betett sig som orcher, så skulle han däremot ha kunnat fly och väst skulle ha låtit honom vara, men nu när tusentals civila ukrainare på ockuperat område har blivit mördade, när ukrainare har tvångsförvärvats till att agera kanonmat mot sitt eget hemland, när Ukraina har plundrats (f.f.a. av Kadyrovs Tik-Tok-brigad), när Ukrainska civila mål såsom sjukhus, skolor, dagis m.m. har varit prioriterade mål och när mer än en miljon civila ukrainare har tvångsförflyttats till Ryssland...ja då finns det ingen reträttväg för Putin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in